Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort och BSOD

Hej på er!
Har fått ett litet bekymmer som jag hoppas att ni kanske kan hjälpa till med.

Sitter i dag med en Dell T1500, vilket har en PSU på 350W, +12V lämnar 12 resp. 18 A (12VA resp. 12VB vad det nu är för skillnad)
Innan jag började med dagens äventyr så hade jag ett Quadro 480-kort i datorn. Då det kortet inte är optimalt att spela med så har jag kollat lite på vad jag kan uppdatera till för kort, och valet föll då på ett Radeon HD 7750 då det inte skall behöva så mycket kraft.

Innan jag bytte korten så avinstallerade jag Nvidias drivrutiner, bytte kort installera AMD's dito. Allt fungerar finnt i windows tills det att jag startar ett spel. Spelet i fråga är CS:GO och det fungerar fram tills det att man kommer in i spelet (spawnar), då hänger sig datorn och resulterar i BSOD, 0x0000016. Orsakande filer är bla. dx-någonting samt ati-någonting.

Har forskat runt lite grann efter lösningar men inte kommit fram till något som fungerar.

Kan det då vara så att det trots allt är PSU'n som inte kan leverera? Visst. Minikravet för grafikkortet är 400W PSU, men det ska fungera enligt nätet.

Så vad tror ni? är jag ute och cyklar eller är jag något på spåret?

/XepheX

Permalänk
Hedersmedlem

12VA och 12VB betyder att nätagget har två 12V linor. Så vissa sladdar är kopplade till den ena och andra är kopplade till den andra. Behöver grafikkortet separat matning och använder du i så fall en adapter för att lösa det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

12VA och 12VB betyder att nätagget har två 12V linor. Så vissa sladdar är kopplade till den ena och andra är kopplade till den andra. Behöver grafikkortet separat matning och använder du i så fall en adapter för att lösa det?

Hej

Nej, det är det som är det fina med kortet. Det behöver inte extra ström.

+12A borde ju då vara den primära kanalen och då känns det lite snålt med 12 A om den sekundära, som jag gissar är den som man kan koppla in till GPU ligger på 18 A.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej

Har nu kört Furmark i 30 minuter och det fungerar klockrent.
Temp. på max 48°C så det verkar inte vara några problem. Ska kolla vidare med alternativa drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Hopp!

Nu är en ominstallation av Win 7 utförd med allt vad det innebär.
Har efter detta bara installerad det nödvändiga för att få systemet att fungera. Testade att starta upp spelet och jag trodde att det var löst... men efter 10 minuter så kommer denna för....ade BSOD 116.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Hej... Igen.

Kan ha hittat en lösning. Då BSOD 116 (0x00000116) innebär “VIDEO_TDR_FAILURE” (för min del i alla fall, vet inte om det kan har flera betydelser)
Det jag gjort var att lägga till ett DWORD32-värde under

HKEY_LOCAL_MACHINE SYSTEM/CurrentControlSet/Control/GraphicsDrivers

och satt det till 7 (hex).

Detta har fungerat hittills. Återkommer om det visar sig att det inte stämmer.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad hette värdet som du skapade?

Jag har sett en del sådana här "hacka registret" lösningar tidigare och det enda de gör är att dölja ett problem med drivern eller hårdvaran. Sedan får man andra konstiga problem som att spelen låser sig som man måste lösa istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Värdet är TdrDelay. Och som du påpekar verkar det bara dölja något. Fick BSOD nyss igen...

Permalänk
Medlem

Så jag misstänker att den Ursprungliga frågan kvarstår. Vad i helsike kan vara fel. Kan det vara så att det fel på kortet, eller kan det vara så att datorn inte klarar av att leverera den kraft som krävs. Det senare vore ju konstigt då jag kan köra det i Furmark utan problem.

Blir så trött på sådana här problem...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat olika versioner av drivrutinen?

Edit: Jag kan inte hitta ditt gamla grafikkort. Ville kolla upp hur mycket det drar. Quadro 480 finns inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, har bara testat senaste versionen av drivrutinerna. Men man kanske skulle ta och testa dom som ligger med på skivan?

Det är riktigt. Det är inte ett Quadro 480 utan ett 580 vilket ligger på 40w.

Permalänk
Medlem

Har nu avinstallerat den senaste drivrutinen, kört driversweep eller vad det heter. Efter det testade jag Borderlands 2 och det fungerade hur bra som helst. Efter det testade jag cs igen. Nu är det inte längre några BSOD, dock får jag 10-15 sekunders frysningar i mellanåt.

Kan även tillägga att jag tagit bort registervärdet ovan.

Har ett spår jag ska luska på i morgon och det är windows egna drivrutiner för ljudet. Verkar som det kan vara något fuffens där.

Men som sagt. Det tar vi morgon.

Tack so far!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XepheX:

Har nu avinstallerat den senaste drivrutinen, kört driversweep eller vad det heter. Efter det testade jag Borderlands 2 och det fungerade hur bra som helst. Efter det testade jag cs igen. Nu är det inte längre några BSOD, dock får jag 10-15 sekunders frysningar i mellanåt.

Kan även tillägga att jag tagit bort registervärdet ovan.

Har ett spår jag ska luska på i morgon och det är windows egna drivrutiner för ljudet. Verkar som det kan vara något fuffens där.

Men som sagt. Det tar vi morgon.

Tack so far!

Du ska inte köra DriveSweep. Den är inte uppdaterad och kan göra mer skada än nytta på vissa system. Om det inte är för mycket jobb skulle jag installera om för att säkerställa att DriveSweeper inte har ställt till något.

Jag tror att frysningarna är samma problem men i en annan form. Det man kan säga att registervärdet gör är att göra Windows mindre känsligt för frysningar som beror på grafikkortet eller dess drivrutin. Windows försöker upptäcka att drivrutinen inte svarar som den ska och om den upptäcker något försöker den starta om drivrutinen. Ibland blir det en BSOD av det. Så frysningar, meddelande om att drivrutinen startat om och BSOD kan i grunden vara samma problem med olika symptom. Det i sin tur kan bero antingen på drivrutinen eller på fel på grafikkortet.

Är grafikkortet passivt kylt eller har det fläkt?
Har du kollat vad grafikkortet har för temperatur? Detta kan du kolla med MSI Afterburner.
Nu har du provat två olika versioner av drivrutiner? Om möjligt så ladda ner någon mer från AMD's hemsida. Det kan ibland vara värt att prova några olika.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Måste först och främst tacka för den tiden du lagt ner för att hjälpa till.

Nu tror jag att jag lyckats få i ordning på det. Inget knas än (håller tummarna att det kvarstår så).

För att redovisa vad som hänt sen gårdagen. Installerade som sagt drivrutinerna till ljudet i morse. Efter det gick nog fan allt åt skogen. Var ett flertal program som slutade svara, gick inte att starta etc. Du kan gissa om jag skrek förtvivlat inombords.

Gick ut på nätet och skull leta efter en drivrutin som var tid mellan CD'n och 13.11. Hittade då istället att AMD släppt 13.12 igår vilken jag laddade ner. När allt var klart så blev det ominstallation av windows igen...

Fast denna gång installerade jag alla drivrutiner från start. Installerade även DirectX innan jag startade Steam, alla uppdateringar etc.
Skrotade även config.cfg till CS och började om med ny.

Vet inte vad det kan vara som orsakade problemet men det verkar som sagt vara borta.

Återigen, tack för tiden du lagt ner, och God Jul och gått nytt år!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XepheX:

Hej!

Måste först och främst tacka för den tiden du lagt ner för att hjälpa till.

Nu tror jag att jag lyckats få i ordning på det. Inget knas än (håller tummarna att det kvarstår så).

För att redovisa vad som hänt sen gårdagen. Installerade som sagt drivrutinerna till ljudet i morse. Efter det gick nog fan allt åt skogen. Var ett flertal program som slutade svara, gick inte att starta etc. Du kan gissa om jag skrek förtvivlat inombords.

Gick ut på nätet och skull leta efter en drivrutin som var tid mellan CD'n och 13.11. Hittade då istället att AMD släppt 13.12 igår vilken jag laddade ner. När allt var klart så blev det ominstallation av windows igen...

Fast denna gång installerade jag alla drivrutiner från start. Installerade även DirectX innan jag startade Steam, alla uppdateringar etc.
Skrotade även config.cfg till CS och började om med ny.

Vet inte vad det kan vara som orsakade problemet men det verkar som sagt vara borta.

Återigen, tack för tiden du lagt ner, och God Jul och gått nytt år!

Skönt att det löste sig. Du gjorde mycket själv. Det är alltid trevligare att hjälpa till då.Också roligt att du rapporterade tillbaka så att andra kan dra lärdom av dina erfarenheter.

Nu hoppas vi att det fortsätter att funka så att du kan använda din julledighet till att spela!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Skönt att det löste sig. Du gjorde mycket själv. Det är alltid trevligare att hjälpa till då.Också roligt att du rapporterade tillbaka så att andra kan dra lärdom av dina erfarenheter.

Nu hoppas vi att det fortsätter att funka så att du kan använda din julledighet till att spela!

Och så fel man kunde ha. En timme efter min post så kom BSOD igen. Detta resulterade i att jag idag åkte in och köpte nytt PSU samt ett nytt kort, denna gång ett 7850 istället. Bytte PSU men utan resultat. Bytte kort och inget än på ett par timmar.

Så det blir att sälja tillbaka det gammal kortet.