AMD A-serien "Kaveri" lanseras den 14 januari 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Som småbitter FM2-ägare (no Kaveri for me!) kan jag inte riktigt hålla med där. FM1-ägare håller nog inte heller med. Future proof, my ass.

Nu lyssnade han ju inte på argumentet. Sakfrågan är inte det viktiga, bara hans fall där man inte kan bevisa det negativa. Det är ett argumentationsfel och går inte att använda för att stödja en tes. Det är som att säga att flygandespaghettimonstret finns för du kan inte bevisa motsatsen. Det blir inte sakfrågan som diskuteras. AMD kanske kommer om hundra år och återupplivar AM3+ för en ny processor, men hur relevant är det. Inom produktens livstid på marknaden finns det inget som talar för det däremot. FM1 och AM3 (icke plus) fasades faktiskt först ut av AMD under 2013, man måste självklart veta vad de menar när de uttalar sig och folk uttalar sig även om det inte finns några faktiska planer. Det betyder inte att de fick nya produkter under hela sin officiella livslängd.

Socket A som han drog upp kom i 4 olika busshastigheter (100MHz, 133MHz, 166MHz och 200MHz fsb) och var bara relevant i knappt 4 år, för allmänheten sådär 3 år snarare. Själv gick jag igenom moderkort/chipset för 3 st olika busshastigheter och processorer gjorda för 3 st olika busshastigheter, och två olika minnestyper (SDRAM och DDR).

Socket 754 fick relativt snabbt konkurrens av S939 i juni 2004, 939 höll relativt länge, men de första 939-moderkorten hade inte PCIe och ersattes maj 2006 av AM2. Som i sin tur ersattes av AM2+ november 2007, för att ersättas av AM3 feb 2009, och det är egentligen bara de där åren du hade någon form av kompatibilitet och kunde bära med dig vissa moderkort ett tag genom att AM2+ gick att köra i AM2 och vise versa. AM3 gick att köra i AM2+. Men det betyder ändå inte mer än ett par år i praktiken. Även Intel har sådana perioder Socket 775 med 975X kom november 2005 och kunde stödja nya processorer fram till 45nm Core 2 med 1066MHz FSB, eller 1333MHz-chip nerklockade inofficiellt. De kom ut mars 2008.

Det finns inget argument att göra och inget bakåt i tiden talar för det. Sen är det givetvis ett retoriskt eller argumentationsfel att behöva motivera någon annan synpunkt.

Jag tror på flygande spaghettimonstret, slutreplik! Där har vi faktiskt lika givande svar. Red herring är typiskt trollande, eftersom de flesta faktiskt ser på begreppet utanför någon som medvetet provocerar folk, det räcker med att det är irrelevant, det är vanligt i trollande att avleda från sakfrågan. Sakfrågan är att AMD släpper en ny produkt och att folk är intresserade av alla framtida produkter. Man kan bara diskutera produkter som det finns något underlag för att de skulle planeras. Man kan bara önska annat, inte säga att det är sannolikt tills motsatsen är bevisat (när?). Ett konsekvensargument om någons önsketänkande är avledande och irrelevant och störande till diskussionen, särskilt om personen måste fortsätta kämpa för sin tes och skapa bråk. Du kan hoppas, men att använda argumentationsfel och påstå att tesen gäller tills AMD uttryckligen säger något annat är klen, man kan hoppas utan att det finns några faktiska planer utan säga att resonemanget mot att det sannolikt inte händer är fel, eller att det skulle vara taget ur luften. Det resoneras om planer i framtiden, det är svårt att resonera om något som inte finns i planerna även om planer förändras måste man göra en rimlighetsbedömning den måste man göra på aktuell information och utfallet är aldrig förutbestämt och svårt att ha en sakdiskussion om det ska till angrepp och knep. Ska du ha något i 3-4 år så är det rimligen en gammal plattform utan några nya processorer att stoppa in, det krävs faktiskt att de gör det officiell policy om något ska hållas vid liv så länge. Du får ha en önskan om det, men den önskan gäller inte tills amd säger dig annat. Det är inte mot önskan det läggs fram argument, utan mot sannolikheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej, FMx socklarna har inte varit så. Men kolla bara på hur otroligt länge socket A och AMx-socklarna har hängt med.

I fallet FM2 har de ju dock tydligt gått ut och sagt att det är stopp och att man måste skaffa FM2+ om det ska funka med det nya, så där har vi konkreta faktiska uttalanden från AMD, och inte bara spekulationer och gissningar, Men naturligtvis är det ett tråkigt besked för de med FM2, men det är i alla fall ett besked.

Det var ett konkret uttalande från AMD att FM2 skulle leva länge och inkludera Kaveri (och kanske tom excavator) också. De extra två pinnarna som de lade till är väl för strömförsörjning om jag minns rätt, så den var väl helt enkelt törstigare än FM2 klarade. AM3+ kanske har lite större marginaler.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Det var ett konkret uttalande från AMD att FM2 skulle leva länge och inkludera Kaveri (och kanske tom excavator) också. De extra två pinnarna som de lade till är väl för strömförsörjning om jag minns rätt, så den var väl helt enkelt törstigare än FM2 klarade. AM3+ kanske har lite större marginaler.

Den är inte törstigare. 2 extra pinnar gör inte heller mycket extra på den punkten. Det är snarare så att de behövs för någon kommunikation eller strömkontroll i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Du vet att argument inte plötsligt blir likvärdiga bara för att det inte är slutgiltigt bevisat. Det ena kan fortfarande vara mycket troligare än det andra. Och när AMD tagit bort en produkt ur en roadmap och inte sagt ett ljud i ett års tid innan produkten förväntas ska släppas, och fortfarande inte säger ett ljud. Ja då har du väldigt starka indicier skulle jag påstå. AMD går självklart inte ut och säger att det inte blir någon steamroller till AM3+. Man försöker bara glömma misslyckanden och låtsas om att de aldrig existerat. Allra helst om man lagt ner det ett år innan tänkt release, då är det ännu lättare att bara låtsas som inget. Som exempel har vi nVidias GK100, AMDs Teneriffe, AMDs 10-kärniga Bulldozer, och nu Steamroller till AM3+.

Att det släppts nya moderkort 2013 är inget konstigt alls. Det är inte så hög utvecklingskostnad att släppa nya moderkort. Gissa varför en tillverkare kan ha en uppsjö olika kort till en sockel. Samtidigt så kommer Piledriver att fortsätta säljas minst hela 2014 och en bit in i 2015. Ja de kanske finns hela 2015 också.

Det faller på sin egen orimlighet att AM3+ fortfarande säljs 2015. Även det som då är budget lär förmodligen springa i cirklar runt AM3+ processorerna, både vad gäller prestanda och strömfbrukning.

Men den som lever får se. Jag sätter som sagt det som AMD själva säger väldigt högt jämfört med egna eller andras gissningar.

Sedan vill jag också tilläga att jag över huvud taget inte diskuterat sannorlikheten i att nya processorer för AM3+ kommer ut, utan det enda jag har gjort är att jag helt plötsligt hamnat i en sitts där jag behövt hävda min rätt att uttrycka min besvikelse över avsaknaden av information, vilket naturligtvis jag har rätt att göra, och att behöva argumentera för en sådan sak känns främmande både ur en demokratisympunkt samt om man läser forumets regler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det faller på sin egen orimlighet att AM3+ fortfarande säljs 2015. Även det som då är budget lär förmodligen springa i cirklar runt AM3+ processorerna, både vad gäller prestanda och strömfbrukning.

Hur länge har Phenom II sålts efter att Bulldozer kommit? Utan värdig uppföljare så kommer Piledriver hänga kvar ett tag.

Skrivet av Ozzed:

Men den som lever får se. Jag sätter som sagt det som AMD själva säger väldigt högt jämfört med egna eller andras gissningar.

Ja och då borde du ta till dig att AMD över huvud taget ens nämnt existensen av Steamroller till AM3+ nu när de borde prata sig varma om det mer än någonsin.

Skrivet av Ozzed:

Sedan vill jag också tilläga att jag över huvud taget inte diskuterat sannorlikheten i att nya processorer för AM3+ kommer ut, utan det enda jag har gjort är att jag helt plötsligt hamnat i en sitts där jag behövt hävda min rätt att uttrycka min besvikelse över avsaknaden av information, vilket naturligtvis jag har rätt att göra, och att behöva argumentera för en sådan sak känns främmande både ur en demokratisympunkt samt om man läser forumets regler.

Detta är väl ändå trams? Ni har diskuterat sannolikhet hela tråden, och ingenstans har Petterk sagt att du inte får yttra dina åsikter eller teorier vad jag kunnat se. Ska du köra martyrtjafs nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur länge har Phenom II sålts efter att Bulldozer kommit? Utan värdig uppföljare så kommer Piledriver hänga kvar ett tag.

Har du försökt köpa en Phenom II på sistonne? Jag ville haft en 1100T till min nya rigg men det enda som är ens "hyffsat" som fanns i lager var 965BE, så jag skulle inte kalla det för att de direkt försöker få dem sålda.

Citat:

Ja och då borde du ta till dig att AMD över huvud taget ens nämnt existensen av Steamroller till AM3+ nu när de borde prata sig varma om det mer än någonsin.

Det har jag gjort, och jag uttryckte min besvikelse över det.

Citat:

Detta är väl ändå trams? Ni har diskuterat sannolikhet hela tråden, och ingenstans har Petterk sagt att du inte får yttra dina åsikter eller teorier vad jag kunnat se. Ska du köra martyrtjafs nu?

Absolut inte. Det hela började med att Jag uttryckte min besvikelse över att det återigen inte nämndes något om Steamroller till AM3+ (Jag tycker det är rimligt att förvänta mig ett uttalande då det fortfarande är sockeln för prestandasegmentet), varvid jag helt ohemult blev anklagad för pajkastning och att trolla, och det som sedan följde var en diskussion om sannorlikhet (Han tycker tydligen att man bara får diskutera saker eller uttala sig om sådant som han personligen finner sannorlikt), men diskussionen i sig hade absolut inget med sannorlikhet att göra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har du försökt köpa en Phenom II på sistonne? Jag ville haft en 1100T till min nya rigg men det enda som är ens "hyffsat" som fanns i lager var 965BE, så jag skulle inte kalla det för att de direkt försöker få dem sålda.

Hela sortimentet är ju inte kvar, men det finns fortfarande.
Så trots 8-kärniga uppföljare och Piledriver så har Phenom II funnits kvar ett bra tag. Och du tror inte Piledriver är kvar lika länge utan en uppföljare? När man kört Phenom II i 4 år trots en uppföljare, tror du inte Piledriver är kvar mer än två år om den inte har en uppföljare?

Skrivet av Ozzed:

Absolut inte. Det hela började med att Jag uttryckte min besvikelse över att det återigen inte nämndes något om Steamroller till AM3+ (Jag tycker det är rimligt att förvänta mig ett uttalande då det fortfarande är sockeln för prestandasegmentet),

Ja det är att vänta. Om det finns något att uttala något om. Om produkten inte finns så kommer AMD inte säga något. Så om man kan förvänta sig att de ska prata om en så stor produkt, åtminstone året innan release, vilket AMD, Intel och nVidia m.fl. alltid gjort, men de inte gör det, vad betyder det? Det har aldrig hänt att AMD utvecklat något liknande och hållit käft om det.

Skrivet av Ozzed:

varvid jag helt ohemult blev anklagad för pajkastning och att trolla, och det som sedan följde var en diskussion om sannorlikhet (Han tycker tydligen att man bara får diskutera saker eller uttala sig om sådant som han personligen finner sannorlikt), men diskussionen i sig hade absolut inget med sannorlikhet att göra.

Han sa att han sett dig ägna dig åt pajkastning i andra trådar, han har förklarat detta och att han inte menade denna tråden, du väljer att "glömma" denna förklaring för att kunna spela martyr och prata om att du förnekats yttra dig. Är det inte kontraproduktivt att vara oseriös i en tråd som svar på att du anklagats för att vara oseriös i en annan tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hela sortimentet är ju inte kvar, men det finns fortfarande.
Så trots 8-kärniga uppföljare och Piledriver så har Phenom II funnits kvar ett bra tag. Och du tror inte Piledriver är kvar lika länge utan en uppföljare? När man kört Phenom II i 4 år trots en uppföljare, tror du inte Piledriver är kvar mer än två år om den inte har en uppföljare?

Ja det är att vänta. Om det finns något att uttala något om. Om produkten inte finns så kommer AMD inte säga något. Så om man kan förvänta sig att de ska prata om en så stor produkt, åtminstone året innan release, vilket AMD, Intel och nVidia m.fl. alltid gjort, men de inte gör det, vad betyder det? Det har aldrig hänt att AMD utvecklat något liknande och hållit käft om det.
Han sa att han sett dig ägna dig åt pajkastning i andra trådar, han har förklarat detta och att han inte menade denna tråden, du väljer att "glömma" denna förklaring för att kunna spela martyr och prata om att du förnekats yttra dig. Är det inte kontraproduktivt att vara oseriös i en tråd som svar på att du anklagats för att vara oseriös i en annan tråd?

Då blir det plötsligt väldigt komiskt. Han anklagar alltså mig för att inte hålla mig till ämnet, och sedan drar han upp saker som han upplever har hänt i andra trådar. Vad har det med saken att göra?

Allt jag gjorde var att uttrycka min besvikelse över att det pratas steamroller men inte till AM3+, jag anser det vara relevant för tråden, att det sedan finns folk som tycker det är värt att försöka hävda att det inte har med ämnet till förbannelse är inget jag rår för, och DET har definitivt inte med varken Steamroller, FM2+, AM3+ eller ens AMD att göra.

Som någon redan påpekat så kanske Kaveri faller väl ut, och då finns det kanske anledning att släppa den till andra socklar.

Och om vi för omväxlings skull skall hålla oss till ämnet så tror jag det är därför det är tyst. Man vet inte än om det är "lönt" att köra Steamroller på AM3+, så därför säger man varken bu eller bä än.

Men nu är jag färdig med det här... Nästa gång ni ser ett inlägg som ni anser inte hör hemma i tråden baserat på era egna prognoser och currylinjer eller vad ni nu går efter, säg till en moderator istället för att hålla på och tjafsa i tråden. Det enda det åstadkommer är att det dödar tråden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då blir det plötsligt väldigt komiskt. Han anklagar alltså mig för att inte hålla mig till ämnet, och sedan drar han upp saker som han upplever har hänt i andra trådar. Vad har det med saken att göra?

Allt jag gjorde var att uttrycka min besvikelse över att det pratas steamroller men inte till AM3+, jag anser det vara relevant för tråden, att det sedan finns folk som tycker det är värt att försöka hävda att det inte har med ämnet till förbannelse är inget jag rår för, och DET har definitivt inte med varken Steamroller, FM2+, AM3+ eller ens AMD att göra.

Om ett ämne alltid spårar till ett annat ämne så är det i mina ögon OK att nämna det som anledning till att man inte tycker att det ska avledas dit en gång till.

Skrivet av Ozzed:

Som någon redan påpekat så kanske Kaveri faller väl ut, och då finns det kanske anledning att släppa den till andra socklar.

Nej, de vet redan prestandan sedan ett bra tag tillbaka. De vet redan om de tycker det är värt att släppa produkten. Om steamrollerkärnorna har bra prestanda så är inte det något de upptäcker först om ett halvår. Och om man ser till försäljning så är det så att Kaveris försäljning är i egenskap av APU, de kan inte bedöma livskraften hos en traditionell processor om en APU är framgångsrik. Och om de skulle göra det så skulle de bestämma sig alldeles för sent om man tar hänsyn till utvecklingstid.

Skrivet av Ozzed:

Och om vi för omväxlings skull skall hålla oss till ämnet så tror jag det är därför det är tyst. Man vet inte än om det är "lönt" att köra Steamroller på AM3+, så därför säger man varken bu eller bä än.

Om det är lönt eller inte beror på utvecklingskostnaden. Ska de utveckla en Steamroller till AM3+ i tid för att kunna släppa den efter behag sedan så måste de redan ha utvecklat den vid det här laget, och har de redan utvecklat den så är kostnaden redan tagen, det är därmed "lönt" så länge den inte har drabbats av något som gör den osäljbar. Alltså, de kan inte bara ta beslutet att utveckla den efter hand. Antingen är den utvecklad redan, och då skulle de sannolikt siktat in sig på att sälja den. Eller så har de inte utvecklat kretsen ännu, och då tar det för lång tid att slänga ihop den sedan om de ångrar sig. De kan inte bara bestämma sig i Mars att de vill ha en till AM3+ också och ha den färdig till hösten. Bestämmer de sig i Mars så lär det ta minst ett år innan de har den redo att säljas, vilket blir orimligt sent med tanke på excavator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om det är lönt eller inte beror på utvecklingskostnaden. Ska de utveckla en Steamroller till AM3+ i tid för att kunna släppa den efter behag sedan så måste de redan ha utvecklat den vid det här laget, och har de redan utvecklat den så är kostnaden redan tagen, det är därmed "lönt" så länge den inte har drabbats av något som gör den osäljbar. Alltså, de kan inte bara ta beslutet att utveckla den efter hand. Antingen är den utvecklad redan, och då skulle de sannolikt siktat in sig på att sälja den. Eller så har de inte utvecklat kretsen ännu, och då tar det för lång tid att slänga ihop den sedan om de ångrar sig. De kan inte bara bestämma sig i Mars att de vill ha en till AM3+ också och ha den färdig till hösten. Bestämmer de sig i Mars så lär det ta minst ett år innan de har den redo att säljas, vilket blir orimligt sent med tanke på excavator.

Det kan också vara så att produktion är mer eller mindre igång, men än sålänge ger för dålig yeald for att man ska kunna köra en säljstart, och då blir det som nu produceras "budgetmodeller" med inaktiverade kärnor och annat.

Det tog ju rätt lång tid för 9590(?) att hitta ut.

Läste förresten at 30% av försäljningen år 2014 beräknas vara am3+ processorer. Jag tycker det känns som en för hög siffra för ett segment man tänkt sig lägga ner, och återigen.. Entusiaster vill inte ha APU. Folk är ju till exempel skitförbannade på Intel för att även deras "värstingmodeller" innehåller apu, antingen för att det helt enkelt känns onödigt, eller för att det drar för mycket ström osv, så att AMD skulle lägga ner det "Renodlade" segmentet för CPU skulle i så fall innebära att intel uppnår total dominans bland gamers. Jag är skeptisk till att det blir så, men jag är som sagt helt med på att de går mer mot apu och att prestandasegmentet inte längre är huvudfokus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan också vara så att produktion är mer eller mindre igång, men än sålänge ger för dålig yeald for att man ska kunna köra en säljstart, och då blir det som nu produceras "budgetmodeller" med inaktiverade kärnor och annat.

Det tog ju rätt lång tid för 9590(?) att hitta ut.

Men i så fall ska de redan ha utvecklat den. De lägger inte ner dyra utvecklingspengar på att utveckla en produkt för att de kanske vill ha möjlighet att bestämma sig för att släppa den långt senare. Utvecklar de processorn så är det med inställningen att släppa den. Hade de haft inställningen att släppa den så hade vi hört något oavsett om det var dålig yield i slutfasen eller inte. Och Kaveri är fundamentalt annorlunda från hur en AM3+-Steamroller skulle vara, de kan inte göra Kaveris genom att deaktivera kärnor eller annat.

Och 9590 är fullkomligt irrelevant. Det är inte en nyutvecklad processor. Det är en vanlig Piledriver, att släppa olika frekvenser av en färdigutvecklad processor är ingenting. Däremot borde det namnet säga dig något. Om de nu tänkt släppa fler processorer till AM3+, varför dödade de då helt av namnschemat med dessa modeller? De har tagit bort möjligheten att bygga vidare på namnschemat med dessa plojmodeller, varför? Och varför tror du att de släppte dem till att börja med?

Permalänk
Medlem

Det som verkligen tilltalar mig med Kaveri är just APU upplägget. Kanske så att man kan komma att slippa grafikkortet i nästa dator.
Kör ju gaming på lägsta nivå så kraven är inte höga. Mitt 5770 matchar dagens 7750 och om kaveri klarar att matcha 7750 innebär det samma prestanda som jag har idag fast i minsta möjliga chassi.
Mkt intressant i mina ögon.

När borde de första riktiga testerna dyka upp?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men i så fall ska de redan ha utvecklat den. De lägger inte ner dyra utvecklingspengar på att utveckla en produkt för att de kanske vill ha möjlighet att bestämma sig för att släppa den långt senare. Utvecklar de processorn så är det med inställningen att släppa den. Hade de haft inställningen att släppa den så hade vi hört något oavsett om det var dålig yield i slutfasen eller inte. Och Kaveri är fundamentalt annorlunda från hur en AM3+-Steamroller skulle vara, de kan inte göra Kaveris genom att deaktivera kärnor eller annat.

Det är inte den uppfattningen jag har fått. En Steamroller till AM3+ skulle i princip vara en 4-moduls Kaveri minus GPU-delen. Varför det skulle vara en omöjlighet begriper jag inte, såvida inte hela steamroller arkitekturen i sig är en omöjlighet.

Citat:

Och 9590 är fullkomligt irrelevant. Det är inte en nyutvecklad processor. Det är en vanlig Piledriver, att släppa olika frekvenser av en färdigutvecklad processor är ingenting. Däremot borde det namnet säga dig något. Om de nu tänkt släppa fler processorer till AM3+, varför dödade de då helt av namnschemat med dessa modeller? De har tagit bort möjligheten att bygga vidare på namnschemat med dessa plojmodeller, varför? Och varför tror du att de släppte dem till att börja med?

Hur menar du nu? "9590" dödar väl knappast något. Första Steamroller blir rimligtvis 9600 om/när den släpps.

Jag har fått uppfattningen att de släppte den för att visa att plattformen är levande och aktuell, så att folk inte skulle få för sig att de lagt ner. En tydlig signal om att plattformen är död hade väl däremot varit om de inte släppts, och de hållit tyst, för då hade det senaste varit 8350, och den släpptes ju för bra länge sedan, men i och med att 9590 är hyffsat ny är det det vi har att förhålla oss till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte den uppfattningen jag har fått. En Steamroller till AM3+ skulle i princip vara en 4-moduls Kaveri minus GPU-delen. Varför det skulle vara en omöjlighet begriper jag inte, såvida inte hela steamroller arkitekturen i sig är en omöjlighet.

Så de ska deaktivera kärnor, och vart ska de få GPUn och PCIe-styrenhet med mera ifrån? Nä det är helt olika chip, det är inte bara deaktivera enheter från en Vishera så har du en Richland t.ex. Eller tvärtom för den delen. Båda har sina egna masker som tar tid att göra. Ska de ha möjlighet att släppa en AM3+ Steamroller så måste de ha utvecklat kretsen först. Vilket tar tid och kostar mycket pengar. Återigen, ska de ha möjligheten att släppa Steamroller till AM3+ så måste de ha utvecklat kretsen, och om de utvecklat kretsen så skulle de haft inställningen att släppa den. De har aldrig någonsin utvecklat ett chip i hemlighet för att sedan kunna släppa det med kort varsel ifall de känner för det. Just för att det vore ekonomisk katastrof att hålla på så. Och det är ren fantasi att de skulle kunna använda samma krets till AM3+ och en annan till FM2+. I så fall skulle kretsen behöva 8 kärnor, en GPU, två olika bussar, PCIe, ja kretsen hade blivit enorm. De har helt enkelt 2 helt olika chip som inte går att använda till varandras plattformar.

Skrivet av Ozzed:

Hur menar du nu? "9590" dödar väl knappast något. Första Steamroller blir rimligtvis 9600 om/när den släpps.

Första siffran anger antalet kärnor, andra siffran arkitektur, tredje siffran inbördes prestandavariation.
4120 är alltså en fyrkärnig Bulldozer.
8120 är en åttakärnig Bulldozer.
8320 är en åttakärnig Piledriver.
8350 är en åttakärnig Piledriver med högre frekvens.
9590 är en niokärnig Excavator av högsta frekvens. Nä vänta nu? Det är visst en åttakärnig Piledriver det med? Hur då?

Inte ens om man gör om namnschemat så har man helt enkelt inte plats att släppa en ny serie processorer kvar över 9600 eftersom första siffran inte längre visar antalet kärnor. Och ska de utveckla en ny krets så är det just för att basera en hel serie på den. Precis som att alla piledriverprocessorer till AM3+ görs av en och samma krets. De gör inte en helt ny krets för någon enstaka modell. Då har de inget att göra av de kretsar där de måste kapa kärnor eller cache. De kan inte laga namnschemat, de måste göra ett helt nytt.

Skrivet av Ozzed:

Jag har fått uppfattningen att de släppte den för att visa att plattformen är levande och aktuell, så att folk inte skulle få för sig att de lagt ner. En tydlig signal om att plattformen är död hade väl däremot varit om de inte släppts, och de hållit tyst, för då hade det senaste varit 8350, och den släpptes ju för bra länge sedan, men i och med att 9590 är hyffsat ny är det det vi har att förhålla oss till.

Det är snarare en kompensation för att de vi inte får Steamroller till AM3+. Hade Steamroller kommit så hade de inte lanserat en Piledriver som är snabbare, och de hade inte förstört namnschemat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så de ska deaktivera kärnor, och vart ska de få GPUn och PCIe-styrenhet med mera ifrån? Nä det är helt olika chip, det är inte bara deaktivera enheter från en Vishera så har du en Richland t.ex. Eller tvärtom för den delen. Båda har sina egna masker som tar tid att göra. Ska de ha möjlighet att släppa en AM3+ Steamroller så måste de ha utvecklat kretsen först. Vilket tar tid och kostar mycket pengar. Återigen, ska de ha möjligheten att släppa Steamroller till AM3+ så måste de ha utvecklat kretsen, och om de utvecklat kretsen så skulle de haft inställningen att släppa den. De har aldrig någonsin utvecklat ett chip i hemlighet för att sedan kunna släppa det med kort varsel ifall de känner för det. Just för att det vore ekonomisk katastrof att hålla på så. Och det är ren fantasi att de skulle kunna använda samma krets till AM3+ och en annan till FM2+. I så fall skulle kretsen behöva 8 kärnor, en GPU, två olika bussar, PCIe, ja kretsen hade blivit enorm. De har helt enkelt 2 helt olika chip som inte går att använda till varandras plattformar.

Första siffran anger antalet kärnor, andra siffran arkitektur, tredje siffran inbördes prestandavariation.
4120 är alltså en fyrkärnig Bulldozer.
8120 är en åttakärnig Bulldozer.
8320 är en åttakärnig Piledriver.
8350 är en åttakärnig Piledriver med högre frekvens.
9590 är en niokärnig Excavator av högsta frekvens. Nä vänta nu? Det är visst en åttakärnig Piledriver det med? Hur då?

Inte ens om man gör om namnschemat så har man helt enkelt inte plats att släppa en ny serie processorer kvar över 9600 eftersom första siffran inte längre visar antalet kärnor. Och ska de utveckla en ny krets så är det just för att basera en hel serie på den. Precis som att alla piledriverprocessorer till AM3+ görs av en och samma krets. De gör inte en helt ny krets för någon enstaka modell. Då har de inget att göra av de kretsar där de måste kapa kärnor eller cache. De kan inte laga namnschemat, de måste göra ett helt nytt.

Det är snarare en kompensation för att de vi inte får Steamroller till AM3+. Hade Steamroller kommit så hade de inte lanserat en Piledriver som är snabbare, och de hade inte förstört namnschemat.

Den som lever får se. Än sålänge har jag inte sett någon prisdumpning på 8350 i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den som lever får se. Än sålänge har jag inte sett någon prisdumpning på 8350 i alla fall.

Nä att prisdumpa 8350 i nuläget är väldigt kontraproduktivt när det inte finns en uppföljare. Men vi får se hur det gått om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä att prisdumpa 8350 i nuläget är väldigt kontraproduktivt när det inte finns en uppföljare. Men vi får se hur det gått om ett år.

"Uppföjaren" är väl i så fall tänkt att vara någon FM2+ -historia. Om AM3+ är död och framtida processorer inte är planerade alls vore väl det mest logiska att stoppa produktionen och sälja slut på det som finns.

Men nu har jag i alla fall kollat runt lite på nätet. Frågan diskuteras i princip i varenda teknikforum så den är relevant och aktuell.

Oredan i det hela bär ju bara AMD själva skulden för. Det vore bäst för alla om de bara tog bladet från munnen och talade om hur de egentligen tänkt med AM3+

Men som sagt, vi får se hur det blir.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Uppföjaren" är väl i så fall tänkt att vara någon FM2+ -historia. Om AM3+ är död och framtida processorer inte är planerade alls vore väl det mest logiska att stoppa produktionen och sälja slut på det som finns.

Nej, Kaveri är ingen uppföljare till Vishera. Och nej, det vore fullkomligt ologiskt att stoppa produktionen bara för att man inte har en uppföljare. Dina argument verkar sällan följa logik. Bara för att de inte tycker det är värt utvecklingskostnaden för en uppföljare till Vishera i nuläget så innebär inte det att de måste avbryta produktionen av Vishera och AM3+ om de fortfarande går med vinst.

Skrivet av Ozzed:

Oredan i det hela bär ju bara AMD själva skulden för. Det vore bäst för alla om de bara tog bladet från munnen och talade om hur de egentligen tänkt med AM3+

Men som sagt, vi får se hur det blir.

Nej, det vore inte det logiska för deras del. De är ett aktiebolag, det är bättre för AMD att bara låtsas som inget än att medge ett misslyckande om de inte måste. Återigen, samma sak som nVidia gjorde när de misslyckades med GK100 och AMD när de sköt upp/misslyckades med Teneriffe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, Kaveri är ingen uppföljare till Vishera. Och nej, det vore fullkomligt ologiskt att stoppa produktionen bara för att man inte har en uppföljare. Dina argument verkar sällan följa logik. Bara för att de inte tycker det är värt utvecklingskostnaden för en uppföljare till Vishera i nuläget så innebär inte det att de måste avbryta produktionen av Vishera och AM3+ om de fortfarande går med vinst.
Nej, det vore inte det logiska för deras del. De är ett aktiebolag, det är bättre för AMD att bara låtsas som inget än att medge ett misslyckande om de inte måste. Återigen, samma sak som nVidia gjorde när de misslyckades med GK100 och AMD när de sköt upp/misslyckades med Teneriffe.

"Misslyckanden" brukar man inte skryta med. Men besök AMD's websida så ser du att de frontar FX-linjen ganska hårt jämfört med APU-bitarna.

Och om det inte är logik att inte vara tvärsäker sålänge det inte finns något officiellt uttalande så vet jag inte vad som är det, och som sagt... kollar man runt på nätet så är jag knappast unik när det gäller att hoppas på steamroller till AM3+.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Misslyckanden" brukar man inte skryta med. Men besök AMD's websida så ser du att de frontar FX-linjen ganska hårt jämfört med APU-bitarna.

Och om det inte är logik att inte vara tvärsäker sålänge det inte finns något officiellt uttalande så vet jag inte vad som är det, och som sagt... kollar man runt på nätet så är jag knappast unik när det gäller att hoppas på steamroller till AM3+.

Det är en sak att hoppas mot alla odds, det är en annan sak att tro mot alla odds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är en sak att hoppas mot alla odds, det är en annan sak att tro mot alla odds.

Jag tycker det finns saker som talar både för och emot, men som sagt.. Vi lär väl se hur det blir. Om inte annat lär de ju få frågan från någon teknikjournalist så småningom.

Om det nu blir så att Kaveri spöar 9590 så känns det ju bara larvigt att fortsätta hävda att det är "brutal performance" och allt vad de skriver på websidan, så något hoppas jag händer där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det finns saker som talar både för och emot, men som sagt.. Vi lär väl se hur det blir. Om inte annat lär de ju få frågan från någon teknikjournalist så småningom.

Om det nu blir så att Kaveri spöar 9590 så känns det ju bara larvigt att fortsätta hävda att det är "brutal performance" och allt vad de skriver på websidan, så något hoppas jag händer där.

Kaveri har inte en chans mot någon 8-kärnig processor, allra helst inte 9590. I så fall måste den ha 250% av IPC hos Piledriver.
Mer rimligt är att den blir 10-15% snabbare än FX4350 i bästa fall.
Men som sagt, vi får se.

Permalänk
Medlem

Ur AMDs synpunkt avvecklades och fasades AM3 ut först under 2013. De kommer inte döda en plattform de fortfarande tillverkar (äldre) produkter för. 30% är för övrigt inte 30% av all försäljning, det säger emot sig själv när de räknar FM2 som 70%. Du tror inte (innan de kom ut Brazos/Bobcat) Kabini/Jaguar säljer? Eller deras Jaguar-baserade Custom SoC som de säljer för miljarder med dollar? Till miljoner konsoler. Dessa 30% är dessutom under 2013, så det är inget konstigt. Det är bara OEMs som hinner få enstaka Kaveri i år.

Att det inte finns servervarianter är relevant, att det inte finns tapeouts – och det är något år minst från tidig tapeout till produkt – är relevant eftersom det talar emot det. Det är faktiskt 3-4 månader för att tillverka kiseln när väl allt är färdigt från start till förpackning/binning. Bara processerna tar den tiden. På Intels sida används entusiastsockeln även till servrar och arbetsstationer, de använder samma buss som ännu fetare serverchip (på andra socklar) och tillverkningen, utvecklingen, mask kan spridas över minst tre segment. Skulle Intel ställa in deras serverchip skulle de i praktiken ställa in entusiastchip också. Samma regler gäller båda då det inte är någon bilanalogi. AM3+ används i enklare servrar, det är varianter av chippen för C32 och G34, AM3+ för servrar och arbetsstationer använder tom samma chipset som C32/G34. Att de skulle göra chip för AM3+, men inte server finns inte på kartan och det är som sagt inte bara steamroller de lagt ner, utan också den ursprungliga 10-kärnor Piledriver-varianten, nytt chipset för servrar uteblev därför och därför är det ändå ingen plattform som är redo för Excavator. Mesta av det här är saker som har hänt, det är svårt att spekulera med dåtid och det är för att beskriva vad som hänt, vilket även påverkar vad som kommer hända det tas upp. Det är som sagt inga demomaskiner som misstänkts köra AM3+, faktiskt inga servermaskiner som misstänkts demats med Steamroller-kisel heller.

Ska vi prata rykten, ryktessaiter och folk som möjligen läst interna dokument så finns det lite relevantare och mer aktuell information.

http://vr-zone.com/articles/hold-for-publication-why-its-a-bi...
http://www.digitimes.com/news/a20130826PD216.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Uppföjaren" är väl i så fall tänkt att vara någon FM2+ -historia. Om AM3+ är död och framtida processorer inte är planerade alls vore väl det mest logiska att stoppa produktionen och sälja slut på det som finns.

AMD har redan köpt tillverkningskapacitet, ska de inte tillverka 32nm-chip så måste de betala för detta. Dessutom tillverkas det fortfarande för servrar, och servrarna har inga andra chip, de får tom en ny revision av den gamla 32nm Abu Dhabi. De har fortfarande kunder för 32nm. Argumentationsfel är logiska fel, så nu är det inte bara jag som anklagar dig för detta. Självklart måste man vara överens om grundläggande fakta och vad ett logiskt resonemang är. De förändras inte beroende på åsikt. Förutsättningarna förändras inte utefter åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

AMD har redan köpt tillverkningskapacitet, ska de inte tillverka 32nm-chip så måste de betala för detta. Dessutom tillverkas det fortfarande för servrar, och servrarna har inga andra chip, de får tom en ny revision av den gamla 32nm Abu Dhabi. De har fortfarande kunder för 32nm. Argumentationsfel är logiska fel, så nu är det inte bara jag som anklagar dig för detta. Självklart måste man vara överens om grundläggande fakta och vad ett logiskt resonemang är. De förändras inte beroende på åsikt. Förutsättningarna förändras inte utefter åsikt.

Jag anser inte att jag behöver någon som helst bakomliggande fakta för att få tycka att det är synd att det saknas info om en viss produkt.

Sedan så har vi redan dragit det här så många vändor nu att det känns meningslöst att fortsätta bemöta ditt.. ja, vad det nu är du håller på med. Jag vet inte ens vart du vill komma.

Men om jag har fattat dig rätt... Jag tycker att det är synd att det saknas info om Steamroller till AM3+, och du tycker att jag inte har rätt att uttrycka den åsikten, i en tråd som handlar om... Steamroller, eftersom mina förhoppningar om att processorer i segmentet dyker upp baseras på sådant som du personligen inte tycker är skäl nog.

Längre än så kommer jag inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag anser inte att jag behöver någon som helst bakomliggande fakta för att få tycka att det är synd att det saknas info om en viss produkt.

Men nu tramsar du igen. Något annat har ingen påstått. Du får tycka det är synd. Det som det argumenteras emot är dina belägg för att produkten ens skulle existera.

Skrivet av Ozzed:

Men om jag har fattat dig rätt... Jag tycker att det är synd att det saknas info om Steamroller till AM3+, och du tycker att jag inte har rätt att uttrycka den åsikten, i en tråd som handlar om... Steamroller, eftersom mina förhoppningar om att processorer i segmentet dyker upp baseras på sådant som du personligen inte tycker är skäl nog.

Längre än så kommer jag inte.

Nu vrider du bara på det för att få till ett martyrskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag anser inte att jag behöver någon som helst bakomliggande fakta för att få tycka att det är synd att det saknas info om en viss produkt.

Sedan så har vi redan dragit det här så många vändor nu att det känns meningslöst att fortsätta bemöta ditt.. ja, vad det nu är du håller på med. Jag vet inte ens vart du vill komma.

Men om jag har fattat dig rätt... Jag tycker att det är synd att det saknas info om Steamroller till AM3+, och du tycker att jag inte har rätt att uttrycka den åsikten, i en tråd som handlar om... Steamroller, eftersom mina förhoppningar om att processorer i segmentet dyker upp baseras på sådant som du personligen inte tycker är skäl nog.

Längre än så kommer jag inte.

Ingen har uttryckt det så, i det här fallet syftade jag på det logiska resonemang du satte upp när du diskutera med Aleshi alltså t.ex. att de skulle döda AM3+ om det var sant att de inte planerar några nya arkitekturer. Det är falsk logik, en grov förenkling och är en red herring. Problemet blir alltså argumentationsstilen, att inte hålla sig till samma verklighet och verkligen inte att det finns olika åsikter. Det var inte heller kritik mot varför du har den åsikten, utan mot sättet du slår tillbaka när någon säger att det inte finns någon sådan produkt och inga planer på en. Du kan hoppas, men bilden av att det förmodligen inte sker är inte bara ett påhitt för att bråka med dig. Jag var visserligen något frustrerad (inte för att bråka med någon, jag tycker bara det ger lite felaktig bild, vad som är irrelevant i diskussionen är inte åsikten eller förhoppningen utan bemötandet, det går inte att slå ifrån sig genom att ta upp grejer som inte är relevanta) och lade in en kommentar i en redan skriven mening, men det var ingen personattack. Jag har intresse att diskutera sakfrågan, inte avleda till att diskutera andra ämnen eller dra upp andra trådar. Det är inte bara svårt att diskutera om skribenterna inte är överens om grundläggande regler för retorik, argumentation och diskussion i helhet utan också omöjligt om någon konstruerar och arrangerar allt för att det är deras synpunkt som ska gälla och vill avleda från hela diskussionen kring sakfrågor.

Du och Aleshi har diskuterat detta längre, över fler inlägg. Trotts att han inte lade in något om trollande eller du om någon anklagan om att du inte får tyck vad du vill. Men det går inte framåt.

Kritiken är bemötandet som gör att det är stopp, det är irrelevanta punkter eller avledningar från relevanta, ignorering av sakfrågan. Det handlar inte om att släppa sin synpunkt utan att diskussionen inte kan gå vidare för att täcka annat. Motsättningarna och de felaktiga logiska resonemangen är det väl ändå du som står för och tycker du måste använda dig för att stå på dig? Åsikten attackerades inte, men bilden av vad som lär hända är upp till diskussion, då får man gärna motivera varför annars kan man inte ge olika syn och belysa saken på olika sätt. Allt mår inte bra av att förenklas. Det som egentligen ifrågasattes var ju syftet, annars hade jag ju inte tagit upp att du sagt mer eller mindre samma sak förr och låtit bli att lägga i något om det i en kommentar i en redan skriven mening. Vad som har hänt är fakta, det är inte bara att vifta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men nu tramsar du igen. Något annat har ingen påstått. Du får tycka det är synd. Det som det argumenteras emot är dina belägg för att produkten ens skulle existera.

Skrivet av Petterk:

Ingen har uttryckt det så, i det här fallet syftade jag på det logiska resonemang du satte upp när du diskutera med Aleshi alltså t.ex. att de skulle döda AM3+ om det var sant att de inte planerar några nya arkitekturer. Det är falsk logik, en grov förenkling och är en red herring. Problemet blir alltså argumentationsstilen, att inte hålla sig till samma verklighet och verkligen inte att det finns olika åsikter. Det var inte heller kritik mot varför du har den åsikten, utan mot sättet du slår tillbaka när någon säger att det inte finns någon sådan produkt och inga planer på en. Du kan hoppas, men bilden av att det förmodligen inte sker är inte bara ett påhitt för att bråka med dig. Jag var visserligen något frustrerad (inte för att bråka med någon, jag tycker bara det ger lite felaktig bild, vad som är irrelevant i diskussionen är inte åsikten eller förhoppningen utan bemötandet, det går inte att slå ifrån sig genom att ta upp grejer som inte är relevanta) och lade in en kommentar i en redan skriven mening, men det var ingen personattack. Jag har intresse att diskutera sakfrågan, inte avleda till att diskutera andra ämnen eller dra upp andra trådar. Det är inte bara svårt att diskutera om skribenterna inte är överens om grundläggande regler för retorik, argumentation och diskussion i helhet utan också omöjligt om någon konstruerar och arrangerar allt för att det är deras synpunkt som ska gälla och vill avleda från hela diskussionen kring sakfrågor.

Du och Aleshi har diskuterat detta längre, över fler inlägg. Trotts att han inte lade in något om trollande eller du om någon anklagan om att du inte får tyck vad du vill. Men det går inte framåt.

Kritiken är bemötandet som gör att det är stopp, det är irrelevanta punkter eller avledningar från relevanta, ignorering av sakfrågan. Det handlar inte om att släppa sin synpunkt utan att diskussionen inte kan gå vidare för att täcka annat. Motsättningarna och de felaktiga logiska resonemangen är det väl ändå du som står för och tycker du måste använda dig för att stå på dig? Åsikten attackerades inte, men bilden av vad som lär hända är upp till diskussion, då får man gärna motivera varför annars kan man inte ge olika syn och belysa saken på olika sätt. Allt mår inte bra av att förenklas. Det som egentligen ifrågasattes var ju syftet, annars hade jag ju inte tagit upp att du sagt mer eller mindre samma sak förr och låtit bli att lägga i något om det i en kommentar i en redan skriven mening. Vad som har hänt är fakta, det är inte bara att vifta bort.

Eftersom det tydligen råder viss förvirring över varför jag över huvud taget drog upp det här, så tar vi det igen:

Jag skrev "Ytterligare en nyhet om Steamroller där AM3+ inte nämns :(" Eller något i den stilen. Jag ställer inga frågor, och uttrycker för den delen inte ens en antydan till att jag tror att det är rimligt att det kommer bli verklighet, men jag blir ändå citerad med följande som svar:

[QUOTE=Petterk;14078083
Det kommer inte komma något nytt till AM3+ fortfarande så jag vet inte varför du trollar och förhoppningsvis kommer det aldrig någon ny sockel som bara är till för processorer utan integrerad grafik. Det AMD behöver är ny sockel för 4P och 8P server, inte för entusiaster. Varken server eller mainstream får ny sockel fören DDR4 och lite annat. Så tänk att det är något som sker 2015.

Kaveri är Steamroller B, men det enda som är förändrat är egentligen hur väl den arbetar och den ger ingen ökad teoretisk prestanda. Praktiken handlar det väl om upp till 30% däremot, och den bör arbeta bättre flertrådat. Hoppas de inte snålar med frekvenser på de mobila kretsarna för bärbara datorer bara, ~2GHz BD-derivat duger inte. Turbo måste bli avsevärt bättre.[/QUOTE]

Slutsatsen jag drar av det är att du anser dig ha fakta om saken, trotts att där inte finns någon, och folk som inte håller med är tydligen troll..

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag har redan förklarat varför inlägget blev så, det lades in för att du uttryckt att du går och väntar på AM3+-Steamroller i flera trådar inklusive denna (det som kan utläsas är ju att du vill ha nyheter om något du går och väntar på), att det skulle vara riktat till dig och fråga varför du skriver detta blev det inte fören ett par ord lades in. Det behövdes inte, det var inte för att kritisera din person och göra personpåhopp men är något som förklarades ganska snart varför det blev så, att du sedan spårar ur får stå för dig. Jag är inte ansvarig för att du väljer att använda logiska fel för att stå på dig.

Om du inte var så envis och hela tiden använder red herring och andra resonemang som omöjligen fungerar så kunde diskussionen ha gått att du inte får veta något om Steamroller till AM3+ som du går och väntar på (med ledsen smiley), med svar att det inte ser ut som det kommer bli någon, det har aldrig planerats annat i dokument som är öppna eller läckta, det finns ingen kisel tillverkad i samples. För att sedan fortsätta till att de även ändrade planerna på andra produkter som är relaterade som fått konsekvenser. Det behövs inte mer, min synpunkt på saker som inte har hänt är självsägande inte absoluta, men det finns stöd för att argumentera att Kaveri/Steamroller bara kommer som APU. Nu var dessutom kritiken att du kommer med logiska fel och konstiga resonemang mot andra i tråden. Kaveri som färdig produkt finns redan, ersättare till Terramar och Macau blev en gammal plattform och en enklare produkt, de lade ner utvecklingsspåret, resurserna flyttade och ingenjörerna arbetar alltså med andra projekt. AMD har ganska många nu för tiden. Både utannonserade produkter och sådana som inte är. Det kunde ha slutat där och gått vidare, och ingen hade behövt avleda och ignorera någons argumentation eller gå runt sakfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har redan förklarat varför inlägget blev så, det lades in för att du uttryckt att du går och väntar på AM3+-Steamroller i flera trådar inklusive denna (det som kan utläsas är ju att du vill ha nyheter om något du går och väntar på), att det skulle vara riktat till dig och fråga varför du skriver detta blev det inte fören ett par ord lades in. Det behövdes inte, det var inte för att kritisera din person och göra personpåhopp men är något som förklarades ganska snart varför det blev så, att du sedan spårar ur får stå för dig. Jag är inte ansvarig för att du väljer att använda logiska fel för att stå på dig.

Om du inte var så envis och hela tiden använder red herring och andra resonemang som omöjligen fungerar så kunde diskussionen ha gått att du inte får veta något om Steamroller till AM3+ som du går och väntar på (med ledsen smiley), med svar att det inte ser ut som det kommer bli någon, det har aldrig planerats annat i dokument som är öppna eller läckta, det finns ingen kisel tillverkad i samples. För att sedan fortsätta till att de även ändrade planerna på andra produkter som är relaterade som fått konsekvenser. Det behövs inte mer, min synpunkt på saker som inte har hänt är självsägande inte absoluta, men det finns stöd för att argumentera att Kaveri/Steamroller bara kommer som APU. Nu var dessutom kritiken att du kommer med logiska fel och konstiga resonemang mot andra i tråden. Kaveri som färdig produkt finns redan, ersättare till Terramar och Macau blev en gammal plattform och en enklare produkt, de lade ner utvecklingsspåret, resurserna flyttade och ingenjörerna arbetar alltså med andra projekt. AMD har ganska många nu för tiden. Både utannonserade produkter och sådana som inte är. Det kunde ha slutat där och gått vidare, och ingen hade behövt avleda och ignorera någons argumentation eller gå runt sakfrågan.

Men det är ju du som hela tiden går runt det som faktiskt blev diskussion om. Du vill hela tiden få det till att diskussionen handlar om orimligheten i Steamroller till AM3+, men så är det inte. Du och andra kan mycket väl ha rätt i att AM3+ har nått vägs ände, men sålänge det inte är absoluta fakta, förresten, även om det vore absoluta fakta, så förminskar inte det min rätt att uttrycka min besvikelse utan att bli kallad för troll.

Här kommer ett saxat stycke från Wikipedia om internettroll. Jag har markerat de delar jag anser särskillt relevanta i det här sammanhanget:

---
Det är viktigt att vara medveten om att det medför en risk i sig att dra alltför stora växlar på begreppet troll. Det händer att internetanvändare falskeligen anklagas för "trollande", trots att de har ett seriöst uppsåt med positiva förtecken. Användare kan exempelvis anklagas för att vara "troll" antingen som ett uppsåtligt retoriskt knep, eller som en följd av missförstånd. En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ, och kan i förlängningen komma att beskrivas som ett "troll", trots att en mer neutral genomlysning av diskussionen kanske visar att det egentligen inte alls ligger till på det sättet. En annan orsak till att en person felaktigt upplevs som "troll" kan vara att personens meddebattörer har en annan uppfattning om vart forumets debatt bör leda. Om någon part uppfattar att socialt umgänge är forumets huvudsakliga syfte, och en annan part istället ser exempelvis analytiskt resonemang för att nå logiska slutsatser som det primära syftet, kan de två parterna uppfatta varandra som troll utan att någon av dem egentligen alls bär internettrollets attribut. Man kan därmed konstatera vikten av att forumets arrangör/moderator tydligt förklarar vad som är diskussionens syfte, om det finns gränser för yttrandefriheten i forumet, och var de i så fall bör dras.
---

Nej, jag är inget troll.

Nej, jag använder inte logiska fel i mitt resonemang. Det enda "logiska felet" i så fall är väl att jag råkar ha en åsikt som avviker från din, eller använder andra parametrar för att komma fram till mina slutsatser.

Jag tänker fortsätta hoppas på AM3+ till steamroller, samt uttrycka min besvikelse om så inte blir fallet, sedan kan du kalla mig för troll om du vill. Det är inget jag fäster någon vikt vid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.