hur man formaterar rätt?

Permalänk
Medlem

hur man formaterar rätt?

När jag läste om olika hårddiskkrashar på forumet skrev någon om att anlednignen ofta är att man inte behandlar sina hårddiskar rätt och inte formaterar/partitionerar rätt.
Så jag undrar:

1. Hur formaterar jag "rätt"?
2. Hur partitionerar jag "rätt"?
3. Finns det något annat jag ska göra om jag vill förlänga livet på min hårddisk?

Om detta finns bra beskrivet i någon annan tråd eller på en bra site så vänligen ge adressen.

Permalänk

1 använd prog från hd tillverkaren
2 det har ingen större betydelse...det beror vad du ska använda den till...
3 använd en fläkt

http://www.storagereview.com/

Permalänk
Medlem

Re: hur man formaterar rätt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av d01mp
När jag läste om olika hårddiskkrashar på forumet skrev någon om att anlednignen ofta är att man inte behandlar sina hårddiskar rätt och inte formaterar/partitionerar rätt.
Så jag undrar:

1. Hur formaterar jag "rätt"?
2. Hur partitionerar jag "rätt"?
3. Finns det något annat jag ska göra om jag vill förlänga livet på min hårddisk?

Om detta finns bra beskrivet i någon annan tråd eller på en bra site så vänligen ge adressen.

Jag skulle vilja påstå att det är bullshit att påstå att man kan förstöra sin hårddisk genom att partitionera och formattera "fel".

Undvik överhettning, sen finns det inte mycket mer man kan göra.

Permalänk
Medlem

tack för svaren. Jag kommer köra med 4 80mm fläktar så det ska nog inte bli för varm tror jag inte.

Martin

Permalänk

sök i forumet perb om hur många tråddar det finns om hd klydd efter ha formaterat galet... exempel.. folk använder powermagic som jag personligen tycker är skräp...

bäst är att ladda hem programet som hd tillverkare har som hjälper en att installera firmatera på ett sätt som även nybörjare förstår...

jag har använt maxtors och seagates och de rekommenderar jag varmt..
när det gäller western så funkade det inte med deras prog med mitt abit kort men man kan använda seagtes prog till deras hd...
ibm hd köper jag aldrig så deras prog vet jag inte hur den är...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle Hungrig
sök i forumet perb om hur många tråddar det finns om hd klydd efter ha formaterat galet... exempel.. folk använder powermagic som jag personligen tycker är skräp...

bäst är att ladda hem programet som hd tillverkare har som hjälper en att installera firmatera på ett sätt som även nybörjare förstår...

jag har använt maxtors och seagates och de rekommenderar jag varmt..
när det gäller western så funkade det inte med deras prog med mitt abit kort men man kan använda seagtes prog till deras hd...
ibm hd köper jag aldrig så deras prog vet jag inte hur den är...

Att man kan förstöra sin hårddisk om man fipplar med olika programvaror är väl inget konstigt. Partitionera och formattera med operativsystemet inbyggda funktioner bara så kan inte mycket gå fel.