Anmäl dig till Roborock Challenge!

Inbyggda nätverkskortet och Bluetooth fungerar inte

Permalänk

Inbyggda nätverkskortet och Bluetooth fungerar inte

Hej, installerade för en tid sedan Windows 8.1 på min Lenovo G580 laptop. Har installerat drivrutiner för att få alla funktioner att fungera. Får dock inte igång Tuchscrollen och det inbyggda trådlösa nätverkskortet! Jag använder ett externt nätverkskort så internet har jag ändå! Dock fungerar heller inte Bluetooth vilket jag tror beror på samma anledning!

Har kollat drivrutinerna osvosv, datorn säger att de nyaste drivrutinerna är installerade och att allting fungerar korrekt. Men så är alltså inte fallet.

Vad kan problemet vara? Är i stort behov av Bluetooth då jag lyssnar på musik via det!

Här är en bild på att nätverkskortet är "grått" och inte går att aktiveras. Antar alltså att det även är anledningen till att inte bluetoothen fungerar då det verkar vara samma drivrutin.

Permalänk
Rekordmedlem

Endera har du fel driver eller så har su stängt av det med den strömbrytare som brukar finnas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Endera har du fel driver eller så har su stängt av det med den strömbrytare som brukar finnas.

Jag har testat att installera drivrutinerna manuellt och har även sökt med windows uppdate för att kontrollera att jag har de nyaste och korrekt drivrutinerna. Strömbrytare finns det ingen men jag ska använda snabbkomandot fn + f5 för att "Öppna gränssnittet för inställning av
integrerade trådlösa enheter (starta/stäng av).

Men Det som händer då är att den går in i flygplansläge bara.

Frågan är om jag ska installera nå äldre drivrutiner istället, till windows 7 då det fungerade? Jävla Winows 8 att fucka upp.

Permalänk
Medlem

Kolla även i UEFI så att ingen av de funktioner du beskriver är avstängda.

Edit: Det låter dock väldigt mycket som strul med drivrutinerna som mrqaffe sade.

Permalänk
Medlem

Varifrån drog du dina drivrutiner? Kör du med Microsofts egna så har du långt ifrån de senaste eller bästa.
Om du använt dig utan av Microsofts så ta dig en titt här http://support.lenovo.com/en_US/research/hints-or-tips/detail...

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Varifrån drog du dina drivrutiner? Kör du med Microsofts egna så har du långt ifrån de senaste eller bästa.
Om du använt dig utan av Microsofts så ta dig en titt här http://support.lenovo.com/en_US/research/hints-or-tips/detail...

Jag tog dem ifrån den sidan som du länkade till. Ska jag testa Microsofts istället? Testade nyss att ominstallera drivrutinerna för nätverkskortet. Råkade då ta bort nätverkskortet helt. Så nu hittar jag det inte alls, vad kan jag göra åt detta?

Permalänk
Skrivet av Voultner:

Kolla även i UEFI så att ingen av de funktioner du beskriver är avstängda.

Edit: Det låter dock väldigt mycket som strul med drivrutinerna som mrqaffe sade.

Kan du ge en snabb beskrivning av UEFI?

Permalänk

Hittade nätverskortet nu igen! Allt som behövdes var en omstart. Men jag avinstallera alltså drivrutinerna för 8.1 till nätverkskortet/bluetooth och testade med drivrutiner för windows 7 istället. Dock är problemet detsamma. Wifi är "släkt" och kan alltså inte aktivera det trots att det står att den finns.

Hittade lite om UEFI. Något jag bör testa alltså?

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/what-uefi

Permalänk
Medlem

Kan också kolla så att antennsladdarna är anslutna på polerna på nätverkskortet som brukar sitta under en lucka längst fram på undersidan utav datorn. Det är oftast ett pci express mini, googla för att se hur det ser ut om du undrar.

Permalänk
Medlem

Kör ner en liveUSB av Ubuntu eller någon variant för att se om det fungerar där eller om den också har problem att hitta.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av antonsandegren:

Inlägg utan ny information, enbart menade att höja upp tråden, sk bumpning är inte tillåtet enligt våra regler, specifikt §4.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns denna regel.

Tänk på detta i fortsättningen.

*Bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro