Permalänk

Hur veta CPU hastighet?

Hej, jag köpte en ny dator på Elgiganten med AMD Athlon II X2 220 2.80 GHz. 2GB internminne.

Sedan har jag en Pentium 4 3.2 GHz dator från 2005 med 1GB interminne

Jag skulle vilja uppgradera dem med mer minne och ev uppgradera CP och ta reda på vilken som är snabbast.

Tycker det borde finnas någon lista någonstans på nätet där man kan jämföra CPUers hastighet

Jag kolla på Toms Hardware och hittade P4 cpun i några av deras listor och en processor som är nästan den har jag har i andra listor

Pentium 4 3.2GHz får 4103 poäng i PCMark 2005 CPU AMD Athlon II X2 235 2.7Ghz får 4850 poäng i PCMark 2009

Det jag undrar eftersom de är med i olika tester, kan man dra slusatsen at AMD cpu:n är ca (4850/4103=) +18% snabbare då?

CPU, score, testprogram, testprogram version:
Intel P4 3,20 GHz 7863 SiSoft Sandra CPU Test "Score (in Score)
Synthetic SiSoft Sandra XI CPU
CPU Test (Arithmetic ALU)

Intel P4 3,20 GHz 4103 PCMark 2005 CPU "Score (in )
PCMark 2005 - CPU

Intel P4 3,20 GHz 260 3D Studio Max "Rendering Time (in sec)
3D Studio Max 9
Dragon_Character_rig (Rendering 1920x1080 Single)

Intel P4 3,20 GHz 30581 SiSoft Sandra Multimedia Floating "(in Score)
SiSoftware Sandra XI
Multimedia Floating Point (Version 2007.5.11.40)

CPU, score, testprogram, testprogram version:
AMD Athlon II X2 235c 2.70 GHz 4850 PC Mark Vantage (2009) "score (in Score)
PCMark Vantage
PCMark Suite

AMD Athlon II X2 235c 2.70 GHz 5843 PC Mark Vantage "yes (in Score)
PCMark Vantage Overall Result
PCMark Suite

AMD Athlon II X2 235c 2.70 GHz 3821 3DMark11 "score (in Score)
[04] 3DMark11
Overall Score

Permalänk

AMD cpu:n har AMD Socket AM3

Om jag skulle byta ut Cpu:n till det vassaste som finns med den socketen

AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3,4GHz Socket AM3 125W

skulle cpun vara 44% snabbare. Det är frågan om det skulle bli någon större skillnad.

3DMark11 score
5496, AMD Phenom II X4 965
3821, AMD Athlon II X2 240e

Sålänge inte internetfarten begränsar skulle de då ta 2,8 sek istället för 4 sek att ladda en vanlig hemsida tex.

Det verkar onödigt att lägga 1 200 kr på det samt jobbet att byta ut och ev något som krånglar. eller tänker jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronaldino:

...

Sålänge inte internetfarten begränsar skulle de då ta 2,8 sek istället för 4 sek att ladda en vanlig hemsida tex.

Det verkar onödigt att lägga 1 200 kr på det samt jobbet att byta ut och ev något som krånglar. eller tänker jag fel?

Ska du endast använda datorn för surfande och lättare arbeten så kommer du förmodligen inte märka någon skillnad även om du skulle byta processor. Vilken modern processor som helst har inga som helst problem med att bearbeta den lilla datamängd som krävs för att ladda en hemsida.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Nej, det är som sagt olika tester.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Pentium 4 3.2 GHz cpu:n har Socket 775 och det verkar inte gå att få tag i någon snabbare processor än den jag har.

Som jag ser det är det inte lönt att byta någon av cpu:erna utan grafikkort och minne istället? Kanske finns någon som kan avgöra detta bättre ?

Permalänk
Sötast

Jag sitter här och får enorma rynkor både i panna och på näsan av att läsa det du skriver.

Menar du att du köpt en dator på elgiganten NU? Alltså i December 2013 med en Athlon X2 220?

Det är alltså en snart 10 år gammal processor arkitektur du har inhandlat, det kan ju bara inte stämma att de sålt denna till dig?

X2 220 prollen började tillverkas Juli 2010, och har ungefär samma prestanda som toppmodeller från 5 år innan det :/

Om det verkligen är så att detta är ett nyköp, så gör allt vad du kan för att häva köpet oavsett vilket pris du fick den till, är inte värt pengarna om ens vi snackar ett par tusenlappar.

Prestandavinsten från P4an till denna är så liten att det inte är värt det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Först måste du ta reda på om du överhuvudtaget kan byta ut din Athlon II X2 220 till en Phenom II X4 965.
Att det är rätt socket betyder inte att en sådan CPU kommer fungera.

Förutom rätt Socket måste datorns bios uttryckligen stödja just den modellen du tänkt dig, misstänker också att du skaffat en märkesburk, och då kan det vara rejält svårt att ta reda på vad man kan köra för CPU:er

Sen en Athlon X2 220, trodde inte dator med en sådan fanns att köpa sen långt tillbaka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Det är klart att det blir snabbare än det är nu, dock bör du även kasta in mer RAM.

Sen så resonerar du lite fel kring hur mkt bättre dom är, det går väl kanske att säga att dom är så många % bättre i ett program om du testar båda processorerna i samma program. Dock kan man inte säga att bara för den ena får 18% mer poäng i seasoft sandra så är den inte nödvändigtvis 18% bättre på allt.

Pentium 4 maskinen kan du däremot skrota. Ingen idé att försöka uppgradera...

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag sitter här och får enorma rynkor både i panna och på näsan av att läsa det du skriver.

Menar du att du köpt en dator på elgiganten NU? Alltså i December 2013 med en Athlon X2 220?

Prestandavinsten från P4an till denna är så liten att det inte är värt det helt enkelt.

Jag köpte den dec 2010. tiden går snabbt

Men då är den i samma klass som Pentium 4 3.2 Ghz som funnits i 10 år. Så intressant att säljaren sa det var en ny CPU som kommit och visst var det i juli 2010 då. en ny långsam som en P4.

Hursomhelst då är båda mina datorer ändå OK tillräckliga för våra surfbehov och i ung samma klass. Jag uppgraderar de till Win7 i båda och 4GB minne i båda så blir de något bättre. Kanske även byter grafikkorten sedan men där är jag osäker på om det är lönt.

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Det är klart att det blir snabbare än det är nu, dock bör du även kasta in mer RAM.
Pentium 4 maskinen kan du däremot skrota. Ingen idé att försöka uppgradera...

Ja P4:ans cpu hade jag också kommit farm till det inte går att göra något åt. Sätter i 4GB ist för 1GB, det går en manualen och jag öppnade och kollade och där satt 4*256Mb nu. Sedan omfarmettering och installation av Win7 så blir det bra till barnens surfande och online spel

tack för synpunkter. Är det någon som känner till om det är vits att investera i ett grafikort och få upp prestandan märkbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldino:

Jag köpte den dec 2010. tiden går snabbt

Men då är den i samma klass som Pentium 4 3.2 Ghz som funnits i 10 år. Så intressant att säljaren sa det var en ny CPU som kommit och visst var det i juli 2010 då. en ny långsam som en P4.

Hursomhelst då är båda mina datorer ändå OK tillräckliga för våra surfbehov och i ung samma klass. Jag uppgraderar de till Win7 i båda och 4GB minne i båda så blir de något bättre. Kanske även byter grafikkorten sedan men där är jag osäker på om det är lönt.

Samma klass är det inte riktigt mellan dom 2 CPU. Athlon II X2 är i dom flesta fall en betydligt snabbare CPU

Se här där det är jämfört med dom närmaste CPU jag kunde hitta http://www.anandtech.com/bench/product/114?vs=92

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att AMDn är ca 5-6ggr snabbare enl:
http://www.hwbot.org/benchmark/wprime_-_1024m/rankings?hardwa...
och
http://www.hwbot.org/benchmark/wprime_-_1024m/rankings?hardwa...

P4an går att uppgradera till en Pentium D 960 förmodligen och AMDn till en X6 1100T med lite tur men det beror helt på moderkort och bios. Och om du inte använder datorn till mer än att surfa och office så kan du lugnt strunta i det. P4 maskinen kan ha DDR2 om du har tur och är det DDR1 så kan det bli svårt att hitta minnen till den.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Samma klass är det inte riktigt mellan dom 2 CPU. Athlon II X2 är i dom flesta fall en betydligt snabbare CPU

Se här där det är jämfört med dom närmaste CPU jag kunde hitta http://www.anandtech.com/bench/product/114?vs=92

oj tack. Den länken var väldigt bra. Man ser att Athlon II X2 är som jag kom fram till snabbare och något snabbare än de sidor jag kollat på visade. Särskilt på Divx, MPEG m.m. multimedia där är det väsentlig skillnad 3 ggr hastogheten ibland.

Det var verkligen en bra sida, klart snabbare att hitta sina cpuer än på Toms harware. Hoppas tillförlitligheten är densamma också. utgår från det iaf.

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

P4 maskinen kan ha DDR2 om du har tur och är det DDR1 så kan det bli svårt att hitta minnen till den.

I P4:ans manual står det
These systems require DIMMs with the following parameters:
■ Unbuffered, compatible with SPD rev. 1.0
■ 256-Mb, 512-Mb, and 1-Gb memory technology
■ x8 and x16 DDR devices
■ CAS latency (CL) of 2.5 or 3
■ Single or double-sided
■ Non-ECC memory only

jag tar nog och testar med DDR2 1GB dimmar och ser vad som händer. där är 4 platser

Permalänk
Medlem

Investera i en SSD istället, klart bästa uppgraderingen du kan göra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldino:

I P4:ans manual står det
These systems require DIMMs with the following parameters:
■ Unbuffered, compatible with SPD rev. 1.0
■ 256-Mb, 512-Mb, and 1-Gb memory technology
■ x8 and x16 DDR devices
■ CAS latency (CL) of 2.5 or 3
■ Single or double-sided
■ Non-ECC memory only

jag tar nog och testar med DDR2 1GB dimmar och ser vad som händer. där är 4 platser

Det är ddr1 så det kommer inte att funka.
Och då kanske det inte ens finns sata portar på moderkortet så SSD funkar inte heller men det är en bra investering till amd systemet.

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Investera i en SSD istället, klart bästa uppgraderingen du kan göra.

jag använder inte hårddisken mycket. har alla filer på dropbox. Menar du att program Office mm startar snabbare med en sån hårddisk? är det stor skillnad? då får det nog bli en sån också till någon av maskinerna till att börja med.
Tycker Microsoft Outlook och Itunes tar lång tid att starta.

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Det är ddr1 så det kommer inte att funka.
Och då kanske det inte ens finns sata portar på moderkortet så SSD funkar inte heller men det är en bra investering till amd systemet.

ok ingen ide att leta upp DDR2:or då. tackar

Byter ut de 4x256Mb till 4X1GB DDR och om jag ska ha SSD disk i den ska det nog lösa sig med något annat controller kort i så fall. antar att den har PCI express i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldino:

jag använder inte hårddisken mycket. har alla filer på dropbox. Menar du att program Office mm startar snabbare med en sån hårddisk? är det stor skillnad? då får det nog bli en sån också till någon av maskinerna till att börja med.
Tycker Microsoft Outlook och Itunes tar lång tid att starta.

Gjorde denna videon för en kompis som undrade om det var så stor skillnad.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickysaer:

Det ser bra ut. snabbt och bra. vad är det för maskin CPU? och RAM? hur lång tid skulle den omstart ta med vanlig disk? det dubbla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldino:

Det ser bra ut. snabbt och bra. vad är det för maskin CPU? och RAM? hur lång tid skulle den omstart ta med vanlig disk? det dubbla?

Du ser specsen i signaturen nedan. Eftersom det mestadels är relaterat till hur snabbt det går att läsa och skriva som avgör hur snabbt det laddas, även om cpu givetvis är en faktor så blir en ssd den enskilt största prestandavinsten i en dator, nästan oavsett vad man har för övriga specs. En snabb mekanisk disk är nästan fem gånger långsammare än en SSD.

Visa signatur

Permalänk

Då köper jag nog 4 st CORSAIR 1GB VS DDR PC3200 400MHZ CL3 och en SSD disk.

Såg att det fanns DIMM DDR vanliga och SO-DIMM DDR. Verkar vara något mindre SO-dimmen och dyrare avsedda för bärbara datorer framförallt. Någon som vet skillnaden, jag har legat av mig rejält i hårdvaru kunskap.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronaldino:

Då köper jag nog 4 st CORSAIR 1GB VS DDR PC3200 400MHZ CL3 och en SSD disk.

Såg att det fanns DIMM DDR vanliga och SO-DIMM DDR. Verkar vara något mindre SO-dimmen och dyrare avsedda för bärbara datorer framförallt. Någon som vet skillnaden, jag har legat av mig rejält i hårdvaru kunskap.

Vad jag vet är det inga stationära datorer som använder s.k SO-Dimminnen endast bärbara. Du ska ha de vanliga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns en del stationära som använder SO dimm, tex NUC och andra m itx system men de finns inte på atx kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Det är alltså en snart 10 år gammal processor arkitektur du har inhandlat, det kan ju bara inte stämma att de sålt denna till dig?

X2 220 prollen började tillverkas Juli 2010, och har ungefär samma prestanda som toppmodeller från 5 år innan det :/

Om det verkligen är så att detta är ett nyköp, så gör allt vad du kan för att häva köpet oavsett vilket pris du fick den till, är inte värt pengarna om ens vi snackar ett par tusenlappar.

Jag fick rynkor i panna av att läsa det du skrev ifall du menar att det är 10 år sedan det var 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldino:

Tycker det borde finnas någon lista någonstans på nätet där man kan jämföra CPUers hastighet

Olika processorer presterar ju olika i olika saker. Vad är det du vill att processorn ska vara snabb på?

Du kan ju också benchmarka dina egna datorer.

Skrivet av Sabelskiöld:

Jag fick rynkor i panna av att läsa det du skrev ifall du menar att det är 10 år sedan det var 2010

Han skrev att arkitekturen var 10 år gammal, inte processormodellen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Brukar använda denna sidan när jag skall jämföra processorer (eller grafikkort för den delen). Den ger i alla fall en indikation på var de ligger i jämförelse med varandra: http://www.cpubenchmark.net/index.php

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Han skrev att arkitekturen var 10 år gammal, inte processormodellen.

Fast det kvittar ju egentligen hur gammal arkitekturen är, något som fortfarande fungerar är det onödigt att ändra på i onödan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en del stationära som använder SO dimm, tex NUC och andra m itx system men de finns inte på atx kort.

Ja men det är inte "normala" datorer enligt mig iaf. Ska det va ska det vara stort!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sabelskiöld:

Läsförståelse är det du saknade

Skrivet av Sabelskiöld:

Fast det kvittar ju egentligen hur gammal arkitekturen är, något som fortfarande fungerar är det onödigt att ändra på i onödan

Ja nej varför ska man byta arkitektur om den fungerar?

Min 486a fungerar skitbra, så vi kanske borde köra på den arkitekturen istället?