Permalänk
Medlem

Utlåtande om en vald HP laptop

Vädjar till alla "förstå-sig-påare" här på forumet som orkar investera några minuter att hjälpa mig hjälpa en god vän.

Min kompis ska köpa en laptop till sin dotter och fastnat för denna:
http://www.dustinhome.se/product/5010755139/hp-probook-450-g1...

Laptopen ska användas för surfande, skolarbete, titta på film.

Min fråga är om de för denna slant finns ngn burk som är mera "bang-for-the-buck" och därmed ett bättre val för min polare?

Tackar ödmjukast alla er som orkar/tar sig tid att svara!

Permalänk
Hedersmedlem

HP Probook är en modell som inriktar sig på företagsanvändare, vilket gör att den är byggd för att släpas runt en hel del samt användas mycket. Man kan få samma prestanda för privat bruk billigare. Så när du säger att du vill ha tips på en burk med mer "bang-for-the-buck", vad är det som söks? Snabbare processor, SSD, bättre grafik, lättare, bättre skärm, snyggare?

Hur gammal är dottern? Ska denna dator användas för studier på universitet eller högskola och släpas med på alla lektioner osv. så tycker jag att datorn är perfekt. För sådant bruk skulle jag köpa typ en HP Probook, Lenovo ThinkPad eller liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av elp:

Vädjar till alla "förstå-sig-påare" här på forumet som orkar investera några minuter att hjälpa mig hjälpa en god vän.

Min kompis ska köpa en laptop till sin dotter och fastnat för denna:
http://www.dustinhome.se/product/5010755139/hp-probook-450-g1...

Laptopen ska användas för surfande, skolarbete, titta på film.

Min fråga är om de för denna slant finns ngn burk som är mera "bang-for-the-buck" och därmed ett bättre val för min polare?

Tackar ödmjukast alla er som orkar/tar sig tid att svara!

har aldrig riktigt gillat HP men kan bero på att vissa av deras modeller gick sönder jämt, eller går varmt.
denna dator är ganska ny. så skulle nån få problem så visar det sig först om 1-2år
sökte lite på modell namn & review fick bara upp den med i3 processor. det blir alltid grisen i säcken.

har du kollat på Lenovo datorer, kanske ja som är lite fanboy men dom brukar vara mindre problem med dom.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

HP Probook är en modell som inriktar sig på företagsanvändare, vilket gör att den är byggd för att släpas runt en hel del samt användas mycket. Man kan få samma prestanda för privat bruk billigare. Så när du säger att du vill ha tips på en burk med mer "bang-for-the-buck", vad är det som söks? Snabbare processor, SSD, bättre grafik, lättare, bättre skärm, snyggare?

Hur gammal är dottern? Ska denna dator användas för studier på universitet eller högskola och släpas med på alla lektioner osv. så tycker jag att datorn är perfekt. För sådant bruk skulle jag köpa typ en HP Probook, Lenovo ThinkPad eller liknande.

Kalas-info, bug o bock!

Dottern är 18 o pluggar på gymnasium. Det enda krav jag har hört honom ställa är väl att den ska ha en 15" skärm.
Med mera "bang-for-the-buck" menar jag sonika så mkt valuta han kan tänkas få för den pengen till en laptop.
Jag vet ju att den inte kommer köra några tunga grafik-slukande spel direkt men det vore ju trevligt med att kunna presentera en sjysst dator som håller i några år åtminstone - både ur ett kvalitetsperspektiv o med så pass hyggliga komponenter att den inte blir out-dated innan vi ens skrivit 2014 i kalendern...

Permalänk

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Kanske? Mer bang for the buck där. Om man tummar lite på prollen

Permalänk
Hedersmedlem

Om hon är 18 och studerar på gymnasiet, snart högskola skulle jag tro så tycker jag att HP ProBook är ett utmärkt val. Den kommer att hålla genom hennes utbildning. Det är kvalitet och en dator som man kan lita på och den kommer att leverera.

Jag tipsade om en Lenovo ThinkPad i en annan tråd nyligen som kan vara ett alternativ. Den är lite dyrare men har ett bra grafikkort och en i7-processor som kommer att ge ännu mera tryck än i5'an i HP'n. Den har dessutom mer minne, en hybrid-disk som är snabbare än en vanlig laptopdisk samt högre upplösning på skärmen. Om din kompis kan tänka sig att lägga på 500kr så är det mycket valuta för de extra pengarna.
http://www.dustinhome.se/product/5010759928/lenovo-thinkpad-e...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Kanske? Mer bang for the buck där. Om man tummar lite på prollen

Med tanke på TS dotter inte är gamer så är det faktisk riktigt bra dator. lätt att rensa från damm, bra batteri tid, blir inte varm i idle,
http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-G505s-20255-Notebo...

läs allt.. några nackdelar fanns dock.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Kanske? Mer bang for the buck där. Om man tummar lite på prollen

+1 på den.

Till TS: Håll dig borta från HP Laptops, Stor risk att det blir problem med den i framtiden.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

+1 på den.

Till TS: Håll dig borta från HP Laptops, Stor risk att det blir problem med den i framtiden.

Håller inte med. Har 3st HP datorer, inget fel på dem. Och då är dem mellan 2-5 år gamla

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Håller inte med. Har 3st HP datorer, inget fel på dem. Och då är dem mellan 2-5 år gamla

beror på modell & vilken prisklass.. vissa modeller är under all kritik

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jonatan80:

har aldrig riktigt gillat HP men kan bero på att vissa av deras modeller gick sönder jämt, eller går varmt.
denna dator är ganska ny. så skulle nån få problem så visar det sig först om 1-2år
sökte lite på modell namn & review fick bara upp den med i3 processor. det blir alltid grisen i säcken.

har du kollat på Lenovo datorer, kanske ja som är lite fanboy men dom brukar vara mindre problem med dom.

Skrivet av H4nsson:

+1 på den.

Till TS: Håll dig borta från HP Laptops, Stor risk att det blir problem med den i framtiden.

Ni blandar ihop HP's enklare laptops typ Envy och liknande med ProBook. ProBook är segmentet för företag och de datorerna har aldrig haft problemen med överhettning och allmänna sammanbrott som de enklare varianterna. ProBook är arbetshästar som bara går och går.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

beror på modell & vilken prisklass.. vissa modeller är under all kritik

Ja, jo. Men att skriva att man jag hålla sig undan HP laptops överhuvudtaget är att gå för långt, dem har fixat mycket av deras problem och att HP har bäst support tycker jag, man kan få tag på drivers till datorerna väldigt enkelt på deras hemsidan och deras BIOS är fantastiskt bra. Har både haft, en billig (<4000:-) har en sådär dyr(6000:-) och sedan så har jag nu en HP Probook 6450B.

Skrivet av giplet:

Ni blandar ihop HP's enklare laptops typ Envy och liknande med ProBook. ProBook är segmentet för företag och de datorerna har aldrig haft problemen med överhettning och allmänna sammanbrott som de enklare varianterna. ProBook är arbetshästar som bara går och går.

Håller med, har en HP Probook som jag fick ta del av när jag o en vän bytte datorer och den är nu 3,5 år gammal och den rullar på utan problem.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Blir också lite ledsen över svepande "...håll er borta från X, undvik Y...". Alla tillverkare har sämre och bättre modeller. Själv har jag jättegod erfarenhet av olika Probooks i 531X- och 533X-familjerna. Inget för designintresserade, men välbyggda och pålitliga.

//Per

Permalänk
Medlem

När det gäller HP ska man nog hålla sig borta från konsument segmentet, då flertalet av de billigare modellerna har stora värmeproblem.

När det gäller dyrare laptops som är tillverkade med företag som målgrupp, är det en annan femma..
Själv har jag en Elitebook och den rullar på utan problem och är snart inne på sitt fjärde år.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Om dotter _INTE_ får denna i julklapp så kanske en macbook air vore med lämpligt Då behöver hon inte fundera så mycket mer sedan. Den fungerar och den kommer fungera i flera år till för allt utom gaming.

kolla på 13" varianterna, 8990 ligger 4gb ram 128ssd varianten på tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

När det gäller HP ska man nog hålla sig borta från konsument segmentet, då flertalet av de billigare modellerna har stora värmeproblem.

När det gäller dyrare laptops som är tillverkade med företag som målgrupp, är det en annan femma..
Själv har jag en Elitebook och den rullar på utan problem och är snart inne på sitt fjärde år.

Dem har inte så stora värmeproblem längre. Jag har en vän som har en Envy och den går ok

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av perea:

Blir också lite ledsen över svepande "...håll er borta från X, undvik Y...". Alla tillverkare har sämre och bättre modeller. Själv har jag jättegod erfarenhet av olika Probooks i 531X- och 533X-familjerna. Inget för designintresserade, men välbyggda och pålitliga.

//Per

många äldre HP probook var ju samma moderkort som konsumentdatorerna typ pavilion, envy, med annat chassi och lite bättre kylning. moderkorten däremot gick sönder lika ofta.
dom kanske har bättrat sig nu men jag skulle aldrig köpa en HP om det inte var elitebook.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

många äldre HP probook var ju samma moderkort som konsumentdatorerna typ pavilion, envy, med annat chassi och lite bättre kylning. moderkorten däremot gick sönder lika ofta.
dom kanske har bättrat sig nu men jag skulle aldrig köpa en HP om det inte var elitebook.

Har som sagt en HP 550 som nu är inne på sitt 6 år snart och har inte haft moderkortsproblem alls. Har 1 HP Probook också samt 1 HP Pavilion. Probooken rullar på bra och den är 3,5 år gammal

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Våran 2 år gamla pavilion dm4 är under all kritik. Skärmen sitter löst, den låter mycket och överhettar snabbt.
Kvalitet finns det inte på hästlängder.

Deras probook serie är dock mycket bra.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ge tummen ner för den av trådskaparen föreslagna modellen, dock har jag svårt att tro att en 18-årig tjej skulle bli lika imponerad. Generaliserande som jag är så brukar damerna värdera utsidan högre än insidan på en laptop, då tror jag datorn i inlägg #5 skulle "scorea" högre.

Permalänk
Medlem

Jag har bara bra erfarenhet av HP's Probook-datorer. Jag har haft två olika på jobbet, och jag köpte en till sonen när han skulle plugga på annan ort. En fördel med Probook-datorerna är att alla har matt skärm, som är bäst för arbete och studier.
Ett tag hade alla konsument-laptops spegelblanka skärmar, och det kanske är bra för filmtittande i ett mörkt rum.
Lyckligtvis har pendeln svängt tillbaka, så nu finns det ganska många konsumentmaskiner med matt skärm.
Jag bryr mig inte om folk vill ha matt eller blank skärm, men jag blir irriterad på de som inte gör ett medvetet val.
Det är otroligt att det i vissa webb-butiker är omöjligt att se om en dator har blank eller matt skärm.