Välja grafikkort efter kylarlösning

Permalänk

Välja grafikkort efter kylarlösning

Hej!

Jag funderar lite angående kylare och vilken kylarlösning som är bäst om man ser till både att kyla grafikkortet effektivt och att inte värma upp chassit så mycket. Om man tittar på en kylare som Gigabytes windforcekylare så sägs den blåsa runt den mesta av luften inuti chassit. Hur fungerar MSI's twinfrozr-kylare samt ASUS DCII etc.? Några erfarenheter?

Många med mig har säkert klockat sin CPU och då vill man ju inte värma upp luften i chassit alldeles för mycket. Speciellt om man lever lite på gränsen redan :).

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem

Vattenkylning med fläktar som blåser genom radiatorn ut ur lådan

Annars blåser referens kylarna ut värmen ur lådan , 3e parts kylare "vispar" runt värmen i lådan men är tystare o kyler mer, har du bara bra luftflöde i lådan så är det ingen värme du behöver bry dig om.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Vattenkylning med fläktar som blåser genom radiatorn ut ur lådan

Annars blåser referens kylarna ut värmen ur lådan , 3e parts kylare "vispar" runt värmen i lådan men är tystare o kyler mer, har du bara bra luftflöde i lådan så är det ingen värme du behöver bry dig om.

Ja, vattenkylning är ju inte fel. Men då krävs det egen moddning och det har jag inte tänkt greja med i nuläget. Jag tänkte köra på en färdig variant, och de är på luft. Jag har kört på twinfrozrs variant på mitt GTX 560Ti och det har funkat bra, men det blåser väl också ut en del av luften genom bakplåtarna? Vissa är kanske bättre än andra, det är därför jag frågar. Jag är inte ute efter referens.

Att det värmer upp chassit litegrann räknar jag med, men ju mindre desto bättre tänker jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2