SweClockers drop!

Fenomenet ofärdiga spel - Vad tycker ni som kund?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag förhandsköper aldrig från de stora drakarna eftersom jag inte vill stödja girighet och att ofärdiga spel släpps på marknaden till fullpris. Däremot använder jag Kickstarter tämligen flitigt och hjälper kreativa individer som annars kanske inte hade fått möjlighet att publicera sina idéer. Det känns meningsfullt.

Varför man ska fylla kassakistorna på ökända företag som är kända för att tvinga fram förtida releaser förstår jag inte och jag vill inte bidra till det eftersom jag tror att det skadar oss spelare och spelkvaliteten.

Så du gamblar istället och skänker pengar till okända och potentiella girigbukar?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Så du gamblar istället och skänker pengar till okända och potentiella girigbukar?

Den risken finns alltid. Dock vet jag av erfarenhet att företag som EA köper upp företag och förstör dem, t ex tidigare fantastiska BioWare, och med tanke på att EA också tillhör de som mjölkar sina kunder på varenda cent som är möjligt och tvingar fram spelsläpp alldeles för tidigt (som t ex DA2) så är det ett enkelt val. Mina pengar går antingen till färdiga AAA-releaser från drakarna, eller indiutvecklare som provar sina vingar. Ett val jag är nöjd med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

När det gäller DICE och den dice-anställdes kommentar så är det klart de visste att spelet var crashigt när de släppte det. Har jobbat inom test och vilken noob-testare som helst skulle fattat att testa spelet på flera konfigurationer om deras QA inte är helt efterblivna. Det är inte så att utvecklarna inte visste att det kunde hända, för de inser ju bevisligen komplexiteten i uppgiften. Antingen så är det sjukt dålig kommunikation mellan utvecklarna och test eller så sket dom i det helt enkelt. Eftersom dice är ett agilt företag tvekar jag på att det är det förstnämnda. Ut med det innan CoD sa EA och så blev det, antagligen då helt införstådda i test/utvecklings-läget. De kanske inte insåg att det var såpass illa som det faktiskt var men de visste att det var illa.

Anywho, lite mer OT: Håller mer om att mycket av problemet beror på att spel blir mer och mer komplexa och hårdvaran till pc blir mer mångfacetterad, därav är det svårare att utveckla/testa. Men man kan fortfarande kvalitetssäkra det till en viss grad. Problemet är antagligen ofta att, som i de flesta IT-projekt, det har börjats testas för sent, antingen gällande beta eller av deras egen QA. De blir insläppta sent i processen. Så de får alldeles för kort tid på sig att testa igenom allt i varje build som kommer ut. De hinner inte testa och flaggar för detta men körs över av högre höns som vill få ut spelet. Kan tänka mig att om QA managern på dice fick som han/hon ville skulle spelet släppas någongång i Q1 2014. Sen kan man självklart inte testa allt på alla typer av konfigurationer, buggar kommer alltid finnas när man utvecklar komplexa saker.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design XL black Processor+ kylning: Intel Core i5 2500k @ 4.2 + Phanteks PH-TC14PE Mobo:Asrock z77 extreme4 Grafik: Gigabyte 7950 WF Minne: 32gb Corsair Vengeance DDR3 LP 1600mhz Nätagg: Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Visst är det skillnad men som sagt.. Så ser marknaden ut idag. Antingen så köper man halvfärdiga spel och spelar det trots problem eller så skiter man i det och väntar tills det patchats klart eller helt enkelt inte köper det alls.

Ja? Det är väl ett konstaterande TS gjorde och andra stämde in på, jag trodde vi skulle diskutera här?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommenchini:

Det är snarare publishers inte developers som släpper spelen såhär. De vill kunna göra en yearly release och utvecklarna jobbar på som fan för att göra ett spel som är skiljbart från förra årets upplaga och samtidigt släppa det på releasedate. Jag tror att mycket av problemet ligger i att publishers sätter för tidiga realease dates. BF4 kanske har haft ännu svårare i och med att det ska släppas till next gen och PC (Inte säker dock). Med sim city och diablo3 mm. så anser jag att man kanske inte kan förvänta sig att flera miljoner ska kunna spela spelet samtidigt vid release. De kan bara hyra ett fixt antal servrar så jag tror ändå att de gör så gott de kan.

Vad jag gärna hade sett är att man sätter mer humana release datum och kanske inte gör ett nytt BF eller CoD varje år utan istället släpper DLC som innehåller liknande saker som det "Nya" spelet innehåller medan man sätter ett gäng som utvecklar ett spel på lång sikt som istället är revolutionerande för serien.

Som du sa om bf4. Dom har gjort ett spel som ska fungera till 5 olika plattformar. Next gen, PC och ps3 och Xbox 360. Har en kompis som jobbat med det och dom har haft ett helvete att ens få det att fungera alls på alla plattformar till det datum dom var tvungna att släppa till. Om dom fått 3 månader till och släppt det typ nu hade det varit en mycket bättre release. Får hoppas att ea får tillräckligt mycket skit så att dom kanske tänker ett extra varv, speciellt nu när aktieägarna börjar surna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst tråden överhuvudtaget. Kom dock att tänka på en förändring som kanske gjort det lättare för utvecklare att släppa spel som inte är färdiga; distributionssättet.

Förr fick man en CD/DVD och det var det. Skulle spelet patchas fick man snällt vänta på att PC-Gamer skulle ha med patchen på sin skiva. Numer drar man ner ett spel på några minuter och det kan patchas varje dag om utvecklare känner för det.
Detta i kombination med ett kortsiktigt ekonomiskt tänkande bidrar nog till antalet ofärdiga spel som lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Dina jämnförelser haltar ordentligt eftersom spelen i majoriteten av fallen faktiskt patchas upp och fixas till i efterhand och detta sker idag i princip automatiskt utan att du behöver lyfta ett finger. Dessutom går majoriteten av de "ofärdiga" spelen att använda, det är bara lite mer krångligt eller mindre polerat än vi önskat.

Även i de mest sällsynta extrema fall där spelet inte ens är spelbart så löses det i regel med en patch som distribueras automatiskt (via steam/origin för AAA titlar normalt).

Mer träffande jämförelse hade varit:

Bil: Du får bilen vid leverans men det fattas lite paneler, plåtar, samt radion, tonade rutor och AC (saker som främst är till för utseendet, upplevelsen och utlovade extra funktioner), Vi kommer hem till dig och fixar dem när vi får tid om några veckor eller månader utan extra kostnad...

Även om det är tråkigt så är det inte allså så konstigt att vi accepterar detta eftersom vi inte behöver lyfta ett finger själva utan bara vänta.

Njaa, vill påstå att flertalet spel som släpps innehåller buggar som inte enbart är "(saker som främst är till för utseendet, upplevelsen och utlovade extra funktioner)", utan mer är av karaktär att de kan ge en härlig men oväntad vy över ditt skrivbord, men oavsett så tror jag inte att den bilförsäljaren som skulle ha som praxis att leverera "(saker som främst är till för utseendet, upplevelsen och utlovade extra funktioner)" efter ett litet tag och du får leva med att din bil tvärstannar ibland men det fixar sig efter ett tag, blir speciellt långlivad som företagare.

Och alla har inte megasnabbt internet utan det finns vissa som får spendera 1 hel dag med ladda hem en patch på 1 gig så det är inte så att man bara startar om spelet och abrakadabra så var det fixat och klart.

Problemet är inte det de problem som uppstår för en liten skara användare som pga udda och ovanliga hårdvarukonfigurationer upplever problem som det mer var får en massa år sedan utan att spelen numera innehåller buggar och är ofärdiga för alla som köper produkten oavsett hårdvara.

Jag tror som vissa andra har skrivit att Beta perioderna där utvecklarna ges möjlighet att finslipa och fixa dessa fel är numera så kort att de fixar det de hinner och som numera är praxis resten fixar vi med patcher nån vecka efter release. Och det är förmodligen utgivarna som stressar och tvingar fram release datum som är orealistiska för att det ligger pengar i potten.

Det jag inte förstår är att vi låter spelutvecklare komma undan med detta då vi inte skulle låta andra komma undan med samma praxis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Knappast.

Sen så är kraven högre idag och spelen komplexare.

Okej, kan du bidra med några titlar som allmänheten ansåg var ofärdiga vid släpp? Jag tänker tillbaka på tiden då CD/DVD-skivan var det främsta mediet för distribution av datorspel.

Jag kan då ej komma på någon titel av rang som ej var färdigt vid släpp. Möjligt att man tätade mindre buggar á 5-10MB nedladdning, men knappt det.

Skrivet av Ridder:

Nu har jag inte läst tråden överhuvudtaget. Kom dock att tänka på en förändring som kanske gjort det lättare för utvecklare att släppa spel som inte är färdiga; distributionssättet.

Förr fick man en CD/DVD och det var det. Skulle spelet patchas fick man snällt vänta på att PC-Gamer skulle ha med patchen på sin skiva. Numer drar man ner ett spel på några minuter och det kan patchas varje dag om utvecklare känner för det.
Detta i kombination med ett kortsiktigt ekonomiskt tänkande bidrar nog till antalet ofärdiga spel som lanseras.

Precis vad jag tänker. Ska bli intressant att se om deadich kan komma på några titlar som krävt större patchning/buggarbete från den tiden.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aileron:

Och alla har inte megasnabbt internet utan det finns vissa som får spendera 1 hel dag med ladda hem en patch på 1 gig så det är inte så att man bara startar om spelet och abrakadabra så var det fixat och klart.

Och du anser att det spelar jättestor roll om spelet blir patchat och fixat efter 30 eller efter 31 dagar? Det sker fortfarande automatiskt och utan att du behöver göra något annat än att ha igång din dator (vilket vi väl ändå får anta att de flesta som spelar inte har ett problem att ha).

Skrivet av aileron:

Det jag inte förstår är att vi låter spelutvecklare komma undan med detta då vi inte skulle låta andra komma undan med samma praxis.

Vi låter andra komma undan med samma praxis, men du måste jämföra liknande tjänster såsom köp över internet, film/musik osv.

CDON är sjukt framgångsrika som hårdvaruförsäljare över nätet även om deras sida är buggig, ofullständig information, knappt fungerande, värdelös support och man ofta får vänta minst lika lång tid som en patch på ett spel innan saker blir levererade.
Netflix / Skype och liknande tjänster är fulla av buggar även om man betalar för dem.

Permalänk
Medlem

In the darkest of times...

"As you know," write the former World in Conflict makers, "Massive has its roots in PC development. We are working hard and we want to make sure that we have a very high quality experience on PC. You can be sure that our PC version won’t be a port, but a full-fledged, optimized version! We want to create the best game possible regardless of what platform you play on."

Från utvecklarna av The Division, ett spel jag ser mycket fram emot. Hoppas att de bara släpper spelet när det är klart och att Ubisoft låter dem ta den tid det behöver. Vågar man hoppas?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Det är ett relativt nytt fenomen med elektroniska varor och jag tror det har att göra med det.

Det är som kläder. Kläder ska ha hög kvalitet och inte gå sönder, det har man förstått mycket mycket längre än vad datorspelen funnits.

Nu börjar datorprogram få lika hög status som kläder, eller högre, och då börjar man också kunna klaga på att "skjortan" man köpte saknade ärmar för att nu vet vi bättre. Eller den kritiska massan för människor som inser att kvaliten måste hålla hög standard är kanske på väg att nås.

Fenomenet ofärdiga program med säkerhetshål är samma sak, här pratar Amelia Andersdotter lite om det.

Inte ens på "hög nivå" är man ansvarig för mjukvara.

vid 3:43

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag förhandsköper aldrig från de stora drakarna eftersom jag inte vill stödja girighet och att ofärdiga spel släpps på marknaden till fullpris. Däremot använder jag Kickstarter tämligen flitigt och hjälper kreativa individer som annars kanske inte hade fått möjlighet att publicera sina idéer. Det känns meningsfullt, men givetvis en ännu större risk. Jag gör det för att jag tror på att mångfald och att oberoende spel är bra för branschen.

Varför man ska fylla kassakistorna på ökända företag som är kända för att tvinga fram förtida releaser förstår jag inte och jag vill inte bidra till det eftersom jag tror att det skadar oss spelare och spelkvaliteten.

Ungefär samma åsikter som denna man. ^^

För övrigt så håller jag med om att det är fult, varken okej eller roligt att spela spel som buggar. Ta t ex Grid 2. Save-filerna kan bli korrupta så man får börja om flera, flera timmars spelande. Inte spec. roligt (annars gillar jag dock Codemasters bilspel, i princip alltid de roligaste, men personlig åsikt. )

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Inte undra på att spel blir halv färdiga när dom ska släppas till ett visst antal plattformer, och har en viss tidspress att det ska vara klart till ett visst datum.

.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och du anser att det spelar jättestor roll om spelet blir patchat och fixat efter 30 eller efter 31 dagar? Det sker fortfarande automatiskt och utan att du behöver göra något annat än att ha igång din dator (vilket vi väl ändå får anta att de flesta som spelar inte har ett problem att ha).

Vi låter andra komma undan med samma praxis, men du måste jämföra liknande tjänster såsom köp över internet, film/musik osv.

CDON är sjukt framgångsrika som hårdvaruförsäljare över nätet även om deras sida är buggig, ofullständig information, knappt fungerande, värdelös support och man ofta får vänta minst lika lång tid som en patch på ett spel innan saker blir levererade.
Netflix / Skype och liknande tjänster är fulla av buggar även om man betalar för dem.

Nej, jag menade att din åsikt att det fixas av sig själv är en sanning med modifikation då det krävs att man som konsument laddar ner ibland väldigt stora patchar trots att man köpt spelet på skiva i butik.

Jag handlar inte av CDON så kan inte kommentera deras service, etc.

Men jag antar att du inte skulle köpa en film som stannade mitt i filmen och startade om ibland och som saknade ljud flera sekvenser samt saknade slut, eller musik som saknar lite av möjligt som du ev får inom 4-6 veckor.

Och nej Jag tycker inte vi låter andra komma undan samma praxis, Om man bokar en semester resa och inte får vad man betalar för finns det rutiner hur man skall göra för att få kompensation.

Köper du kläder antar jag att du inte vill ha dem otvättade eller trasiga oavsett om butiken säger att de fixar det inom 4-6 veckor.

Att hänvisa till liknande tjänster spelar ingen roll då så våra rättigheter som konsumenter är relativt lika oavsett branch.

Faktum kvarstår att spel och annan underhållningsindustri inte har någon större rätt att sälja missledande produkter alt felaktiga produkter med motivationen att det fixar vi snart.

Men det är som jag skrivit tidigare vårt eget fel då vi låter dem komma undan med det gång på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aileron:

Och nej Jag tycker inte vi låter andra komma undan samma praxis, Om man bokar en semester resa och inte får vad man betalar för finns det rutiner hur man skall göra för att få kompensation.

Och hur kompenseras du för allt skräp du köpt på Chartern som går sönder direkt när man kommit hem? Nästan alla gör samma misstag gång på gång på gång även här och köper de där skräp byxorna trotts vi innerst inne vet att de har 10% chans att överleva två tvättar.

På samma sätt som med spel så handlar det om saker som är för billiga för att man skall orka tjata och krångliga att lämna tillbaka. Alltså samma beteende.

Skrivet av aileron:

Att hänvisa till liknande tjänster spelar ingen roll då så våra rättigheter som konsumenter är relativt lika oavsett branch.

Faktum kvarstår att spel och annan underhållningsindustri inte har någon större rätt att sälja missledande produkter alt felaktiga produkter med motivationen att det fixar vi snart.

Jag har inte sagt något om att vi inte har rättigheter när det kommer till spel.
Jag håller med dig till 100% att vi borde lämna tillbaka skräp som inte fungerar som utlovat, och faktum är att jag nog är en av de få som faktiskt gör det.

Jag har över hundra mail sammanlagt till Steam och motsvarande tjänsters support för att försöka hävda mina rättigheter som konsument de senaste åren. Oftast ger de upp efter sådär 10 mail och ger en rätt om det man frågar efter är rimligt för att man skall sluta belasta deras support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Ja det känns som att tiden för testning inte har skalat upp i samma takt som spelen har blivit mer komplicerade. Men jag tror speltillverkarna inser detta själva och att det kommer att vara bättre balans om några år. Jag tror varken utgivare eller speltillverkare VILL släppa (väldigt) buggiga spel egentligen.

Utgivarna vill helst släppa ett nytt spel var tredje månad för att få bra kvartalsredovisning. SEGA släppte uppenbarligen Rome 2 långt för tidigt och jag har hört obekräftade rykten om att det var för just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

Okej, kan du bidra med några titlar som allmänheten ansåg var ofärdiga vid släpp? Jag tänker tillbaka på tiden då CD/DVD-skivan var det främsta mediet för distribution av datorspel.

Jag kan då ej komma på någon titel av rang som ej var färdigt vid släpp. Möjligt att man tätade mindre buggar á 5-10MB nedladdning, men knappt det.

Medieval 2 Total War hade en hel del buggar och patcherna var ~500 MB styck. Dock hade jag ändå skitkul med spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av xtQ:

.

Vet ej hur långt bak i tiden du vill gå men ett känt (eller okänt för få hittat det på den tiden) är Operation flashpoint, behövde ladda ner 50 Mb med 56 kb modem för att få det att fungera, var en underbar upplevelse. Var ca 2001

Permalänk
Medlem

Som spelutvecklare själv så tror jag faktiskt inte på den här hysterin. Folk glömmer så otroligt mycket med tiden. Är det någon som vet hur många bugg-patcher som släpptes till Diablo 2? Eller gamla Command & Conquer?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Vet ej hur långt bak i tiden du vill gå men ett känt (eller okänt för få hittat det på den tiden) är Operation flashpoint, behövde ladda ner 50 Mb med 56 kb modem för att få det att fungera, var en underbar upplevelse. Var ca 2001

Jo det stämmer, men Operation Flashpoint var ändå betydligt färdigare vid release än något av Bohemias senare spel (ARMA1-3). Det har blivit betydligt sämre överlag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Lustigt att ingen nämnt Blizzards lir. Om man bortser från releasedagen på Diablo 3 så tycker jag de alltid hållit väldigt hög klass när det gäller buggar och spelbarhet på dag 1.

Eller DotA 2 där man fick komma in som beta-testare väldigt tidigt när inte ens alla Heroes fanns tillagda. Det känns väldigt polerat och har väldigt sällan strulat för mig även fast det var väldigt tidig beta. Ett bra exempel på att man kan släppa in spelare tidigt, ha en väl fungerande produkt men som inte ännu är helt färdig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Och hur kompenseras du för allt skräp du köpt på Chartern som går sönder direkt när man kommit hem? Nästan alla gör samma misstag gång på gång på gång även här och köper de där skräp byxorna trotts vi innerst inne vet att de har 10% chans att överleva två tvättar.

På samma sätt som med spel så handlar det om saker som är för billiga för att man skall orka tjata och krångliga att lämna tillbaka. Alltså samma beteende.

Jag har inte sagt något om att vi inte har rättigheter när det kommer till spel.
Jag håller med dig till 100% att vi borde lämna tillbaka skräp som inte fungerar som utlovat, och faktum är att jag nog är en av de få som faktiskt gör det.

Jag har över hundra mail sammanlagt till Steam och motsvarande tjänsters support för att försöka hävda mina rättigheter som konsument de senaste åren. Oftast ger de upp efter sådär 10 mail och ger en rätt om det man frågar efter är rimligt för att man skall sluta belasta deras support.

Visst är det så att priset på varan spelar roll om man orkar klaga eller inte. Det är förvånansvärt få som tex klagar på mat vi köper eftersom det är så små summor det rör sig om, och alla gånger jag har klagat ang mat produkter har det varit väldigt enkelt att få kompensation.

Låter bra att du ser till att kämpa för dina rättigheter för om ingen gör det så ryker dem när ingen tittar.

Men oavsett vad vi 2 gör så är det trots detta nästan ingen som klampar in på Gamestop eller Elgiganten eller var folk nu faktiskt köpt sina spel och lämnar tillbaka dem med hänvisning till att de faktiskt inte hållar vad de utlovar. Och även om nu spelet bara kostar 399 nog fasiken skulle man klaga om köpt en hamburgare på resturang för den summan och den var kall eller ej tilllagad?

Jag förstår bara inte varför vi konsumenter inte klagar mer utan bara sitter och knyter näven i fickan och tänker ska inte stöda detta skit företag mer och så går det 14 månader så sitter folk och hypar ett spel av samma företag...

Total War serien är för mig ett i detta sammanhang ett lysande exempel då det bara blivit sämre och sämre för varje spel och om man går in på deras officiella forum och vågar påpeka eller klaga så dränks man av kommentarer av mängder av ""fanboys" som berättar hur bra spelet är i SP trots att det knappt går att spela eller att den senaste patchen gjorde sieges omöjliga, att AI:n bara blir markant bättre och inte bara rusar igen dina trupper utan att slåss utan nu provar 2 olika vägar att rusa utan att slåss.....

Och det mest tragiska i detta är att jag inte ens köpte spelet utan fick det till tvångs av en bekant eftersom jag vägrade att köpa det då jag visste att det skulle vara så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aileron:

Jag förstår bara inte varför vi konsumenter inte klagar mer utan bara sitter och knyter näven i fickan och tänker ska inte stöda detta skit företag mer och så går det 14 månader så sitter folk och hypar ett spel av samma företag...

Därför att den genomsnittlige spelkonsumenten saknar erforderlig intelligens och tålamod för att motstå PR-snack och kända varumärken, och inse att makten faktiskt ligger hos oss eftersom det är våra pengar producenterna och utvecklarna är beroende av för att överleva. Tycker dock ändå att jag faktiskt sett en strimma av hopp i den här tråden. Många verkar inse att både problemet och lösningen ligger hos oss själva. Hoppas bara det smittar av sig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Definitivt slutat förköpa EA titlar. De får mina pengar när de patchat färdigt sitt skräp till "spelbar nivå".

Var skitsugen på Sim City 5, men glad jag skippade det. >_>

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Även om det är tråkigt så är det inte allså så konstigt att vi accepterar detta eftersom vi inte behöver lyfta ett finger själva utan bara vänta.

Det är ni som accepterar detta som gör att det förblir på detta sätt..

Själv slutade jag köpa nya spel vid release med Simcity 5. Har inte köpt senaste BF och kommer inte göra det heller förrens det fixas, om ens då.

Man kan ha roligare här i livet, än att bli förbannad på trasiga spel..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Visst har företagen ett ansvar men till största delen är det upp till köparna.
Släpper ett företag brutna spel så är det bara att sluta köpa de.

De som förhandsbokar senaste Battlefield, Call of Duty och Total War måste ju vara beredda att bli besvikna. Liksom, hur många gånger måste de bli brända innan de fattar?? Eller har de gått på all hajp? Eller hoppas de så innerligt och anser att 400:- inte är nåt o bråka om?

Jag tror att de anser att 400 inte är nåt o bråka om.

Själv har jag förhandsbokat två spel de senaste åren (Worms Revolution och Puzzle Quest 2) och de gick på 190:- stycket. Funkade perfekt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Därför att den genomsnittlige spelkonsumenten saknar erforderlig intelligens och tålamod för att motstå PR-snack och kända varumärken, och inse att makten faktiskt ligger hos oss eftersom det är våra pengar producenterna och utvecklarna är beroende av för att överleva. Tycker dock ändå att jag faktiskt sett en strimma av hopp i den här tråden. Många verkar inse att både problemet och lösningen ligger hos oss själva. Hoppas bara det smittar av sig.

Det hoppas jag med!

Skrivet av Campaigner:

Visst har företagen ett ansvar men till största delen är det upp till köparna.
Släpper ett företag brutna spel så är det bara att sluta köpa de.

De som förhandsbokar senaste Battlefield, Call of Duty och Total War måste ju vara beredda att bli besvikna. Liksom, hur många gånger måste de bli brända innan de fattar?? Eller har de gått på all hajp? Eller hoppas de så innerligt och anser att 400:- inte är nåt o bråka om?

Jag tror att de anser att 400 inte är nåt o bråka om.

Fast det tragiska är ju om man köpte en pizza/hamburgare för 400 och den smakade skit eller inte ens varit I ugnen får man anta att man skulle klaga?
Eller dessa Oxfile pizzor som man kan köpa trots att pizzerian inte har ett gram oxfile.

Hur kan det då vara möjligt att VI konsumenter låter spelföretagen köra över oss gång på gång? Varför tar inte Media och och gör ett reportage om detta? Var är Janne J när man behöver han

Men det skulle vara intressant att driva ett fall mot ett spelföretag, då många spel lever inte upp till de löften som spelföretaget avger i sin reklam och på boxarna och därmed faktiskt lovar sina kunder att produkten skall klara eller innehålla. Visst en del saker är subjektiva men att lova saker som inte fungerar är inte ok, inte ens om det fixas efter 5 patcher och 4-6 veckor senare.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av aileron:

Fast det tragiska är ju om man köpte en pizza/hamburgare för 400 och den smakade skit eller inte ens varit I ugnen får man anta att man skulle klaga?
Eller dessa Oxfile pizzor som man kan köpa trots att pizzerian inte har ett gram oxfile.

Hur kan det då vara möjligt att VI konsumenter låter spelföretagen köra över oss gång på gång? Varför tar inte Media och och gör ett reportage om detta? Var är Janne J när man behöver han

Men det skulle vara intressant att driva ett fall mot ett spelföretag, då många spel lever inte upp till de löften som spelföretaget avger i sin reklam och på boxarna och därmed faktiskt lovar sina kunder att produkten skall klara eller innehålla. Visst en del saker är subjektiva men att lova saker som inte fungerar är inte ok, inte ens om det fixas efter 5 patcher och 4-6 veckor senare.

Fattar inte varför du snackar om pizzor o hamburgare för 400:-. De kostar ju 40-75:-. Klart man hade klagat om nu pizzan hade kostat 400:- och inte levt upp till kraven.

Konsumenterna blir överkörda för att de accepterar det. Slutar ju inte förhandsboka :/
Tror inte media bryr sig. Så liten del av befolkningen det rör sig om och vi är ju inte nån stackars minoritet.

Var nån aktieägare eller nåt som startat en class action lawsuit mot EA för Battlefield 4. Fast man var tvungen att ha köpt aktier innan 4 Dec för att vara med på den.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit någon stor fan av att förhandsboka speltitlar, men för några år sedan slutade jag helt.

I mitt fall handlar det inte enbart om att spelen inte är helt färdigutvecklade vid release, utan även att fler och fler spel har levt på hype och sen inte alls levt upp till mina förväntningar.

Jag tror att Diablo 3 var det sista spelet som jag köpte i samma veva som det var nysläppt. Numera väntar jag alltid X veckor innan jag eventuellt köper ett nytt spel. Lättare att få en inblick i om spelet faktiskt är bra, samt man märker om det är ett klassiskt fall av "ej-färdigutvecklat-än-men-snart-så..."

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Jag har iaf slutat förhandsköpa. Det är väll det vi kan göra och invänta vad folk tycker om spelen så att man ser INNAN man köper vad det är i för skick. Tycker alla borde göra samma sak att SLUTA förbeställa spel.

Jag med. Jag har även blivit ganska oentusiastisk över spel överlag pga detta. De få storspel som verkar intressanta sumpas i för snål produktion och blir till ungefär samma dynga som de vanliga återkommande medelmåttspelen.

Skrivet av Cooling23:

Med facit i hand kunde nästa generations konsoler vänta till i vår. Finns inga spel, och t.o.m. maskinen som sådan är ofullständig. Vilket skämt.

Då kunde de också lika gärna använt de månaderna till att trycka in en Steamroller-CPU istället för dessa klena Jaguar-fisar. Och kanske också nåt chip från den nya R9-serien.

Rent allmänt måste det ju ta längre tid totalt sett att ordna upp brister med patchar istället för att ha det klart från början. Då måste du ju ha ett system för att kunna integrera förändringar i spelmotorn, och är det svåra brister så blir det ju ett projekt i sig att integrera förändringarna i koden som ligger på skivan. Och icke att förglömma alla tidigare uppdateringar. Kanske var det något som gick åt pipan i en uppdatering när man ordnade upp nåt annat. Patchen måste funka på både 1.0, 1.01, 1.02, 1.05 och 1.06, medräknat att 1.05 innehöll ändringar som man sedan tog bort i 1.06. Det blir ett hiskeligt projekt att håla reda på.

Kvartalskapitalismen har nått spelbranchen.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian