Permalänk
Medlem

Ett ovanligt hårddisk fall.

Tjenare, köpte i veckan ett nytt grafikkort (sapphire 7990) samt ett nytt nätaggregat (corsair AX1200) kopplade ur alla kablar från gamla nätaggregatet och kopplade in dom nya ström och sata kablarna, men när jag startade datorn så har hårddisken ändrats från att vara D; till (Ny volym E: ) samt att ikonen för vissa program som var installerade samt hårddiskens ikon har ändrats. Provade starta Battlefield 4 men då fanns inte det kvar installerat på hårddisken som funkade precis innan jag bytte delarna (grafikkort och nätaggregat). Men det konstiga är att först fungerade Origin och jag kunde spela andra spel som var installerade (Crysis3) utan några problem. jag installerade då om Battlefield 4 i tron om att det skulle lösa problemet. Men nu när jag ska starta spelet så står det helt plötsligt att Origin inte finns installerat. Även Steam har samma ikon som Origin och hårddisken har men där funkar alla spel utan problem.

Som sagt hårddisken fungerade klockrent innan jag bytte ut nätaggregatet och grafikkortet.

Vart en ganska rörig berättelse men jag kan inte formulera detta problem bättre. Har aldrig varit med om nått sånt tidigare. Så vad kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolingtk:

Tjenare, köpte i veckan ett nytt grafikkort (sapphire 7990) samt ett nytt nätaggregat (corsair AX1200) kopplade ur alla kablar från gamla nätaggregatet och kopplade in dom nya ström och sata kablarna, men när jag startade datorn så har hårddisken ändrats från att vara D; till (Ny volym E: ) samt att ikonen för vissa program som var installerade samt hårddiskens ikon har ändrats. Provade starta Battlefield 4 men då fanns inte det kvar installerat på hårddisken som funkade precis innan jag bytte delarna (grafikkort och nätaggregat). Men det konstiga är att först fungerade Origin och jag kunde spela andra spel som var installerade (Crysis3) utan några problem. jag installerade då om Battlefield 4 i tron om att det skulle lösa problemet. Men nu när jag ska starta spelet så står det helt plötsligt att Origin inte finns installerat. Även Steam har samma ikon som Origin och hårddisken har men där funkar alla spel utan problem.

Som sagt hårddisken fungerade klockrent innan jag bytte ut nätaggregatet och grafikkortet.

Vart en ganska rörig berättelse men jag kan inte formulera detta problem bättre. Har aldrig varit med om nått sånt tidigare. Så vad kan det vara?

http://imagizer.imageshack.us/v2/150x100q90/c/96/4ofc.png

Skumt men får man fråga vilket agg du hade innan?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har du flera hårdiskar så är det troligaste att du inte satte tillbaka dom till samma SATA portar som innan.
En bild på Diskhanteraren kanske kan kasta lite ljus över saken, gärna en bild också där man kan se vad det står för nått den här gången.
Men annars äe det lätt att byta enhetsbeteckning bara nu, dock varför ikonerna blev sådär är skumt.

Kan inte komma på nått annat iallafall som kan ha ställt till det.

Vad ska du ha en AX1200 till för övrigt? eller planerar du ett till 7990 kort...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

kan du inte bara ändra tillbaka till d jag hoppas du inte hade dina gammla sladdar till ditt nya agg?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Har du bytt tillbaka från E till D? Om det blev installerat på D och att du (eller systemet) ändrar till E så letar programmen/spelen fortfarande efter D, så sakerna kan inte starta. Jag vet inte riktigt om det var detta du ville veta, men jag är trött så ber om ursäkt om fallet inte är så.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Har ändrat tillbaka hårdisken till D nu iaf (efter många om och men) och fått tillbaka den "normala" ikonen igen för hårdisken, men fortfarande kvarstår ikon problemet med Origin och Steam. Men ska testa att ominstallera båda programmen.va väll just det jag ville försöka undvika, kommer hinna bli gråhårig innan man fått ner alla spel igen, men men då har man en anledning att skruva ihop hojjen istället hehe, Tack för snabba svar iaf! Trevlig helg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Har du flera hårdiskar så är det troligaste att du inte satte tillbaka dom till samma SATA portar som innan.
En bild på Diskhanteraren kanske kan kasta lite ljus över saken, gärna en bild också där man kan se vad det står för nått den här gången.
Men annars äe det lätt att byta enhetsbeteckning bara nu, dock varför ikonerna blev sådär är skumt.

Kan inte komma på nått annat iallafall som kan ha ställt till det.

Vad ska du ha en AX1200 till för övrigt? eller planerar du ett till 7990 kort...

Jo det lutar starkt åt att köra crossfire, men får lugna mig ett tag framöver nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

kan du inte bara ändra tillbaka till d jag hoppas du inte hade dina gammla sladdar till ditt nya agg?

Beror på vilka sladdar du menar, men det blir svårt att köra med samma kablar då GS och AX är två helt olika agg,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolingtk:

Har ändrat tillbaka hårdisken till D nu iaf (efter många om och men) och fått tillbaka den "normala" ikonen igen för hårdisken, men fortfarande kvarstår ikon problemet med Origin och Steam. Men ska testa att ominstallera båda programmen.va väll just det jag ville försöka undvika, kommer hinna bli gråhårig innan man fått ner alla spel igen, men men då har man en anledning att skruva ihop hojjen istället hehe, Tack för snabba svar iaf! Trevlig helg

Innan ominstallation kolla hur ikonen ser ut i installations mappen, är den rätt skapa en ny genväg bara på skrivbordet.

Ikonerna blir sådär när sökvägen har blivit felaktig i genvägen som ligger på skrivbordet, och har den än gång blivit fel kan den ha svårt att "hoppa tillbaka" till rätt, men löses då genom att bara ta bort den gamla och skapa en ny,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du har helt klart råkat byta SATA-kabel på D: och E: -diskarna.
Men detta verkar du ha löst.
Du behöver inte installera steam och origin, bara kolla i genvägarnas egenskaper och kolla så att inställningarna för ikon pekar åt rätt fil.
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Du har helt klart råkat byta SATA-kabel på D: och E: -diskarna.
Men detta verkar du ha löst.
Du behöver inte installera steam och origin, bara kolla i genvägarnas egenskaper och kolla så att inställningarna för ikon pekar åt rätt fil.
Lycka till!

Det skumma är att jag rörde aldrig SATA kablarna. Men har fått till allt utom Origin och funkar inte hur jag än letar efter fel, det verkar va total error då den ena sekunden är installerad medans andra sekunden inte existerar enligt felmeddelandet så där blir det att installera om skiten. Men men steam gick bra iaf där fick jag bara ändra genvägsinställningarna.