Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Byxfickor + iPhone? Hmm... Hur många tiotals miljoner spruckna iPhone finns det i världen?

Men, det är sant, till skillnad från min tidigare mobil går en Note 3 sällan ner i mina byxfickor. Därför har jag ett knep, jag använder mina jackfickor.

Jag har aldrig hört talas om en iPhone som spruckit av att ligga i en byxficka, det är ju inte glasskivorna som ger stabilitet på den ledden och vore det ett problem skulle alla telefoner med stor display spricka av det.

Jackfickor är nog bra, men jag har sällan eller aldrig jacka på mig inomhus och inte heller utomhus under den varma delen av året. Byxfickan är det jag har att tillgå och då blir det en storleksbegränsande faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Men, vad gör man på en fullstor surfplatta som jag inte kan göra på min Galaxy Note 3 med 5,7 tums skärm och 1080x1920?

Jag ser inget behov en fullstor surfplatta när jag har både telefon och en mindre surfplatta inbyggt i ett.

Vem köper fullstor surfplatta idag och till vad nytta?

God Jul!

Antar att en 15" surfplatta med bra upplösning skulle vara nice att läsa inscannade serier på
Bara för nått inte är bra att ha i fickan betyder inte att det är oanvändbart.. kan ju se det som en platta att ha hemma istället för att släpa runt på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Byxfickor + iPhone? Hmm... Hur många tiotals miljoner spruckna iPhone finns det i världen?

Men, det är sant, till skillnad från min tidigare mobil går en Note 3 sällan ner i mina byxfickor. Därför har jag ett knep, jag använder mina jackfickor.

Sen är det ju mer än skärmstorlek som påverkar fickvänligheten, exempelvis hur mjuka hörn och kanter enheten har, hur tunn den är osv. Lumia är hyfsad när det gäller hur runda och hala de är, i alla fall de blanka modellerna, men de är generellt väldigt tjocka och tunga för sin skärmstorlek. Min Note 2 passar exempelvis bra mycket bättre i fickan än min Iphone 4S då den senare dels är mycket vassare och tyngre (i förhållande till storleken) och dels nästan kräver ett skal för att inte den ska gå sönder eller dess vassa kanter ska göra sönder något annat i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Jag har aldrig hört talas om en iPhone som spruckit av att ligga i en byxficka, det är ju inte glasskivorna som ger stabilitet på den ledden och vore det ett problem skulle alla telefoner med stor display spricka av det.

Vilken sten har du bott under Kolla in https://www.google.se/search?q=broken+iphone&tbm=isch

Jag hörde att iPhone drabbas värre än andra tillverkare pga iPhones glas är reptåligare, men sprödare.

Skrivet av Alpha77:

Antar att en 15" surfplatta med bra upplösning skulle vara nice att läsa inscannade serier på
Bara för nått inte är bra att ha i fickan betyder inte att det är oanvändbart.. kan ju se det som en platta att ha hemma istället för att släpa runt på.

Jo, en platta hemma är ok, visst. Men när man väljer bort något (vilket många gör av ekonomiska skäl; tex jag) så väljer jag en 6-tums mobil med abonnemang framför en tiotums platta plus en separat mindre telefon.

Skrivet av snajk:

Sen är det ju mer än skärmstorlek som påverkar fickvänligheten, exempelvis hur mjuka hörn och kanter enheten har, hur tunn den är osv. Lumia är hyfsad när det gäller hur runda och hala de är, i alla fall de blanka modellerna, men de är generellt väldigt tjocka och tunga för sin skärmstorlek. Min Note 2 passar exempelvis bra mycket bättre i fickan än min Iphone 4S då den senare dels är mycket vassare och tyngre (i förhållande till storleken) och dels nästan kräver ett skal för att inte den ska gå sönder eller dess vassa kanter ska göra sönder något annat i fickan.

Jag kan bara konstatera att den mobil jag köpte för någon månad sedan kör Android, har fått enormt beröm och har redan sålt tio miljoner på två månader och är därmed den snabbaste säljande phableten någonsin.

Lumias senaste 1520 verkar ju ok! Men, den har ett gränssnitt som påminner för mycket om Windows 8.x och därför faller den bort direkt; synd på fin hårdvara. Jag spyr på Windows 8.x numera.

Kan det vara så att Windows 8.x har skadat mobilförsäljningen av Nokia, också?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Vilken sten har du bott under Kolla in https://www.google.se/search?q=broken+iphone&tbm=isch

Jag hörde att iPhone drabbas värre än andra tillverkare pga iPhones glas är reptåligare, men sprödare.

Ja, det är känt att iPhone gärna spricker i glaset, men det finns inget som säger att det beror på att de ligger i byxfickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

För det första, att Microsoft gör och alltid har gjort världens bästa OS är subjektivt och en överdrift. Just nu är det världens mest sålda desktop-OS sannolikt tack vare att de fick med sig spelmarknaden tidigt och via spelanvändarna kom de in på företagen.

Nej, det är väldigt objektivt. Sedan Window NT 3.1 släpptes 1993 så har Microsoft lett utvecklingen av operativsystem, det är fakta. Linux ligger efter funktionsmässigt och inte minst användarmässigt, samma med det hypade OSX.
Det vet alla som har den minsta kunskap om operativsystem.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reefer:

Nej, det är väldigt objektivt. Sedan Window NT 3.1 släpptes 1993 så har Microsoft lett utvecklingen av operativsystem, det är fakta. Linux ligger efter funktionsmässigt och inte minst användarmässigt, samma med det hypade OSX.

Men med 8an så har MS försämrat användarvänligheten rejält så nu ligger de efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Problemet för Microsoft är att allt färre bryr sig om Windows överhuvudtaget

http://www.winbeta.org/news/future-windows-peril-because-peop...

Citat:

While we sit here eagerly anticipating what this new year will bring us in terms of Windows Threshold (or Windows 8.2), a new report has surfaced offering a bit of an opinion on the future of Microsoft's operating system. According to this opinion, Windows is apparently in trouble because people simply don’t care about it anymore. This comes from Microsoft insider Paul Thurrott who believes the future of Windows is in peril due to the fact that people don't care about it anymore.

Samtidigt erbjuder Google ett allt starkare alternativ

http://247wallst.com/technology-3/2013/12/30/android-begins-t...

Citat:

The desktop, laptop and tablet markets are supposed to be dominated by Apple Inc. (NASDAQ: AAPL) and Microsoft Corp. (NASDAQ: MSFT). But both face erosion of their leads — Apple in the tablet world and Microsoft in the laptop segment. The major culprit of the erosion is the same one that has dogged them in the smartphone space — Google Inc.’s (NASDAQ: GOOG) Android and Chrome OS. And its rise is causing the market share of the incumbents to tumble.

Men:

https://www.npd.com/wps/portal/npd/us/news/press-releases/u-s...

Citat:

Year to date through November 2013, 14.4 million desktops, notebooks, and tablets were sold through U.S. commercial channels, leading to a 25.4 percent increase over 2012, according to The NPD Group’s Distributor Track and Commercial Reseller Tracking Service. This stellar performance follows the 3.1 percent sales increase experienced in 2012. Desktop sales through the channel increased 8.5 percent, notebooks grew 28.9 percent, and tablets jumped 49 percent growth over the same time period in 2012. Windows notebooks* showed no growth over 2012, Windows desktops* increased by nearly 10 percent and Apple sales for notebooks and desktops combined fell by 7 percent. Chromebooks, and Android tablets collectively had the biggest impact on sales growth, with 1.76 million units going through the channel from January through November of this year, compared to just 400,000 units in 2012. Chromebooks accounted for 21 percent of all notebook* sales, up from negligible share in the prior year, and 8 percent of all computer and tablet sales through November, up from one tenth of a percent in 2012 – the largest share increase across the various product segments.

Och datormarknaden växer igen, för dessa alternativ.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Att folk inte bryr sig om Windows längre handlar sannolikt mycket om att folk inte bryr sig om operativsystem längre, utan om applikationer och tjänster.

Chromebooks är intressant, men jag tror att Microsoft har mycket att hämta genom att konkurrera på företagsmarknaden. Jag menar, Chromebooks är bra på papperet, men hur managerar man dem i ett stort företag med kanske 40 000 klienter? Vill företagen ha enheter som kräver att användarna har Google-konton?

Jag skulle gärna se MS komma fram med ett nytt alternativ, nåt som inte heter Windows (för att slippa förväntningar om bakåtkompabilitet), som är sandboxat, byggt för molnapplikationer och appar, men som jackar in i AD, SCCM osv på ett smidigt sätt. Det vore en dröm för en stor IT-avdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Problemet för Microsoft är att allt färre bryr sig om Windows överhuvudtaget

http://www.winbeta.org/news/future-windows-peril-because-peop...

Som sagt, med en marknadsandel på 92-93 % på desktopen så är det direkt oärligt att tala i termer som "allt färre bryr sig..." etc. Titta också på webbtrafiken, Windows har fortfarande över 70 %, trots alla skräpiga android-telefoner, både siffrorna talar för en förkrossande dominans av Windows för en lång tid framöver.

Visa signatur

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Permalänk
Medlem

Det beror lite på hur man definierar lång tid framöver, saker och ting kan röra sig ganska snabbt. Det är lätt att glömma att tablets bara har 3-4 år på nacken och smartphones som vi känner dem idag ca 6-7 år. Vem vet hur det ser ut om 3-4 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Det beror lite på hur man definierar lång tid framöver, saker och ting kan röra sig ganska snabbt. Det är lätt att glömma att tablets bara har 3-4 år på nacken och smartphones som vi känner dem idag ca 6-7 år. Vem vet hur det ser ut om 3-4 år?

Nokia försvann ju snabbt efter stor dominans.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Som sagt, med en marknadsandel på 92-93 % på desktopen så är det direkt oärligt att tala i termer som "allt färre bryr sig..." etc. Titta också på webbtrafiken, Windows har fortfarande över 70 %, trots alla skräpiga android-telefoner, både siffrorna talar för en förkrossande dominans av Windows för en lång tid framöver.

Vågat påstående!

Behovet av Windows och datorerna som detta finns installerat på kommer sannolikt minska drastiskt för hemmaanvändare, d.v.s. för dem som konsumerar snarare än producerar information, om MS inte skapar något nytt mervärde. Inom några år kommer det i princip inte finnas någon anledning att ha specifikt en windows-pc hemma ö.h.t, vilket har varit fallet väldigt länge.

Surfande och andra konsumerande aktiviteter sker på mobila devices som kan vara trådlöst uppkopplad/dockad mot periferiutrustning (mus, tangentbord, skärm) och spelande mycket väl kan göras på en steambox. Många skulle givetvis dualboota men incitamentet för att använda just Windows kommer försvinna bortsett från att "få det som förr". Men eftersom MS i nuläget inte vill att datorn ska användas som "förr" så försvinner även denna anledning om inte 8.2 bjuder på trevliga överraskningar.

Företagsmarknaden och producerande hemanvändare är en helt annan historia. Dock skulle det garanterat bildas ringar på vattnet om privatpersoner börjar överge Windows hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jika:

Vågat påstående!

Behovet av Windows och datorerna som detta finns installerat på kommer sannolikt minska drastiskt för hemmaanvändare, d.v.s. för dem som konsumerar snarare än producerar information, om MS inte skapar något nytt mervärde. Inom några år kommer det i princip inte finnas någon anledning att ha specifikt en windows-pc hemma ö.h.t, vilket har varit fallet väldigt länge.

Surfande och andra konsumerande aktiviteter sker på mobila devices som kan vara trådlöst uppkopplad/dockad mot periferiutrustning (mus, tangentbord, skärm) och spelande mycket väl kan göras på en steambox. Många skulle givetvis dualboota men incitamentet för att använda just Windows kommer försvinna bortsett från att "få det som förr". Men eftersom MS i nuläget inte vill att datorn ska användas som "förr" så försvinner även denna anledning om inte 8.2 bjuder på trevliga överraskningar.

Företagsmarknaden och producerande hemanvändare är en helt annan historia. Dock skulle det garanterat bildas ringar på vattnet om privatpersoner börjar överge Windows hemma.

Inte alls, det är ett realistiskt påstående. Konkurrensen är skrattretande, Chrome OS? Det här året Linux? Överhypade OSX som körs på överprisad och undermålig hårdvara?
Nej, Microsoft kommer dominera OS-marknaden för en lång tid framöver och det är inte utan goda skäl. De har faktiskt en mycket bra produkt som folk vill använda. Och nej, du är inte tvingad att använda den men av någon konstig anledning ska folk alltid gnälla på Windows men ändå verkar de inte kunna låta bli att använda det.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Reefer:

Inte alls, det är ett realistiskt påstående. Konkurrensen är skrattretande, Chrome OS? Det här året Linux? Överhypade OSX som körs på överprisad och undermålig hårdvara?
Nej, Microsoft kommer dominera OS-marknaden för en lång tid framöver och det är inte utan goda skäl. De har faktiskt en mycket bra produkt som folk vill använda. Och nej, du är inte tvingad att använda den men av någon konstig anledning ska folk alltid gnälla på Windows men ändå verkar de inte kunna låta bli att använda det.

Att folk gnäller beror nog på att man alltid tvingas köpa det när man köper en dator från en normal butik, de har en monopolställning som helt saknar motstycke och går inte att välja bort, det är ett stort problem, straffavgiften på alla datorer som MS får.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Nej. Eftersom jag skrev mobila devices så pratar jag snarare om att Windows (desktop) kommer att konkurrera mot de mobila plattformarna mer och mer. Självklart finns WP med i detta segment, men så gör även Ubuntu numera.

Så länge ingen konkurrent erbjuder vida bättre funktionalitet kommer beslutsfattandet baseras på användarvänlighet och varumärkesuppfattning. För tillfället har Microsoft ingetdera av dessa tre saker vilket helt klart gör att många kommer gå ifrån Windows samtidigt som de går ifrån sina desktops/laptops.

Citat:

Kan du inte beskriva dessa goda skäl som du pratar om om de nu är så uppenbara? För jag kan garantera dig att varken användarvänligheten hos Windows eller Windows som varumärke är speciellt uppskattade jämfört med förr.

Anledningen till "folk inte kan låta bli att använda det" har ju berott på instängning/kompatibilitet till Windows-plattformen. Numera är det inte alls samma problem med detta eftersom motsvarande funktionalitet finns hos flera andra plattformar för hemmaanvändare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reefer:

Problemet är att väldigt få saker talar för Windows som nödvändighet om man inte behöver köra legacy-applikationer. Missförstå mig rätt, jag tycker att Windows är ett bra operativsystem, men konsumenterna kommer i allt mindre mån efterfråga just Windows och då blir det en fråga om vad tillverkarna väljer att bygga på.

Den intressanta frågan när det gäller Windows framtid är hur datormarknaden kommer att utvecklas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av miklon:

Problemet är att väldigt få saker talar för Windows som nödvändighet om man inte behöver köra legacy-applikationer. Missförstå mig rätt, jag tycker att Windows är ett bra operativsystem, men konsumenterna kommer i allt mindre mån efterfråga just Windows och då blir det en fråga om vad tillverkarna väljer att bygga på.

Den intressanta frågan när det gäller Windows framtid är hur datormarknaden kommer att utvecklas.

Håller med till 100%
Det är inte nödvändigt att använda Windowsdatorer för många jobb som en hemdator skall göra i svenska stugor.
Ordbehandling, surf, kontakter (e-post och sociala tjänster) samt hemekonomi (räkningsbetalning och koll på pengarna).
Mediaspelare Dagens Androiddatorer och surfplattor ersätter med lätthet en Windows/MacOS/Linux dator.
Speldatorn är under press från surfplattor och mobiler och Chrome/Android-datorer, förutom från spelkonsoler.
Datalagring som är det som växer snabbast i svenska hem, sköts lätt och smidigt av Nätverkslagring i hemmanätverk.
Hemmanätverk bara i sig gör mobiler och surfplattor mer användbara som Windowsdator ersättare.

I många fall är skrivbordsdatorn handikappad av att den inte fungerar för telefonsamtal eller SMS.
Samtidigt som PC/datorerna har värmeproblem och kräver störande fläktar. Det gäller både stationära och bärbara.

Fortfarande är PC skrivbordsdatorn viktig för familjefoto och hemvideo redigering och mycket skapande datoranvändning.

Det är nu lång tid jag startat en dator för att skriva ett e-post meddelande eller använda ordbehandlare på en dator, för surfplatta och nu Androiddatorn (Lenovo A10) är mycket smidigare, har inga värmeproblem eller störande fläktar och betydligt längre batteritid än Sambons bärbara dator från 2013. Att jag fortfarande sitter vid skrivbordet, gör inte att behovet av skrivbordsdatorer större.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Håller med till 100%
Det är inte nödvändigt att använda Windowsdatorer för många jobb som en hemdator skall göra i svenska stugor.
Ordbehandling, surf, kontakter (e-post och sociala tjänster) samt hemekonomi (räkningsbetalning och koll på pengarna).
Mediaspelare Dagens Androiddatorer och surfplattor ersätter med lätthet en Windows/MacOS/Linux dator.
Speldatorn är under press från surfplattor och mobiler och Chrome/Android-datorer, förutom från spelkonsoler.
Datalagring som är det som växer snabbast i svenska hem, sköts lätt och smidigt av Nätverkslagring i hemmanätverk.
Hemmanätverk bara i sig gör mobiler och surfplattor mer användbara som Windowsdator ersättare.

I många fall är skrivbordsdatorn handikappad av att den inte fungerar för telefonsamtal eller SMS.
Samtidigt som PC/datorerna har värmeproblem och kräver störande fläktar. Det gäller både stationära och bärbara.

Fortfarande är PC skrivbordsdatorn viktig för familjefoto och hemvideo redigering och mycket skapande datoranvändning.

Det är nu lång tid jag startat en dator för att skriva ett e-post meddelande eller använda ordbehandlare på en dator, för surfplatta och nu Androiddatorn (Lenovo A10) är mycket smidigare, har inga värmeproblem eller störande fläktar och betydligt längre batteritid än Sambons bärbara dator från 2013. Att jag fortfarande sitter vid skrivbordet, gör inte att behovet av skrivbordsdatorer större.

Störande fläktar? hehehe , lät lite kul. Har varken värme problem och/eller hör någon hårfön när jag startar datorn i alla fall, dessutom startar min datorn riktigt snabbt. Vet om att vissa bärbara dom har skipat att kosta på kylningen så pass, att det låter för mycket.

enda jag gör med mobilen är att ringa och sms:a plus spela lite simpla spel (men ersätter inte PC på lång väg) och se inkommande mail, men både svarar och skriver på pc:n i stället.

Kanske är gammalmodig Men tycker det är skönare att skriva på riktigt tangentbord (dessutom går det snabbare).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Fläktar är slitageprodukter, de är tysta i början men efter något år kommer slitaget höras...
Inget hindrar att man ansluter fullstora tangentbord till mobiler, surfplattor eller bärbara Windows/Linux/MacOS datorer.

Om du har möjlighet prova att känna hur en kraftfull bärbar 15 tums dator känns efter någon timmes lättarbete, för att inte tala om hur heta de blir efter samma tid när grafikprocessorn fått arbeta för fullt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Fläktar är slitageprodukter, de är tysta i början men efter något år kommer slitaget höras...
Inget hindrar att man ansluter fullstora tangentbord till mobiler, surfplattor eller bärbara Windows/Linux/MacOS datorer.

Om du har möjlighet prova att känna hur en kraftfull bärbar 15 tums dator känns efter någon timmes lättarbete, för att inte tala om hur heta de blir efter samma tid när grafikprocessorn fått arbeta för fullt.

mm vet att bärbara kan ha problem med det tyvärr. stationära har inte samma problem Finns även helt passiva datorer också

Hur ansluter man t-bordet till mobilen? Vad jag vet så behöver man för det första adapter och sen ska drivers och liknande lira.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Själv har jag W8.1 och jag är ganska nöjd, kunde inte ett skit i början med jag har börjat fatta. Det är smidigt snyggt och har snygga färger. Tar Windows 8 över Windows 7 nu faktiskt. Kom ihåg detta är MIN åsikt ingen annans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

mm vet att bärbara kan ha problem med det tyvärr. stationära har inte samma problem Finns även helt passiva datorer också

Hur ansluter man t-bordet till mobilen? Vad jag vet så behöver man för det första adapter och sen ska drivers och liknande lira.

Svar: Ja
Det går åt en OTG microUSB till USB. Så vida inte surfplattan redan har fullstora USB portar som Lenovo A10.
Vill man samtidigt använda en extern skärm så går det dessutm åt en USB-hub.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Svar: Ja
Det går åt en OTG microUSB till USB. Så vida inte surfplattan redan har fullstora USB portar som Lenovo A10.
Vill man samtidigt använda en extern skärm så går det dessutm åt en USB-hub.

Det vore skoj att se en snabb jämförelse mellan din julklapp, Lenovo A10 och Windows.

Vad skiljer och vad saknar du?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

Det vore skoj att se en snabb jämförelse mellan din julklapp, Lenovo A10 och Windows.

Vad skiljer och vad saknar du?

Jorå, en recension av Lenovo Ideapad A10 kommer.
Tänkte bara låta jul och nyårs helgerna passera och låta känslan av "nyhetens behag" med A10 dämpas.
Fast en snabbtitt på Androiddatorn så är det en "Second coming" av Netbook datorn, denna gång utan hdd, fläktar (lilla ur-netbooken EeePC 701 hade fläkt som efter ett år väsnades något hemskt) och med Android (Kanske det kommer andra distar av Android som Cyanmogen Mod med flera...).

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Vad är det här nu då?
http://www.inet.se/produkt/1970650/asus-aio-et1612iuts-15-6-hd-win7-6gb
En Allt-i-ett tryckskärmsdator lanserad 2013 med Win7!

Vad det inte tryckskärms styrning som Win8 skulle vara den stora "dealmaker" för få kunder att byta från Win7?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1714826
Enligt Prisjakt ingår inte OS i datorn från fabrik men Inet säljer samma dator med Win7.

Är bristen på förtroende för Win8, så stor bland hemdator användarna eller försöker Inet kränga datorer till företagsmarknaden?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Vad är det här nu då?
En Allt-i-ett tryckskärmsdator lanserad 2013 med Win7! Vad det inte tryckskärms styrning som Win8 skulle vara den stora "dealmaker" för få kunder att byta från Win7? Enligt Prisjakt ingår inte OS i datorn från fabrik men Inet säljer samma dator med Win7. Är bristen på förtroende för Win8, så stor bland hemdator användarna eller försöker Inet kränga datorer till företagsmarknaden?

2014 kan bli överraskningarnas år! Men, det är inte underligt att Microsoft valt att (som planerat) lägga ner Windows 8 men ändrat sig och förlängt livslängden på Windows 7.

Tyvärr för Microsoft är ju inte Windows 8.1 heller någon raket in i företagens hjärta. Här en graf och lite data baserade på Wikipedias webb-trafik med all trafik i grafen skalad mot Windows 7:

Trafiken i absoluttal på Wikipedia sjönk med 13 % från november 2013 till december 2013. Oavsett det så har datortrafiken sjunkit till 66,8 % och mobila enheter har ökat till 33,2 %.

Plattor och mobiler utgör alltså en tredjedel av trafiken på Wikipedia idag, när dessa låg på runt en fjärdedel innan sommaren.

Kollar man länken ovan så ser man att Wii har krupit in på listan!

Men, orsaken att Chrome OS inte finns med är att deras user agent inte finns med i deras söklista...

Visa signatur

Permalänk

Jo Microsoft, det är ert fel.

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men med 8an så har MS försämrat användarvänligheten rejält så nu ligger de efter.

Tvärtom för mig.Jag hittar båda snabbare och enklare i win8.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Vad är det här nu då?
En Allt-i-ett tryckskärmsdator lanserad 2013 med Win7!

Vad det inte tryckskärms styrning som Win8 skulle vara den stora "dealmaker" för få kunder att byta från Win7?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1714826
Enligt Prisjakt ingår inte OS i datorn från fabrik men Inet säljer samma dator med Win7.

Är bristen på förtroende för Win8, så stor bland hemdator användarna eller försöker Inet kränga datorer till företagsmarknaden?

Är väl inget konstigt med detta. Det såldes nya datorer med Windows XP även efter att Windows 7 lanserats. Sedan kanske Inet har lite Windows 7 licenser liggandes som de vill bli av med eller vad vet jag. Men det är klart, tillhör man dem som klagar på Windows 8 så spekulerar man helst i banorna att det är Windows 8 som är dåligt...