Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ska bli intressant att se vad resultatet blir. Jag tror inte att det är så enkelt som att Windows 8 håller tillbaka PC-försäljningen, men det kan säkert hjälpa HP att positionera sig lite på konsument- och småföretagsmarknaden. Större företag rullar ju ändå om maskinerna med en egen image så där kvittar det nog vad datorn förlevereras med. Jag har själv rullat ett gäng maskiner till en kommun på sistone och de kom med Win 8 förinstallerat och Win 7 "downgrade rights". HP-maskiner kan tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jepp.
Inget konstigt egentligen, dom flesta utvecklare tar avstånd ifrån W8.
Precis som valve gjorde, iofs med windows i sin helhet men windows 8 speciellt.

Permalänk
Avstängd

Räknas Android och Chrome datorer in bland Persondator eller är det bara datorer med de tre klassiska OS:en Linux, OSX och Windows som räknas som persondatorer?

Androiddatorer som Lenovo Ideapad A10 (10 tum a la bärbar) och HP Slate21 (21 tums stationär Allt-i-ett dator).
kostar runt 2500kr resp. 3300kr.
Är inte bara lågpris datorer för surf och enklare kontorsjobb, utan är kraftfulla speldatorer för 3D-Androidspel.
som Dead Trigger (FPS Zombie slaktarspel), RipTide (Futuristiskt racingspel med vattenskotrar) N.O.V.A3 (FPS) Let's Golf3 (golfspel) med )
många, många fler (som mina favoritspel Sonic the Hedgehog och X-plane flygsimulatorn).

Spelen kostar bråkdelar av vad Windowsspel kostar.

Det finns visserligen PC datorer som ståtar med Win8 för under 3000kr men att spela spel på sådana, funkar inte.

Lenovo Ideapad A10
HP Slate21

Skulle någon behöva MS Office så finns det för Android...
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.office.officehub

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Jepp.
Inget konstigt egentligen, dom flesta utvecklare tar avstånd ifrån W8.
Precis som valve gjorde, iofs med windows i sin helhet men windows 8 speciellt.

Och särskillt då Windows Runtime. Det är i och för sig inget konstigt heller. Det finns väldigt lite incitament att utveckla för en plattform som "ingen" använder och som dessutom har taskiga framtidsutsikter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Och särskillt då Windows Runtime. Det är i och för sig inget konstigt heller. Det finns väldigt lite incitament att utveckla för en plattform som "ingen" använder och som dessutom har taskiga framtidsutsikter.

Däremot så har jag förstått det som att Windows RT är väldigt omtyckt bland utvecklare rent tekniskt sett, att det är enkelt att utveckla för plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Däremot så har jag förstått det som att Windows RT är väldigt omtyckt bland utvecklare rent tekniskt sett, att det är enkelt att utveckla för plattformen.

Ja, det kan nog stämma, men att man då fortfarande hör utvecklare oja sig över plattformen säger en hel del.

Största incitamentet för en utvecklare att lägga ner tid att utveckla program för en plattform är fortfarande en stor användarbas, oavsett om de sedan måste sitta och koda i Assembly.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det kan nog stämma, men att man då fortfarande hör utvecklare oja sig över plattformen säger en hel del.

Största incitamentet för en utvecklare att lägga ner tid att utveckla program för en plattform är fortfarande en stor användarbas, oavsett om de sedan måste sitta och koda i Assembly.

Fast utvecklare ojar sig ju över det mesta nya, och det säger jag som utvecklare. WinRT är väldigt kraftfullt och smidigt att arbeta med, men det är förstås en omställning, speciellt om man är mer van vid skrivbordsprogram. Sen är det ju sant som du säger att ingen vill utveckla för en plattform utan användare oavsett hur enkel den är att utveckla för, men användarbasen växer ju hela tiden och det verkar ju inte ha sådana jätteproblem att få utvecklare att utveckla till den redan nu. Det finns inte 100 eller 1000 appar som gör samma sak som på IOS eller Android men ofta finns den/de bästa av dem, och det räcker ganska långt IMHO.

Permalänk
Medlem

Oj, nu har aven fotfolket pa Microsoft fatt nog.

http://m.techradar.com/news/software/operating-systems/micros...

Citat:

the staff at the software giant already regard Windows 8 in the same light as whipping-boy operating system Windows Vista. Even those who are working on Windows 8 are admitting that the fruit of their labours is less than satisfactory.

Thurrott also expressed through a follow-up tweet that from the angle of unit market penetration, Microsoft has conceded that Windows 8 is as bad as Windows Vista. According the Thurrott, the new operating system is not even selling as well as Windows Vista did.

Jaha, samre an Vista. Jag ar inte forvanad.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar ju även som att MS sänker priset på förlängd support för win xp radikalt, från 3,4 miljoner till 1400kr så nu är det ju betydligt mer överkommligt för småföretag.
Undrar om det beror på att många företag inte vill ha med 8an att göra...
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.543226

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jepp. Sagt det hela tiden, W8 är inget annat än Vista 2.0.

Såg mythbusters använde windows XP i nyaste season på datorn dom gör beräkningar på, lite fräckt Go mythbusters.

Permalänk
Medlem

Försäljningsmässigt kanske det går att jämföra med Vista, men skillnaden är att 8:an är ett bra operativsystem.

Att Mythbusters använder XP är ju coolt ur ett retroperspektiv, hade förstås varit ännu coolare med en ABC80 eller nåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av miklon:

Försäljningsmässigt kanske det går att jämföra med Vista, men skillnaden är att 8:an är ett bra operativsystem.

Att Mythbusters använder XP är ju coolt ur ett retroperspektiv, hade förstås varit ännu coolare med en ABC80 eller nåt.

Den stora skillnaden är att XP fortfarande duger till i princip allt man vill göra, så jämförelsen med ABC80 tycker jag är lite konstig. Menar du att de lika gärna kunde utfört sina beräkningar på en ABC80? Hur lång tid tror du det skulle ta?

Jag använder XP dagligen fortfarande och trivs med det, ibland t o m mer än 7 (och definitivt mer än 8). Det besitter en befriande enkelhet men är ändå PC-anpassat och tillräckligt kraftfullt och funktionellt. Vad mig anbelangar är XP ett perfekt exempel på ett OS där allting blev bättre och inget sämre än tidigare variant (WinME/98), både på ytan, under huven och även filsystemet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Den stora skillnaden är att XP fortfarande duger till i princip allt man vill göra, så jämförelsen med ABC80 tycker jag är lite konstig. Menar du att de lika gärna kunde utfört sina beräkningar på en ABC80? Hur lång tid tror du det skulle ta?

Jag använder XP dagligen fortfarande och trivs med det, ibland t o m mer än 7 (och definitivt mer än 8). Det besitter en befriande enkelhet men är ändå PC-anpassat och tillräckligt kraftfullt och funktionellt. Vad mig anbelangar är XP ett perfekt exempel på ett OS där allting blev bättre och inget sämre än tidigare variant (WinME/98), både på ytan, under huven och även filsystemet.

Var och vet ju bäst vad man själv trivs med, men det är svårt att påstå att XP skulle vara bättre än moderna OS-varianter.

Sen är det klart, behöver man inte uppgradera sin dator så kanske man inte uppgrader OS heller, men jag ser ingen som helst anledning att köra XP på ny hårdvara (vilket jag antar att de inte heller gör).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av miklon:

Var och vet ju bäst vad man själv trivs med, men det är svårt att påstå att XP skulle vara bättre än moderna OS-varianter.

Sen är det klart, behöver man inte uppgradera sin dator så kanske man inte uppgrader OS heller, men jag ser ingen som helst anledning att köra XP på ny hårdvara (vilket jag antar att de inte heller gör).

Vad svarar du på egentligen? Du skrev att det skulle varit coolare med ABC80 istället för XP, något som hade varit helt oanvändbart, till skillnad från XP som faktiskt fungerar utmärkt på både samtida och ny hårdvara.

Jag valde att kommentera ditt inlägg eftersom det för mig framstod som att du tycker att XP är lika mossigt som något från 1970-talet. XP är fullt användbart fortfarande, vilket är en av anledningarna till att det trots sin ålder är större än 8.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Google fortsatter att stressa omvarlden:

http://www.techrepublic.com/article/chrome-32-takes-windows-8...

och da Windows 8.x i synnerhet.

Man kan undra vad man tanker om det har I Redmond.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

http://www.computerworld.com/s/article/9245673/Microsoft_lose...
Surface-plattorn gick back 39 miljoner dollar Q4 (julförsäljning, black friday och allt) även om det är bra mycket bättre än förra årets nästan tio gånger så höga avskrivning på första generationen. Någon mer som ser fram emot Microsoft Build i april? Oavsett vad man tycker om dem, både plattor och Windows står inför stora förändringar skulle jag tro.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KTL:

http://www.computerworld.com/s/article/9245673/Microsoft_lose...
Surface-plattorn gick back 39 miljoner dollar Q4 (julförsäljning, black friday och allt) även om det är bra mycket bättre än förra årets nästan tio gånger så höga avskrivning på första generationen. Någon mer som ser fram emot Microsoft Build i april? Oavsett vad man tycker om dem, både plattor och Windows står inför stora förändringar skulle jag tro.

Det är inte särskilt synd om Microsoft i alla fall. Man slog Wall Streets förväntningar (24,5 miljarder dollar inkomst mot förväntade 23,7). Man ökade vinsten rekordmycket detta kvartal (6,56 miljarder dollar netto plus i jämförelse med 6,36 förra året). Man sålde fler Surface-enheter i julhandeln än vad man gjorde på hela förra året. Man sålde 3,9 miljoner Xbox One och 3,5 miljoner Xbox 360 = 7,4 miljoner på ett kvartal.

Till och med Bing ökade sin annonsförsäljning med 34% och ligger nu på en marknadsdel på 18,2%.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det är inte särskilt synd om Microsoft i alla fall. Man slog Wall Streets förväntningar (24,5 miljarder dollar inkomst mot förväntade 23,7). Man ökade vinsten rekordmycket detta kvartal (6,56 miljarder dollar netto plus i jämförelse med 6,36 förra året). Man sålde fler Surface-enheter i julhandeln än vad man gjorde på hela förra året. Man sålde 3,9 miljoner Xbox One och 3,5 miljoner Xbox 360 = 7,4 miljoner på ett kvartal.

Till och med Bing ökade sin annonsförsäljning med 34% och ligger nu på en marknadsdel på 18,2%.

sec.gov, myndigheten som de rapporterar till, kan vi läsa:

Citat:

5%, reflecting a 9% increase in OEM Pro revenue, offset by continued softness in the consumer PC market. Retail and other sales of Windows declined $274 million or 54%, due mainly to the release of Windows 8 in the prior year. Consumer Office revenue declined $473 million or 25%, reflecting the transition of customers to Office 365 Home Premium as well as continued softness in the consumer PC market. Windows Phone revenue increased $440 million or 46%, reflecting an increase in mobile phone patent licensing revenue and higher sales of Windows Phone licenses.

Språket är förledande otydligt. Det framgår inte någonstans hur stor del som kommer från intäkter från Android. Beakta följande:

http://www.zdnet.com/microsoft-is-making-2bn-a-year-on-androi...

Citat:

In a new report seen by ZDNet containing advice for the new Microsoft CEO, Nomura analyst Rick Sherlund says Microsoft is making billions from its Android licensing agreements, and that it's been using the cash to conceal losses in its entertainment and devices division (EDD), traditionally covering Xbox, Windows Phone and Skype.

Ytterligare:

Citat:

The analyst believes that the Android revenue has a 95 percent margin, a large chunk of the profit. He adds that the money helps in masking the cash Microsoft is burning on Xbox and Windows Phone products as the company reports the Android royalty payments under revenue and operating losses of Entertainment and Devices segment (that includes Xbox and Windows Phone). If the Android royalty is removed from the particular segment, it would reflect losses on account of Xbox, Skype and Windows Phone.

Det här skulle förklara "Why Nokia Is Building an Android Phone and Why Microsoft Might Not Kill It":

Citat:

So, is Nokia really working on an Android-based phone, and would Microsoft really go ahead with such a device? The answer to the first one is definitely yes. And, surprisingly, the answer to the second question may be yes, as well.

Microsoft tjänar rejält med pengar på Google's framgångar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av zosma:

Så kass är det inte. Jag har inga problem med windows 8, funkar minst lika bra som windows 7.

Hur mycket betalade dem dig för att skriva det där ?

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Behind900:

Hur mycket betalade dem dig för att skriva det där ?

10 000 USD betalade dom mig när jag skrev detta:

Windows 8.1 fungerar skit bra för mig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

10 000 USD betalade dom mig när jag skrev detta:

Windows 8.1 fungerar skit bra för mig med.

Windows 7 fungerar bäst, dom betalade mig för detta också.

Permalänk
Medlem

Ibland får det mest oväntade folk att beskriva världen med lätt poetiska drag. Nu senast är det Windows 8 serien. Här ett utdrag ur http://www.computerworld.com/s/article/9245792/Perspective_If...

Citat:

It's a low rumble here, there, like a thunderstorm barely heard because it's so far over the horizon that only the cloud tops can be seen, but the words "Windows 8 is Vista" are starting to leave lips and paint pixels. [...]

So to equate Windows 8, the newest member of the clan, with Vista, well, that makes Windows 8 junk, because Vista is the flop that even its closest competitor in the boner sweepstakes, the turn-of-the-century Windows Millennium Edition (shortened by some marketing genius to ME), can sneer at.

Det är en lång artikel som diskuterar tänkbara vägar framöver. Den av slutas med att notera "Perhaps it's a decision that will be left to the new CEO". samt

Citat:

"There are lots of areas of concern, and Microsoft is nowhere near unassailable, if it ever was. But it's a very strong company in a lot of ways, with talent and resources."

Det finns inget självklart någonstans i den här världen. Artikeln som citeras skrevs ett år efter att den här tråden skapades, 27 januari 2013.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Ibland får det mest oväntade folk att beskriva världen med lätt poetiska drag. Nu senast är det Windows 8 serien. Här ett utdrag ur http://www.computerworld.com/s/article/9245792/Perspective_If...

Det är en lång artikel som diskuterar tänkbara vägar framöver. Den av slutas med att notera "Perhaps it's a decision that will be left to the new CEO". samt

Det finns inget självklart någonstans i den här världen. Artikeln som citeras skrevs ett år efter att den här tråden skapades, 27 januari 2013.

Jag tror du ljuger. Alla förståsigpåare hävdade bestämt att folk kommer vänja sig med Windows 8 och "om ett år kommer alla glömt att de hatade det, precis som de glömt att de brukade hata XP"...

Men här är vi nu.. Ett år senare.

I min egen omgivning är det faktiskt fler som inte gillar Windos 8 än för ett år sedan. Då var det många som inte hade testat och tänkte att "så farligt kan det väl inte vara", men efter att ha testat har de flesta antingen gått tillbaks till Windows 7 eller köpt Startisback eller liknande.

Skillnaden för mig personligen jämfört med ett år sedan är att jag nog lugnat ner mig lite. Då verkade det som om Microsoft fått för sig att "touch är framtiden, oavsett enhet", och det håller jag inte med om. Jag hatar fingeravtryck... Touch på desktop/laptop är en mardröm för mig... Men nu ett år senare ser jag ett försvagat Microsoft som insett att folk inte älskar dem. De kan inte göra vad de vill och förvänta sig att alla säger "ja tack", utan de måste lyssna. 8.1 var en feg uppdatering som ändå sätter touch främst, oavsett enhet, och man hade nog hoppats att det skulle räcka, för teknikjournalisterna tjatade ju om start_knappen_... Det som hände var att efter 8.1 har teknikjournalister och folk i allmänhet blivit än mer tydliga med att det är _menyn_ man vill ha. Nu kan inte Microsoft ducka längre. Gruppen som gillar "the old way" är för stor, och för viktig rent ekonomiskt. Inte minst med tanke på att företag utgör en stor bit av den tårtan.

Jag hoppas man inför startmenyn som alternativ i den uppdatering som kommer i Mars, men inget verkar säkert. De läckor som finns pekar på att Microsoft fortfarande är helt inne på att vi som hatar MUI tillslut skall älska det. Det kommer inte hända. Men det är fortfarande en väldigt spännande utveckling och jag ser fram emot året som kommer. Microsoft verkar ha byggt sin affärsmodell på att det finns en unison acceptans för allt de gör. Men förtroendet är nu helt eroderat från ganska många, och det är intressant att se hur de tänker hantera den situationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror du ljuger.

Nja, jag kanske utelämnade vitala delar av helheten.

Skrivet av Ozzed:

Alla förståsigpåare hävdade bestämt att folk kommer vänja sig med Windows 8 och "om ett år kommer alla glömt att de hatade det, precis som de glömt att de brukade hata XP"... Men här är vi nu.. Ett år senare. [...]

Men nu ett år senare ser jag ett försvagat Microsoft som insett att folk inte älskar dem. De kan inte göra vad de vill och förvänta sig att alla säger "ja tack", utan de måste lyssna. 8.1 var en feg uppdatering som ändå sätter touch främst, oavsett enhet, och man hade nog hoppats att det skulle räcka, för teknikjournalisterna tjatade ju om start_knappen_... Det som hände var att efter 8.1 har teknikjournalister och folk i allmänhet blivit än mer tydliga med att det är _menyn_ man vill ha. Nu kan inte Microsoft ducka längre. Gruppen som gillar "the old way" är för stor, och för viktig rent ekonomiskt. Inte minst med tanke på att företag utgör en stor bit av den tårtan. [...]

Men förtroendet är nu helt eroderat från ganska många, och det är intressant att se hur de tänker hantera den situationen.

Jo, det ömsesidiga föraktet kvarstår. Microsoft har gjort mer än lovligt av sin del i den här soppan. Det behövdes kanske en tårta i ansiktet, värt några miljarder, dollar. I update 1 lär man tvätta bort än mer av Modern UI, men lite skit under naglarna lär det finnas kvar.

Citat:

Sorry, desktop diehards: The update doesn't appear to banish Metro and modern-style apps completely. However, it addresses complaints that these apps are cumbersome to use without a touch screen. The update also looks like it'll help reduce the warring nature of the desktop and Windows 8's modern UI, continuing down the path blazed by Windows 8.1's desktop-friendly compromises.

Det här med "minskning" kommer inte att räcka till för företagen. Det blir nog först nästa vår som det kommer en "corporate version" som är anpassad för vad de med STORA fickor vill betala för. Trots att det här kan ses som en chans för konkurrenter (Apple/Google mfl) och sannolikt är det enda öppna mål de får de närmaste tio åren tror jag att Microsoft hellre raderar touch-idéer än blottar sig än mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det här med "minskning" kommer inte att räcka till för företagen. Det blir nog först nästa vår som det kommer en "corporate version" som är anpassad för vad de med STORA fickor vill betala för. Trots att det här kan ses som en chans för konkurrenter (Apple/Google mfl) och sannolikt är det enda öppna mål de får de närmaste tio åren tror jag att Microsoft hellre raderar touch-idéer än blottar sig än mer.

Bara man som konsument kommer kunna köpa "företagsversionen" så är jag nöjd.

I artikeln pratas det ju om att MUI skulle bli för konsumenterna och desktop med startmeny för företagen. Gör man så lär det resultera i att privatpersoner köper eller piratar pro-versionerna och konsumentversionen glöms bort. De måste släppa tänket att "företagsanvändare" och "konsumenter" är två helt skillda grupper med helt olika preferenser. Det ser inte ut så.

Visst finns det rena "konsumenter" i den meningen att det enda de har behov av är facebook, youtube, instagram, twitter och fruit ninja... Men den gruppen kommer de alldrig åt. De har redan valt iOS eller Android. WP kommer alltid ha ett undermåligt apputbud i jämförelse.

De personer de sedan har kvar att kapitalisera på är den grupp som skapar. Studenter som skriver skolarbeten, folk som gör musik i trackers, eller andra musikprogram, folk som redigerar video.. Gör bilder i photoshop.. Allt det blir förbannat otympligt att göra om man inte har en redig PC med ett operativsystem väl anpassat för uppgiften. Och det är där Windows 9.. eller vad det nu kommer kallas, kommer in i bilden. Det måste vara anpassat för kreatörer såväl som konsumenter. Microsoft har inte kommit mycket längre än att de tror att världen idag till 99% består av folk som sitter och drägglar framför facebook. Men även då så måste ju någon skapa innehållet åt de andra 99 procenten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Nja, jag kanske utelämnade vitala delar av helheten.

Jo, det ömsesidiga föraktet kvarstår. Microsoft har gjort mer än lovligt av sin del i den här soppan. Det behövdes kanske en tårta i ansiktet, värt några miljarder, dollar. I update 1 lär man tvätta bort än mer av Modern UI, men lite skit under naglarna lär det finnas kvar.

Microsofts försprång ligger inte i att de har det bästa operativsystemet för skrivbord, det ligger i att de har hela infrastrukturen runt om och applikationsutbudet. Att en Windows-version upplevs som jobbig av användarna innebär inte att företagen kommer kasta ut hela MS-infrastrukturen med Active Directory, grupprinciper, profilhantering, Office-paket etc.

Däremot riskerar MS att tappa på skrivbordssidan därför att hela MS-infrastrukturen allt mer upplevs som onödigt komplex i dagens molnvärld. Visst kan Win 8 skynda på det, men det är inte den stora drivkraften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vad svarar du på egentligen? Du skrev att det skulle varit coolare med ABC80 istället för XP, något som hade varit helt oanvändbart, till skillnad från XP som faktiskt fungerar utmärkt på både samtida och ny hårdvara.

Jag valde att kommentera ditt inlägg eftersom det för mig framstod som att du tycker att XP är lika mossigt som något från 1970-talet. XP är fullt användbart fortfarande, vilket är en av anledningarna till att det trots sin ålder är större än 8.

Ja, det är användbart, men att det fortfarande används är inget kvitto på att det skulle vara bättre än moderna operativsystem. Att Mythbusters använder det betyder inte att XP är bra och Win 8 skit, det betyder bara att de inte har uppgraderat sin dator. Windows 2000 och Windows 95 används också fortfarande ute i verkligheten, det går nog att hitta Win 3.11-installationer eller NT 3.51 också om man letar lite.

Permalänk
Medlem

Kommer att bli intressant med Windows 9 iaf, går ju rykten om att RTM skall släppas redan i Oktober. Startmeny eller inte vem vet . OM det däremot blir en startmeny ja då vet vi ju alla vad som kommer att hända.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Kommer att bli intressant med Windows 9 iaf, går ju rykten om att RTM skall släppas redan i Oktober. Startmeny eller inte vem vet . OM det däremot blir en startmeny ja då vet vi ju alla vad som kommer att hända.

Att vi får många pudlar i forumet?

Skrivet av miklon:

Ja, det är användbart, men att det fortfarande används är inget kvitto på att det skulle vara bättre än moderna operativsystem. Att Mythbusters använder det betyder inte att XP är bra och Win 8 skit, det betyder bara att de inte har uppgraderat sin dator. Windows 2000 och Windows 95 används också fortfarande ute i verkligheten, det går nog att hitta Win 3.11-installationer eller NT 3.51 också om man letar lite.

Var har jag sagt att XP skulle vara bättre än nyare OS under huven? Det har jag inte.

Du är välkommen att jämföra användarsiffrorna för XP kontra W3.11, NT3.51 eller W95. Dina jämförelser gick från att halta till att bli totalförlamade.

Visa signatur