Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Project: Enthoo Primo [Finished]

Hej alla!

Då är de dags för en kort Projekt logg för mitt nya chassi som kommer över vintern!
Jag ska då bygga och ändra lite i ett Enthoo Primo av Phantek!

Jag kommer använda delarna ur min nuvarande dator. med lite ändringar på kylningen kommer att byta den blåa listen som går uppe och framme på chassit till RGB samt ha RGB i datorn ändringsbart via fjärrkontroll.

Ska sedan använda en 280 MONSTAH radiator bland annat.
Vid behov kanske borra lite hål. för slangar o annat.

Saker som ska göras.
Få hem chassit (på order)
Planering för kylning.
Skrapa ihopp pengar till ny kylning ;D
Installation av ljus.
Test av pumphållaren som finns i chassit ifall den dämpar tillräckligt. om ej gäller mod.
installation av kylning.
installation av komponenter.

Chassit kommer förmodligen på onsdag så då kommer första updaten.

All Kritik tas emot är tacksam för alla kommentarer och ideer!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Azzi3:

Thank you mate :3

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Update 1!!

Det är Dags!
Mitt Enthoo Primo Kom idag!

Så första bilderna och en noggrann titt på chassit är vad jag har pysslat med den senaste timmen!

SSD hållarna

På position 2.

Med pumphållare monterad

utan cover och stöd för längre grafikkort.

480 Rad? No problem!

stöd för pumpen att ha därfram finns också!

inte många chassit man får sånt här fint av.

Allt som allt måste jag säga att detta chassit är av mycket hög kvalité och det är grymt snyggt och har stör för allt hjärtat kan begära!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Hej alla!
jag har suttit och tillbringat löjlig lång tid med belysningen blev att jobba till halv 1 igår kväll och ett par timmar nu
Men nu är de klart!
RGB belysning ersätter den blå linjen uppe på chassit och fram samt inne belysning allt kopplat till en fjärkontroll!

inte riktigt så vitt som jag hade hoppats på..

Kopplingen då

Det tog mig ett tag att löda på själva slingorna. då de redan var fast installerade. men det blev klart och nu gäller planeringen av vattenkylning tror jag. blir kanske inte förens efter jul. pengarna måste ju finnas

God jul på er!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Hej min vänner nu har jag suttit på planer för vattenkylningen!

Planen ser ut som så att jag ska ha en 280 monstah i bottnen
en alphacool 360 i toppen. ska införskaffa mig sleeve för kablar och en pwm fläkt controllen för att styra PWM hubben. då en vanlig fläkt styrning funkar.
det måste vara en fläkt kontroll som ger signal på den fjärde kablen av en 4 pin kontakt har jag kommit fram till för att et ska funka.
har hittat en som verka kunna det. http://www.scythe-eu.com/en/products/pc-accessory/kama-panel-...
är på jakt efter en nu då det inte finns många som kan det. om någon av er vet en skriv gärna!

Sedan ska jag har en 240 där fram. beställningarna kommer läggas runt jul för vattenkylningen.

God jul så länge

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem

Kul! Detta ska följas, god jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Skrivet av tsc:

Kul! Detta ska följas, god jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du tycker om de

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Håller själv också på med ett Enthoo Primo project. Har rivit isär det mesta redan och även haft framme plåtsaxarna :).

Kul att se och läsa om någonannans idéer. Belysningslisten hade jag funderat på men inte orkat lägga någon större kraft på ännu hur man skulle göra. Tack för mer jobb på listan

Själv bygger jag efter ett tema att hålla mig till svart och möjligen diskret grön belysning (night vision imetering). Har i helgen börjat täcka aluminiumpanelarna med kolfibervinyl.

Blir en 280 radiator i toppen och utökar möjligen i framtiden med en i botten. Mitt första försök med vattenkylning så jag vill inte överarbeta det.

Lycka till med ditt bygge. Hoppas själv få lite tid nu i jul att bygga och fundera.

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk
Skrivet av Mr_Aldhissla:

Håller själv också på med ett Enthoo Primo project. Har rivit isär det mesta redan och även haft framme plåtsaxarna :).

Kul att se och läsa om någonannans idéer. Belysningslisten hade jag funderat på men inte orkat lägga någon större kraft på ännu hur man skulle göra. Tack för mer jobb på listan

Själv bygger jag efter ett tema att hålla mig till svart och möjligen diskret grön belysning (night vision imetering). Har i helgen börjat täcka aluminiumpanelarna med kolfibervinyl.

Blir en 280 radiator i toppen och utökar möjligen i framtiden med en i botten. Mitt första försök med vattenkylning så jag vill inte överarbeta det.

Lycka till med ditt bygge. Hoppas själv få lite tid nu i jul att bygga och fundera.

Kul att höra att andra här i sverige faktiskt har enthoo. jag får till bringa mesta tiden på overclock.net på owners clubben för att se andra som har de. men när det kommer till project loggar så är det swec som gäller <3

för första vattenkylnings bygget tycker jag att man inte ska köpa för mycket. börja med en enkel loop med bara cpu sen bygg ut från det. lär sig steg för steg.

jag ska också börja borra för fillport bland annat men först ska jag få hem komponenterna för att se hur jag ska ha det. kommer hålla loggen flitigt upptaderad!

Lycka till med ditt bygge broder!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Hej alla! Beställning på nya fläktar har lagts och jag väntar mail från coolingstuff för lite special beställningar. det tar sig !

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Mini update!

Jaha första leveransen på fläktar kom in! det är då alltså samma fläktar som sitter i fronten av chassit med blåa leds styrbara utav knappen uppe på chassit.
Dock var sladdarna väldigt korta till ledsen och jag kommer förmodligen göra egna förlängningar på dessa.
demma är till 280 radiatorn!

Sedan har jag varit på shopping!
Biltema <3

Efter detta så har jag under tiden jag har kollat på breaking bad dessutom sorterat alla skruvar som bara har klumpat sig i en låda. och städat arbets utrymmet inför bygget :3

Nu gäller det bara att fortsätta vänta vänta vänta hörs snart!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända lite, känns lite onödigt att kolla bygg loggen egentligen eftersom jag kan se detta irl.. mycket fancier

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D | EVGA X79 Dark | Intel I7 3970x 5,094 GHz | EVGA GTX TITAN BLACK 1306Mhz 3 way SLI | 32GB Hyper Beast 2400 Mhz CL 9-11-10-27 | EVGA SUPERNOVA NEX1500 CLASSIFIED x2 | Samsung 840 250 GB RAID 0 | Samsung 840 EVO 750GB RAID 0 | WD 3TB | Custom Water Loop |

Permalänk
Skrivet av Primee:

Nu börjar det hända lite, känns lite onödigt att kolla bygg loggen egentligen eftersom jag kan se detta irl.. mycket fancier

true true du får komma förbi när min 480 har kommit <3

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Mini update <3

Hej alla då bjuder jag på ännu en mini update.

Idag har jag testat mina 4 nya fläktar till 280 radiatorn, då upptäckte jag att led kabeln var för kort. Så jag satte mig o lödde förlängningar. Inte det roligaste men det måste göras
Sedan har jag också placerat mottagaren för fjärrkontrollen då den inte syns men fungerar bra :3

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Mega update!

Hej alla!

Idag har posten kommit med nya leksaker!

jag har dessutom borrad i chassit för att ansluta front 240 radiatorn
sedan har jag dessutom slaktat min gamla pärla och rengjort allt. flyttat över lite grejer också dessutom.
bilderna kommer här!

FUSK! det påstods att det skulle vara pwm kontroller. skälet till att jag köpte den. men det är bara 3 min i den så min idee att styra PWM hubben med denna är borta..

Gissa vart jag beställde?

Dold text
Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Update!!

Heej alla!

Jag har fått lite grejer nu och det är nästan klart nu!!

Jag har borrat i både reservoar plåten, och i baksidan till en fillport!

Fick också min flowmeter och 480 Rad!
Kopplat hela moderkortet också blev mer komplicerad än vad jag trodde men löste de med en massa nipplar

Här ser vi då jag kommer koppla reservoaren till pumpen utan att de syns

Fillport borrningen!

Tack för att ni tittade in!

kommer ett paket imorgon med!

Vi syns /Gunilla!

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||

Permalänk

Så Sista update!

Jag fick hem min 280 Monsta!
Så en snabb montering blev det och sen fyllde jag systemet!

Men de läckte som fan två stycken EK 90 graders nipplar läckte i "snurren" där man kan vrida dem. inte säker om jag gjorde något fel eller om dem bara var dåliga?

aja här kommer mina sista bilder.

Utgången från reservoaren till pumpen.

KABLAR

Läckte en del som sagt.

Och därmed skulle jag väll säga att det är klart. inte mycket moddande men det kanske kommer i framtiden.

Jag tackar för att ni tittade in!

//Gunilla

Visa signatur

|| Intel I7 980x 3.33GHz || MSI GTX 780 || Asus P6X58D-E || Corsair Dominator 2000 MHz || Corsair HX750 || Phantek Enthoo Primo || 480+240+280 Radiator || D5 pump || 2x Corsair SSD 128 Gb || Total 8,5 Tb Lagring + NAS ||