Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Är väl inget konstigt med detta. Det såldes nya datorer med Windows XP även efter att Windows 7 lanserats. Sedan kanske Inet har lite Windows 7 licenser liggandes som de vill bli av med eller vad vet jag. Men det är klart, tillhör man dem som klagar på Windows 8 så spekulerar man helst i banorna att det är Windows 8 som är dåligt...

Det stämmer dåligt med vad jag har sett sedan developer preview. Snarare är det så att om man tillhör den lilla klicken som tycker att windows 8.x är bättre än Windows 7 så försöker man vrida och vända på de negativa siffrorna till att handla om allt annat än att det går dåligt för Windows 8 för att de flesta inte tycker att det är ett operativsystem som de vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det stämmer dåligt med vad jag har sett sedan developer preview. Snarare är det så att om man tillhör den lilla klicken som tycker att windows 8.x är bättre än Windows 7 så försöker man vrida och vända på de negativa siffrorna till att handla om allt annat än att det går dåligt för Windows 8 för att de flesta inte tycker att det är ett operativsystem som de vill ha.

Saknas fortfarande perspektiv i den här tråden. Det inlägg från Fafne som jag citerade visar just på detta. Istället för att tänka till om det kanske finns mer än bara en anledning till varför Inet säljer en ny dator med Windows 7 väljer han att bara se en enda möjlig.

Jag kan konstatera att Windows 8 har passerat 10 %-strecket i marknadsandel (enligt Net Applications) och att var femte Steamanvändare kör Windows 8. Är detta negativa siffror? Det beror helt på vilket perspektiv man har och vad man väljer att ta hänsyn till. T.ex. kan man välja att ta hänsyn till att Windows 8 inte är Windows 7, som hade mycket större likheter med tidigare versioner av Windows. Kan man förvänta sig att Windows 8 som är såpass olikt sina föregångare ska omfamnas i lika stor utsträckning lika snabbt? Kanske inte. Kanske är det mer av ett långsiktigt mål att lyckas med Windows 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Saknas fortfarande perspektiv i den här tråden. Det inlägg från Fafne som jag citerade visar just på detta. Istället för att tänka till om det kanske finns mer än bara en anledning till varför Inet säljer en ny dator med Windows 7 väljer han att bara se en enda möjlig.

Märkväl, det är både en rimlig och sannolik tolkning han gör. Den bygger också på de perspektiv vi sett i tråden. Läs igenom äldre inlägg så inser du att det är märkvärdigt att man väljer att installera och sälja Windows 7 år 2014 på en ny laptop med peksärm. Särskilt sedan efterföljaren till Windows 7 har lanserats hårt i två år!

Microsoft har förlorat 9 miljarder kronor på sin satsning på Surface, där det nya fula gränssnittet var ett av säljargumenten och infördes på Windows 7 efterföljare för att skapa igenkänning. Tanken var kanske rätt i något skede, men utförandet en klåpares.

Skrivet av Flostyle:

Jag kan konstatera att Windows 8 har passerat 10 %-strecket i marknadsandel (enligt Net Applications) och att var femte Steamanvändare kör Windows 8. Är detta negativa siffror?

Ja det är det.

Det är därför i princip hela Microsofts ledning har fått sluta i förtid under de senaste tolv månaderna.

Skrivet av Flostyle:

Det beror helt på vilket perspektiv man har och vad man väljer att ta hänsyn till. T.ex. kan man välja att ta hänsyn till att Windows 8 inte är Windows 7, som hade mycket större likheter med tidigare versioner av Windows. Kan man förvänta sig att Windows 8 som är såpass olikt sina föregångare ska omfamnas i lika stor utsträckning lika snabbt? Kanske inte. Kanske är det mer av ett långsiktigt mål att lyckas med Windows 8.

Perspektivet för Microsofts aktieägare heter pengar.

I ljuset av de snabba förändringar omvärlden har har man inte råd att fortsätta med ett oförändrat operativsystem i familjen Windows 8.x. Den snabba förändringstakten skrämmer också bort allt vad företag heter. De har varken lust eller råd att utbilda sin personal i att använda Windows 8, Windows 8.1. Windows 8.2, Windows 8.3, Windows 8.4, Windows 8.5... Särskilt inte om deras egen mjukvara (löneprogram mm) inte är kompatibla med olika versioner. Vem har tid att testa allt det?

Där är några perspektiv.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Jag kan konstatera att Windows 8 har passerat 10 %-strecket i marknadsandel (enligt Net Applications) och att var femte Steamanvändare kör Windows 8. Är detta negativa siffror? Det beror helt på vilket perspektiv man har och vad man väljer att ta hänsyn till. T.ex. kan man välja att ta hänsyn till att Windows 8 inte är Windows 7, som hade mycket större likheter med tidigare versioner av Windows. Kan man förvänta sig att Windows 8 som är såpass olikt sina föregångare ska omfamnas i lika stor utsträckning lika snabbt? Kanske inte. Kanske är det mer av ett långsiktigt mål att lyckas med Windows 8.

Jag kan ge dig perspektiv. Hur många datorer såldes med Windows Vista förinstallerat på när Windows 7 hade funnits ute 16 månader på marknaden? Inga. Det fanns knappt Vista-datorer att köpa EN månad efter Windows 7 lanserats.

Angående om 10% är negativa siffror eller inte... Ställ det mot att Windows 7 efter samma tidpunkt hade 24%.

Folk brukar i regel undvika det de inte vill ha.

Du verkar ha utgångspunkten att de flesta i längden kommer tycka att Windows 8 är bättre, men varför är det en självklarhet att nyare är bättre. Om du frågar folk om de tycker att Windows XP, eller det 6 år nyare Vista är bättre så är jag rätt säker på att inte många svarar Vista.

Jag vidhåller att det är kunderna, inte Microsoft, som avgör vad som är bättre. Visst, det finns alltid en automatiskt motvilja till allt som är nytt men om man i längden upplever att något är bättre så försvinner den där "det här är dåligt för att det är annorlunda"-kännslan ganska fort, och det har den uppenbarligen inte gjort för de flesta med Windows 8. MUI har varit det Microsoft vill att vi ska använda sedan Windows 8 släpptes, men folk verkar föredra startmenyersättare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Här en viktad sammanställning av marknadsandelarna för olika operativsystem baserad fyra olika källor (netmarketshare, statcounter, clicky.com och wikipedia). Först tabell, gjord på samma sätt som beskrivits tidigare i tråden.

Month WinXP Vista Win7 Win8 Win8.1 OSX Linux 120401 46,22 7,34 38,79 0,12 6,55 0,98 120501 36,76 8,00 46,88 0,14 7,28 0,96 120601 33,44 8,60 48,72 0,19 7,90 1,15 120701 32,50 8,42 49,71 0,21 8,01 1,15 120801 32,10 7,96 50,24 0,25 8,27 1,17 120901 30,83 7,67 51,38 0,31 8,62 1,20 121001 30,36 7,27 52,07 0,40 8,66 1,24 121101 27,82 7,26 53,62 1,09 8,92 1,30 121201 26,68 7,15 54,11 1,88 8,91 1,27 130101 26,03 6,83 54,18 2,70 8,92 1,34 130201 25,67 6,53 54,12 3,34 8,96 1,38 130301 25,03 6,32 54,49 4,03 8,74 1,37 130401 24,37 6,08 54,81 4,65 8,67 1,42 130501 23,44 5,80 55,00 5,40 8,79 1,57 130601 22,71 5,67 54,87 6,19 8,87 1,70 130701 22,12 5,44 54,96 6,77 8,89 1,82 130801 21,27 5,28 54,78 7,79 8,86 2,02 130901 20,76 5,11 54,82 8,38 0,04 9,02 1,87 131001 21,38 4,72 53,89 7,95 1,73 8,77 1,56 131101 21,12 4,57 54,02 7,65 2,34 8,72 1,58 131201 20,00 4,29 53,74 7,59 3,73 8,97 1,67

samt en graf baserad på tabellen

Inga överraskningar här. Allt ser ut som vanligt. En del sjunker, andra ökar eller är oförändrade.

Förändringarna är långsammma. Jag undrar hur det skall med supporten och maintenance för Windows 8.x. Arbetsbördan riskerar ju bli enorm om de skall underhålla ytterligare operativsystem som kommer att komma i tätare takt, dvs varje år (Win 8.1, Win 8.2, Win 8.3, etc).

De kan väl inte vara så att de släpper ansvaret för de som använder Windows 8 och helt sonika säger att man måste uppgradera till Windows 8.1 eller ta konsekvenserna? Jag kanske inte har förstått hur de tänker.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

De kan väl inte vara så att de släpper ansvaret för de som använder Windows 8 och helt sonika säger att man måste uppgradera till Windows 8.1 eller ta konsekvenserna? Jag kanske inte har förstått hur de tänker.

Om jag inte har fattat helt fel så är det så att när en ny .x-release släpps så återstår supporten på föregående .x-release i ett år, och 8.x i sin helhet har samma supportlivslängd som 8.0.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här en viktad sammanställning av marknadsandelarna för olika operativsystem baserad fyra olika källor (netmarketshare, statcounter, clicky.com och wikipedia).

Ser man på, Windows 8/8.1 har nu över 11 % av webbtrafiken, det tar sig sa pyromanen.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om jag inte har fattat helt fel så är det så att när en ny .x-release släpps så återstår supporten på föregående .x-release i ett år, och 8.x i sin helhet har samma supportlivslängd som 8.0.

Herregud. Då hinner ju inte folk uppgradera i tid för releasen av Windows 8.2... Det går ju så låångsaamt för alla att uppgradera från Windows 8 till Windows 8.1!!! Här en graf baserad på data från clicky.com

Här en tabell med lutningen för två olika femveckors intervall för vardera operativsystem

Start-Stopp Win8 Win8.1 21okt–24nov -0,0202 0,0355 25nov–29dec -0,0032 0,0222

Dra på trissor. Takten på minskningen av Windows har avtagit! Ännu värre, ökningen av Windows 8.1 har minskat i takt! Det här trots en gratis uppgradering...

Skrivet av Reefer:

Ser man på, Windows 8/8.1 har nu över 11 % av webbtrafiken, det tar sig sa pyromanen.

Den pyromanen måste ha druckit bromerade flamskyddsmedel!

Trots en gratis uppgrsdering har enbart 35 % uppgraderat, efter tio veckor!!! Det kommer ta år innan man får bort Windows 8-människorna och deras släktingar Windows 8.1-människorna och de kommande Windows 8.x-människorna.

Vilken mardröm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Herregud. Då hinner ju inte folk uppgradera i tid för releasen av Windows 8.2... Det går ju så låångsaamt för alla att uppgradera från Windows 8 till Windows 8.1!!!

I det fallet är det väldigt svårt att hävda att inte Microsoft bär skulden.

Sist jag kollade så har de gömt undan uppdateringen i Store, vilket är ett uselt ställe att marknadsföra något på, om man vill att folk ska se det, eftersom väldigt få använder Store.

Om de bara hade lagt in det som en "Kritisk" uppdatering i Windows update så hade säkert siffrorna sett annorlunda ut. Men Microsoft vill såklart att folk använder store, och tror att fler kommer dras dit om de lgger uppdateringen där... Med facit i hand konstaterar jag torrt att det inte fungerar något vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här en tabell med lutningen för två olika femveckors intervall för vardera operativsystem.

Nu ska du inte vara sådär och komma med otäck derivata. All skräckpropaganda påverkar folk helt klart, medges att jag själv var skeptisk till Windows 8 när den var RC men nu tycker jag att det är det bästa OS som Microsoft släppt. Snappt, rappt och helt sjukt stabilt.

Skrivet av sAAb:

Den pyromanen måste ha druckit bromerade flamskyddsmedel!

Trots en gratis uppgrsdering har enbart 35 % uppgraderat, efter tio veckor!!! Det kommer ta år innan man får bort Windows 8-människorna och deras släktingar Windows 8.1-människorna och de kommande Windows 8.x-människorna.

Vilken mardröm.

Nädå, bara en fråga om tillvändning, precis som när Windows 95 släpptes och "alla" då tyckte att det var djävulens påfund med startmeny och andra nymodigheter.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Skrivet av Reefer:

Nädå, bara en fråga om tillvändning, precis som när Windows 95 släpptes och "alla" då tyckte att det var djävulens påfund med startmeny och andra nymodigheter.

Jag själv minns den releasen precis tvärtom... Jag och alla mina vänner (datornördar) tyckte att w95 var snyggt och bra mycket bättre än w3.x!
Tillochmed morsan vande sig rätt fort..

Kan dock inte påstå att jag är lika förtjust i efterföljande versioner.. Efter w2k blev det stora W sämre för varja uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Nu ska du inte vara sådär och komma med otäck derivata. All skräckpropaganda påverkar folk helt klart, medges att jag själv var skeptisk till Windows 8 när den var RC men nu tycker jag att det är det bästa OS som Microsoft släppt. Snappt, rappt och helt sjukt stabilt. [...]

Nej, derivata är inget otäckt och Windows 8 är väl knappast lika snabbt, pga Modern UI.

Skrivet av Rallykalle:

Jag själv minns den releasen precis tvärtom... Jag och alla mina vänner (datornördar) tyckte att w95 var snyggt och bra mycket bättre än w3.x!
Tillochmed morsan vande sig rätt fort.. Kan dock inte påstå att jag är lika förtjust i efterföljande versioner.. Efter w2k blev det stora W sämre för varja uppgradering

Steget från Win 3.11 till Win95 var ju litet rent användarmässigt jämfört med steget mellan Win7 och Win 8. När Win95 kom kunde man förtrollas av GUIt, och hade man dessutom köpt ny skärm så var ju det ju en (fejkad) 32-bitarsdröm hemma. (Jag ville ha WinNT, men eftersom den inte fick DirectX-stöd direkt så föll den bort.) 32-bitars färg med, transparens! Wow! Vad har Win8 tillfört med samma impact? Inget vad jag vet, trots alla listor på förbättringar under huven. Vista var ju totalt 64-bitars och även det var ju ett tungt framsteg.

Nu i april 2014 kommer en uppdatering av Windows 8.1

http://news.cnet.com/8301-10805_3-57616858-75/windows-8.1-201...

Citat:

An update to Windows 8.1 reportedly planned for the spring is now showing off online via a series of leaked screenshots. Served up by Russian Web site Wzor, the images show the same internal version number currently found in Windows 8.1 Pro (version 6.3.9600) but the full build number is intentionally blanked out. Assuming the images are accurate, that means the update won't carry with it Windows 8.2. But it won't be a simple service pack or collection of security updates, at least according to Wzor.

Finputsning inför höstens Windows 8.2 då.

Fast, kommer man kunna gå från Windows 8 direkt till Windows 8.2? Eller måste man gå via Windows 8.1 samt det här nya service-packet? Det låter tungt för de som kommer ihåg hur det gick för många när de skulle uppgradera från Windows 8 till Windows 8.1, särskilt Windows RT-användare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I det fallet är det väldigt svårt att hävda att inte Microsoft bär skulden.

Sist jag kollade så har de gömt undan uppdateringen i Store, vilket är ett uselt ställe att marknadsföra något på, om man vill att folk ska se det, eftersom väldigt få använder Store.

Om de bara hade lagt in det som en "Kritisk" uppdatering i Windows update så hade säkert siffrorna sett annorlunda ut. Men Microsoft vill såklart att folk använder store, och tror att fler kommer dras dit om de lgger uppdateringen där... Med facit i hand konstaterar jag torrt att det inte fungerar något vidare.

Se på det här:

http://www.winbeta.org/news/windows-81-update-1-reportedly-ar...

Citat:

Earlier today, we learned about the upcoming 'Threshold' update for Windows 8.1 being called 'Windows 9', which is reportedly arriving in April of 2015. However, before we go that far ahead, we are expecting Windows 8.1 Update 1 (also known as the Spring 2014 update for Windows 8.1).

According to details from WZOR, a Microsoft leaker, and corroborated by long-time Microsoft insider Paul Thurrott, the company will be rolling out Windows 8.1 Update 1 RTM in March of this year. General availability of the update will be in April, just in time for the BUILD Developer conference taking place between April 2nd and April 4th.

However, one of the most important tidbits revealed by WZOR include the idea that Microsoft will roll out this update not via the Windows Store, rather, via the old-fashioned Windows Update. Available to current Windows 8.1 users as a free update, the means of acquiring said update will be improved compared to Windows 8.1's initial roll out.

Microsoft har till slut insett att antalet uppdateringar via Store var för lågt. Nu kommer de med Windows Update. Det var väl bara en tidsfråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Se på det här:

http://www.winbeta.org/news/windows-81-update-1-reportedly-ar...

Microsoft har till slut insett att antalet uppdateringar via Store var för lågt. Nu kommer de med Windows Update. Det var väl bara en tidsfråga.

Ja, det är klart bättre. Men hur blir det med de som sitter med 8.0? Kan de hoppa direkt till den här utrullningen eller måste de ta omvägen via 8.1?

Hur som helst skönt att se att Microsoft äntligen sväljer sin stolthet.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

De har börjat svälja, vi får väl se när de sväljer allt och släpper ett os som fungerar bra på desktop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows 9 could Ship in April 2015 already @ Guru3D

Citat:

Windows 8 is tanking harder than Microsoft is comfortable discussing in public, and the latest release, Windows 8.1, which is a substantial and free upgrade with major improvements over the original release, is in use on less than 25 million PCs at the moment. That's a disaster, and Threshold needs to strike a better balance between meeting the needs of over a billion traditional PC users while enticing users to adopt this new Windows on new types of personal computing devices. In short, it needs to be everything that Windows 8 is not.

Here's what I've learned about Threshold.

Windows 9. To distance itself from the Windows 8 debacle, Microsoft is currently planning to drop the Windows 8 name and brand this next release as Windows 9. That could change, but that's the current thinking.

Permalänk
Medlem

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/micr...

Citat:

Microsoft will pitch this change as Windows 8 laying the groundwork for change, rather than acknowledging it has failed to resonate with traditional PC users and the new tablet-friendly audience it has tried to snare.

Jag ser hellre att det kommer fram vettiga förändringar än att de "erkänner" misstag.

Man kan gissa att april 2015 kommer att vara väl samordnat med avslutad support på Windows 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kan bli så att Microsoft släpper Windows Phone and Windows RT gratis, det är ju ändå ingen som köper dem, i tillräcklig mängd för att bli marknadsledande inom sina segment. Trots att de har Modern UI, skulle man kunna tillägga.

Citat:

Microsoft is considering making Windows Phone and Windows RT available free of charge to device makers. Sources familiar with Microsoft’s plans have revealed to The Verge that free future versions are under serious consideration by OS chief Terry Myerson. We understand the plans aren’t fully set in stone, but they’re part of broader changes Myerson is planning for the future of Windows. Microsoft is currently planning and developing future updates, including a "Threshold" update that’s designed to bring back the Start menu and provide more flexibility for desktop users.

We’re told that the free versions of Windows RT and Windows Phone would likely be delivered with the Threshold range of updates. Microsoft currently licenses Windows RT and Windows Phone software to device makers, and the majority of its Windows revenue comes from OEMs who build systems based on Windows 8 and Windows RT. While Microsoft generates revenue from Windows Phone licenses, Nokia dominates shipments of Microsoft-powered handsets with over 80 percent market share. Microsoft’s acquisition of Nokia’s phone business removes the largest source of potential Windows Phone license revenue. [...]

Microsoft’s thinking behind free versions of Windows is clear: drive demand and combat Android. At present, Nokia dominates Windows Phone, and PC makers have started to ignore Windows RT in favor of Windows 8 and Android. While device makers are flocking to Android for tablets and smartphones, Microsoft and Nokia are the only companies left shipping Windows RT products. Free versions of Windows RT and Windows Phone would likely push device makers to produce more products and in turn improve developer interest in building applications for the platforms.

Det här låter som ett nytänk. Ett rejält nytänk, även om det andas kontrollerad panik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det kan bli så att Microsoft släpper Windows Phone and Windows RT gratis, det är ju ändå ingen som köper dem, i tillräcklig mängd för att bli marknadsledande inom sina segment. Trots att de har Modern UI, skulle man kunna tillägga.

Det här låter som ett nytänk. Ett rejält nytänk, även om det andas kontrollerad panik.

Vetefan om det hjälper. Det är ju inte direkt så att WP-alternativen varit dyrare.. Vill inte folk ha så vill inte folk ha... Själv har jag svårt att se mig själv använda produkten, ens om jag fick den gratis.

Men visst kan det uppmuntra tillverkare att kanske släppa lite fler enheter.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Vetefan om det hjälper. Det är ju inte direkt så att WP-alternativen varit dyrare.. Vill inte folk ha så vill inte folk ha... Själv har jag svårt att se mig själv använda produkten, ens om jag fick den gratis.

Men visst kan det uppmuntra tillverkare att kanske släppa lite fler enheter.

Tror nog det kan hjälpa. Kanske inte blir så mycket billigare lurar till slutkund, utan tillverkarna kanske ser en chans att öka marginalerna lite och det är nog en rätt stark drivfaktor.

WinRT (API:et, inte det totalt misslyckade OSet Windows RT) verkar ju faktiskt ge väldigt effektiva/resurssnåla program, så rent tekniskt verkar det vara en riktigt bra plattform för mobiler/pekplattor.

Problemet just nu är väl antalet applikationer och då främst spel till WP/WinRT. Satt och tittade i "win8 marketplace" idag då min Win8.1 platta är på ingång: det är ett väldigt magert utbud på spel jämfört med iOS/Android.

Hittade däremot en riktig pärla: SSH-RT! Är ytterst sällan jag vill att program ska ta över hela skärmen, men terminalemuleringsprogram är något jag i princip alltid kör i helskärm. Tidigare terminalprogram jag använt på Windows har verkligt sugit jämfört med t.ex. Terminal i OSX eller många av de utmärkta terminalerna som finns till Linux. SSH-RT har allt det jag letat efter, kostar 50kr och det kommer vara värt var enda krona till både pekplatta och win8 laptopen

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yoshman:

Tror nog det kan hjälpa. Kanske inte blir så mycket billigare lurar till slutkund, utan tillverkarna kanske ser en chans att öka marginalerna lite och det är nog en rätt stark drivfaktor.

WinRT (API:et, inte det totalt misslyckade OSet Windows RT) verkar ju faktiskt ge väldigt effektiva/resurssnåla program, så rent tekniskt verkar det vara en riktigt bra plattform för mobiler/pekplattor.

Problemet just nu är väl antalet applikationer och då främst spel till WP/WinRT. Satt och tittade i "win8 marketplace" idag då min Win8.1 platta är på ingång: det är ett väldigt magert utbud på spel jämfört med iOS/Android.

Hittade däremot en riktig pärla: SSH-RT! Är ytterst sällan jag vill att program ska ta över hela skärmen, men terminalemuleringsprogram är något jag i princip alltid kör i helskärm. Tidigare terminalprogram jag använt på Windows har verkligt sugit jämfört med t.ex. Terminal i OSX eller många av de utmärkta terminalerna som finns till Linux. SSH-RT har allt det jag letat efter, kostar 50kr och det kommer vara värt var enda krona till både pekplatta och win8 laptopen

Skoj att det fanns nått bra, men jag är skeptisk till att SSH är en kioskvältare för gemene man, du tänker väl inte vara otrogen och fjärrstyra nått icke MS operativsystem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av mrqaffe:

Skoj att det fanns nått bra, men jag är skeptisk till att SSH är en kioskvältare för gemene man, du tänker väl inte vara otrogen och fjärrstyra nått icke MS operativsystem ?

Använder faktiskt terminalen nära nog 100% av tiden när jag jobbar. Men i detta fall kommer den nog mest användas för att logga in på den virtualiserade version av Ubuntu-server jag tänker köra på det Win8-laptop jag köpt (men ännu inte fått levererad). Denna dator ska ersätta min MBP där jag också kör Ubuntu-server virtualiserat och når via OSX Terminalen.

Men visst, ett riktigt bra terminalemuleringsprogram lär nog inte räcka för att göra Win8 till en succé

Kommer dock på ett till program som jag gillar skarpt i MUI: Netflix!
Tycker även IE för MUI är riktigt bra på plattor, men tycker däremot IE för desktop är ett riktigt vrak!

Det trista är att i genomsnitt så håller MUI/WinRT programmen riktigt låg nivå, även jämfört med motsvarande Android/iOS program

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Använder faktiskt terminalen nära nog 100% av tiden när jag jobbar. Men i detta fall kommer den nog mest användas för att logga in på den virtualiserade version av Ubuntu-server jag tänker köra på det Win8-laptop jag köpt (men ännu inte fått levererad). Denna dator ska ersätta min MBP där jag också kör Ubuntu-server virtualiserat och når via OSX Terminalen.

Men visst, ett riktigt bra terminalemuleringsprogram lär nog inte räcka för att göra Win8 till en succé

Kommer dock på ett till program som jag gillar skarpt i MUI: Netflix! Tycker även IE för MUI är riktigt bra på plattor, men tycker däremot IE för desktop är ett riktigt vrak! Det trista är att i genomsnitt så håller MUI/WinRT programmen riktigt låg nivå, även jämfört med motsvarande Android/iOS program

Kan man förmoda att apparna är kritiska för Surface och åtminstone till viss del för Surface Pro? Så länge dessa finns så kommer appar att pushas hårt av Microsoft och då även in på vårt skrivbord, till desktopen.

Jag fastnade för den där SSH-RT. Det fanns (åtminstone) en besläktad historia i Chrome Store (https://chrome.google.com/webstore/detail/secure-shell/pnhech...) som då är OS-agnostisk.

Ju mer jag bläddrar runt i Chrome web store så inser jag hur gigantiskt det blivit. Det finns ju hur mycket appar som helst! Jag har inte varit där på väldigt länge och inser att ökningen förstärker tidigare nyheter kan vara en sur tegelsten i tarmen för Microsoft . Dessutom så sätter sig Google rakt på Microsofts ansikte:

http://www.theverge.com/2014/1/14/5309326/google-chrome-windo...

Citat:

Google started dropping hints about its Chrome OS-like plans for Windows 8 back in October. At the time it was merely an experiment in the developer version of Chrome, but today Google is rolling out a new user interface to all Chrome Windows users alongside a noisy tabs tracking feature. The new "Metro" mode essentially converts Chrome for Windows 8 into Chrome OS. Just like Google's full Chrome OS, you can create multiple browser windows and arrange them using a snap to the left or right of the display or full-screen modes. There's even a shelf with Chrome, Gmail, Google, Docs, and YouTube icons that can be arranged at the bottom, left, or right of the screen.

An app launcher is also available in the lower left-hand corner, providing access to search and recent apps. It’s all clearly designed to work well with touch on Windows 8, something that the traditional desktop version of Chrome has not focused on so far. The "Metro" mode presents the keyboard automatically, and also includes the ability to navigate and resize windows within the Chrome OS-like environment. Some UI elements still require some touch optimization, but overall it’s a better experience than the existing desktop version with touch.

samt även

http://www.computerworld.com/s/article/9245434/Google_stages_...

Citat:

Google yesterday revamped the Windows 8 "Metro" app version of its new Chrome 32 browser to resemble Chrome OS, the operating system that powers Chromebooks. It also promoted several major changes in Chrome's "stable" channel that it had earlier trumpeted in rougher builds of the browser -- including audio indicators on tabs, a more aggressive anti-malware blocker and a parental spying tool -- and patched 11 security vulnerabilities. On Windows 8 and 8.1, Chrome 32 debuted the previously-previewed refresh of the browser that runs in the "Modern," nee "Metro" mode, the touch-based effort by Microsoft to move customers beyond the traditional classic desktop familiar to billions for decades.

Det bör vara besvärligt för Redmond. Windows 8.x dilemma kanske också kommer från sitt eget kostnadspris samt hårdvarans pris. Chromebooks säljer bra, med 20 % av julmarknaden; jag väntar med spänning när man ser hur stor använding dessa Chromebooks har. Ligger de kanske bara och skräpar hemma hos folk, likt osålda Surface?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Wahsington Post kommenterar det som kallas Windows 8.

Citat:

And late last week Microsoft blogger Paul Thurrott reported that the company is moving quickly to Windows 9, code-named “Threshold,” which will “wipe the slate clean” of Windows 8.

Microsoft declined to comment on speculation about any of its future announcements.

Taken together, it’s tempting to say that Windows 8 is worthy of comparison to Microsoft’s greatest flop in recent memory: Vista. But that’s not quite the right comparison to make, said Al Hilwa, a technology analyst for International Data Corporation.

Hilw said Vista’s main problems were that it was shipped late and didn’t run reliably. That wasn’t the problem for Windows 8.

“Windows 8 ran reliably, and on vision,” Hilwa said. “The problem was the vision.”

Läs mer på http://www.washingtonpost.com/business/technology/can-we-call...

Artikeln avslutar med notera att målet kan vara att få ett hybrid-gränsnitt som alla kan acceptera.

Ett? Varför inte ett val? Blir även det ett schizofrent kadaver?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ett hybrid OS är nått som anpassar sig efter förhållandena ananrs är det ingen hybrid.
Men monobrid är kanske nått att satsa på....

Ortografiskt liknande ord till det sökta ordet monobrid
Svenska svenska: manöverbar, mumifiering, manöverduglig, manövrerbar, mumifiera, manöverduglighet, manöver, man från vägräddningstjänsten, manövrera, membran

http://www.woxikon.se/engelska/monobrid.php

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Wahsington Post kommenterar det som kallas Windows 8.

Läs mer på http://www.washingtonpost.com/business/technology/can-we-call...

Artikeln avslutar med notera att målet kan vara att få ett hybrid-gränsnitt som alla kan acceptera.

Ett? Varför inte ett val? Blir även det ett schizofrent kadaver?

Windows 8 försöker ju redan vara en hybrid som både folk som gillar mus/tangentbord och touch kan trivas med... Det går skitdåligt.

Bättre är, som du säger, ett val, så att alla faktiskt kan bli nöjda. Det finns inte "ett" gränssnitt som passar alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Windows 8 försöker ju redan vara en hybrid som både folk som gillar mus/tangentbord och touch kan trivas med... Det går skitdåligt.

Bättre är, som du säger, ett val, så att alla faktiskt kan bli nöjda. Det finns inte "ett" gränssnitt som passar alla.

Kanske tanken är "Write once, run anywhere" https://en.wikipedia.org/wiki/Write_once,_run_anywhere

Man vill då få utvecklarna att minimera sina kodningsinsatser och vinna närvaro överallt. De har ju sagt att de inte skall ha flera operativsystem. Kanske det finns guld i slutet av regnbågen?

Men finns det förresten några exempel på där man har lyckats? Så att ett interface fungerar med fler än tre olika "input-devices" (https://en.wikipedia.org/wiki/Input_device)? Jag kan inte komma på något på rak arm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Kanske tanken är "Write once, run anywhere" https://en.wikipedia.org/wiki/Write_once,_run_anywhere

Man vill då få utvecklarna att minimera sina kodningsinsatser och vinna närvaro överallt. De har ju sagt att de inte skall ha flera operativsystem. Kanske det finns guld i slutet av regnbågen?

Men finns det förresten några exempel på där man har lyckats? Så att ett interface fungerar med fler än tre olika "input-devices" (https://en.wikipedia.org/wiki/Input_device)? Jag kan inte komma på något på rak arm.

Kanske inte input devices.. Men Java går väl att köra på det mesta nuförtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/micr...

Jag ser hellre att det kommer fram vettiga förändringar än att de "erkänner" misstag.

Då MS totalt har ignorerat både feeback och protester från sina kunder och partners så har måga av dem börjat ifrågasätta om MS är en leverantör man kan ha kvar på lång sikt. Vill MS ha tillbaka det förtroende man vann på företagsmarknaden med W7 måste man börja med att "erkänna" att förtegen är en anann marknad än privatpersonerna och dessutom lova att lyssna på företagen igen.

Skrivet av sAAb:

Man kan gissa att april 2015 kommer att vara väl samordnat med avslutad support på Windows 7.

Nix. Mainstream support för W7 upphör i Januari 2015 och man får säkerhetspatchar fram till Januari 2020

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett hybrid OS är nått som anpassar sig efter förhållandena ananrs är det ingen hybrid.
Men monobrid är kanske nått att satsa på....

Mmm, eller så här:
Ortografiskt liknande ord till det sökta ordet monobrid
Svenska svenska: manöverbar, mumifiering,manöverduglig, manövrerbar, mumifiera, manöverduglighet, manöver, man från vägräddningstjänsten, manövrera, membran

http://www.woxikon.se/engelska/monobrid.php

Om inte annat skulle det vara rätt intressant.

Edit: Man kan se mumien som en metafor för ett OS. Man plockar ut alla vitala organ. Sedan vidtar diverse alkemiska processer som lämnar kvar ett förtorkat skal som aldrig försvinner. Vi måste ändå behandla mumien med en viss vördnad, för den har varit något stort en gång, men den kan inte göra så mycket för oss längre. Var mannen från vägräddningstjänsten kommer in vet jag inte riktigt, men jag antar att han är en symbol för alla som måste använda OS:et inom en organisation.