Alla verkar tycka olika.....

Permalänk

Alla verkar tycka olika.....

Ställer en liten fråga till er ytterst datakunniga personer....

Finns det någon som skulle vilja förklara för mig, den ständiga frågan som dyker upp hela tiden:

Vad är (snabbast, stabilast och bäst): AMD eller Intel???

Ju fler inlägg i olika forum jag läser destå mindre förstår jag, vissa tycker si och andra så.

vissa säger att intel är bäst pga att dom inte blir så varma och så, vissa säger att AMD är snabbare.

Är på jakt efter en bra och stabil dator som ska fungera och bra, samt även inte ligga efter i utvecklingen.

Vore även tacksam för förslag på moderkort, minneskonfig. samt grafikkort till detta.

Någon som har tid att förbarma sig över ett svar?

Visa signatur

/Hammarhajjen

Permalänk
Medlem

AMD ÄR Snabbare än intel, kanske inte på mhzen men intel har inte fattat att mhz är inte allt, som att säga att en bil med fler hästkrafter alltid är snabbare. AMD avvecklar mer värme, ja men varför bryr sig alla så mycket om det, bara att dra dit en kylare som pallar. det är det intelägare säger. Att amd "Går sönder" och "brinner upp" AMD är märkbart bättre i spel, men ej i tex "skrivbordsarbeten" (tror jag)
AMD är billigare, både moderkortet och proppen. AMD HAR bättre support och personalen är trevligare. Intel är kaxiga medans amd lyssnar på kunden. Intel är sura, vägrar skicka klistermärken och så medans AMD bryr sig om kunden

Permalänk
Medlem

Instämmer...

Visa signatur

Ursäkta stavningen - Ordblind
Allting jag verkligen tycker om är antingen omoraliskt, olagligt eller fettbildande..

Permalänk

ok, tack för det. Då är det uträtt!

vad borde man satsa på för moderkort, minne samt grafikkort samt även då kylare och minne.

Vad är det bästa man kan få tag i för något inom rimliga prisramar?

Visa signatur

/Hammarhajjen

Permalänk
Medlem

Vad ahr du för budget då?
Sen om du inte bryr dig så mycket om ljudnivån så skaffa en taisol, otroligt fet fläkt/fläns

Permalänk

budget för moderkort, minne, grafikkort och processor ~ 6000:-

Då ett juste grafikkort och 512 MB minne.

Den måste vara tyst, det är därför jag förrut tittat på P4, då man inte behöver så mkt fläkteri till dom som jag förstått det.

Men tyst måste den vara!

Visa signatur

/Hammarhajjen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarhaj
budget för moderkort, minne, grafikkort och processor ~ 6000:-

Då ett juste grafikkort och 512 MB minne.

Den måste vara tyst, det är därför jag förrut tittat på P4, då man inte behöver så mkt fläkteri till dom som jag förstått det.

Men tyst måste den vara!

Hårddisk och chassi och sånt då?

Permalänk

det kommer tillkomma, tänkte bara det var lättare för dig/er att räkna på det då.

Men en total budget utan tang.bord, mus, skärm är väl ~ 9k eller något sånt

De svåraste frågorna för mig gäller; moderkort, minne, grafikkort och processor.

Visa signatur

/Hammarhajjen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlpHa.
AMD ÄR Snabbare än intel, kanske inte på mhzen men intel har inte fattat att mhz är inte allt, som att säga att en bil med fler hästkrafter alltid är snabbare. AMD avvecklar mer värme, ja men varför bryr sig alla så mycket om det, bara att dra dit en kylare som pallar. det är det intelägare säger. Att amd "Går sönder" och "brinner upp" AMD är märkbart bättre i spel, men ej i tex "skrivbordsarbeten" (tror jag)
AMD är billigare, både moderkortet och proppen. AMD HAR bättre support och personalen är trevligare. Intel är kaxiga medans amd lyssnar på kunden. Intel är sura, vägrar skicka klistermärken och så medans AMD bryr sig om kunden

stämmer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Thermaltake Smart & Silent Volcano 9 variable speed SocketA - 295.00
Abit KX7-333R KT333 6PCI 1AGP 4DDR-DIMM RAID SocketA ATX - 1215.00
AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA - 1883.00
Corsair CMX512-3000C2 XMS3000 512Mb DDR PC3000 CAS2 370MHz with Heatsink (AMD OK) - 1995.00

Permalänk
Medlem

Thermaltake Smart & Silent Volcano 9 variable speed SocketA - 295.00
Abit KX7-333R KT333 6PCI 1AGP 4DDR-DIMM RAID SocketA ATX - 1215.00
AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA - 1883.00
Gainward GeForce4 Ti4800SE Ultra/750-8X 64Mb 3.6ns DDR TV-out Retail AGP - 1797.00
Kingston KVR266X64C25/512 512Mb DDR PC2100 184pin 266MHz (AMD OK) - 1182.00

6372.00

.....

Ett bättre graffe då kanske =/

Nått sånt

Det är vad jag skulle satsa på idag

Går säkert få tag i billigare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlpHa.
Thermaltake Smart & Silent Volcano 9 variable speed SocketA - 295.00
Abit KX7-333R KT333 6PCI 1AGP 4DDR-DIMM RAID SocketA ATX - 1215.00
AMD Athlon XP2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 256Kb 266MHz 0.13 bulk SocketA - 1883.00
Corsair CMX512-3000C2 XMS3000 512Mb DDR PC3000 CAS2 370MHz with Heatsink (AMD OK) - 1995.00

Är det en konfiguration av klass....?!

Verkar så, rockar den?

Vad skulle man ha för bra grafikkort till den sen?

Vart har du plockat ihop ovanstående?

Visa signatur

/Hammarhajjen

Permalänk
Medlem

PÅ datorbutiken..

Permalänk

ok, tack, plockar nog ihop något och kollar var det hamnar...

Visa signatur

/Hammarhajjen

Permalänk
Hedersmedlem

Ett Radeon 9700 eller Radeon 9500 är ett mkt bättre alternativ än det AlpHa. gav imo. Bara lite dyrare, men bättre på alla sätt och vis.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

och kasta bort kt333 kortet och köp ett nforce 2 moderkort istället. Och köp ett Radeon 9700 eller ett Radeon 9500pro istället för nvidia kortet.

Permalänk
Medlem

och givetvis 2st 256:or istället för en 512:a.

Permalänk

ok, ska försöka leta rätt på lite bra saker med amd och Radeon kort tror jag.

Visa signatur

/Hammarhajjen

Permalänk

Varför ska jag satsa på 2 st 256:or istället, finns det fördelar?

Något bra nForce 2 kort?
Eller kanske det bästa?

Visa signatur

/Hammarhajjen

Permalänk
Hedersmedlem

EPoX 8RDA+ är ett bra nForce2-kort. Om du har två stycken ramminnen kan du köra Dual DDR, Corsairs XMS-minnen är himla bra.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Asus Mainboard Socket-A nForce2-ST ATX Audio LAN 333MHz FSB Retail , A7N8X

för 1424:-

är det ett alternativ?

Visa signatur

/Hammarhajjen

Permalänk
Medlem

Asus A7N8X är ett väldigt bra alternativ.
När det gäller grafikkort tycker jag du ska välja ett ATI 9700 non Pro, det är både bättre och billigare än GF Ti4800 precis som dom andra sagt.

Angående minnen så välj antingen Twinbond (billiga) eller Corsair (lite dyrare) 2x256 så att du kan köra Dual DDR!

Hoppas det går bra!

Permalänk
Medlem

jag är n00b jag har intel P4 2.8 )

inte lika kunnig som de andra men jag ser mig själv inte som en idiot som köpte intel, AMD vad jag förstått är väl lite mer hardcore gamer och intel lite mer kärring göra och lunarstorm, men hur som helst tror jag inte prestanda skillnaden är särskillt märkbar om du inte som sagt är hardcore vilket många här är

intel duger gott åt mitt CS och Utopia

Visa signatur

[P5E Deluxe] [Q6600] [HD4870] [Corsair DOMINATOR 4GB] [Corsair HX 620W] [Antec One P182] + 3 Trasiga laptops och en fungerande Acer Aspire One (3G)