Ominstallation! Win8 lr Win7? SSD i raid lr inte?

Permalänk

Ominstallation! Win8 lr Win7? SSD i raid lr inte?

Jag tänkte installera om Windows.
Jag kör idag med Windows 7 Ultimate på två SSD i raid. Jag är nöjd men är intresserad utav Win8.
Vad är nackdelarna i Windows 8? Förutom det uppenbara gränssnittet då

Ska man köra Windows på SSD i raid eller vinner man inget på det? Har för mig att det blir någon delay då.
Något som jag inte vet om det stämmer dock. Tex. Jag är till 99% av fallen inne i BF4 först när jag laddar in på en ny bana.
Men vad jag funderar på är att köra Win på ena SSDn och spel på den andra. Sedan junk på den gamla trotjänaren

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Avstängd

Om du inte har något problem med startmenyn så är det självklart du ska byta till W8.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweFox*:

Om du inte har något problem med startmenyn så är det självklart du ska byta till W8.

Nja, hela GUI:t är typ oanvändbart jämfört med Aero. Man kan (vad jag vet) inte ändra färg på texten i fönsterramarna, så om man, som jag, gillar svarta fönsterramar kan man inte se vad något fönster heter. Hela det platta utseendet utan några skuggor eller nånting som är i Windows 8 gör det svårare att hålla isär fönster och navigera i allmänhet.

Inloggningsskärmen ser ut som piss och gör en bara ledsen varje gång man sätter sig vid datorn. Det vill säga raka motsatsen mot Windows 7.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av SweFox*:

Skrivet av HurMycket:

Nja, hela GUI:t är typ oanvändbart jämfört med Aero. Man kan (vad jag vet) inte ändra färg på texten i fönsterramarna, så om man, som jag, gillar svarta fönsterramar kan man inte se vad något fönster heter. Hela det platta utseendet utan några skuggor eller nånting som är i Windows 8 gör det svårare att hålla isär fönster och navigera i allmänhet.

Inloggningsskärmen ser ut som piss och gör en bara ledsen varje gång man sätter sig vid datorn. Det vill säga raka motsatsen mot Windows 7.

Tack för svaren
Men då är det inget annat än utseendet som krånglar då?
Tänkte mer på kompabilitet med program osv.
Startmenyn kommer ju i nästa stora uppdatering, förstod jag det som

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Men hur bar du dig åt när du använde Windowsdatorer innan Vista kom och introducerade Aero? Antar att XP och tidigare versioner också måste haft oanvändbara GUI:n enligt dig, för det är ingen skillnad på hur fönster hålls isär där mot i Windows 8.

Att du klagar på inloggningsskärmen är ju bara löjligt. Eller är det mycket tid som du brukar spendera där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Tack för svaren
Men då är det inget annat än utseendet som krånglar då?
Tänkte mer på kompabilitet med program osv.
Startmenyn kommer ju i nästa stora uppdatering, förstod jag det som

För det första, det är inget som krånglar med utseendet, det fungerar hur bra som helst. Och gillar man det inte så går det att få det att se ut som det gör i Windows 7, bara söka upp en guide på nätet. Sen angående kompatibilitet med program, jag har använt Windows 8 sen release och inte stött på något program eller spel som inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Windows 8.1 funkar jättebra.

I alla fall nu när man kommer direkt in i Desktop när man loggar in. Startmenyn eller "Modern UI" använder jag som appstartare. Så det första jag gör när jag installerat Windows är att avinstallera alla befintliga appar som ligger inne i Modern UI. Och sedan bara lägga in genvägar för de program jag använder.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Går visst att ändra fönsterramarna:

Uploaded with ImageShack.us

Och det är inte alls svårare att hålla isär fönster o navigera. Och sedan, vem fan baserar hela Windows på en inloggningsskärm?

OT: Rekommenderar Windows 8.1 alla dagar, om man installerar Start8 som kostar 30:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag har inte testat att raida ssd,men jag kör en för win och en för spel samt en vanlig sata för lagring på speldatorn och jag tycker det funkar bra.

Permalänk
Medlem

Ta W8 och köp Start8 så är biffen kirrad!

Inloggningsskärmen är sjukligt mycket snyggare än W7. Skulle säga att du skulle köra raid för att kunna fylla utrymmet mer effektivt. Det är lätt att få 5-10GB i slutet av en disk man ej kan använda då allt tar för stor plats, med en raid får du 5-10GB tomt istället för 10-20GB.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Jag var skeptisk till windows 8 tidigare, men måste säga att jag är glad att jag bytte från windows 7 nu efter några veckors användande. Startmenyn är inget jag direkt saknar. Det är bara att trycka windows-knappen på tangentbordet och börja skriva namnet på programmet du ska öppna, alternativt lägga genvägar på skrivbordet, alternativt använda programmenyn i modern ui eller genvägarna där. Man lär sig vad som funkar bäst för egen del ganska snabbt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S - CPU: Intel Core i7-6700K @stock - PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W GPU: Palit GeForce RTX 2080 GameRock Premium - MB: ASUS Z170 Pro Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB (2x8GB) / 2133MHz CL13 - HDD: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB - Kylare: be quiet! Pure Rock - Skärm: Asus ROG PG278QR - Hörlurar: Sennheiser PC 360 - Tangentbord: CM Masterkeys PRO S Gaming - Mus: Zowie FK2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Start8 + Skrivbordsläge = Win

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

inloggnings fönstret går att förbi passera hur enkelt som helst även metro UI..

Till TS

Jag hade helt klart kört på win 8.1
Snabbare,spelen fungerar bättre (speciallt BF4)

Finns idag ingen anledning att sitta kvar på gamla Win 7 eftersom windows 8 faktiskt fungerar så mycket bättre än win7.Allt blir snabbare helt enkelt.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Classicshell is the sit säk på det blir exakt som windwos 7

min dator med en WD 3,5 tums HDD bootar efter bios på MAX 10 skunder

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Går visst att ändra fönsterramarna:
http://img208.imageshack.us/img208/3263/1e4i.png

Uploaded with ImageShack.us

Jag kan inte se någonting i den bilden om att ändra färg på texten i fönsterramarna. Prova själv att sätta fönsterfärgen till svart, så förstår du problemet.

Citat:

Och det är inte alls svårare att hålla isär fönster o navigera.

Jo. Microsoft är så förälskade i sitt nya, platta, fyrkantiga, enfärgade utseende att de har offrat användarvänligheten och "snyggheten" för att Windows ska följa deras tema.

Citat:

Och sedan, vem fan baserar hela Windows på en inloggningsskärm?

Jag baserar Windows på min totala upplevelse. När jag hade Windows 7 fick jag en positiv känsla av inloggningsskärmen, för den var fin. Nu vill jag bara bli av med den så fort som möjligt, för den är fruktansvärt ful.

Citat:

OT: Rekommenderar Windows 8.1 alla dagar, om man installerar Start8 som kostar 30:-

Jag kör 8.1 enbart för att få bättre prestanda i Battlefield 4. Filkopieringen, Task Manager och några andra saker är klart förbättrade, men utseendet och att allting ska öppnas i "appar" i Metro, tills man uttryckligen begär något annat, gör att den totala upplevelsen är negativ.

En av de mest horribla upplevelserna är den förinstallerade Skype-appen. Den säger ungefär "Hej, du är en idiot. Nu ska du delta i ett videosamtal, och våga inte arbeta med något annat under tiden, för jag ska köras i helskärm." När man försöker markera text i chatten förflyttas istället hela "appen" i sidled. De har alltså inte ens försökt anpassa den för mus och tangentbord, utan det är surfplatta för hela slanten. Man kan såklart installera riktiga Skype, men man måste gå en liten omväg på hemsidan ("Learn about Skype for Windows desktop").

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av fermia:

Finns idag ingen anledning att sitta kvar på gamla Win 7 eftersom windows 8 faktiskt fungerar så mycket bättre än win7.Allt blir snabbare helt enkelt.

Det finns minst två anledningar:
- Windows 7 är snyggare och på många sätt mer lättanvänt.
- Man slipper Metro och man får en Startmeny OOTB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Jag tänkte installera om Windows.
Jag kör idag med Windows 7 Ultimate på två SSD i raid. Jag är nöjd men är intresserad utav Win8.
Vad är nackdelarna i Windows 8? Förutom det uppenbara gränssnittet då

Ska man köra Windows på SSD i raid eller vinner man inget på det? Har för mig att det blir någon delay då.
Något som jag inte vet om det stämmer dock. Tex. Jag är till 99% av fallen inne i BF4 först när jag laddar in på en ny bana.
Men vad jag funderar på är att köra Win på ena SSDn och spel på den andra. Sedan junk på den gamla trotjänaren

Kan rekommendera windows 8.1 om du kör BF4 laddar på snabbt,sägs att det är stabilare fps med w8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag kan inte se någonting i den bilden om att ändra färg på texten i fönsterramarna. Prova själv att sätta fönsterfärgen till svart, så förstår du problemet.

Jo. Microsoft är så förälskade i sitt nya, platta, fyrkantiga, enfärgade utseende att de har offrat användarvänligheten och "snyggheten" för att Windows ska följa deras tema.

Jag baserar Windows på min totala upplevelse. När jag hade Windows 7 fick jag en positiv känsla av inloggningsskärmen, för den var fin. Nu vill jag bara bli av med den så fort som möjligt, för den är fruktansvärt ful.

Jag kör 8.1 enbart för att få bättre prestanda i Battlefield 4. Filkopieringen, Task Manager och några andra saker är klart förbättrade, men utseendet och att allting ska öppnas i "appar" i Metro, tills man uttryckligen begär något annat, gör att den totala upplevelsen är negativ.

En av de mest horribla upplevelserna är den förinstallerade Skype-appen. Den säger ungefär "Hej, du är en idiot. Nu ska du delta i ett videosamtal, och våga inte arbeta med något annat under tiden, för jag ska köras i helskärm." När man försöker markera text i chatten förflyttas istället hela "appen" i sidled. De har alltså inte ens försökt anpassa den för mus och tangentbord, utan det är surfplatta för hela slanten. Man kan såklart installera riktiga Skype, men man måste gå en liten omväg på hemsidan ("Learn about Skype for Windows desktop").

Windows var rätt så "platt" när de var i 3.11 stadiet också..

Sen är det väl lite fel att klaga på en Metro-app, för den är ju egentligen till för att köras på platta/telefon.

Skrivet av HurMycket:

Två anledningar som är subjektiva.

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 helt klart! lyssna inte på de som fasnat i det gamla

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

Windows 7 helt klart! Lyssna inte på de som blint lovordar nyheter, trots ett flertal allvarliga försämringar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av sprite:

Windows var rätt så "platt" när de var i 3.11 stadiet också..

Och sedan har utseendet förbättrats i stort sett varje gång – fram till och med Windows 7.

Citat:

Sen är det väl lite fel att klaga på en Metro-app, för den är ju egentligen till för att köras på platta/telefon.

Varför är den då förinstallerad på min stationära dator utan minsta försök till anpassning för den plattformen och varför är det den versionen de försöker få en att ladda ner när man besöker deras hemsida med sin stationära dator?

Citat:

Två anledningar som är subjektiva.

fermia skrev att det inte finns några anledningar alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Snyggare kan jag ej hålla med om.Gillar utseendet i win8

Slippa metro en startmeny kan man fixa lätt i win8.

För mig väger fördelarna över nackdelarna i win8

Snabbare.Lättare att navigera.Pausa fil kopiering.mounta ISO filer direkt utan extra program och mest av allt flytet i spel är överlägset windows 7.

Som vanligt har win8 hatare samma sak dom klagar över och kan inte se bortom detta..startmenyn (som jag använde väldigt sällan i win7) och metro som går att förbigå enkelt..

Visa signatur

╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Windows 7 helt klart! Lyssna inte på de som blint lovordar nyheter, trots ett flertal allvarliga försämringar.

Som VAD??
kom inte med start menyn och metro för det argumentet håller ej längre..eftersom det finns sätt att förbigå dessa "brister"

Själv har jag varken sätt inloggnings fönstret eller metro på flera månader..

Bättre SSD support i win8 och bättre TRIM..Så till TS kör på win8

Visa signatur

Permalänk

Okej, Okej
Windows 8 vinner
Men raid då? Eller Win 8 på en och spel på en?
vilket är bäst?

Visa signatur

Permalänk

Just det!
Om jag köper windows 8.1 nu, får jag gratis uppdatering till 8.3? Som jag tror nästa stora skulle heta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Windows 8.1 helt klart,jag spelar väldigt mycket och då är det bara dumt att hänga kvar med gamla win 7 där man inte ens utnyttjar sin hårdvara fullt ut i spel:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk

Går det lägga win 8 på en usb sticka och göra en komplett ominstallation.
Jag har virus och det känns skönt att göra en komplett ominstallation ibland.
Vill absolut inte bara uppdatera win 7 till 8

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Snyggare för dig kanske, jag tycker Windows 7 är groteskt fult, älskar att dom skrotat det fula utseendet och kört på nåt mer simpelt.

Sen har jag inte sett skymten av Metro sen jag installerade start 8 för ett år sedan. Visst kunde dom ha kastat med en startmeny bara, men annat än Metro och startmenyn så vinner win8 på alla plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Går det lägga win 8 på en usb sticka och göra en komplett ominstallation.
Jag har virus och det känns skönt att göra en komplett ominstallation ibland.
Vill absolut inte bara uppdatera win 7 till 8

Det går utmärkt att lägga på en USB sticka, använd samma guider som till Windows 7.

Sedan tycker jag att du inte ska köra raid på SSDerna. Jag är tveksam till att man märker av den högre hastigheten dessutom är det ganska nice och ha en extradrive om man får för sig att blåsa Windows.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Snyggare för dig kanske, jag tycker Windows 7 är groteskt fult, älskar att dom skrotat det fula utseendet och kört på nåt mer simpelt.

Sen har jag inte sett skymten av Metro sen jag installerade start 8 för ett år sedan. Visst kunde dom ha kastat med en startmeny bara, men annat än Metro och startmenyn så vinner win8 på alla plan.

Aha, så ditt Windows öppnar inte PDF, JPEG, PNG eller någon annan filtyp i någon nerdummad, idiotisk Metro-app tills du säger åt det att använda något annat? Konstigt, för det måste jag göra då och då, när jag öppnar någon filtyp jag inte öppnat innan.

Visa signatur