Permalänk
Medlem

Ext Hdd till N56U

Hej! Jag vill först säga att jag har försökt hela eftermiddagen till nu med detta och jag lyckas inte alls. Jag förstår inte riktigt vad jag gör för fel. Jag har en Macbook Pro och har köpt en ny extern hårddisk på 2tb från Lacie. Jag har formaterat hela till NTFS eftersom Asus N56u inte läser HFS+
Detta kom jag på när jag inte hittade någon mapp när jag kopplade in hårddisken via USB-porten i routern och loggade in på adressen.

Jag formaterade hela om till NTFS (men det står NFTS compressed, trots att jag valde bara NTFS). Nu kan jag se mappar och filer men jag kan inte läsa filerna och filmen på 14gb som jag hade är nere i bara 1.5gb. Jag har försökt formatera om på nytt men jag får samma problem. Förde över en MP3-låt till hårddisken men jag kan ändå inte öppna den filen i något program. Får bara felmeddelande att filen inte kan läsas.

När jag kopplar in hårddisken istället direkt in i datorn så kan jag öppna filerna normalt. Något måste vara fel med Asus-routern men jag förstår inte vad? Har gjort allt rätt. Har igång DDNS. Har senaste uppdateringen till routern.

Jag har Paragon NTFS installerat på datorn.

Eller om det är möjligt att formatera till EXT4 på en Mac?

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Fick igång allt till slut. Var tvungen att gå in i routern och sätta rw på alla filer manuellt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garpen0:

Fick igång allt till slut. Var tvungen att gå in i routern och sätta rw på alla filer manuellt.

Bra att det löste sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Bra att det löste sig

Visste inte att det fanns en supporter från Asus på forumet. Trevligt! Det har än så länge fungerat okej att ha min hdd kopplat till hårddisken och streama material.
Den funktion jag har igång nu är: USB-applikation - Nätverksplatsdelning (Samba). Har inte igång USB-applikation - FTP-delning. Vad är skillnaden emellan dessa?
Hur får jag bäst ut av min N56U för att streama material till min MBP? Testade att skapa en mapp och föra över men den för bara över 10MB/sekund från min MBP till Hdd över Wii. Ska det gå så långsamt? Har routern i en etta och får 70mbit/s av mina 100mbit/s över Internet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Garpen0:

Visste inte att det fanns en supporter från Asus på forumet. Trevligt! Det har än så länge fungerat okej att ha min hdd kopplat till hårddisken och streama material.
Den funktion jag har igång nu är: USB-applikation - Nätverksplatsdelning (Samba). Har inte igång USB-applikation - FTP-delning. Vad är skillnaden emellan dessa?
Hur får jag bäst ut av min N56U för att streama material till min MBP? Testade att skapa en mapp och föra över men den för bara över 10MB/sekund från min MBP till Hdd över Wii. Ska det gå så långsamt? Har routern i en etta och får 70mbit/s av mina 100mbit/s över Internet.

FTP-delning och Samba har i princip samma funktioner, filöverföring osv, men Samba har ett trevligare interface Är det film/serier du streamar till Macbook:en? Du skulle kunna sätta upp en DLNA Media Server på routern och då köra exempelvis XBMC på Macbook:en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en n56u som jag kört media server och streamat filmer till tvn i snart ett år utan problem. Igår körde jag en uppdatering på media server och den failade efter ca 2 min. Efter några omstarter och ominstallation och uppgradering av fast programvara ser allt rätt ut i routern, men ingen av mina enheter hittar media servern!!?? Snälla hjälp! Har massor av pippi långstrump filmer på anslutna hårddisken och ska vara hemma med dottern i några dagar!!

Har läst lite trådar och det verkar som fler har problem med media server 1.0.0.33.. Caroline?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaeger77:

Jag har en n56u som jag kört media server och streamat filmer till tvn i snart ett år utan problem. Igår körde jag en uppdatering på media server och den failade efter ca 2 min. Efter några omstarter och ominstallation och uppgradering av fast programvara ser allt rätt ut i routern, men ingen av mina enheter hittar media servern!!?? Snälla hjälp! Har massor av pippi långstrump filmer på anslutna hårddisken och ska vara hemma med dottern i några dagar!!

Har läst lite trådar och det verkar som fler har problem med media server 1.0.0.33.. Caroline?

Vilken firmware-version uppdaterade du till? Enligt changelog ska version 3.0.0.4.374.979 innehålla "Fixed media server related issues.". Om det är den här versionen du har nu, prova att nedgradera till någon tidigare version så länge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Vilken firmware-version uppdaterade du till? Enligt changelog ska version 3.0.0.4.374.979 innehålla "Fixed media server related issues.". Om det är den här versionen du har nu, prova att nedgradera till någon tidigare version så länge.

Det har löst sig:)..

Har googlat högt och lågt, många som har problem med MS 1.0.0.33, och att nedgradera till 1.0.0.22 verkar komplicerat. Det löste sig för mig genom att radera allt från hårddisken som routern skapat och sedan boota om och installera allt på nytt.

Hur kan man installera en lägre version av fast programvara? (Kan vara bra att veta)

Tack för bra respons:)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaeger77:

Det har löst sig:)..

Har googlat högt och lågt, många som har problem med MS 1.0.0.33, och att nedgradera till 1.0.0.22 verkar komplicerat. Det löste sig för mig genom att radera allt från hårddisken som routern skapat och sedan boota om och installera allt på nytt.

Hur kan man installera en lägre version av fast programvara? (Kan vara bra att veta)

Tack för bra respons:)

Bra att det löste sig

För att nedgradera så laddar man ner den version man vill ha från support.asus.com och packar upp zip-filen. Sedan går man in på routerns webb-UI, in på Administration -> Firmware Upgrade, och klickar på 'Välj fil' vid 'New Firmware File'.

Visa signatur