Permalänk

Nexus 5 eller Htc One?

Har sjuk beslutsångest angående vilken telefon man ska köpa..
Hade man kunnat köpa Nexus 5 för ca 3500:- SEK utan import så hade Nexus 5 varit givet!
Men nu är det ju tyvärr så att Google play inte finns i Sverige och man får snällt acceptera sjuka påslag av svenska butiker.
(ja vet att man kan importera, och jag har försökt göra detta med vpn UK gmail etc. men fått annullerade ordar från Google pga leveransadress på Visakort.)

Men nu när Htc one snart verkar få Android 4.4 kan man inte lika gärna köpa en Htc one?
Ja menar om du nu inte ska importera sså kostar ju telefonera lika mycket ca 4500:- (Nexus 5 32 GB från Bazula)

För jag hade sjukt stora förhoppningar på Nexus 5 men kamera,batteri och byggkvalitet blev inte så bra som ja hoppats tyvärr.

Så ja tänker.. hmm snart kommer Htc få Kitkat 4.4 och blir inte den bättre än Nexus 5 då?

Eller ångrar man sig om 6 månader när Nexus 5 får nästa uppdatering och man står där med sin Htc one som precis fått sin sista uppdatering ever?

Tacksam för lite synpunker på vilken man ska köpa .. Har tänkt köpa telefonen kontant och priset spelar ingen roll.. Vill inte ha en Samsung S4\Note etc.. då det är för stort och för mycket bloatware etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Hade man kunnat köpa Nexus 5 för ca 3500:- SEK utan import så hade Nexus 5 varit givet!
Men nu är det ju tyvärr så att Google play inte finns i Sverige och man får snällt acceptera sjuka påslag av svenska butiker.
(ja vet att man kan importera, och jag har försökt göra detta med vpn UK gmail etc. men fått annullerade ordar från Google pga leveransadress på Visakort.)

Men nu när Htc one snart verkar få Android 4.4 kan man inte lika gärna köpa en Htc one?
Ja menar om du nu inte ska importera sså kostar ju telefonera lika mycket ca 4500:- (Nexus 5 32 GB från Bazula)

För jag hade sjukt stora förhoppningar på Nexus 5 men kamera,batteri och byggkvalitet blev inte så bra som ja hoppats tyvärr.

Så ja tänker.. hmm snart kommer Htc få Kitkat 4.4 och blir inte den bättre än Nexus 5 då?

Eller ångrar man sig om 6 månader när Nexus 5 får nästa uppdatering och man står där med sin Htc one som precis fått sin sista uppdatering ever?

Tacksam för lite synpunker på vilken man ska köpa .. Har tänkt köpa telefonen kontant och priset spelar ingen roll.. Vill inte ha en Samsung S4\Note etc.. då det är för stort och för mycket bloatware etc..

Nexus 5. Vanilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Skulle säga Nexus 5, då slipper man all bloatware och skit som HTC lägger in.

Visa signatur

7800X3D 4070 ti Super 32GB DDR4

15 Pro

Permalänk
Medlem

Det är ganska enkelt att göra om HTC One till en Google Play Edition telefon, så man får 'rent' Android. Jag gjorde om min nån månad efter jag hade köpt den då jag tänkte att skulle bli nöjd med telefonen om den hade rent Android men jag vet inte riktigt om det hjälpte så mycket, jag saknar lite från HTCs mjukvara, framför allt kameran.

Med det sagt så skulle jag nog köpt en Nexus 5 om jag skulle köpa en Androidtelefon idag, bara för att den har snapdragon 800.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vanilj är gott, så det är klart du ska ha en Nexus

2300 mAh räcker gott och väl för en Nexus. Visst, du får en kortare standby-tid, men vid regelbundet användande så jämnar det ofta ut sig då vanilla är bra mycket energisnålare.

Kameran har fixats av moddare och kommer även att fixas av Google i framtiden. Bättre bildkvalité samt snabbare och bättre precision på autofokus.

Byggkvalitén förblir dock som den är, men så länge du väljer en svart så får du enligt mitt tycke helt okej byggkvalité. Den vita känns väldigt plastig i förhållande till den svarta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag röstar på HTC One!

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

Hmm okej lite spridda skurar men de flesta verkar hurra för Nexus 5..
Varför rösta du på Htc one sskludde?

Hmm fick också erbjudandet att köpa en ny Htc one för 3000:- ändrar det förutsättningarna ?

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Vanilj är gott, så det är klart du ska ha en Nexus

2300 mAh räcker gott och väl för en Nexus. Visst, du får en kortare standby-tid, men vid regelbundet användande så jämnar det ofta ut sig då vanilla är bra mycket energisnålare.

Kameran har fixats av moddare och kommer även att fixas av Google i framtiden. Bättre bildkvalité samt snabbare och bättre precision på autofokus.

Byggkvalitén förblir dock som den är, men så länge du väljer en svart så får du enligt mitt tycke helt okej byggkvalité. Den vita känns väldigt plastig i förhållande till den svarta.

Okej ja jag har hört att den svarta nexus 5 känns mer robustare än vad den vita gör.. dock känns den vita mer "flashigare" i mitt tycke. Men är väll kanske i slutändan skönare att ha en skön känsla när man håller i sin telefon som den svarta verkar erbjuda..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Okej ja jag har hört att den svarta nexus 5 känns mer robustare än vad den vita gör.. dock känns den vita mer "flashigare" i mitt tycke. Men är väll kanske i slutändan skönare att ha en skön känsla när man håller i sin telefon som den svarta verkar erbjuda..

Jag var själv på väg att skaffa den vita pga att den vid första ögonkastet ser bättre ut. Men när man tittar närmare på smådetaljerna så var det raka motsatsen. Var heller inte så förtjust i den vita högtalaren på framsidan, något som jag först inte la märke till

3000kr för en HTC One lär ju däremot inte så dumt. Och den går ju dessutom att flasha om till en Google Edition utan större problem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Har inte själv använt Nexus 5 så undviker att uttala mig om den. Det finns dock de som har jämfört, som man kan få hjälp att avgöra för sig själv.

http://www.youtube.com/watch?v=gun4MRZU3Gs&feature=share&list...

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Skrivet av Bart:

Har inte själv använt Nexus 5 så undviker att uttala mig om den. Det finns dock de som har jämfört, som man kan få hjälp att avgöra för sig själv.

http://www.youtube.com/watch?v=gun4MRZU3Gs&feature=share&list...

Japp har sett den men kan fortfarande inte bestämma mig .. Btw så är erbjudandet borta för 3000:- och Htc one. Ja va för seg.. så nu är det ju samma pris för båda igen dvs 4500:-.. Just nu är ja mer inne på en Htc one..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Japp har sett den men kan fortfarande inte bestämma mig .. Btw så är erbjudandet borta för 3000:- och Htc one. Ja va för seg.. så nu är det ju samma pris för båda igen dvs 4500:-.. Just nu är ja mer inne på en Htc one..

Om det är kameran som gör att du har svårt att bestämma dig så läs igenom den här tråden
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2516061

Om det är batteritiden du bekymrar dig över så har N5 och One lika stort batteri. Det som gör att N5 drar mer är den högre klockfrekvensen. En simpel nedklockning till 1.7 GHz (HTC One's klockfrekvens) skulle ge dig mer batteritid än One.

Andra fördelar som Nexus 5 har som det sällan pratas om är
USB 3.0
Quickcharge 2.0 (75% snabbare laddning än HTC One som saknar QC)
Snabbare LTE
Trådlös laddning (Ta för vana att ladda telefonen när du lägger ifrån dig den på skrivbordet eller vart du nu har den så är den sämre batteritiden inte ett lika stort problem)

Något som kanske inte är så aktuellt nu men som ändå är en nice funktion är 4K-uppspelning. Den dagen du skaffar en 4K TV (förmodligen bytt telefon då men i alla fall ) så kan du strömma 4K-material direkt till TV:n från telefonen.

Hoppas det gör det lite lättare för dig Och kom ihåg, vaniljglass är asgott

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wixer:

Tycker du ska köra på Nexus 5 ;)!

Permalänk
Medlem

Hallah hallah hallah hallah.

Har du funderat på andra android telefoner?

Nexus 5 och HTC One är båda väldigt bra telefoner, har dock aldrig rört Nexusen.
När vi snackar jobbig och onödig programvara så är det främst Samsung och LG som är bovarna, HTC:s Sense 5 är väldigt rent och fint, visst, det finns en del förinstallerade appar men det är inte massa touchwiz skit. Dessutom är Blinkfeed en väldigt trevlig funktion, och just att man kan sortera applikationer i mappar osv inne i app-drawer'n.

Jag har en kompis med HTC One som jag gillar att pilla med, sen kör jag även Sense 5 på min One X.

När det kommer till kamera så tycker jag att HTC One presterar väldigt bra?? Har tagit några bilder med den och även om upplösningen är sådär så presterar den ändå. Front kameran är sjukt underskattad, om du gillar selfies (Vem gör inte det?) ;).

Sen så tycker jag att LG G2 får lite väl lite luft. Den kostar ju lika mycket som Nexus 5 här i Sverige och presterar bättre på i stort sett alla punkter. Framförallt batteritiden (3000MaH!!!) och kameran, som tydligen ska vara väldigt bra. Dessutom ser den vääääldigt bra ut framifrån (!!!) men lite mindre bra bakifrån, plastig. Ush, men om du kan bortse från det så är G2an en fantastisk lur som alla tycks älska. Installera bara Cyanogen mod som för övrigt erbjuder mer än vad vanilla gör, sen tuta och kör.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du även tittade på Sony Xperia Z1!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Entusiast

Om det är kameran som gör att du har svårt att bestämma dig så läs igenom den här tråden

Om det är batteritiden du bekymrar dig över så har N5 och One lika stort batteri. Det som gör att N5 drar mer är den högre klockfrekvensen. En simpel nedklockning till 1.7 GHz (HTC One's klockfrekvens) skulle ge dig mer batteritid än One.

USB 3.0
Snabbare LTE
Trådlös laddning (Ta för vana att ladda telefonen när du lägger ifrån dig den på skrivbordet eller vart du nu har den så är den sämre batteritiden inte ett lika stort problem)

Något som kanske inte är så aktuellt nu men som ändå är en nice funktion är 4K-uppspelning. Den dagen du skaffar en 4K TV (förmodligen bytt telefon då men i alla fall ) så kan du strömma 4K-material direkt till TV:n från telefonen.

Nej S800 ska dra ungefär lika mycket vid 2,3Ghz som S600 gör vid 1,7Ghz, detta på grund av att en annan tillverkningsteknik används i fabriken på TSMC. Generellt sett så verkar S800 vara energisnålare än S600.

Skrivet av wixer:

Varför inte en HTC One Google Play Edition? http://www.bazula.se/Google-Nexus/Google-Play-Edition-mobiler...

Sedan så finns det inga vettiga recensioner ute av Nexus 5 än så jag skulle vänta tills sådana kommit ut så att man kan få en uppfattning av hur telefonen är, och sedan efter det bestämma sig.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Varför inte en HTC One Google Play Edition?

En anledning är ju att den inte har stöd för 4G/LTE i Sverige.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

USB 3.0
Snabbare LTE

Fast den har ju inte usb 3. Hur skulle du spela upp 4k menar du? vad jag vet så finns det varken hårdvara eller något sätt att skicka en 4k bild från den. Sen drar s600 i 1,7 ghz mer än s800 i 2,3 ghz.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk

Hmm tack för alla svar..! Hjälper verkligen till och underlätta valet! Har också varit inne på en HTC one Google play edition men känns lite sådär att köpa en ny telefon nu utan 4G..
Japp G2 hade varit ett alternativ om den varit lite mindre, tycker 5.2 " är lite för stort..

Angående kameran, Vet inte hur sugen man är på att roota telefonen det första man gör? Men om det går att fixa till kameran så kankse det är värt att göra det.. För jag skulle kankse inte säga att kameran är det viktigaste men vill heller inte köpa en telefon som inte kan ta hyffsade bilder..

Helt sant det där med trådlös laddning, känns ju som att man kommer att lägga ifrån sig telefonen brevid datorn hemma och då laddas den samtidigt..

Gahh nu har man svängt tillbaka till Nexus 5
Man kankske får göra lite avkall på kameran denna gången ändå.. Htc har ju inte den bästa heller..
För grejjen är ju att det känns sådär som "pryl-intresserad" att köap en 6-7 månader gammal telefon.. Kanske får köpa en Nexus 5 och se hur nya htc one blir senn..

Permalänk
Avstängd

Varför väljer du enbart mellan HTC one och Nexus 5 då?

Permalänk
Medlem

Jag har en one som jag kör en custom rom på. Påminner om google ed. Mycket stabilt och fullt LTE. Men Nexus 5 är ju ny så jag hade köpt den ist. Man kan beställa via google play med hjälp av tex borderlinx. En kompis köpte nyss sin n5 från UK. Blev strax under 4k totalt.

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Varför väljer du enbart mellan HTC one och Nexus 5 då?

Mest för att ja inte hittar någon annan som passar mina önskemål

Samsung = bloatware
iPhone = njaa
Z1 = Gillar ej design
LG G2 = För stor, ingen erfarenhet av LG

Permalänk
Skrivet av estoffe:

Jag har en one som jag kör en custom rom på. Påminner om google ed. Mycket stabilt och fullt LTE. Men Nexus 5 är ju ny så jag hade köpt den ist. Man kan beställa via google play med hjälp av tex borderlinx. En kompis köpte nyss sin n5 från UK. Blev strax under 4k totalt.

Japp jag har försökt importera från både UK och tyskland. Båda ordrarna har blivit annulerade så gav upp..
Hade ja fått den för strax under 4000:- hade den vart ett givet köp.
Det är nu när Htc och nexus kostar lika mykcet i sverige som jag vacklar..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wixer:

Samsung = bloatware
iPhone = njaa
Z1 = Gillar ej design

Bloatware är ju dock enkelt att ta bort så det är ju inget minus, även om jag inte rekommenderar Samsung, men rätt ska vara rätt ;).

Då är det väl bara Nexus att välja på. Orka köpa en äldre mobil liksom.

Permalänk
Medlem

Då min bror äger en HTC One som nu har varit inne på lagning 6 gånger så kan jag inte rekommendera den till någon. Han håller nu på med reklamation och kommer aldrig köpa HTC igen.

Inte fått Nexus 5 än men kan inte tänka mig att QC är sämmre än hos HTC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Samsung = bloatware
iPhone = njaa
Z1 = Gillar ej design

Ok, G2 för stor??

Skiljer ca 1-2 mm på G2 och nexusen och samma på Htc:n

http://www.phonearena.com/phones/compare/Google-Nexus-5,LG-G2/phones/8148,7969

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Bloatware är ju dock enkelt att ta bort så det är ju inget minus, även om jag inte rekommenderar Samsung, men rätt ska vara rätt ;).

Då är det väl bara Nexus att välja på. Orka köpa en äldre mobil liksom.

Hehe japp känner lite så!

Skrivet av LeVvE:

Då min bror äger en HTC One som nu har varit inne på lagning 6 gånger så kan jag inte rekommendera den till någon. Han håller nu på med reklamation och kommer aldrig köpa HTC igen.

Inte fått Nexus 5 än men kan inte tänka mig att QC är sämmre än hos HTC.

Oekj tråkigt.. Måste vart ett måndags ex känns det ju som..

Skrivet av jonthan:

Ok, G2 för stor??

Skiljer ca 1-2 mm på G2 och nexusen och samma på Htc:n

http://www.phonearena.com/phones/compare/Google-Nexus-5,LG-G2/phones/8148,7969

Ja det kankse bara är inbillning men känslan är att G2 känns för stor

Ne det får nog bli en Nexus 5. Har dock ändrat mig angående färgen.. Mina beställningar som avbrutiits var båda vita men verkar som att den svarta har bättre byggkvalitet vilket ja nog föredrar.. Tyckte först att den vita va mer "flashigare"..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Hehe japp känner lite så!

Oekj tråkigt.. Måste vart ett måndags ex känns det ju som..

Ja det kankse bara är inbillning men känslan är att G2 känns för stor

Ne det får nog bli en Nexus 5. Har dock ändrat mig angående färgen.. Mina beställningar som avbrutiits var båda vita men verkar som att den svarta har bättre byggkvalitet vilket ja nog föredrar.. Tyckte först att den vita va mer "flashigare"..

Det som är grejen, är inte det. Alla telefonerna har haft problem direkt eller efter någon vecka, alla kan inte vara måndagsexemplar.

- Glipa mellan skärm och ram.
- Allt är rött genom kameran när det är mörkt.
- Skärmen repig från fabrik

Några av problemen som kommit upp på varenda telefon man fått genom garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det som är grejen, är inte det. Alla telefonerna har haft problem direkt eller efter någon vecka, alla kan inte vara måndagsexemplar.

- Glipa mellan skärm och ram.
- Allt är rött genom kameran när det är mörkt.
- Skärmen repig från fabrik

Några av problemen som kommit upp på varenda telefon man fått genom garanti.

Verkar väldigt mysko :/ har sj en HTC One och har aldrig varit så nöjd med en telefon innan dess.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Inaktiv

Jag lägger min röst på HTC One idag, har läst och hört en del om en dålig hörlursförstärkare och dåligt ljud ur Nexus 5'an och det för mig är en dealbreaker.