Bygga en dator på slutet av 90-talet

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Vanligaste floppy formaten under början av 90-talet var DD och HD dvs 720/1,44MB disketter (amiga använde uteslutande DD).

Men att du fått Windows 98 på 4 disketter stämmer inte, det kan itne få plats hur man än bär sig åt, låter mer som du fick en startdiskett och några disketter med drivrutiner.

Kan ha varit något annat.. Minns bara att skiten BSOD hela tiden. Var ett sådant där paket från Compaq som farsan fick via jobbet. Skiten var full av bloatware och minns att man fyllde 10GB hårddisken nästan direkt med all form av skit. Antivirus? Vad var det?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast

Som alla tidigare har nämnt så är det egentligen ingen större skillnad frånsett det faktum att chassina inte var lika genomtänkta nu som då. Modulära agg existerade inte. Gömma kablage bakom moderkortsplåt var inget man funderade på. Ventilation och dammfilter var väl inte heller nåt som var standard.

Sen det där med att bygla de hemska IDE-diskarna med sina tjocka kablar och molexkontakter... uj uj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan ha varit något annat.. Minns bara att skiten BSOD hela tiden. Var ett sådant där paket från Compaq som farsan fick via jobbet. Skiten var full av bloatware och minns att man fyllde 10GB hårddisken nästan direkt med all form av skit. Antivirus? Vad var det?

Compaq ^^ Förklarar saken De var extremt fulla med skit, många tillverkare hade mycket skit på den tiden men jag tyckte Compaq var värst! Datorn gick slött när den var nyköpt på grund av deras skräp, omsinstallation av Windows 98 på dem gjorde susen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Compaq ^^ Förklarar saken De var extremt fulla med skit, många tillverkare hade mycket skit på den tiden men jag tyckte Compaq var värst! Datorn gick slött när den var nyköpt på grund av deras skräp, omsinstallation av Windows 98 på dem gjorde susen

Höll iallafall i nästan sex år innan det blev en Dell dator. Dellendatorn var på sin tid en värsting. Intel P4 med 1GB ram och ett Radeon 9800pro och dessutom en TFT skärm med trådlöst internet. Det var grejor det även det beställt via farsan jobb. Har rester kvar från den tiden liggandes häromkring. Dell hade sina lustiga lösningar. Bla var kylaren bara en kylfläns under en plasttratt som använde de bakre fläktarna till att tillföra luft till CPU:n.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Minns att första datorn jag fick kom med windows 98 på åtta floppydisketter. Kom ihåg att floppydisketterna ett tag nästan fyrdubblade sin kapacitet. De första hade typ en lagringskapacitet på några hundra KB. Minns även att den "Stora nyheten" var tre USB uttag. Wooow tänkte man. Problemet var väl att det inte fanns några som helst produkter som utnyttjade USB vid det tillfället. Mus och tangentbord gick ju via PS/2.

Windows 98 Retail kom på 39 disketter, upgrade på 38st

Permalänk
Medlem

Master/Slave krångel och blåskärm är det som först kommer på tanke.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Master/Slave krångel och blåskärm är det som först kommer på tanke.

Vad tycker du var krångel med Master/slave? Jag tyckte inte det var några problem alls, skippa Cable select och sätta en master en slave på samma kabel, eller du menar att alla enheter hade olika beskrivningar till var man satt bygeln för master/slave och det var bökigt att tyda ibland?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

Och Windows XP gick att få på 125 disketter, och skulle Windows 8 gå att få på diskett så skulle man behöva 1713st

1,713 Floppy Disks needed for Windows 8 installer

Man skulle behöva flera floppy drives till hands

Visa signatur

Motherboard: Asrock x870E Taichi Lite | Processor: AMD Ryzen 9 9950X3D | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

I polarens Comapaq, tror det var en P2 300 hade dom täckt för alla expansionsplatser som inte användes vid leverans, riktiga grisfasoner.

Som redan nämnts var hårdvaran likvärdig att installera, kanske lite mer pill. I slutet av 90-talet övergick väl AT > ATX också om jag inte minns helt fel? Har ett svagt minne av att jag hade ett AT-agg men det nya modekortet jag beställt var ATX. Mjukvara däremot, drivrutiner för ljudkort och nätverkskort kunde vara rena döden att hitta ifall man slarvat bort disketten/skivan som följde med, DOS-läge, inget stöd för ljudet i vissa spel osv.

Permalänk
Medlem

Alla lådor var beige/bruna på den tiden,samma färg som bakgrunden till denna texten.
Turboknapp i fronten var också vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Glöm inte allt kladd med EMS/XMS och dylikt i dos förr.

Dom där dj-lva 640k RAM...

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Fästanordningen för kylflänsar var också betydligt sämre förr. Jag och brorsan skaffade en Thermaltake Super Orb-kylare till vår nyinköpta dator vi byggde ihop som hade en 1200mhz AMD Thunderbird, bara för att inse att kylaren var högljudd och askass. När den sen skulle avmonteras och ersättas så satt de där monteringsöglorna som berget i hakarna på CPU-sockeln, så när vi äntligen fick bort skiten hade vi tyvärr lyckats krossat en liten liten bit av hörnet på CPU-kärnan...Så den bootade inte igen Minns att vi sparat våra surt förvärvade månadspengar länge för att köpa den CPUn (tror den kostade 3000-3500kr på den tiden).

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Vad tycker du var krångel med Master/slave? Jag tyckte inte det var några problem alls, skippa Cable select och sätta en master en slave på samma kabel, eller du menar att alla enheter hade olika beskrivningar till var man satt bygeln för master/slave och det var bökigt att tyda ibland?

Minnst att jag hade problem att boota när cd var inblandat.
Dock kan man väll skylla på att man var ung(född på 90talet) och inte hade manualer eller internet hemma

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Mitt först bygge nångång 1999-2000 var med en AMD Athlon Thunderbird.
Det som var skillnad på den mot hur det ser ut idag var ju också att det inte fanns nån Heatspreader på kärnan så den var "naken".
Kom ihåg mycket väl att jag var livrädd att fästa kylaren som var en hemsk sak.
Det var inte bättre förr

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:AMD-AthlonXP-1700.jpg
Inte exakt samma men visar på hur det såg ut ^^

Visa signatur

Intel Core Ultra 9 285k, Asus TUF Z890-Plus, Asus RTX 4070 OC, Corsair 32GB DDR5, Noctua NH-D15 G2, be quiet Dark Base 900, Asus Rog Strix 1000w, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Man fick ju ofta ha en boot-floppy för att cd-romen skulle hoppa igång, om man skulle installera t.ex. windows från cd-rom. Fanns inte alltid möjlighet att boota från cdrom

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Sen var det svårt att få tag på drivrutiner ifall man tappat bort disketten,eller inte haft något.
Man fick gå till den lokala datorhandlaren och försöka tigga till sig en kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

I polarens Comapaq, tror det var en P2 300 hade dom täckt för alla expansionsplatser som inte användes vid leverans, riktiga grisfasoner.

Som redan nämnts var hårdvaran likvärdig att installera, kanske lite mer pill. I slutet av 90-talet övergick väl AT > ATX också om jag inte minns helt fel? Har ett svagt minne av att jag hade ett AT-agg men det nya modekortet jag beställt var ATX. Mjukvara däremot, drivrutiner för ljudkort och nätverkskort kunde vara rena döden att hitta ifall man slarvat bort disketten/skivan som följde med, DOS-läge, inget stöd för ljudet i vissa spel osv.

Ush ja OEM datorer har vart väldigt grisiga, popnitade chassin, förtäkta expansionsplatser, egna skumma skruvar ofta bara en plats för HDD sen så något som retade mig enormt är OEM datorer där de sparat in pengar på att INTE lött dit AGP/PCI platser som inte användes i konfiguratinen man köpte, väldigt många gånger jag sett OEM datorer med en AGP plats fast utan kontakten, har vid ett flertal tillfällen lött dit kontakten och det har fungerat.

Skrivet av mr_sQuinty:

Dom där dj-lva 640k RAM...

Ja ush...

Skrivet av BergHa:

Minnst att jag hade problem att boota när cd var inblandat.
Dock kan man väll skylla på att man var ung(född på 90talet) och inte hade manualer eller internet hemma

Många körde inte OS hårddisk och CD på samma kabel för att slippa problem

Skrivet av orig_rejser:

Man fick ju ofta ha en boot-floppy för att cd-romen skulle hoppa igång, om man skulle installera t.ex. windows från cd-rom. Fanns inte alltid möjlighet att boota från cdrom

Sen om du skapade en boot-diskett från en dator utan CD-Rom så kom inte drivrutinerna för CD-rom med så de fick man komma ihåg att lägga dit manuellt om man skulle botta en dator med CD-Läsare

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Många har nämt men en liten recap av mina minnen.

- Blödande fingrar från vassa kanter och kylflänsar
- Ofta brainfart på master-slave förhållanden på IDE diskar
- Flisor lossnade från CPU core när Socket-A kylflänsen åkte av/på ofta
- Överklockning med blyertspennor, dipswitchar, avklippta processorben
- Pärm med drivrutinsdisketter för installation av olika enheter
- Distinkt ordning på hur drivrutinerna skulle installeras för bästa effekt
- Extremt icke-användarvänliga chassin
- Massiva flatkablar till alla diskar
- 80mm fläkt som störst, ofta mindre. Stökiga och högljudda fläktar runt om
- Dyrt, riktigt dyrt, med allt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

ojojo , det är fett mycket lättare nu
dom skitfula platta skitkablarna som ställde till det i dom skitfula kassa datorchassina
IRQ interrupt strulande
Klockningen var iofs betydligt roligare å fippla å flytta byglar å trixxa , men blev det fel kunde det bli fel utavbarahelvete
Fanns oftast inget tillgängligt internet och få hjälp av när skiten strulade (som tidigare nämnts så var nätverk ren pest ibland att få igång)
Det fanns så mycket man kunde göra fel och svårt att upptäcka (master/slave typ)
Fanns inga vettiga kylare (nja det fanns men kostade därefter) , vet att jag tog upp ett stort jävla hål i sidoplåten och monterade en 220v fläkt från en röntgenkamera för att kyla .... vaddå ljudnivå

Men kul var det , då var man ju ung och entusiastisk ... nu vill jag bara att det ska funka

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Många har nämt men en liten recap av mina minnen.

- Massiva flatkablar till alla diskar
- 80mm fläkt som störst, ofta mindre. Stökiga och högljudda fläktar runt om

Jag använde ofta en mattkniv till PATA kablarna och skar upp mellan alla ledarna, ett bra tips som inte många gjorde på den tiden. Kan bero på att lufströmningen inte var lika viktig då.

Fläktarna är nog något jag inte tycker om idag, har ett flertal retro byggen och det ettriga surret från små fläktar är väldigt obehagligt så jag bygger alltid om idag till moderna och ofta större fläktar

Edit: Har nyligen fått tag på det här NOS (New Old Stock) Chassit från tyskland till mitt nuvarande retrobygge jag jobbar på Helt underbart stiligt Obruten förpackning och inte någon missfärgning, älskar när man kan få tag på NOS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MMminnen

Jag har fortfarande en antistatlåda med minnen, till servrar, apple och diverse pc-varianter.
Svårast var att få gamla grejer att fortsätta fungera när man bytte moderkort osv.
ISA-bussen var inte rolig, ställa in irq (funkar automagiskt i bios idag), drivrutiner var ett elände man hade drivor med disketter (även 5,25 tums Man lärde sig att använda vissa kort som hade bra drivrutiner. Google fanns inte!
pci var ett stort fall framåt, sedan kom alla dessa ibördes inkompatibla AGP-slottar <morr> jag har fortfarande kvar ett par pci-grafikkort för testning, det var för multimonitoruppsättningar då (ett grafikkort per skärm).
SCSI (system can't see it) särskilt i RAID var pilligt att få igång men sedan gällde "if it works, don't fix it!". Massor med olika kontakter och kablar. Lödkolv och trevlig elektronikbutik ett måste.
DOS 6.22/win3.11 ersattes av bantat dos 7/w95/95b/98/Me men jag snöade in på NT 3.5/4/2000 innan det blev Solaris/Linux för slanten.

Jag saknar inte tjockskärmarna, mina Nokia 19 och 21 tummare var stora och strömslukare.

Allt var dyrt!

Visa signatur

Lek

Permalänk
Hedersmedlem

Gammal miniburk med AT-agg och ett Abit TX-5 moderkort. Osäker på CPU, troligen vanlig P166. Notera de tre kylflänsarna till strömförsörjningen, Ser ut som linjär reglering, troligen inget switchat. Anandtech testar.
Millenium 2 och ett Soundblaster 32 (ursprungliga versionen (Edit: Tydligen hette första 32 AWE, så då är det AWE32, utan AWE var någon budgetversion med andra kretsar), med alla feta manualer, rena biblioteket och även lådan kvar) samt nätverkskort som jag inte minns och glömde titta. Svarta ISA-portarna överst.

Riktigt cool låda där framsidan ser ut som baksidan på en vanlig låda (hur man skruvar fast alltså, höljet monteras framifrån) från en gammal Vice-dator. Kom med Windows Millenium! Syns även en Seagate Medalist på 6,4GB som jag köpte 1997, kostade runt 4000 och hade hela 5 skivor. Startar man den löst roterar den vid start pga momentet från skivorna. Största som fanns då. Ett år senare blev Seagate först med att gå över till glidlager (FDB) istället för kullager. Tyvärr överhettade de ständigt och alla dog, har ingen kvar. Då hade kapaciteten gått upp till 9,1GB.

Översikt.

Tror detta är ett Asus TX-97 (lite osäker, har även HX-varianten, men tror TX var första med BGA på båda kretsarna, HX bara på en och VX ingen). Igen osäker på CPU men högst troligen en P166MMX eller P233MMX. Tseng Labs 6000 graffe med ovanliga MDRAM-minnen som var sockelmonterat, ihop med Voodoo1 och ett Soundblaster AWE32 alt vanligt 32 i en senare version än i den andra burken. Samt nätverkskort (även med BNC-kontakt givetvis ).

Återkommer med konfigurationsfiler och lite OS-bilder när jag haft tid att kolla igenom.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/WP_20...

Gammal miniburk med AT-agg och ett Abit TX-5 moderkort. Osäker på CPU, troligen vanlig P166. Notera de tre kylflänsarna till strömförsörjningen, Ser ut som linjär reglering, troligen inget switchat. Anandtech testar.
Millenium 2 och ett Soundblaster 32 (ursprungliga versionen, med alla feta manualer, rena biblioteket och även lådan kvar) samt nätverkskort som jag inte minns och glömde titta. Svarta ISA-portarna överst.

Riktigt cool låda där framsidan ser ut som baksidan på en vanlig låda (hur man skruvar fast alltså, höljet monteras framifrån) från en gammal Vice-dator. Kom med Windows Millenium!

Översikt.

Tror detta är ett Asus TX-97 (lite osäker, har även HX-varianten, men tror TX var första med BGA på båda kretsarna, HX bara på en och VX ingen). Igen osäker på CPU men högst troligen en P166MMX eller P233MMX. Tseng Labs 6000 graffe med ovanliga MDRAM-minnen som var sockelmonterat, ihop med Voodoo1 och ett Soundblaster AWE32 alt vanligt 32 i en senare version än i den andra burken. Samt nätverkskort (även med BNC-kontakt givetvis ).

Återkommer med konfigurationsfiler och lite OS-bilder när jag haft tid att kolla igenom.

Tack för bilderna Liten fin burk du har där, chassit jag postade ovan är det jag håller på med mitt lite ovanliga retro bygge där jag använder ett mITX moderkort med Transmeta crusoe processor, moderkortet kommer troligen från en gammal bankomat eller dylikt som körde Windows 98

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Missade ju närbilden på 32an!:

Massiv CPU-kylare, hehe.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Lådorna hade sällan en sida som kunde skruvas loss, i 99% av fallen fick man trä både väggar och tak (i ett stycke) över resten av burken... Lite segt. Sen fanns det typ inga customgrejer som tex. 3e-partskylare. Överlag fanns det mycket mindre saker att välja på.

IDE-kablarna var jobbiga, man skulle sätta enheterna ivrätt ordning och välja med en pin om de var master eller slave (på hdd och CD). Det fanns aldrig utrymme att gömma kablar

Ville man ha extra fläktar fick man ta fram vinkelslipen och göra egna hål.

Allt var grått (fanns ett fåtal svarta chassin).

Nätverkskort och ljudkort var aldrig inbyggda på moderkortet utan installerades som separata instickskort.

EDO-minnen tror jag var tvungna att monteras i identiska par men när SD-minnen kom kunde man blanda friskt. Ett av mina moderkort kunde dessutom blanda EDO och SD-ram.

Mitt 2:a grafikkort kunde uppgraderas med mer minne, och fick då stöd för 3D-grafik!

Ville man ha två skärmar fick man stoppa i två grafikkort.

Betalade 1200:- för 64 MB RAM

Efter varje spelhelg var jag tvungen att installera om Windows. Vissa spel startade bara i DOS. Innan DirectX var man tvungen att konfigurera ljudet... Välja modell, DMA och IRQ i varje spel. Soundblaster compatible var bra att ha!

Nätverk skötte man via coax och alla var kopplade på "samma" kabel via T-kors. De som satt sist och först fick montera motstånd i änden på Ta körs kopplingen som inte var ansluten till en kabel. Nätverkskort gick sönder rätt ofta på LAN, så man fick ta med extra nätverkskort. Alla LAN började fö. med att installera om Windows så en bra startdiskett var helig.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skurtbert:

Lådorna hade sällan en sida som kunde skruvas loss, i 99% av fallen fick man trä både väggar och tak (i ett stycke) över resten av burken... Lite segt. Sen fanns det typ inga customgrejer som tex. 3e-partskylare. Överlag fanns det mycket mindre saker att välja på.

IDE-kablarna var jobbiga, man skulle sätta enheterna ivrätt ordning och välja med en pin om de var master eller slave (på hdd och CD). Det fanns aldrig utrymme att gömma kablar

Ville man ha extra fläktar fick man ta fram vinkelslipen och göra egna hål.

Allt var grått (fanns ett fåtal svarta chassin).

Nätverkskort och ljudkort var aldrig inbyggda på moderkortet utan installerades som separata instickskort.

EDO-minnen tror jag var tvungna att monteras i identiska par men när SD-minnen kom kunde man blanda friskt. Ett av mina moderkort kunde dessutom blanda EDO och SD-ram.

Mitt 2:a grafikkort kunde uppgraderas med mer minne, och fick då stöd för 3D-grafik!

Ville man ha två skärmar fick man stoppa i två grafikkort.

Betalade 1200:- för 64 MB RAM

Efter varje spelhelg var jag tvungen att installera om Windows. Vissa spel startade bara i DOS. Innan DirectX var man tvungen att konfigurera ljudet... Välja modell, DMA och IRQ i varje spel. Soundblaster compatible var bra att ha!

Nätverk skötte man via coax och alla var kopplade på "samma" kabel via T-kors. De som satt sist och först fick montera motstånd i änden på Ta körs kopplingen som inte var ansluten till en kabel. Nätverkskort gick sönder rätt ofta på LAN, så man fick ta med extra nätverkskort. Alla LAN började fö. med att installera om Windows så en bra startdiskett var helig.

Som jag minns det fanns det inga boxade processorer alls på den tiden, allt var tray, och därför var alla kylare tredjepart, som du bl a kan se ovan, AVC och Globalwin.

Jag har P2-kort med inbyggt Yamaha ljudkort från 1998 (tror jag).

Med grått menar du beige antar jag? Jag har iofs ett gråsvart Chieftech Dragon från den tiden.

1999 kom Matrox G400 (har ett Max) som stödde dubbla skärmar ensamt.

Annars är vi överens.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Missade ju närbilden på 32an!:

Massiv CPU-kylare, hehe.

Ohh.. The days när man behövde separata kontrollkort för nästan allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Själva byggandet var ju hyfsat identiskt. Mycket har inte ändrats sedan dess. Ja, förutom chassina och viss kabelage då. Den största skillnaden är helt klart operativsystemet som behöver betydligt mindre meck för att fungera. Plug and play var ju icke existerande under stora delar av 90-talet och en hel del pillande i kommandoprompten kunde krävas. Sedan var operativsystemen så små att de kunde nästan få plats på en diskett.

Jag minns att vi hade windows 98 på ca 30-40 disketter

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535