Permalänk
Medlem

Moderkort funderingar

Tjena,

Har ett gammalt h67ma-e45 moderkort som är ett m-ATX grafikkort.
Har också en i3-2100 3,10Ghz och ett gammalt MSI GTS 450 1GB vilket inte är tillräckligt för mig längre.
Så nu blir det att uppgradera men vill ta reda på lite detalj fakta innan jag tar fram pengarna.

Till och börja med så hade jag ju tänkt mig en Radeon 7970 3GB eller en GTX 770 beroende på ekonomin och en i5-3570k.
Blir också ett nytt nätagg, Corsair CX 750 watt och två Corsair vengeance 1600mhz 4gb RAM stickor.
Har också just nu ett m-ATX chassi så det blir ju ett nytt fractal define R4 innan det är klart också.

Det är ju ett problem, först så kan jag inte lägga pengar på ett nytt moderkort än så det får bli mitt nuvarande som har en PCIe 2.0 x16 plats och alla grafikkort i den nuvarande generation har ju 3.0 men tydligen ska det gå ändå men kan sänka FPS'en med cirka 1-5 vilket inte värkar va så mycket av en skildnad.

Men på det vill jag fortfarande veta, är det något som flaskar någon komponent tex eller är det något extra som jag borde köpa med? Måste jag installera om Windows?

Tack i förhand,

Mvh Bröd.

Permalänk
Medlem

om du ändå ska köpa nytt moderkort varför köper du inte haswell istälet för ivy?
annars kommer de inte va några problem ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

om du ändå ska köpa nytt moderkort varför köper du inte haswell istälet för ivy?
annars kommer de inte va några problem ändå

Jag antar att du menade processor, och du har väll en poäng men vad är igentligen skillnaden? för jag har hört att Sandy bridge är klockvänligare än Ivy, men vet inte riktigt skillnaden mellan Ivy och Haswell förutom att haswell är nyare.

Edit: Skrev fel i början, 770 menade jag, inte 670.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bröd:

Jag antar att du menade processor, och du har väll en poäng men vad är igentligen skillnaden? för jag har hört att Sandy bridge är klockvänligare än Ivy, men vet inte riktigt skillnaden mellan Ivy och Haswell förutom att haswell är nyare.

Edit: Skrev fel i början, 770 menade jag, inte 670.

typ inte så stor skillnad egentligen. men tänkte om du ändå ska byta mobo så äre ju bättre att köpa haswell än att köpa ivy bara för att du inte har pengar atm. ^^

Permalänk
Medlem

ser ut som att ditt moderkort inte stöder direct-x 11 heller så skulle nog satsa på ett nytt sån't ochså. men annars så har du nog inget problem att med dom där komponentera. alltså ingen flaskhals där inte

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem
Skrivet av hexcail:

ser ut som att ditt moderkort inte stöder direct-x 11 heller så skulle nog satsa på ett nytt sån't ochså. men annars så har du nog inget problem att med dom där komponentera. alltså ingen flaskhals där inte

my bad ser nu att det stödewr direct-x 11 så är nog bara att köpa

Visa signatur

4770k @ 4,5ghz, msi z87-gd65 gaming, msi gtx 770 twin frozr oc 4gb gaming x2, corsair vengance 1600mhz 16gb, samsung 840 120 gb, 1tb western digital, corsair 1050 hx,

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!, hör av mig igen när allt är ihopbyggt