Permalänk

Fractal Design R4 White & Blue Edition

Fractal Design R4 - White & Blue Edition.

_____________________________________________________________________________________

Hallå!
Har nu bestämt mig för att börja med lite moddning, Detta är första gången jag gör detta så förvänta er inget mästerverk eller något ytterst avancerat, Ska göra vad kunskapen räcker till & försöka få den någorlunda stilren. Färgschemat jag bestämt blir White & Blue och att försöka hålla det så stilrent som möjligt. Här i denna tråd kommer ni kunna följa moddningen av datorn.

Får ursäkta i förväg ifall ni anser det är dåligt med bilder i början, Men fick idéen att lägga upp det här efter vi var klara med första omgången. Men kommer lägga upp de bilder jag tog under första helgen och se till att ta bättre och mer bilder under fortsättande process.

Kritik uppskattas, då jag anser kritik gör att man får mer kunskap & förståelse vilket är bra då detta är första gången och jag är en nybörjare på den här fronten.

_____________________________________________________________________________________

Nedan följer lite bilder från första omgången men det kommer bli betydligt mer & bättre bilder framöver då jag nu har bestämt mig för att dokumentera mitt moddningsprojekt här på sweclockers.

tar bort buntbanden på kabeldragningen för att kunna börja plocka isär datorn

Datorn mer eller mindre nermonterad och det är dags att sätta igång

Verktyg i en låda, som efter ett tag låg överallt..

Planerat att sätta en plastglasskiva som sen ska lackeras blankvit för att matcha färgschemat på sidan som ni ser på bilden för att dölja skruvhålen och dylikt, Ska även börja plocka isär nätaggregatet och förbereda det för lackering. Planen är även att kika om det finns möjlighet att byta fläkt från en vanlig till en med blå LED för att få belysning i nätaggregatet.

Här ser ni att jag börjat kapa lite plastglasskivor som jag kommer använda för att göra en "backplate" till grafikkortet, buren till CD-rom läsaren samt även en platta för att fästa SSD hårddiskarna på istället för hårddiskburen som jag ska montera bort.

Mäter & fixar iordning för att sen kapa ut.

Här ser ni platsen jag använde när jag sågade ur plast glaset jag behövde, Stabilt med ordning jag vet! eller inte.. haha

Bättre struktur på första inlägget
Permalänk
Avstängd

Ssd diskar kan du fästa med dubbelhäftande tejp uppe på nätagget eller bakom moderkortet. Jag fäste min ssd med dubbelhäftande tejp på baksidan moderkortet, enklare att ta bort om man behöver då.

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus M5A99FX PRO R2.0 | AMD FX-9590@ 5.092 GHz | Sapphire R9 290 | Corsair 750W | 8GB 1600Mhz | Samsung 120GB SSD |

Projekt: http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1268511-pr...

Permalänk
Skrivet av hemligarne:

Ssd diskar kan du fästa med dubbelhäftande tejp uppe på nätagget eller bakom moderkortet. Jag fäste min ssd med dubbelhäftande tejp på baksidan moderkortet, enklare att ta bort om man behöver då.

För nuvarande sitter den med dubbelhäftande tejp i botten på en plastglas platta jag lackerat vit, Men min tanke är att jag vill ha de synliga då jag ska ha dubbelt av dom & skulle vilja fixa till något där nere så det inte ser så tomt ut där hårddiskburen har varit

Permalänk

Uppdatering! 8/1 - 2014

Omgång 2.

Har nu börjat plocka isär nätaggregatet för att det ska förberedas för lackering, Som ni ser på bilden är den tagen strax före jag ska avlägsna kretskortet & det paketet från själva "chassit" till nätaggregatet. Nätaggregatet jag använder mig av är ett fractal design 750W.
http://www.inet.se/produkt/6909729/fractal-design-integra-r2-750w-80-bronze

Då färgschemat är white & blue är detta min plan för nätaggregatet :

  • Lackera nätaggregatet till vit.

  • Montera en blue LED fan istället för en vanlig för att få blått ljus ur nätaggregatet

  • Bunta ihop kablarna som går ut från nätaggregatet i ett kabelskydd.
    Då jag lackerar det ska jag beställa ny fractal design logo som jag ska sätta dit igen på nätaggregatet när det är klarlackerat

Billd på nätaggregatet nermonterat

Nerslipat nätaggregat redo för att ta med på lackering

Permalänk

Dags för lackering!

[CENTER]UPPDATERING - UPPDATERING - UPPDATERING - UPPDATERING -
Som jag skrev först i tråden missar jag tyvärr en del bilder och uppdateringar, Men då jag som sagt bestämt mig för att dokumentera nu så kommer det efter detta bli mycket bättre uppdateringar med mer bilder och text! Valde att dela upp allt i olika uppdateringar för att dela på det arbete jag gjort hittills som vi delade upp det tidigare när vi gjorde dessa modifieringar som vi gjorde i helgen.

Som jag skrev tidigare så uppskattas tips & idéer på hur jag kan modda vidare, Även kritik är uppskattat sålänge det är kopplat till sammanhanget och ämnet då det hjälper mig att lära mig & få nya kunskaper och idéer.

_________________________________________________________________________________[/CENTER]

Lackering av mina delar

Lackering av mina delar, ser även nätaggregatet där på bild som är under lackering, Ett par vändor till sen är det bara låta det torka och dags för att montera tillbaka allt igen.

En kompis valde även att lackera lite vilket var skönt då man fick sällskap under tiden man lackerade.

Permalänk

Spännande, kommer följas.

Men jag tycker att du borde berätta lite mer om vad du tänk att göra för ingrepp.
Annars väldigt snyggt

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk

Monterat & klart för stunden.

Hallå igen!

har nu lackerat och monterat tillbaka allt igen, Beställt lite saker också som jag inväntar på posten. Tyvärr är det ju lite dåligt med bilder men länkar de jag har för stunden och ger er en lista på vad som hänt hittills som jag missat i bilder. Så ni har en aning om vad jag ändrat innan kommande uppdateringar kommer som jag kommer dokumentera mycket bättre som sagt!

_________________________________________________________________________

Bilden på hur nätaggregatet blev när det är färdigt.
(Saknar deras logo dock som jag beställt från vistaprint.se som ska på när jag får den leveransen!)

Helhetsbild på datorn som den ser ut just nu, Är en hel del saker kvar att ordna dock!

Nedan ser ni saker jag fixat med datorn just nu:
Saker jag gjort än så länge:

  • Lackerat om plastkåpan till grafikkortet till vit

  • Byggt en backplate av plastglas till grafikkortet som jag lackerat vit (inte helt klar än)

  • vitlackerad plastglas till sidan av hårddiskburen och lackerat vit

  • vitlackerad plastglas till sidan av "vattenkylningen".

  • vitlackerad plastglas i botten som jag fäste SSD disken på.

  • Lackerat om CD-Rom läsaren vit.

  • Plockade ur fläkten ur fractal design nätaggregatet och ersatte med http://www.komplett.se/cooler-master-sickleflow-120mm-bl-led/...

  • Lackerade om nätaggregatet vitt

  • vit kabel linda runt sladdarna som går ut ur nätaggregatet

  • ny kabeldragning på baksidan för att få mer struktur på kablarna & för att gömma dom så bra som möjligt.
    Lackerade "Kingston hyperx Cooling fan" till vit & bytte skruvarna till blåa istället för svarta. (http://www.komplett.se/kingston-hyperx-cooling-fan/483502)
    Köpt in 2x fläktar för att ersätta 120mm fläkten jag hade i toppen & för att sätta en till i botten då jag inte hade någon där http://www.komplett.se/fractal-design-r2-140mm-silent-flkt/75...

Plastglas jag använt mig av är från biltema, Här har ni länken: http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

Permalänk
Skrivet av Wille1504:

Spännande, kommer följas.

Men jag tycker att du borde berätta lite mer om vad du tänk att göra för ingrepp.
Annars väldigt snyggt

Tackar! härligt med lite feedback.
Absolut ska jag göra, Problemet jag haft just nu är att jag inte planerat överhuvudtaget att jag skulle dokumentera det här på sweclockers, Men då det slutade med att vi gjorde dubbelt så mycket som planerat med datorn har jag valt att dela med mig av det.

Men lovar att nu i fortsättningen kommer det mer uppdateringar & mer information om hur mina planer ser ut

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du borde lackera cpu-kylaren på något vis också. Annars känns det grymt

Är fläkten på nätagget uppåt? R4an har väl luftintag under?

Permalänk

Beställningar som jag inväntar!

Beställningar / Planer framöver

Tjenare! som jag skrivit längre upp så inväntar jag beställningar från en massa sidor & diverse olika saker på posten. Tänkte uppdatera er lite här om vad som kommer hända och vad jag beställt just nu! har ni ett tips/trixx på lager om hur jag kan modda min dator? Tveka inte att lägga en kommentar!

__________________________________________________

MAXFPS.SE BESTÄLLNINGEN

Detta har jag beställt från maxfps.se och inväntar leverans, Körde den smidiga vägen ut & kommer förlänga kablarna istället för att sleeva om dom, så kommer gömma de svarta kablarna där bak och endast dra ut de blåa kablarna så de blir synliga.

Är iallafall en del kablar jag beställt i ordern och blåoxiderade skruv, Dessa ska jag använda till att byta ut i bak som håller fast chassi sidorna samt byta ut de svarta inuti som sitter på "PCI covers" i datorn för att få det blått istället. Saknar en del kablar i beställningen men mailade nyligen maxfps.se om att jag saknar lite kablar, fick svar de skulle beställa hem dom så är en till beställning inom kort därifrån snarast de fått hem sladdarna de saknar i lager.

INET.SE BESTÄLLNINGEN

Har även en beställning från inet.se där jag beställt andra 140mm fläktar, Detta för att slippa lackera om de jag har för nuvarande utan valde att sälja av dom till en kompis som var intresserad av dom, fick sålt på mina fläktar för samma pris som inköpspriset på de nya så förlorade ingenting på affären och sparade in på lite tid som jag kan lägga på annat istället

Här är iallafall fläktarna jag har beställt. Beställde sammanlagt fem stycken, två i fronten, en i botten & två i toppen på datorn.

STYLINGWEBBEN.SE BESTÄLLNINGEN

[CENTER]Härifrån har jag beställt lite smått och gott när det gäller klistermärken, även beställt buntband, dubbelhäftande tejp och ett "spider" emblem. Tanken är att fästa spider emblemet på grafikkorts backplaten jag gjorde samt MSI klistermärket, resterande är jag osäker fortfarande på om samt vart isåfall det ska ska monteras.

VISTAPRINT.SE BESTÄLLNINGEN
härifrån har jag beställt fractal design logon som ska monteras tillbaka på nätaggregatet då jag lackerade över det.

PLANER FRAMÖVER

  • Fixa plastglas och lackera vitt för att täcka "ljudisoleringsduken" på baksidan man ser om man tittar in i chassit och fixa ett mönster/skriva något, maskera och installera ljusdioder bakom så motivet lyser upp på skivan.

  • Vänta in paketen ni ser ovan och montera allting.

  • Beställa mer kablar från maxfps.se så fort de fått in de sista som saknas i lager

  • Fixa en ny lösning på SSD hårddiskarna, Samt beställa en till.

  • Lackera Fake "vattenkylningen" vit eventuellt, ska kolla in möjligheterna angående detta.

  • Byta lysdiod på startknappen till blå istället för röd.

Detta är idéer jag har just nu som står på "att göra listan", Mer idéer kommer framöver och har ni några är ni välkomna att tipsa!
Tack till er som följer, Uppskattas!

MAXFPS & Inet beställningen är skickade och är påväg samt klistermärkena är levererade idag så ska hämta ut dom imorgon, så mer uppdateringar kommer till helgen!

Permalänk

Ser grymt ut ! Vad har du för komponenter i burken ?:)

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Jag tycker att du borde lackera cpu-kylaren på något vis också. Annars känns det grymt

Är fläkten på nätagget uppåt? R4an har väl luftintag under?

Jo Det är en tanke som slagit mig faktiskt tänkt att kika in mer i det där faktiskt och det ligger i "att göra" listan framöver. Fläkten är uppåt på nätaggregatet och att R4an's luftintag är under, vände dock på nätaggregatet så det sitter uppåt istället för att den blåa LED fläkten skulle lysa upp ur "nätet" som är.

Permalänk
Skrivet av verithros:

Ser grymt ut ! Vad har du för komponenter i burken ?:)


Absolut, Här kommer listan!

Ingen värstingdator dator, Använder ju bara datorn till Battlefield 4 & CS:GO samt skolarbeten och så vidare ibland då jag studerar på högskolenivå Men den fungerar iallafall! haha

Permalänk

INKÖPS/ÖNSKELISTA

Dessa är saker jag planerat att köpa in framöver till datorn
PS: Står högt upp på önskelistan så har ni det och är riktigt riktigt sugna att sponsra mitt projekt är ni välkomna att skicka haha!

Permalänk

Leverans från Inet.se & Maxfps.se har anlänt.

Halloj! har nu fått leveransen från maxfps.se, inet.se & stylingwebben.se, enda leverans jag saknar just nu är fractal design logon jag beställt från vistaprint.se som ska monteras. Tänkte bjuda på lite bilder nedan på beställningen & kommer uppdatera under helgen när jag planerat att montera dit allting i datorn.

Stay tuned, mer uppdateringar kommer inom kort!

Paketen från maxfps & inet, Snabb leverans & ingenting saknades så riktigt nöjd!

Fläktarna jag beställde från inet.se, fem stycken Bitfenix spectre PWM 140mm sammanlagt.

Lite blåa kablar & Skruv från maxfps.se. Saknar lite kablar som ska beställas senare när de fått in dom på lager igen. Har mailat maxfps om det och de ska beställa in det vid nästa beställning de gör.

Beställningen från stylingwebben.se! MSI klistermärket & spindel emblemet ska jag montera på backplaten till grafikkortet, Resterande har jag fortfarande inte bestämt mig om vart/ifall jag ska montera det. Har ni idéer om något av resten är ni välkomna att tipsa isåfall!

Sen får man ju inte glömma godiset de skickar med såklart, nästan det viktigaste!

Ska eventuellt börja jobba på en skiva av plastglas i helgen som jag tänkt lackera vit som ska täcka längst inne i chassit så man inte ser ljudisoleringsduken. Planen är att lackera vit & maskera något mönster/text sen senare installera en LED slinga bakom för att texten ska lysa upp.

Men som sagt, mer uppdateringar i helgen!

Permalänk

Ny uppdatering

NY UPPDATERING!

Har ni jobbat vidare lite med moddning på datorn och en ny uppdatering kommer på vad som hänt, Nedan kan ni se lite bilder jag tagit under processen samt vad jag har gjort med datorn hittills och längst ner i denna uppdatering kan ni även se vad som kommer hända framöver i detta projekt som är planerat just nu, Feedback uppskattas!

Monterade isär datorn och började lossa på alla fläktar för att ersätta dom med de nya jag har fått av inet.se, En fläkt var tyvärr trasig så fick en ny skickad utan att behöva skicka tillbaka den trasiga, vilket var skönt.

Lite av de nya sakerna jag beställde och ska montera

Klippte upp alla buntband för att lossa kablarna så vi kunde montera bort de gamla fläktarna och ersätta med de nya

Monterade dit spindel emblemet jag beställde från stylingwebben.se på backplaten till grafikkortet, blev riktigt nöjd faktiskt.

Ersatte de förra PCI kablarna med nya blåa som jag beställt från maxfps.se

Strömkabeln ersatt från den svarta original kabeln till en blåsleevad istället.

De nya bitfenix fläktarna monterade, Blev en rejäl skillnad istället för fractal design fläktarna med svart ram då dessa är helvita istället.

Lackerade även den svarta "fläkthållaren" i fram till vit istället, blev också en rejäl skillnad då den var svart tidigare och sen att det kom till helvita fläktar i fronten på chassit. (bild på detta kommer i nästa uppdatering)

__________________________________________________________________________________

Det som ska göras framöver som är planerat är följande:

  • Lackera framkåpan till fläktarna vit

  • Invänta fractal design klistermärkena så jag kan sätta ett på nätaggregatet

  • Vänta på att inet skickar fläkten som var trasig så jag kan montera den i botten på datorn.

  • Ska även beställa ny radiator då den tidigare jag hade var corsair H70 core, som jag inte ens hittade längre när jag sökte, så tänkte dags att ersätta! så beställt en corsair H80i av anledning att jag kände det var dags för en ny sen såklart för att man kan ställa in att corsair märket har LED funktion som ska ställas in på färgen blå givetvis!

  • Beställde även med två stycken till bitfenix 120mm spectre vit fläktar som ska monteras på radiatorn.
    Även fått mail från maxfps.se att de skickat kablarna som var rest noterade på beställningen så de är också påväg

  • Göra en platta i plexiglas samt lackera den vit som ska sitta i bak på datorn för att dölja ljudisoleringsduken som sitter på baksidan av chassit, Ska även maskera mönster och montera blåa led lampor bakom så mönstret kommer lysa blått.

Uppdatering kommer inom kort när jag börjar få hem leveranserna jag inväntar!
Har ni några förslag på saker jag kan fixa framöver/feedback är det uppskattat.

Permalänk
Medlem

riktigt snyggt! lägg upp detta på galleriet så man kan rösta

Permalänk
Skrivet av 007onex:

riktigt snyggt! lägg upp detta på galleriet så man kan rösta

Tack så mycket!
Tänkte slänga upp allt i galleriet när projektet är färdigt

Permalänk

Lite mer prylar har anlänt!

Ny uppdatering!

Tjenare! har nu fått leveranserna jag väntat på och ska ta mig tiden att fixa detta imorgon, Så en mindre uppdatering kommer under veckan. Inväntar även på att biltema ska få hem mer plastglas så jag kan börja med en till platta jag ska ha i datorn. samt en som täcker sidan av radiatorn och fläktarna

[LEFT]Det jag fått hem just nu som ska monteras är följande:

  • Corsair H80i radiator

  • Blåa led lampor

  • blå sleevad USB kabel som var rest noterad från maxfps.se

  • 2x bitfeenix spectre vit 120mm fläktar till radiatorn[/LEFT]

Bild på leveransen

mer uppdateringar kommer inom kort.