Hjälp med köp av riktiga högtalare runt 3000 helst max 5000

Permalänk

Hjälp med köp av riktiga högtalare runt 3000 helst max 5000

Hejsan, sitter just nu på ett par vanliga datorhögtalare (Harman Kardon Soundsticks II) som jag trodde var rätt bra tills jag fick höra en polares XTZ (inte säker på vilka men bra va de). Eftersom mina gamla datorhögtalare håller på att ramla sönder blev jag sugen på att uppgradera till lite bättre grejer. Dessa ska användas som datorhögtalare, dvs ska fungera till både spel och film men framförallt musik.

Jag har kollat en del på Dynavoice t.ex. Dynamite S61, Challenger M-65EX och F-6 EX. Bor i en liten studentlägenhet på 18 kvm så Challenger kanske är lite för stora? Är mest inne på detta paket just nu: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-f-6-ex-rv-2050-ster...
Tänkte lägga till en sub senare om jag var blir missnöjd med basen, funderade lite på en XTZ 99 W8.16 då de har högst betyg på prisjakt i rimlig prisklass.

Har även kollat en del på Audioengine 5+ men funderar på om de inte är lite klena och om jag inte borde köpa högtalare med förstärkare ifall jag vill uppgradera till något bättre/roligare. Dessutom kan man väl inte köpa till en sub till de?

I vilket fall så är jag ute efter ett allround ljud då jag lyssnar på allt möjligt och även vill kunna dra på lite bas om jag skulle känna för det. Siktar på ett 2.1 eller 2.0 om högtalarna har tillräckligt med bas. Vill absolut inte lägga mer än 5000 gärna en bra bit under runt kanske 3000.

Har noll koll på denna typ av högtalare men som jag förstår det så måste man ha en förstärkare för kanske 2000-3000 att koppla in de till? Så om jag skulle t.ex. köpa Dynavoice Challenger M-65 EX måste jag även köpa en förstärkare för 2000 kronor annars är de värdelösa? Då borde man kanske investera i en bra förstärkare som man kan ha ett bra tag? Har för övrigt ett ASUS Xonar D1 i min nuvarande burk.

Dessutom är jag lite osäker på hur bra förstärkaren är som man får med i det paketet Proson RV 2050 (v.3). Står en hel del om att de ska ha brus på internet men den nya versionen v3 verkar möjligtvis ha löst det. Någon som vet? Någon som har förslag på en bättre förstärkare?

Tacksam för svar på mina frågor och köpråd!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk

Något jag skulle rekommendera som Första setup är ju Dali zensor 1 som högtalare och NAD C316BEE som förstärkare. Själv använder jag Dali zensor så det är bara att fråga om du undrar något. Zensor 1 ligger lite år diskant högtalare så man får ju inte jätte tung bas. Iförsig har jag fått mina med perfekt bas med tanke på hur nära de är väggen. Men jag skulle säga att de är bäst i prisklassen. bor du nära en Hifiklubben affär är det bara o gå dit o lyssna

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Medlem

Dynavoice är ett bra val i din budget.
Läste att du skulle ha högtalarna vid datorn, monitorer kanske vore något? Definition DM-6 är riktigt bra, och dom spelar mycket bas trots att det är monitorer.

Dom flesta, om inte alla, högtalare Dynavoice gör är lättdrivna, så du behöver inte lägga så förskräckligt mycket på förstärkare.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av jpsnubben:

Något jag skulle rekommendera som Första setup är ju Dali zensor 1 som högtalare och NAD C316BEE som förstärkare. Själv använder jag Dali zensor så det är bara att fråga om du undrar något. Zensor 1 ligger lite år diskant högtalare så man får ju inte jätte tung bas. Iförsig har jag fått mina med perfekt bas med tanke på hur nära de är väggen. Men jag skulle säga att de är bäst i prisklassen. bor du nära en Hifiklubben affär är det bara o gå dit o lyssna

Jag vet inte om du vet hur mycket bas Soundsticks II har men de ska minst ha lika mycket, helst mer. Samtidigt ska de naturligtvis också låta bra. Det verkar som NAD C316BEE är en väldigt trevlig förstärkare (lutar mycket år denna) men någon skriver något om avsaknaden av bas i ett omdöme på prisjakt. Menar hen då att de ger dåligt med bas eller att den inte har utgång för en sub (ser ut som den bara har utgångar för två högtalare detta stämmer va). Jag är inte en basnarkoman på något vis, men jag vill gärna kunna dunka ganska rejält om jag får lust.

Skrivet av KKay:

Dynavoice är ett bra val i din budget.
Läste att du skulle ha högtalarna vid datorn, monitorer kanske vore något? Definition DM-6 är riktigt bra, och dom spelar mycket bas trots att det är monitorer.

Dom flesta, om inte alla, högtalare Dynavoice gör är lättdrivna, så du behöver inte lägga så förskräckligt mycket på förstärkare.

De är vid datorn för att jag enbart har ett rum och datorn är den vettigaste källan. De kommer vara mina primära högtalare för lyssning av allt. Vad menas med monitorer? Läste lite om de och DM-6 och de verkar verkligen trevliga de med. Insåg också att det är ganska trångt med plats i rummet så kanske borde satsa på dessa. Vad för förstärkare tycker du jag bör köra med dessa då, Definition DM-6 + NAD C316BEE? Var hittar jag stativ till dessa högtalare?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Jag kör Dynamite S-61 och en Argon-förstärkare. Är nöjd, du kan alltid hänga upp S61orna på väggen (har gjort själv). Har dock beställt en XTZ-bas som kommer på tors/fre så får se hur det blir. Basen i s61orna är dock inte klen på något sätt.

Men ja, jag rekommenderar s61.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

De är vid datorn för att jag enbart har ett rum och datorn är den vettigaste källan. De kommer vara mina primära högtalare för lyssning av allt. Vad menas med monitorer? Läste lite om de och DM-6 och de verkar verkligen trevliga de med. Insåg också att det är ganska trångt med plats i rummet så kanske borde satsa på dessa. Vad för förstärkare tycker du jag bör köra med dessa då, Definition DM-6 + NAD C316BEE? Var hittar jag stativ till dessa högtalare?

DM-6 duger helt klart till det. Monitorer är mindre högtalare (DM-6 är dock ganska stora, 9kg styck) som placeras på skrivbord/stativ osv. Dom ställs inte på golvet som en golvhögtalare helt enkelt.

Du kan aldrig gå fel med NAD
Dynavoice har en del högtalarstativ som kan fungera. Kolla bara så själva plattan högtalaren ska stå på är nog stor och att stativet tål vikten så är det lugnt.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av lossah:

Jag kör Dynamite S-61 och en Argon-förstärkare. Är nöjd, du kan alltid hänga upp S61orna på väggen (har gjort själv). Har dock beställt en XTZ-bas som kommer på tors/fre så får se hur det blir. Basen i s61orna är dock inte klen på något sätt.

Men ja, jag rekommenderar s61.

Vad för förstärkaren, exakt?

Skrivet av KKay:

DM-6 duger helt klart till det. Monitorer är mindre högtalare (DM-6 är dock ganska stora, 9kg styck) som placeras på skrivbord/stativ osv. Dom ställs inte på golvet som en golvhögtalare helt enkelt.

Du kan aldrig gå fel med NAD
Dynavoice har en del högtalarstativ som kan fungera. Kolla bara så själva plattan högtalaren ska stå på är nog stor och att stativet tål vikten så är det lugnt.

Ingen annan förstärkare som jag borde kolla på då, är ute efter maximal pris/prestanda ratio

Vad sägs om Yamaha A-S300 eller Yamaha R-S300?

EDIT: Såg detta i en recension av DM-6:

"Liksom många andra av Dynavoice högtalare används en fyrapolig terminal där de två övre kontakterna är kopplade till diskant och mellanregister medan de undre är kopplade till basarna. Nackdelen är att du behöver två kablar till varje högtalare, men det du förlorar i användarvänlighet sägs vägas upp av ett bättre och klarare ljud. "

Innebär detta något krav på förstärkaren eller bara att man måste köpa mer kabel?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

beggat klipsch system, bra bas, bra diskant, bra driv, hata hifiklubben

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Vad för förstärkaren, exakt?

Ingen annan förstärkare som jag borde kolla på då, är ute efter maximal pris/prestanda ratio

Vad sägs om Yamaha A-S300 eller Yamaha R-S300, den senare är nedsatt från 3800 kronor så borde ju vara jävligt bra eller?

EDIT: Såg detta i en recension av DM-6:

"Liksom många andra av Dynavoice högtalare används en fyrapolig terminal där de två övre kontakterna är kopplade till diskant och mellanregister medan de undre är kopplade till basarna. Nackdelen är att du behöver två kablar till varje högtalare, men det du förlorar i användarvänlighet sägs vägas upp av ett bättre och klarare ljud. "

Innebär detta något krav på förstärkaren eller bara att man måste köpa mer kabel?

Argon DA2 V2. Även kört en t-amp för 350kr (smsl sa-s1), fungerade lika bra båda.

Nej du behöver inte mer kabel.

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=271018.jpg

Du kopplar bara en kabel som på bilden. Svart och minus, http://www.dynavoice.se/pictures/dynavoice-challenger-m-65-ex...

Du KAN koppla två men du kommer inte höra skillnad.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Argon DA2 V2. Även kört en t-amp för 350kr (smsl sa-s1), fungerade lika bra båda.

Nej du behöver inte mer kabel.

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=271018.jpg

Du kopplar bara en kabel som på bilden. Svart och minus, http://www.dynavoice.se/pictures/dynavoice-challenger-m-65-ex...

Du KAN koppla två men du kommer inte höra skillnad.

Det är just det här med förstärkare som jag tycker är rejält svårt att välja. Känns som en förstärkare är som ett nätagg, dvs du vill köpa mer än du behöver just nu ifall man vill uppgradera till något bättre i framtiden och slipper då köpa om allt. Du verkar förespråka att det inte är så himla viktigt eller? Jag är ute efter maximal prestanda/pris och HiFi Klubben kanske inte är det första man tänker på då, eller?

Antar att jag är ute efter den bästa stereoförstärkaren runt (antagligen lite över) 2000 kronor just nu. Vilken eller vilka är det?
Antar det lutar åt Yamaha R-S300 just nu då den är billigare och har fler funktioner än NADen.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Rekordmedlem

Bor du i Lund så borde du först å främst se över begsortimentet eftersom du har en stor beghandlare där.
http://www.rehifi.se/start-c-226-1.aspx

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Bor du i Lund så borde du först å främst se över begsortimentet eftersom du har en stor beghandlare där.
http://www.rehifi.se/start-c-226-1.aspx

Men ser man på det visste jag inte, tackar för tipset! Ska helt klart kolla in det där så fort jag återvänder till Lund från hemstaden

Det där är en hemmabio förstärkare och jag har absolut inget intresse av 5.1 ljud, att koppla in HDMI kablar, AirPlay och allt annat som den har. Tycker du fortfarande att det är en lämplig förstärkare då?

Har märkt att en hel del HiFi människor eller vad jag ska säga tycker att Dynavoice är billigt skräp och föredrar andra grejer som XTZ. Är det inte så bra som omdömena på prisjakt ger sken av? Är det en uppbyte-från-skit-effekt som är orsaken till de höga omdömena eller är de verkligen bra grejer?

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Har märkt att en hel del HiFi människor eller vad jag ska säga tycker att Dynavoice är billigt skräp och föredrar andra grejer som XTZ. Är det inte så bra som omdömena på prisjakt ger sken av? Är det en uppbyte-från-skit-effekt som är orsaken till de höga omdömena eller är de verkligen bra grejer?

Det är alltid klokt att ta användaromdömen med en grovskopa salt. Som du själv är inne på så blir man givetvis hu nöjd som helst när man byter upp sig från en klockradio eller ett par sketna logitech-burkar, sedär, "10/10, sjukt bra ljud". Jag har själv aldrig lyssnat på någon högtalare från Dynavoice men det är inte alls omöjligt att det är bra grejer med tanke på priset. Men det gäller att ha det i åtanke. Priset.

Jag läser mycket hellre riktiga recensioner än användaromdömen när det gäller hifi-prylar, alla dagar i veckan. Då kan man åtminstone förmoda att recensenten har en någorlunda omfattande referensram och gör en bättre bedömning än de flesta hobbytyckare.

Edit: Högtalartips också. Inte riktigt vad du har tänkt dig kanske, men den här tråden kanske kan få dig på andra tankar: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Finns även den här recensionen till godo: http://www.ljudochbild.se/test/pioneer-s-cn301-lr

Permalänk

Det som är bäst är ju om du kunde leta dig till butiken hifi klubben och lyssna och fråga dom. Hifiklubben har nog svar på alla dina frågor. Jag har aldrig gått därifrån missnöjd

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1

Permalänk
Skrivet av jpsnubben:

Det som är bäst är ju om du kunde leta dig till butiken hifi klubben och lyssna och fråga dom. Hifiklubben har nog svar på alla dina frågor. Jag har aldrig gått därifrån missnöjd

Japp, jag ska dra dit och lyssna iaf. Vet inte om jag köper något, ska leta lite begagnat och så först.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

EDIT: Såg detta i en recension av DM-6:

"Liksom många andra av Dynavoice högtalare används en fyrapolig terminal där de två övre kontakterna är kopplade till diskant och mellanregister medan de undre är kopplade till basarna. Nackdelen är att du behöver två kablar till varje högtalare, men det du förlorar i användarvänlighet sägs vägas upp av ett bättre och klarare ljud. "

Innebär detta något krav på förstärkaren eller bara att man måste köpa mer kabel?

Vid leverans sitter det ett bleck mellan terminalerna så du behöver endast en kabel till varje högtalare. Det krävs inget speciellt av förstärkaren för att köra bi-wire.
Om du nu skulle vilja köra med bi-wire som det heter när man har två kablar till varje högtalare så är poängen att man ska köra med olika märken på kablarna då alla kablar har olika egenskaper, kör man med likadana kablar så tappar man poängen och det låter precis likadant som om du skulle kört med en kabel.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Har märkt att en hel del HiFi människor eller vad jag ska säga tycker att Dynavoice är billigt skräp och föredrar andra grejer som XTZ. Är det inte så bra som omdömena på prisjakt ger sken av? Är det en uppbyte-från-skit-effekt som är orsaken till de höga omdömena eller är de verkligen bra grejer?

Dynavoice är verkligen inte skit, men såklart inte lika bra som riktigt påkostade högtalare av självklara skäl.
Men det du får för pengarna är oslagbart, speciellt Definition serien. Kolla bara på alla tester deras högtalare är med i.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jpsnubben:

Det som är bäst är ju om du kunde leta dig till butiken hifi klubben och lyssna och fråga dom. Hifiklubben har nog svar på alla dina frågor. Jag har aldrig gått därifrån missnöjd

Förutom att det är en kedja som bara säljer ett relativt hårt styrt och begränsat utbud av produkter, man bör besöka den normala hifihandeln också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

säger som jpsnubben kolla dali zenzor 1 , har dom själ och har dom på skrivbordet och ja dom kanske saknar den där extrema basen som gör att allt skakar och dem men om du verkligen vill ha sånt får du köpa en bas . kör mina zenzor 1 med en argon da1 och den levererar mycket bra ljud till dessa och väldigt liten , dock har jag hört att dom slutade med dom så nu har dom bara da 2 som är större men har mer kraft och bättre saker i sig + en sub utgång ifall dom vill ha de senare.

Dali zenzor 1 är riktigt prisvärt starthögtalare tycker jag.

paket med de jag pratade om
http://www.hifiklubben.se/Products/argon-da2-v2-dali-zensor-1...

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det är alltid klokt att ta användaromdömen med en grovskopa salt. Som du själv är inne på så blir man givetvis hu nöjd som helst när man byter upp sig från en klockradio eller ett par sketna logitech-burkar, sedär, "10/10, sjukt bra ljud". Jag har själv aldrig lyssnat på någon högtalare från Dynavoice men det är inte alls omöjligt att det är bra grejer med tanke på priset. Men det gäller att ha det i åtanke. Priset.

Jag läser mycket hellre riktiga recensioner än användaromdömen när det gäller hifi-prylar, alla dagar i veckan. Då kan man åtminstone förmoda att recensenten har en någorlunda omfattande referensram och gör en bättre bedömning än de flesta hobbytyckare.

Edit: Högtalartips också. Inte riktigt vad du har tänkt dig kanske, men den här tråden kanske kan få dig på andra tankar: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Finns även den här recensionen till godo: http://www.ljudochbild.se/test/pioneer-s-cn301-lr

Rekommenderar också Pioneer S-CN301-LR, kommer inte kunna spela lika högt som ett par större högtalare men flera klasser bättre jämfört med dynavoice etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asdelk:

Rekommenderar också Pioneer S-CN301-LR, kommer inte kunna spela lika högt som ett par större högtalare men flera klasser bättre jämfört med dynavoice etc.

Ja, det enda man tappar är förmodligen ljudtryck Kanske 5-10 hz i botten också, men vadfan. Har du högtalarna själv eller har du åtminstone lyssnat på dem?

Permalänk
Skrivet av asdelk:

Rekommenderar också Pioneer S-CN301-LR, kommer inte kunna spela lika högt som ett par större högtalare men flera klasser bättre jämfört med dynavoice etc.

Ja de verkar vara riktigt bra men vad händer om man drar på lite house? Mitt intryck är att det inte går så bra och jag lyssnar på en hel del elektronisk musik så det är viktigt det låter bra.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Ja de verkar vara riktigt bra men vad händer om man drar på lite house? Mitt intryck är att det inte går så bra och jag lyssnar på en hel del elektronisk musik så det är viktigt det låter bra.

Mitt tips är att tänka LÅNGSIKTIGT. Högtalare är inte samma sak som datorkomponenter som man gärna kan byta ut med 2 eller kanske 3 år mellanrum. Mina högtalare har blivit tonåringar och fyllde nyligen 13 år. De låter fortfarande lika bra (Dvs i klass med högtalare i 6- 10 000 kr). Så satsa på kvalité som du trivs med långsiktigt och inte känner ett behov att byta ut även om du får pengar över.

I förstärkaren finns det lite mer elektronik som utvecklas, dock inte alls i samma tempo som processorer och moderkort. Det som är det absolut viktigaste för dig är att du har en optisk ingång. Då slipper du tappa kvalité i den överföringen. När de gäller nyare förstärkare får du mycket mer för pengarna när du väljer en Surroundförstärkare. Du kan bi-ampa högtalarna så du kan använda 4 av förstärkarenheterna även om du bara kör vanlig Stereo.

Så har du inte mer än 5000 kr att spendera just nu så skulle jag nog spara lite till och köpa något du verkligen trivs med. Personligen känns 5000 kr lite tight men kommer man upp i kanske 7000 kr så kan man få bra grejer utan att kompromissa allt för mycket.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Mitt tips är att tänka LÅNGSIKTIGT. Högtalare är inte samma sak som datorkomponenter som man gärna kan byta ut med 2 eller kanske 3 år mellanrum. Mina högtalare har blivit tonåringar och fyllde nyligen 13 år. De låter fortfarande lika bra (Dvs i klass med högtalare i 6- 10 000 kr). Så satsa på kvalité som du trivs med långsiktigt och inte känner ett behov att byta ut även om du får pengar över.

I förstärkaren finns det lite mer elektronik som utvecklas, dock inte alls i samma tempo som processorer och moderkort. Det som är det absolut viktigaste för dig är att du har en optisk ingång. Då slipper du tappa kvalité i den överföringen. När de gäller nyare förstärkare får du mycket mer för pengarna när du väljer en Surroundförstärkare. Du kan bi-ampa högtalarna så du kan använda 4 av förstärkarenheterna även om du bara kör vanlig Stereo.

Så har du inte mer än 5000 kr att spendera just nu så skulle jag nog spara lite till och köpa något du verkligen trivs med. Personligen känns 5000 kr lite tight men kommer man upp i kanske 7000 kr så kan man få bra grejer utan att kompromissa allt för mycket.

Jag skulle antagligen kunna lägga 7000 kronor, det är mer att jag tycker det är för mycket. Dessutom kommer jag garanterad bränna hur mkt pengar som helst på nya inom 3-5 år när jag är klar med studierna och fått jobb.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Jag skulle antagligen kunna lägga 7000 kronor, det är mer att jag tycker det är för mycket. Dessutom kommer jag garanterad bränna hur mkt pengar som helst på nya inom 3-5 år när jag är klar med studierna och fått jobb.

Kan bara säga att jag köpte 2.1 system precis när jag började plugga för 12 000 (exklusive förstärkare). Bästa investeringen jag gjort inom någon elektronik både innan och efter. Du får så klart göra som du vill, men att tänka långsiktigt är ändå bästa rådet jag kan ge. Och med lite tur så håller du med mig om 10 år =).

Du kanske har mer pengar om 5 år... Men kan också vara så du måste spara till större saker då, som bostadsrätt och annat. Så mitt tips är... känns 7000 kr mycket just nu. Spara då dina 5000... skaffa ett sommarjobb i sommar och använd en del pengar från detta. Och sen njuter du av felfritt ljud hela studietiden, och kanske uppgraderar till surroundljud, större TV och en skön soffa när du får ett jobb.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Lägg inte stora pengar på ett första system, köp något billigt, lär dig vad dom saknar, vad dom ger och vad för högtalare DU VILL HA ! ingen kan tala om vad du gillar, du måste utforska det och lära dig själv. om du pluggar, vilket jag också gör, så är mitt råd ännu mer passande. pengar brukar inte vara ett överflöd och jag är glad att jag köpte mina högt medans jag fortf bodde hemma...

Dynavoice gör bra och billiga högtalare. "hifi-folk" är väl mest irriterade för att saker som "alla" har råd med kan kallas hifi. ( särskilt att döma av snubben som skrev med CAPS att klipsch inte kunde kallas för hifi efter att jag skrytit lite med att jag lyckades köpa mina för 3,5k nya (RF-62))

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk

Är ganska inne på att köpa Audioengine 5+ (aktiva) så jag slipper förstärkaren och får ner priset. Vet faktiskt inte riktigt var jag skulle kunna placera en förstärkare. Har bara ett skrivbord och några hyllor ovanför så då måste den vara på hyllan vilket antagligen skulle bli ganska fult (sladdar som hänger ner, får inte så spika upp de fint).

Är det SÅ mycket sämre än högtalare + förstärkare eller är det värt det för att slippa ha en separat förstärkare? Läste att man kunde göra en del roliga grejer med aktiva filter på aktiva högtalare som man inte kan göra på passiva. När jag läste digital signalbehandling blev jag väldigt varse om hur mycket magi som kan göras med aktiva filter jämfört med passiva. Fast det är klart jag har inte lyssnat så jag har ingen aning om det gör någon skillnad i praktiken.

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Man kan använda aktiva filter med passiva högtalare. Audioengine 5+ är knappast dåliga och säkert ett helt hyffsat val som första "riktiga" högtalare.

Permalänk

Jag hade aldrig personligen satsat på dem. jag hade gått antingen med ett par budget passiva eller satsat all in på en bra setup som en annan sa där uppe

Visa signatur

Ljud
Desktop: B&W 605 S2 + XTZ 10.17 - Cambridge Azur 740a - ODAC
Portable: Audio Technica Ath-M50x / Shure SE215 - FiiO X1