Nintendo 8-bitars - sladdar

Permalänk
Medlem

Nintendo 8-bitars - sladdar

Jag har två nintendo 8-bitarskonsoler med handkontroller till, men jag saknar alla tillhörande sladdarna till bägge. Hur löser jag denna situation på billigaste möjliga vis, och behöver man tänka på något speciellt om det ska kopplas till en något nyare platt-TV? Tack på förhand för alla förslag!

Visa signatur

Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI + RTX 4080
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Evo 970 + kingston NV2
Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3, Black widow v3 pro gul

Permalänk
Medlem

Har du nätadapter? För video och ljud skulle jag skaffa en scart som denna http://www.ebay.co.uk/itm/NINTENDO-ENTERTAINMENT-SYSTEM-NES-A...

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk

Nätadapter är det svåraste. Nintendo har RCA ut, så köp en RCA-scartadapter och en RCA-sladd. Jag vet att NES och SNES har samma nätadapter.

På plattv funkar inte pistolen, allt annat funkar som det ska.

Permalänk

nätadapter kan du mer eller mindre ta vilken som helst på 9V samt över 1 ampere som passar till intaget Inga problem om Ampere är högre, det viktiga är bara att Volt är 9 samt att sladden passar till intaget

Permalänk
Medlem

Jag fick tag i både AC adapter och antennkabel via tradera, kan vara värt att hålla utkik där

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem

Det lättaste är nog att köpa sladdar på Tradera. Det finns hur mycket som helst. Bara att välja och vraka.

exempel på strömsladd:
http://www.tradera.com/item/300809/196884679/ac-adapter-till-...

Till bild och ljud funkar egentligen vilken RCA-kabel som helst. Finns att köpa överallt. T.ex. här:
http://www.tradera.com/item/300809/192886445/a-v-kompositkabe...

Tänk på att ljudet från NES bara är mono, så om du vill ha ljud i båda högtalarna i tv:n behöver du en förgrenare:
http://www.tradera.com/item/170617/160551807/rca-2xm-1xf-cabl...

Har du ingen ingång med RCA-kontakter på tv:n så kan du behöva en scartadapter också.
typ en sån här:
http://www.tradera.com/item/300809/198176838/scart-kontakt-fo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigMomma:

Det lättaste är nog att köpa sladdar på Tradera. Det finns hur mycket som helst. Bara att välja och vraka.

exempel på strömsladd:
http://www.tradera.com/item/300809/196884679/ac-adapter-till-...

Till bild och ljud funkar egentligen vilken RCA-kabel som helst. Finns att köpa överallt. T.ex. här:
http://www.tradera.com/item/300809/192886445/a-v-kompositkabe...

Tänk på att ljudet från NES bara är mono, så om du vill ha ljud i båda högtalarna i tv:n behöver du en förgrenare:
http://www.tradera.com/item/170617/160551807/rca-2xm-1xf-cabl...

Har du ingen ingång med RCA-kontakter på tv:n så kan du behöva en scartadapter också.
typ en sån här:
http://www.tradera.com/item/300809/198176838/scart-kontakt-fo...

Kalasbra! stort tack till dig! Det här är perfekt:)

Visa signatur

Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be
MSI MAG B650 Tomahawk WIFI + RTX 4080
AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB
Evo 970 + kingston NV2
Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3, Black widow v3 pro gul

Permalänk

NES använder en AC-AC-adapter, men det funkar med en AC-DC-adapter också. Det krävs en DC-plugg med 2,5mm hål (vanligaste typen), och plus måste vara i mitten. Annars går konsolen sönder.

500mA räcker gott och väl - NES drar bara ca 4W som max.

Permalänk

Var det inte nes:et som to glite allt möjligt tror jag kört det på 11.5 volt dc tex.

Permalänk
Medlem

Finns det inte en risk att konsolen blir onödigt varm om man kör den på likström under längre sessioner? Jag vet också att det fungerar, men det sitter en likriktare inuti som får göra likström av likström. Å andra sidan brukar det gå att hitta vettiga 9VAC transformatorer på second hand för små belopp, runt 10-20 kr om man har tur.

Angående monoljud brukar de flesta TV förstå att det är mono om man bara kopplar in vänstra (eller är det högre?) kanalen, då behövs ingen Y-kabel.

Det kan vara värt att tillägga att har man importerat en japansk Famicom, ska den ha 9-10VDC (likström!) med negativ polaritet i mitten. Medan det som sagt fungerar att mata en NES med DC, ska man absolut inte blanda ihop sladdarna och mata en Famicom med AC! Däremot passar nätaggregat från en ZX Spectrum eller Sega Megadrive bra ihop med ett Famicom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

nätadapter kan du mer eller mindre ta vilken som helst på 9V samt över 1 ampere som passar till intaget Inga problem om Ampere är högre, det viktiga är bara att Volt är 9 samt att sladden passar till intaget

Man behöver inte ens 9 volt eller växelspänning, i NES:ens RF-modul sitter en LM7805 som reglerar ner spänningen till 5 volt, och likriktar den. Du behöver bara spänning nog för utspänningen + framspänningsfallet över regulatorn, 6-7 volt bör vara nog. Det går utmärkt att mata den med likspänning, det enda är att man får hålla koll på polariteten i sådana fall, vilket man förstås inte behöver om man matar den med växelspänning

Faktum är att det är fördelaktigt att köra med så låg matningsspänning som möjligt, ju lägre spänning, desto mindre värme alstrar 7805:an.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Man behöver inte ens 9 volt eller växelspänning, i NES:ens RF-modul sitter en LM7805 som reglerar ner spänningen till 5 volt, och likriktar den. Du behöver bara spänning nog för utspänningen + framspänningsfallet över regulatorn, 6-7 volt bör vara nog. Det går utmärkt att mata den med likspänning, det enda är att man får hålla koll på polariteten i sådana fall, vilket man förstås inte behöver om man matar den med växelspänning

Faktum är att det är fördelaktigt att köra med så låg matningsspänning som möjligt, ju lägre spänning, desto mindre värme alstrar 7805:an.

Det hade jag faktiskt ingen aning om Tack för upplysningen
har du något mer klokt och spännande att dela med dig om el och teknik så lyssnar jag gärna ( vill lära mig )

Permalänk
Medlem

Kopplade vårat NES (frugans barndomskonsoll som hittat hit) med en vanlig RCA ljudkabel till TVn via composit, fungerar bra

Dock tycker jag gamla konsoller ser bäst ut på gammal tjocktv, helst 50Hz, 100Hz kan ställa till det lite (hade en sony vega ett tag)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Det hade jag faktiskt ingen aning om Tack för upplysningen
har du något mer klokt och spännande att dela med dig om el och teknik så lyssnar jag gärna ( vill lära mig )

Lite svårt att bara börja rapa upp massa random elinformation sådär på beställning kanske

Skrivet av Karaff:

Kopplade vårat NES (frugans barndomskonsoll som hittat hit) med en vanlig RCA ljudkabel till TVn via composit, fungerar bra

Dock tycker jag gamla konsoller ser bäst ut på gammal tjocktv, helst 50Hz, 100Hz kan ställa till det lite (hade en sony vega ett tag)

Ett litet tips; med en impedansmatchad kabel kommer du garanterat få betydligt bättre bildkvalitet. Kompositvideo körs normalt sett i 75-ohmskablage, din ljudkabel där är så gott som garanterat en 50-ohmare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det ser så bra ut som det kan på en LCD panel, pixlarna kan inte bli fyrkantigare och större

Däremot är en gammal CRT med 50hz betydligt mer förlåtande och anpassad för den informationen konsollen spottar ut..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Koppla in Nintendo 8-bitars

Lånar tråden lite!

Har precis testat att koppla in mitt NES men dessvärre utan något vidare resultat. Jag använder mig av AF-switchen som man kopplar in i TV'ns antennutgång och där man sedan kopplar in TV-antennen i switchen.

Jag har försökt hitta rätt kanal under TV (samt några DTV) och haft både CH03 och CH04 igång. Tror ni att jag behöver skaffa mig en A/V-kabel och använda mig av A/V-utgångarna som finns på sidan av 8-bitars eller är det bara jag som är helt ute och cyklar?

Gränssnitt på TV'n:

Tack på förhand!

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk
Skrivet av kaput:

Lite svårt att bara börja rapa upp massa random elinformation sådär på beställning kanske

Ett litet tips; med en impedansmatchad kabel kommer du garanterat få betydligt bättre bildkvalitet. Kompositvideo körs normalt sett i 75-ohmskablage, din ljudkabel där är så gott som garanterat en 50-ohmare

Hur kan jag förbättre bilden på mitt nes? Vad för skillnad gör 75 ohmkabel?

Har Snes också en stepdown för volten från 9V till 5V som nes?

Hur fungerar RGB med PAL snes och NTSC snes.. har läst någonstans att det inte är samma sorts RGB?

Tack på förhand EL GURU MASTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det ser så bra ut som det kan på en LCD panel, pixlarna kan inte bli fyrkantigare och större

Däremot är en gammal CRT med 50hz betydligt mer förlåtande och anpassad för den informationen konsollen spottar ut..

Har du nån gammal RCA-kabel av hyfsad kvalitet med gula kontakter hemma så tycker jag du ska prova i alla fall och se om det gör någon skillnad. Så jobbigt är det inte, och du har inget mer än ett par minuters tid att förlora på det

Skrivet av Konama:

Lånar tråden lite!

Har precis testat att koppla in mitt NES men dessvärre utan något vidare resultat. Jag använder mig av AF-switchen som man kopplar in i TV'ns antennutgång och där man sedan kopplar in TV-antennen i switchen.

Jag har försökt hitta rätt kanal under TV (samt några DTV) och haft både CH03 och CH04 igång. Tror ni att jag behöver skaffa mig en A/V-kabel och använda mig av A/V-utgångarna som finns på sidan av 8-bitars eller är det bara jag som är helt ute och cyklar?

Gränssnitt på TV'n:

http://i42.tinypic.com/2hcnnuc.png

Tack på förhand!

Du bör köra via AV-utgången i vilket fall som helst, då du får ut kompositsignalen direkt från PPU:n från den, det ger mycket bättre bildkvalitet än att köra RF, då du slipper signalkonvertering till RF och med det medförda förluster hit och dit.

Skrivet av dontmakeme:

Hur kan jag förbättre bilden på mitt nes? Vad för skillnad gör 75 ohmkabel?

Har Snes också en stepdown för volten från 9V till 5V som nes?

Hur fungerar RGB med PAL snes och NTSC snes.. har läst någonstans att det inte är samma sorts RGB?

Tack på förhand EL GURU MASTER

Det är rätt komplicerat, men här har du en artikel som förklarar hur det hela hänger ihop ungefär så enkelt det går. Se speciellt det sista stycket där det förklaras att RCA-kontakter aldrig kan komma riktigt rätt. Det går att komma tillräckligt nära för att vanliga svenne bananer som du och jag inte ska se någon skillnad, men då det inte finns några direkt utförliga specifikationer för hur en RCA-kontakt ska utformas invändigt, så kan det vara i sammanhanget stor skillnad mellan olika tillverkare. Sedan kan man ju ta det till det extrema, och hålla på och byta ut kontaktdonen till BNC för videobruk, eller vara riktigt jobbig och försöka få tag på ett PC10-moderkort att sno PPU:n från, stoppa den i NES:en, och plocka ut en RGB-signal, men orka ungefär. Kort och gott, det du kan göra för att förbättra bilden till en rimlig ansträngning är att köpa en RCA-kabel för videobruk av vettig kvalitet.

Yes, sitter en 7805:a som reglerar ner spänningen i SNES också.

Yes, det är vissa skillnader på outputen, de trycker ut lite olika signalnivåer och sådant, och NTSC-varianten kräver väl ingen terminerad kabel. Vill du köra in RGB från en NTSC-SNES i din PAL-TV behöver du dock inte modda SNES eller TV, det räcker med att bygga om kabeln. Man får lugnt in alla nödvändiga komponenter i SCART-kontakten, gott om utrymme där.

SNES har en ganska kompetent DAC som kan trycka ut en riktigt fin RGB-bild för övrigt. Definitivt värt besväret, speciellt på en LCD-TV. Dock är original-RGB-kablar till SNES svindyra, och kineskablarna suger balle då sjävla kablaget alltid håller usel kvalitet (oskärmade ledare och därmed sjukt mycket crosstalk osv). Kör själv på en kabel jag byggt efter detta schema. Köpte en billig kines-RGB-kabel för GC, snodde SCART- och Nintendos AV-kontaktdon från den, och lödde på på en VGA-kabel jag klippte kontakterna av. R,G,B och sync och respektive ledares jord kör jag i motsvarande ledare i VGA-kabeln, ljudet kör jag i supplementsignalledarna (dvs de omantlade ledarna i kabeln). Minst lika bra, om inte bättre än original-RGB-kabeln.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kaput:

Har du nån gammal RCA-kabel av hyfsad kvalitet med gula kontakter hemma så tycker jag du ska prova i alla fall och se om det gör någon skillnad. Så jobbigt är det inte, och du har inget mer än ett par minuters tid att förlora på det

Du bör köra via AV-utgången i vilket fall som helst, då du får ut kompositsignalen direkt från PPU:n från den, det ger mycket bättre bildkvalitet än att köra RF, då du slipper signalkonvertering till RF och med det medförda förluster hit och dit.

Det är rätt komplicerat, men här har du en artikel som förklarar hur det hela hänger ihop ungefär så enkelt det går. Se speciellt det sista stycket där det förklaras att RCA-kontakter aldrig kan komma riktigt rätt. Det går att komma tillräckligt nära för att vanliga svenne bananer som du och jag inte ska se någon skillnad, men då det inte finns några direkt utförliga specifikationer för hur en RCA-kontakt ska utformas invändigt, så kan det vara i sammanhanget stor skillnad mellan olika tillverkare. Sedan kan man ju ta det till det extrema, och hålla på och byta ut kontaktdonen till BNC för videobruk, eller vara riktigt jobbig och försöka få tag på ett PC10-moderkort att sno PPU:n från, stoppa den i NES:en, och plocka ut en RGB-signal, men orka ungefär. Kort och gott, det du kan göra för att förbättra bilden till en rimlig ansträngning är att köpa en RCA-kabel för videobruk av vettig kvalitet.

Yes, sitter en 7805:a som reglerar ner spänningen i SNES också.

Yes, det är vissa skillnader på outputen, de trycker ut lite olika signalnivåer och sådant, och NTSC-varianten kräver väl ingen terminerad kabel. Vill du köra in RGB från en NTSC-SNES i din PAL-TV behöver du dock inte modda SNES eller TV, det räcker med att bygga om kabeln. Man får lugnt in alla nödvändiga komponenter i SCART-kontakten, gott om utrymme där.

SNES har en ganska kompetent DAC som kan trycka ut en riktigt fin RGB-bild för övrigt. Definitivt värt besväret, speciellt på en LCD-TV. Dock är original-RGB-kablar till SNES svindyra, och kineskablarna suger balle då sjävla kablaget alltid håller usel kvalitet (oskärmade ledare och därmed sjukt mycket crosstalk osv). Kör själv på en kabel jag byggt efter detta schema. Köpte en billig kines-RGB-kabel för GC, snodde SCART- och Nintendos AV-kontaktdon från den, och lödde på på en VGA-kabel jag klippte kontakterna av. R,G,B och sync och respektive ledares jord kör jag i motsvarande ledare i VGA-kabeln, ljudet kör jag i supplementsignalledarna (dvs de omantlade ledarna i kabeln). Minst lika bra, om inte bättre än original-RGB-kabeln.

Tack för ditt svar du har verkligen koll på saker och ting!
Jag är verkligen en nybörjarde då det kommer till dessa ting, men någonstans måste man ju börja

7805 som finns i nes och snes, vad gör man ifall den slutar fungera, är det bara att köpa en ny eftersom det är en standardiserad komponent som en resistor eller är det mer eller mindre kört för ens konsol då och man måste i bästa fall börja plocka reservdelar från ett annat trasigt snes / nes?

Vad innebär en terminerad sladd och vad är det som avgör vilken signalnivå en sladd kommer att avge? ( har det att göra med hur stark resistor man kör in i sladden)?

Vad innebär supplimentsignalledarna? Vad används de till vanligtvis och hur kan de överföra ljud?

Jag har märkt att det blir skillnad i bild kvalitet från ett n64 och ett wii trotts att båda använder composit kabel.. har det att göra med att kvaliteten på kabeln är olika bra eller att wii faktiskt på något sätt trycker ut renare bild till din kabel?
HUr kan jag förbättre kvaliteten på min n64 kabel (det är en original composit)?

mvh

Permalänk

Lånar tråden.
Jag har 2st 8bitars, en NTSC och en PAL.
När jag spelar på PAL konsollen (Med PAL spel såklart) så blir spelet och ljudet långsammare än vad det är på NTSC versionen av samma spel. Ninja Gaiden är helt outhärdligt att spela på PAL versionen!
Jag har hört att PAL NESet har lägre clockspeed på CPUn, är det rätt och isåfall går det att overclocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Lånar tråden.
När jag spelar på PAL konsollen (Med PAL spel såklart) så blir spelet och ljudet långsammare än vad det är på NTSC versionen av samma spel. Ninja Gaiden är helt outhärdligt att spela på PAL versionen!
Jag har hört att PAL NESet har lägre clockspeed på CPUn, är det rätt och isåfall går det att overclocka?

Ja, din PAL konsoll är långsammare..

Varför kör du inte på andra maskinen bara ?

Skrivet av kaput:

Jo jag har testat med andra kablar, anser inte att det gör någon direkt skillnad, bäst är det ändå på CRT

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sunray:

Har du nätadapter? För video och ljud skulle jag skaffa en scart som denna http://www.ebay.co.uk/itm/NINTENDO-ENTERTAINMENT-SYSTEM-NES-A...

notera att endast vissa versioner av nes 8 bit har composit ut så att dennna kabel fungerar.

om du har bland de sista modellerna så har du denna men om du har en tidig modell så finns inte dessa portar öht utan måste köras med rf modulatorn.

om du har kontakterna som visas på bilden så fungerar en composit till scart adapter

finns inte dessa så sitter du fast med att jaga fram en rf modulator och köra via antenningången

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

notera att endast vissa versioner av nes 8 bit har composit ut så att dennna kabel fungerar.

om du har bland de sista modellerna så har du denna men om du har en tidig modell så finns inte dessa portar öht utan måste köras med rf modulatorn.

om du har kontakterna som visas på bilden så fungerar en composit till scart adapter
http://bitcrusher.free.fr/images/tutones/videoout.JPG

finns inte dessa så sitter du fast med att jaga fram en rf modulator och köra via antenningången

Alla amerikanska och Europeiska NES har denna ingång det är bara tidigare versioner utav japanska versionen som bara hade Antennuttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Lånar tråden.

I teorin ja. Det där hänger ihop med att PPU:n som genererar utsignalen till TV:n använder samma oscillator som CPU:n, och att PAL och NTSC som du vet kör med 50 respektive 60 Hz uppdateringsfrekvens. För att få ut rätt uppdateringsfrekvens på utsignalen till PAL har man varit tvungen att använda en oscillator som ger en långsammare klocksignal, och en bieffekt är förstås att CPU:n går långsammare också. Givetvis kan du byta oscillator, men då får du motsvarande frekvenshöjning på bildsignalen, som hamnar utanför specifikationen.

Det finns ju dock PAL-apparater som klarar 60 Hz. Vet inte om det är något mer än uppdateringsfrekvensen som skiljer sig, men det kan ju inte vara så svårt att ta reda på. Är det inget annat än uppdateringsfrekvensen som skiljer sig gentemot en vanlig PAL-signal med 50 Hz dito, så bör det räcka med att byta oscillator.

För övrigt jävligt synd att DAC och PPU är integrerade på samma chip i NES. Det hade varit mycket enklare att leka med sånt där om man kunde patcha in sig och DA-omvandla signalen från PPU:n själv...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Alla amerikanska och Europeiska NES har denna ingång det är bara tidigare versioner utav japanska versionen som bara hade Antennuttag

säker?

för jag har sett nes enheter utan dessa portar och en polare har en utan som han typ köpte av en butik som hyrde ut enheter i början på nesens livstid.

själva platsen för portarna finns på enheten men sitter inga rca portar där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

GRABBAR! LM7805 LIKRIKTAR INTE! Det är bara en spänningsregulator, och den kommer inte tycka om växelström.
Du behöver en likriktare innan, t ex en helvågslikriktare (4st 1N4007) och lite kondensatorer för glättning.

Jag ritade upp ett exempel på hur du kan göra:

EDIT: fick inte bild****** att fastna i tråden, så här är länken: https://www.dropbox.com/s/cp7093t59eoo1l0/n%C3%A4tagg5v.jpg

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

säker?

för jag har sett nes enheter utan dessa portar och en polare har en utan som han typ köpte av en butik som hyrde ut enheter i början på nesens livstid.

själva platsen för portarna finns på enheten men sitter inga rca portar där.

Hmmm låter väldigt konstigt, jag har inte sett ett sådant Nes faktiskt... Men Ja du kanske har rätt. Jag dubbelkollade på wikipedia och där stod det att Europeiska nes hade composit uttag och att det endast var famicom som bara hade RF.. men vem vet du kanske har rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

GRABBAR! LM7805 LIKRIKTAR INTE! Det är bara en spänningsregulator, och den kommer inte tycka om växelström.
Du behöver en likriktare innan, t ex en helvågslikriktare (4st 1N4007) och lite kondensatorer för glättning.

Jag ritade upp ett exempel på hur du kan göra: https://www.dropbox.com/s/cp7093t59eoo1l0/n%C3%A4tagg5v.jpg

EDIT: fick inte bild****** att fastna i tråden, så här är länken: https://www.dropbox.com/s/cp7093t59eoo1l0/n%C3%A4tagg5v.jpg

Kanske blandar ihop den med någon annan spänningsregulator, eller så finns det versioner av 78xx som likriktar. I det här fallet är det hursomhelst helt egalt, i och med att NES matas med växelspänning i normalfall, så likriktas det innan spänningsregleringen, antingen det sitter integrerat i spänningsregulatorn eller ej.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Ja, din PAL konsoll är långsammare..

Varför kör du inte på andra maskinen bara ?

För att jag har inte alla spel på den Har en massa olika spel till båda konsollerna.

Permalänk
Skrivet av zekkexavior:

Jag ritade upp ett exempel på hur du kan göra: https://www.dropbox.com/s/cp7093t59eoo1l0/n%C3%A4tagg5v.jpg

NES har redan en inbyggd likriktare och glättningskondensator. 7805:an sitter efter dessa. Original-AC-adaptern till NES ger endast ut AC.

Skrivet av GreenSoap:

För att jag har inte alla spel på den Har en massa olika spel till båda konsollerna.

Du kan modda din NTSC-NES så att den tar PAL-spel. Dock kommer PAL-spelen som är optimerade för PAL att ha alldeles för snabbt spelande musik i 60Hz-läget som NTSC-konsolen matar ut. Motsatsen gäller spel som inte är optimerade för PAL - musiken går för långsamt i PAL-konsolen.