Permalänk
Medlem

Astro A50 Bra eller Anus?

Hej alla!
Är på jakt efter ett par hörlurar att ge min bror när jag kommer hem från USA.
Har tittat runt lite på Astro A50 som kostar 300$. Vilket blir ca 2100kr.

Vad har ni för erfarenheter av dessa?
När jag läst runt så får jag känslan att antingen älskar man dem eller så hatat man dem?
Skulle ni kunna berätta just varför ni älskar dem eller vad som gör de speciella, och inte bara skriva ex "dyra, bra ljud".
Vad i så fall e bra ljudet kontra vad är de man inte få medsom väger upp till prislappen?
Tack för hjälpen!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Det beror helt på hans ändamål med dem. Men jag antar att han ska spela med dem? Jag är inte den bästa ljudexperten men vart jag än har vänt mig så har jag blivit länkad till lurar som Audio Technicas ATH-M50. Dock så används dessa för mer än bara spel, grymma allround lurar. Hur som helst, jag är ganska säker på att man får mer för pengarna om man köper ett par headphones, separat mic samt ett ljudkort. Som exempel sitter jag med mina ATH-M50, Zalmans MIC-1 och ett ASUS Xonar DG. Klår ljudkvaliteten över de Astro A40 jag provat.

Permalänk

Gör so äm ovanstående säger. Separata lurar är i stort sett alltid bättre.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag har ett par som jag haft i snart två veckor, och jag är nöjd med dem. Ljudet är riktigt bra, vilket är det absolut viktigaste. Men de har sina nackdelar också.

Största nackdelen är att de är ganska meckiga att få att fungera tillfredsställande. När man följer anvisningarna vill de att man kopplar in dem via dels en USB-port och optisk ut (pratar PC här, annorlunda på X-box och Playstation). Vad de inte talar om är att för att den optiska sljudutgången ska fungera i spel och liknande krävs det att ljudkortet har stöd för Dolby Digital Live. De flesta ljudkort som är inbyggda på moderkortet har inte det. Eller snarare kretsen har det, men det är ovanligt att det är upplåst pga licenskostnader. Det ska gå att låsa upp det med hackade drivrutiner, men jag fick aldrig det att funka.

Så utan DDLive får du inte surroundljud i lurarna och vissa spel (kanske alla har bara testat med ett egentligen, SWTOR) har problem att skicka ljud via den kanalen alls.

Men även utan DD Live kan man använda USB som ljudkälla och ljudet är fortfarande bra, men surroundeffekten försvinner, plus att man tappar vissa andra funktioner. Det här är dock något som installationsguiden inte talar om, så är lite förvirrande först (men de nämner möjligheten att använda TeamSpeak eller liknande över den kanalen, så var enkelt att komma på). USB används i vilket fall som helst alltid för mikrofonen.

Med ett ljudkort som stödjer DD Live får du dock tillgång till Surroundljud och att snabbt kunna ändra volym mellan spel och teamspeak, så jag skaffade ett extra ljudkort (något jag ändå varit sugen på länge). Och med det var det hur smidigt som helst med lurarna. Det var bara att plugga in dem och köra. Ljudkortet gör egentligen ingenting för att påverka ljudkvaliten (lurarna har eget ljudkort inbyggt) utan är i princip enbart till för att omvandla ljudströmmen till DD Live. Men har man även högtalare, vilket jag har, så är det ändå inte borkastat.

Så nu är jag supernöjd och har egentligen inget att klaga på. Annat än att sladden som används för att ladda lurarna är väldigt kort, så jag kan inte ha dem på mig och ladda samtidigt. Eller mer korrekt, den ena av de två USB-sladdarna de skickar med är väldigt kort. Den ena används för att ansluta mixampen till datorn och den andra för att ladda headsetet. Min dator står på golvet, så den korta sladden når inte från mixampen till dataorn eller till mitt huvud. Det är dock en vanlig mini-sub, så är inga problem att skaffa en ny sladd, men de hade kunnat skicka med två långa istället...

Men ljudet är ändå det viktigaste och där levererar de verkligen för mig.

Permalänk
Medlem

Ok, hur blir Audio Technica ATH-M50 i spel och suround? Självklart e det ju trevlig om man hittar bra lurar till halva priset.
Ok Mattias, väldigt bra skrivet.
Hur mycket är de mot dina gamla, och vad hade du innan?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag hade ett par G35 innan och Astro A50 är väl bättre på ungefär allt. Tycker ljudet är klarare och har mer djup. Skönare att ha på sig, och det är bekvämt med trådlöst.

Permalänk
Medlem

micken på A40 är mycket bättre än på A50 verkar det som. A40 är ju typ ett av marknadens bästa gamingheadset. I övrigt bra, men kanske lite överdrivet krångliga om man ändå bara ska använda dom till datorn. Overall så är det väl ett av om inte dom allra bästa trådlösa gaminglurarna, så anus är dom knappast.

EDIT: review av en riktig gamer: http://www.youtube.com/watch?v=a1TgcyLbqXo

Skrivet av ^fel:

Det beror helt på hans ändamål med dem. Men jag antar att han ska spela med dem? Jag är inte den bästa ljudexperten men vart jag än har vänt mig så har jag blivit länkad till lurar som Audio Technicas ATH-M50. Dock så används dessa för mer än bara spel, grymma allround lurar. Hur som helst, jag är ganska säker på att man får mer för pengarna om man köper ett par headphones, separat mic samt ett ljudkort. Som exempel sitter jag med mina ATH-M50, Zalmans MIC-1 och ett ASUS Xonar DG. Klår ljudkvaliteten över de Astro A40 jag provat.

Helt annan sorts lurar.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Men det jag funderar på, borde inte media hörlurar vara mer anpassade för film och musik, och inte så bra för spel? Medans spel hörlurar är bättre för spel och sämre för media?
Eller jag kanske tänker fel?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Är man lite mer kräsen än gemene man så tycker man ofta att s.k "Gamingheadset" har bristfällig ljudkvalitet jämfört med "riktiga" märken så som AudioTechnica, AKG, Beyerdynamic o.s.v så om ljudkvalitet är viktigast, köp inte ett "gamingheadset"

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Är man lite mer kräsen än gemene man så tycker man ofta att s.k "Gamingheadset" har bristfällig ljudkvalitet jämfört med "riktiga" märken så som AudioTechnica, AKG, Beyerdynamic o.s.v så om ljudkvalitet är viktigast, köp inte ett "gamingheadset"

Så med det sagt kanske man mer skall titta på ett par bra "media hörlurar".
Om man då i stället skulle köpa det, för att få surround, bör man köpa med ett ljudkort då?
Hur mycket bör man lägga på hörlurarna 70% och resten på övriga utrustningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D SE / iCUE-RGB | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XIII HERO | GPU ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB | CPU: Intel Core i7-11700KF | Internminnen: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair RM750X V2, 750W 80+ Gold | HDD: Samsung 980 Pro series SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Strunta i Virtuellt Surround. Det låter inte som att det är bakom dig förrän högtalare faktiskt står bakom dig. Tro mig. Lägg mest på lurarna. Även bland de billigare ljudkortet låter bättre än moderkortets. Sen kan du även investera i en modmic!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"