Bygga en dator på slutet av 90-talet

Permalänk
Entusiast

Bygga en dator på slutet av 90-talet

Hallå där alla entusiaster!

Det är nämligen så att jag bara är lite nyfiken på hur ett bygge av dator runt år 1998-2000 såg ut jämfört med idag 2014 när det kommer till själva bygget, installering av operativsystem, drivrutiner etc

Det är ju otroligt smidigt (tycker jag) att bygga en stationär dator idag både när det gäller själva bygget och installation av mjukvara, allting är väldigt användarvänligt och hjälpsamt.
Men hur var det för 15 år sedan? Jag vet att det säkert var ännu krångligare och avancerat för ännu längre sedan men jag är specifikt nyfiken på just eran vid Windows 95/98.

Kan tänka mig att det finns en hel del som har ändrats och själv har jag inte mycket kunskap om detta område men det jag tror att jag vet är att hårddiskar använde "PATA" istället för SATA och att grafikkort anslöts via "AGP" istället för PCI-Express.
Det finns ju dock säkert 10000 fler skillnader jämfört idag, det är jag säker på!

Så upplys en ung pojkspoling hur en dator byggdes från början till start på slutet av 90-talet så får ni en Swec-kram av mig!
Ha're gött!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Hallå där alla entusiaster!

Det är nämligen så att jag bara är lite nyfiken på hur ett bygge av dator runt år 1998-2000 såg ut jämfört med idag 2014 när det kommer till själva bygget, installering av operativsystem, drivrutiner etc

Det är ju otroligt smidigt (tycker jag) att bygga en stationär dator idag både när det gäller själva bygget och installation av mjukvara, allting är väldigt användarvänligt och hjälpsamt.
Men hur var det för 15 år sedan? Jag vet att det säkert var ännu krångligare och avancerat för ännu längre sedan men jag är specifikt nyfiken på just eran vid Windows 95/98.

Kan tänka mig att det finns en hel del som har ändrats och själv har jag inte mycket kunskap om detta område men det jag tror att jag vet är att hårddiskar använde "PATA" istället för SATA och att grafikkort anslöts via "AGP" istället för PCI-Express.
Det finns ju dock säkert 10000 fler skillnader jämfört idag, det är jag säker på!

Så upplys en ung pojkspoling hur en dator byggdes från början till start på slutet av 90-talet så får ni en Swec-kram av mig!
Ha're gött!

Själva byggandet var ju hyfsat identiskt. Mycket har inte ändrats sedan dess. Ja, förutom chassina och viss kabelage då. Den största skillnaden är helt klart operativsystemet som behöver betydligt mindre meck för att fungera. Plug and play var ju icke existerande under stora delar av 90-talet och en hel del pillande i kommandoprompten kunde krävas. Sedan var operativsystemen så små att de kunde nästan få plats på en diskett.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kallas man för entusiast bara för att man då och då behöver DOS6.22 och Win 3.11 i arbetet

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk

hej,

Det är som Tumnus säger, ganska identiskt fast lite mer "pilligt" då det t.ex inte fanns modulära agg och de var oftast monterade i toppen av chassit med bulkiga kablar och feta molex, IDE kablar man skulle på något snyggt sätt sätta utan att fylla chassit med kablar (vilket man alltid misslyckades med)

floppy, hdd, cdrom hade alla varsin FET IDE kabel och ström, sedan hade man alla andra kablar dinglade från agget osv... ush hata

chassina hade oftast endast en fläkt också... en ut och ingen in... det fick man modda dit själv ;P

BIOS pill var inte det lättaste... det var inte lika mycket "plug n play" som det är nu.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Det var ganska lätt då med. Speciellt när Windows95 kom. Enda egentliga skillnaden mot nu är att de flesta drivrutiner inte fanns inbyggda i OS så man fick installera mer manuellt. Det jobbigaste var om man inte hade drivrutiner för nätverkskortet på diskett och därför inte kunde få igång nätverket för att ladda hem resterande drivisar, så det gällde att vara lite mer förberedd. Om jag inte minns helt fel så fanns Windows95 som både diskett- och CD-installation. Blev en jäkla massa disketter att mata

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk

I stora hela så är det ingen större skillnad på datorbygge from 1995-2014. Tillgångsförfanadet är fortfarande det samma. Formfaktorn på moderkortena har ändrats förståss och chassina var tunga som as. När man skulle installera windows 3.11 till Wndows Millenium så behövdes boot diskett. Likaså för Windows NT varianterna. Tack att man slipper det i dagsläget

Jag behövde dock drivrutins disketter för det flesta nätverkskorten då jag jobbade åt Piteå Kommun som nätverksadministratör och alla datorer där hade olika nätverkskort. Man hade även släktingar som man for till och hjälpte. Det blev att man samlade på sig en jäkla bunt med disketter i slutändran och likaså cd skivor med olika operativ. Har kvar den samlingen som ett minne från en bra era

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Jobbigaste var oftast att få skiten att boot upp ordentligt vid installation så allt fungerade och windows inte missade något, hade alla möjliga boot diskar med dos och annat hemkok med drivers m.m. som krävdes och hade man någon de minsta udda (icke default körandes) hårdvara var det bäst att man hade kvar disketten med drivers annars var det tungt.

Utöver det var det ganska sig likt, själva monteringen är ju mer eller mindre samma med lite andra sockets/ports/bussar bara.

Hårdvaran har utvecklats för att bli snabbare,mindre och mer effektiv men i övrigt är det inte mycket nytt, stora skillnaderna är pga den ökade kraften och bättre design att saker fungerar lättare idag.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Nja svårare skulle jag inte vilja säga, det är ungefär samma som idag. Installationer och liknande tog dock längre tid med långsammare hårdvara, men och andra sidan var man van vid att en snabb dator tog sin tid på den tiden så det var ju helt normalt.

Några skillnader är ju som du sagt SATA vs PATA, rätt så mycket krångligare att få en snygg installation med PATA kablarna.
Dock så skulle jag säga att grafik som satt i PCI och AGP är ingen större skillnad jämfört med PCI-E bara att trycka in och köra. Sen var ju SLI lite annorlunda, på den tiden med slavkort och korta skärmkablar mellan korten.
Den största skillnaden mot idag är ju montering av kylaren, förut snäppte man fast dem i sockeln med en metallbygel, riktigt jobbigt att få dit, och bröt du av klackarna på moderkortet så var man körd, och du behövde skaffa ett nytt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Det var ganska lätt då med. Speciellt när Windows95 kom. Enda egentliga skillnaden mot nu är att de flesta drivrutiner inte fanns inbyggda i OS så man fick installera mer manuellt. Det jobbigaste var om man inte hade drivrutiner för nätverkskortet på diskett och därför inte kunde få igång nätverket för att ladda hem resterande drivisar, så det gällde att vara lite mer förberedd. Om jag inte minns helt fel så fanns Windows95 som både diskett- och CD-installation. Blev en jäkla massa disketter att mata

Håller med, nätverksbiten var alltid det knöligaste.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Entusiast

Tack för alla svar hittills!
Ni/vi är som vanligt snabba på svar

Jag vet att det inte handlar om natt och dag men varje liten detalj finner jag intressant så fortsätt gärna posta information om vad det än kan vara!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Hallå där alla entusiaster!

Det är nämligen så att jag bara är lite nyfiken på hur ett bygge av dator runt år 1998-2000 såg ut jämfört med idag 2014 när det kommer till själva bygget, installering av operativsystem, drivrutiner etc

Det är ju otroligt smidigt (tycker jag) att bygga en stationär dator idag både när det gäller själva bygget och installation av mjukvara, allting är väldigt användarvänligt och hjälpsamt.
Men hur var det för 15 år sedan? Jag vet att det säkert var ännu krångligare och avancerat för ännu längre sedan men jag är specifikt nyfiken på just eran vid Windows 95/98.

Kan tänka mig att det finns en hel del som har ändrats och själv har jag inte mycket kunskap om detta område men det jag tror att jag vet är att hårddiskar använde "PATA" istället för SATA och att grafikkort anslöts via "AGP" istället för PCI-Express.
Det finns ju dock säkert 10000 fler skillnader jämfört idag, det är jag säker på!

Så upplys en ung pojkspoling hur en dator byggdes från början till start på slutet av 90-talet så får ni en Swec-kram av mig!
Ha're gött!

Som Tumnus redan sagt var skillnaden väldigt liten. Den stora skillnaden var väll lite annat kablage och mer problem med drivrutiner då windows inte innehöll någonting från start. Var tex tvungen att ha separat mus och tangentbord alla old style grejer för att installera drivrutiner till mitt "flashiga" trådlösa innan det nya gick att använda över huvudtaget. Samma gällde med så gott som allt annat också, typ det ända som hittades och visades utan extra drivrutiner var bilden på skärmen.

Skrivet av Tumnus:

Själva byggandet var ju hyfsat identiskt. Mycket har inte ändrats sedan dess. Ja, förutom chassina och viss kabelage då. Den största skillnaden är helt klart operativsystemet som behöver betydligt mindre meck för att fungera. Plug and play var ju icke existerande under stora delar av 90-talet och en hel del pillande i kommandoprompten kunde krävas. Sedan var operativsystemen så små att de kunde nästan få plats på en diskett.

Fast nu är du ju lite längre tillbaka i tiden med mjukvara än det TS frågar om. Win98 var i alla fall inte väldigt långt ifrån plug n play, installera OS, installera Drivrutiner och det fungerade (från 98se i alla fall när jag byggde min första dator)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adrian_cool69:

hej,

Det är som Tumnus säger, ganska identiskt fast lite mer "pilligt" då det t.ex inte fanns modulära agg och de var oftast monterade i toppen av chassit med bulkiga kablar och feta molex, IDE kablar man skulle på något snyggt sätt sätta utan att fylla chassit med kablar (vilket man alltid misslyckades med)

floppy, hdd, cdrom hade alla varsin FET IDE kabel och ström, sedan hade man alla andra kablar dinglade från agget osv... ush hata

chassina hade oftast endast en fläkt också... en ut och ingen in... det fick man modda dit själv ;P

BIOS pill var inte det lättaste... det var inte lika mycket "plug n play" som det är nu.

Största skillnaden då från nu när det kommer till chassina var att INGEN tillverkare hade ens tänkt tanken på att kablar kanske skulle kunna gömmas undan bakom moderkortsplåten för att det dels skulle se snyggare ut men även dels hindra dammbildning. Utan allt var i plåt och oftast i ett stycke..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag har byggt datorer i många år men jag ser ingen större skillnad då och nu.

Det var samma proccedur, moderkort, ram, processor, bildskärmskort.

Från ISA till PCI till AGP bildskärmskort/Grafikkort.

Beroende på hur långt tillbaka man går så fick man på en del moderkort ställa in frekvenser på processorerna via byglar på moderkortet.

Jag har dock även hållt på med maskiner där du styr klockfrekvensen genom att byta kristaller på moderkortet med en lödkolv.

Det är i stort sett samma, förutom OEM tillverkares burkar på den tiden som kunde ha allahända konstiga lösningar.

De var mycket grinigare vad för ram du kunde använda förr, många moderkort hade bara stöd för x antal banks vid x konfiguration och hastigheter och blandningar var olika ram var inte lika säkert att fungera som idag.

Olika moderkort och tillverkare av chassin följde inte riktigt samma standar som idag, du fick ofta kladda mer med front panel kontakter och USB etc men inga större svårigheter.

Ställa in master och slave på diskar/läsare, använda startdiskett när du skulle intallera OS.

Men som sagt överlag är det inte så stor skillnad då som nu så länge man pratar om x86 maskiner, tittar vi på andra som Amiga så är procedurer väldigt annorlunda.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Konstigt att ingen verkar nämna DIP switcharna som man alltid skulle ställa rätt. Idag existerar inget sånt knölande. Inte heller behöver man bygla diskarna som master/slave. Jag byggde min första runt -95.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem

Köpte första 486'an -94, så var väl egentligen inte ett eget bygge, men den uppdaterades med mera RAM, disk etc under de närmaste åren. och till slut en CDRW som kostade skjortan.-) som du skriver så använde hårddiskarna de klumpiga gråa fula kablarna, det var ett pyssel med o hålla koll på master/slave beroendes på vilken plats på kabeln man satte HDn och när man skulle installera flera diskar/cd/floppies.

Hmm nä AGP kom på någon senare *funderar* dator, och dessa konstiga USB kom också senare...

Körde dos, nortondos, novelldos och någon form linux, har även ett minne av att jag köpte OS2 WARP, 32st floppy diskar som skulle installeras en efter en efter en i rätt ordning och den höll på och frågade lite då o då när man skulle göra något efter någon av de där skivorna. nä fy tacka vet jag windows 8.
så om man skulle spela något spel, var det timmar att hålla på och göra om config.sys och autoexec.bat så det laddades rätt inställningar och drivrutiner. de flesta spel var inte byggda för att hanteras av så kraftiga datorer så fick hålla på och strypa ned datorn. just det den hade någon ful turboknapp som halverade hertzen också till 33hz hmm om jag kommer ihåg rätt.

Började arbeta med datorer -96, det värsta med dem då var att chassina var gjorda i kraftig plåt som var klippt i maskiner som inte fasade kanterna, så jag hade alltid skärsår på händer och underarmar, såg ut som värsta självmordsemoungen säkert om det nu hade funnits något sådant begrepp då.

det som var krångligt och stökigt var framförallt RAM, de har ju bytts ut i miljarders olika fysiska versioner. så jag har fortfarande ångest när jag skall trycka i mer RAM i en dator fast jag inte har haft något problem senaste åren.

men i det stora hela, same shit, men lite smidigare och enklare idag. Iaf när det gäller PC...
angående servrar så är jag lite mer nostalgisk, det var fan bättre kvalite på hårdvaran förr. just när man skall byta delar i dem.
nu så skall servrarna vara så små och lätta och puttinyttiga och de har sparat in på varje millimeter metall...så tar man bort ena nätaggregatet så är hela maskinen helt ranglig...typ...
kanske är för att jag mest har gått från IBM till HP på servrarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Jag har byggt datorer i många år men jag ser ingen större skillnad då och nu.

Det var samma proccedur, moderkort, ram, processor, bildskärmskort.

Från ISA till PCI till AGP bildskärmskort/Grafikkort.

Beroende på hur långt tillbaka man går så fick man på en del moderkort ställa in frekvenser på processorerna via byglar på moderkortet.

Jag har dock även hållt på med maskiner där du styr klockfrekvensen genom att byta kristaller på moderkortet med en lödkolv.

Det är i stort sett samma, förutom OEM tillverkares burkar på den tiden som kunde ha allahända konstiga lösningar.

De var mycket grinigare vad för ram du kunde använda förr, många moderkort hade bara stöd för x antal banks vid x konfiguration och hastigheter och blandningar var olika ram var inte lika säkert att fungera som idag.

Men som sagt överlag är det inte så stor skillnad då som nu så länge man pratar om x86 maskiner, tittar vi på andra som Amiga så är procedurer väldigt annorlunda.

Glöm inte bort trenden att löda fast ram och grafik/videokort i socketen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Var mera byglar på moderkortet som man var tvungen att fippla med, numera sköts det i BIOS.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

Som sagt ingen större skillnad när det kommer till hur allt såg ut och passade ihop, Förutom min Pentium 2 (233mhz) som hade lite ovanlig layout med processorn monterad på ett kort:

Sedan var det lite roligare att uppgradera grafikkort på den tiden då ett "high end" kort inte kostade så mkt, Skulle man dock ha en "plattskärm" så fick man punga ut ca 10k för en 15" med 1024x768 (Tror det var runt 1998)

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziip59:

Konstigt att ingen verkar nämna DIP switcharna som man alltid skulle ställa rätt. Idag existerar inget sånt knölande. Inte heller behöver man bygla diskarna som master/slave. Jag byggde min första runt -95.

Jag nämde byglar istället, är nyvaken så hade hjärnsläpp och glömde helt bort DIP, satt och tänkte på det men kom inte på namnet så struntade i det, dags för kaffe mån tro?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Samma sak hårdvarumässigt. Rätt lätt när W95 kom men inte i närheten av den kompletta drivrutinsarmada som windows update och W7 stoltserar med.

Många spel krävde DOS-läge och om inte (t ex) Soundblaster-installationen skötte det på rätt sätt var man tvungen att mecka i konfigurationsfiler för DOS-läget.

SET BLASTER=A220 I5 D1 T3 P330 H6 E620 | | | | | | | | | | | | | | | | | |_______ AWE 32 Only Parameter | | | | | | | |__________ "High" DMA Channel | | | | | | |_______________ MIDI Port | | | | | |__________________ Type of Card | | | | |_____________________ DMA Channel | | | |________________________ Interrupt | | |_____________________________ Port Address | |___________________________________ Environment Variable |________________________________________ DOS Command

http://www.rinkworks.com/apogee/s/6.4.2.shtml

Edit: Jo, hårdvaruinterrupts sköttes inte alls lika lätt, gick oftast inte att dela (eller inte alls beroende på enhet) och fick två enheter samma blev det tvärstopp. Man var tvungen att läsa IRQ-scheman för pci-portarna och jämföra med vad IDE-kanalerna körde med osv för att försöka minska risken för problem.

Med [code]-taggar blir det bättre formatering! :-)
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Själva byggandet var ju hyfsat identiskt. Mycket har inte ändrats sedan dess. Ja, förutom chassina och viss kabelage då. Den största skillnaden är helt klart operativsystemet som behöver betydligt mindre meck för att fungera. Plug and play var ju icke existerande under stora delar av 90-talet och en hel del pillande i kommandoprompten kunde krävas. Sedan var operativsystemen så små att de kunde nästan få plats på en diskett.

En?! Windows 3.11 levererades med 6 floppy, Windows 95 med 13 floppy

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Samma sak hårdvarumässigt. Rätt lätt när W95 kom men inte i närheten av den kompletta drivrutinsarmada som windows update och W7 stoltserar med.

Många spel krävde DOS-läge och om inte (t ex) Soundblaster-installationen skötte det på rätt sätt var man tvungen att mecka i konfigurationsfiler för DOS-läget.

SET BLASTER=A220 I5 D1 T3 P330 H6 E620
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |_______ AWE 32 Only Parameter
| | | | | | | |__________ "High" DMA Channel
| | | | | | |_______________ MIDI Port
| | | | | |__________________ Type of Card
| | | | |_____________________ DMA Channel
| | | |________________________ Interrupt
| | |_____________________________ Port Address
| |___________________________________ Environment Variable
|________________________________________ DOS Command

http://www.rinkworks.com/apogee/s/6.4.2.shtml

Glöm inte allt kladd med EMS/XMS och dylikt i dos förr.

Skrivet av Sabelskiöld:

En?! Windows 3.11 levererades med 6 floppy, Windows 95 med 13 floppy

Mitt Windows 95 kom faktiskt på 23 floppyies, så var lite olika där, sen är mitt 3.11 WFW på 9 disketter och vanliga 3.11 på 6 i mitt fall (WFW, windows for workgroups).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Sabelskiöld:

En?! Windows 3.11 levererades med 6 floppy, Windows 95 med 13 floppy

Och Office 97 på 44st disketter

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av som99:

Glöm inte allt kladd med EMS/XMS och dylikt i dos förr.

http://support.microsoft.com/kb/95555

CD-ROM drivrutinerna behövdes väl ibland laddas i höga minnet för att ge plats till annat lägre ner, musdrivrutiner liknande, DOS var meckigt.

Mjo, det finns massor, men mina retro-burkars konfiguration fungerar fortfarande så har inte behövt fundera på det på säkert 5+ år.

Edit: Ska se om jag orkar sparka igång Voodoo1/Millenium1-burken med Soundblaster 32 (fullängd, manuell jumper-konfig på det, inte som AWE i mjukvara) senare och se om jag hittar något intressant att klistra in.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

förut vad chassina oftast stansade i plåt... vassa plåtkanter överallt i chassit som du lätt kunde skära dig på när man skulle dra styva PSU kablar .
sen hade man mycket med strul med IDE kablar som inte kunde ligga hur som helst, fläktar som alltid höll 14 000 rpm, bajsbruna moderkort.

passformen på chassilock osv osv var itne den bästa på alla chassin, det var ofta man fick trycka och meckla lite för att få ihop saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

http://support.microsoft.com/kb/95555

CD-ROM drivrutinerna behövdes väl ibland laddas i höga minnet för att ge plats till annat lägre ner, musdrivrutiner liknande, DOS var meckigt.

Mjo, det finns massor, men mina retro-burkars konfiguration fungerar fortfarande så har inte behövt fundera på det på säkert 5+ år.

Edit: Ska se om jag orkar sparka igång Voodoo1/Millenium1-burken med Soundblaster 32 (fullängd, manuell jumper-konfig på det, inte som AWE i mjukvara) och se om jag hittar något intressant att klistra in.

Precis, jag har också ett par retro x86 burkar som jag använder, blir oftast att W95/98 burken fungerar till det mesta.
Jag har ett gravis ultrasound jag tänker använda i en 486:a vilket ger underbar musik i Doom, el-gitarren lever!

Äldre soundblaster kort börjar bli bökiga att få tag på idag, jag håller på med ett lite annorlunda retro bygge nu som kommer i galleriet när det är klart

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sabelskiöld:

En?! Windows 3.11 levererades med 6 floppy, Windows 95 med 13 floppy

Minns att första datorn jag fick kom med windows 98 på åtta floppydisketter. Kom ihåg att floppydisketterna ett tag nästan fyrdubblade sin kapacitet. De första hade typ en lagringskapacitet på några hundra KB. Minns även att den "Stora nyheten" var tre USB uttag. Wooow tänkte man. Problemet var väl att det inte fanns några som helst produkter som utnyttjade USB vid det tillfället. Mus och tangentbord gick ju via PS/2.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det jag kommer ihåg ifrån den tiden var väl runt 97.
Hade byggt en ny burk och hade inte riktigt koll på allting, men det funkade.

På den tiden hade man en röd "skjut-knapp" på baksidan av nätagget, förutom den sedvanliga brytaren.
Frågade farsgubben var den vart till för och fick till svar att "den skall du fan inte röra".
Tror det hann gå 1 dag innan jag sköt reglaget och märkte hur det flammade till i agget och det luktade illa.
(Burken var inte igång, som tur var.)
Nytt nätagg och jag hade lärt mig vad 220 volt gör med ett nätagg inställt på 110 volt.

Men som de andra berättat, nätverket vart ett jäkla meckel.
Själv satt vi med IPX mellan datorerna och svor oss förbannade varenda gång skiten buggade ur när vi lirade Warcraft 2 matcher.

Tycker mest man väntade på allting. Starta datorn, då han du gå på dass och göra nr 2.
Defragga så kunde man tjäna några sekunder.

Minns hur jävla avundssjuk jag var på grannens flådiga PII 233mhz.
Tvingade honom att installera Quake 2 (kunde inte ens installera det hemma).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Minns att första datorn jag fick kom med windows 98 på fyra floppydisketter. Kom ihåg att floppydisketterna ett tag nästan fyrdubblade sin kapacitet. De första hade typ en lagringskapacitet på några hundra KB. Minns även att den "Stora nyheten" var tre USB uttag. Wooow tänkte man. Problemet var väl att det inte fanns några som helst produkter som utnyttjade USB vid det tillfället. Mus och tangentbord gick ju via PS/2.

Vanligaste floppy formaten under början av 90-talet var DD och HD dvs 720/1,44MB disketter (amiga använde uteslutande DD).

Men att du fått Windows 98 på 4 disketter stämmer inte, det kan itne få plats hur man än bär sig åt, låter mer som du fick en startdiskett och några disketter med drivrutiner.

Skrivet av Optimist:

Minns hur jävla avundssjuk jag var på grannens flådiga PII 233mhz.
Tvingade honom att installera Quake 2 (kunde inte ens installera det hemma).

Vad hade du för dator när Quake 2 kom? Jag hade en Pentium på 75MHz som jag spelade Quake 2 på, var helt klart spelbart även om det krävde 90MHz

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av H4nsson:

Och Office 97 på 44st disketter

Och Windows XP gick att få på 125 disketter, och skulle Windows 8 gå att få på diskett så skulle man behöva 1713st

1,713 Floppy Disks needed for Windows 8 installer