Elgiganten "blåste" grannen på 3300 kr via supportavtal - PROBLEMET LÖST 2014-01-17

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Skall berätta vad grannen köpte

Skärm + försäkring till den (det var grannen med att betala fast försäkringen var värdelös)

Dator + försäkring OK (det var grannen med att betala fast försäkringen var värdelös)

Skrivare + patroner ( det var grannen med att betala för)

Supportavtal i 36 månader för 3300kr (säljaren nämnde inget pris, frågade om han ville ha hjälp med att installera datorn---- någonting grannen inte var beredd att betala någonting för

Vad har han för papper då? Vad har han skrivit under och vad står det på kvittot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vad har han för papper då? Vad har han skrivit under och vad står det på kvittot?

Han har ett vanligt kvitto där det står hur mycket han fick betala för rubbet. ca 8000kr

någonting mer hade han inte, vet att det finns broschyrer för supportavtal men kan inte hitta ett då det inte har det tillgängligt på deras hemsida.

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av newflag:

Han har ett vanligt kvitto där det står hur mycket han fick betala för rubbet. ca 8000kr

någonting mer hade han inte, vet att det finns broschyrer för supportavtal men kan inte hitta ett då det inte har det tillgängligt på deras hemsida.

Det låter väldigt märkligt. Vad säger Elgiganten om det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Det här låter inte som ett enkelt missförstånd, utan snarare att man medvetet försökt kollra bort sin kund, alternativt bortsett från att han inte förstått vad köpet innebar. Oavsett om det är lagligt eller inte är det knappast god betjäning.

Det finns gott om företag - företrädesvis mindre - som satsar på goda vitsord istället för stora reklamkampanjer. Tyvärr har de ofta lite högre priser, vilket gör att majoriteten inte handlar där.

Tror inte att det är praxis för datorkunniga säljare att försöka banka in alla detaljer i huvudet på en köpare som är oerfaren på data. Står man i handeln vareviga dag så tröttnar man nog på att förklara skiten och ser till att sälja något som uppskattningsvis ska funka för kundens behov.

Det handlar knappast om någon exakt logik det här med handel. Man får väl se till att man har lite toleranser människor emellan istället.

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det låter väldigt märkligt. Vad säger Elgiganten om det?

Vet inte det var det enda grannen hade sade han, frågade han om han fick något avtal till supporten men det verkar inte som han har ett.

skall in och fråga igen men borde han ha ett avtal för supporten också eller?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZman:

Ta i beaktning att jag arbetar på Elgiganten så jag tänker inte diskutera eller försvara vad säljaren i fråga sålt. Jag vill heller inte mena att jag pratar för eller åt företaget på något vis utan bara hur jag och mina kollegor ser på saken. Din granne verkar inte ha problem med pengar direkt och för dom flesta är inte 2495kr för tjänsten i fråga mycket pengar.

Länk till vad tjänsten innebär.
http://www.elgiganten.se/cms/s-TfisGQVuZsgAAAE2ZQtVOL9Q/supportavtal-fa-en-problemfri-datorvardag

Jag och mina kusiner valde att köpa just den tjänsten till vår morfar på 75år då han själv inte längre vill behöva ringa och be oss om hjälp varje gång han "raderat internet" (slängt eller "tappat bort" ikonen till firefox) eller liknande men självklart måste få hjälp med sin dator vid behov och inte enbart när någon har tid att ta av sin privata tid för att avlösa fel som ibland hindrar från att t.ex. kunna föra över pengar till rätt konton för att kunna handla mat eller likande.

När man får in en kund som vill köpa en ny dator och som har som mål att bara kunna betala räkningar, läs nyheter och maila via sin hotmail eller liknande väljer man självklart en billigare dator som kommer att göra jobbet om än inte snabbt, vilket ändå inte är någonting dom som i det här fallet äldre bryr sig om.

Man siktar istället på att kunden ska få en så problemfri tillvaro med sin nya dator som möjligt.

Just supportavtalet innehåller allt vad vi kan erbjuda kunderna vad gäller säkerhet och förenklad tillvaro.

Jag själv kan ju tycka att det är sjukt bra och inte alls speciellt dyrt om man tänker på hur mycket som ingår i priset.

Nedan är ett citat från sidan jag länkade till.

"Supportavtalet ger dig:
Installation av medföljande programvara och tillbehör.
Avinstallation av oönskad förinstallerad programvara.
Konfigurering av Internet och e-post.
Överföring av inställningar och dokument från din gamla dator.
Konfigurering av trådlöst nätverk.
Internet Security med abonnemang under hela avtalsperioden.
Konfigurering av Online backup med Automatisk säkerhetskopiering med obegränsat utrymme.
Obegränsad support under hela avtalsperioden.
Remotefix - distanssupport när du behöver hjälp
Virus tas bort och skador relaterade till viruset rättas till."

Vad gäller just den datorn som din granne köpte eller vad som gick fel kan jag inte uttala mig om då jag bara säljer mobiltelefoner och inte datorer och eller supportavtal men om jag vore dig så skulle jag vilja att min granne hade ett sådant avtal så jag själv inte behöver ansvara för dennes it-säkerhet.

Vad vet din granne eller för den delen som jag nämnde ovan min morfar om vilka mail man ska och inte ska öppna för att undvika virus och eller vilka förfrågningar om ens konto nr man ska akta sig för.

Ni kan fortsätta prata om konsumentverket och om det är rätt att inte ha öppet köp på tjänster som man redan utfört (installation osv), det är inte vad jag pratar om utan bara hur bra tjänsten är för en man/kvinna utan tekninska kunskaper.

Jag kommer som sagt inte svara på frågor eller försvara någonting.

//Sebbe

Ehm, grannen har ju ingen dator längre? Det är som om jag sålt ett hus till dig och med det huset köpte du med gräsklippning en gång i veckan. Du ångrar husköpet och flyttar istället till lägenhet och har nu ingen gräsmatta. Du betalar nu för något du inte har användning för.. Bra där!

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Har jag missförstått något eller vad skulle elgiganten gjort? Nekat kunden att handla innan han konsulterat med någon mer kunnig?
Eller är det själva supportavtalet? Skulle man skickat iväg 70-åringen UTAN att se till att han kan få support på ett smidigt sätt? Eller ska man förutsätta att alla kunder har en granne med bra kunskaper om datorer och it?

Spelar ingen roll personen ifråga är den mest naiva personen i världen.. Att lura gamla människor (eller någon människa i huvudtaget för den delen) som denne försäljare verkar ha gjort är skamlöst.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Be att få tala med butikschefen, det gjorde jag sist då dem vägrade ta tillbaka mitt tangentbord(MK-85) som tjöt satan när man kopplade in micen på tangentbordet! Dem sa att det va mitt fel, men när jag fick tala med BC så gick allt som smör och han som vägrade ta tillbaka tangentbordet fick en varning

Lycka till!

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem

En säljare ska inte pracka på folk vad som helst, en säljare är till för att hjälpa kunder med deras behov. Olika kunder = olika behov. Säljare som bara vill sälja det dyraste till varenda snubbe utan att ens beakta varför kunden kom in i butiken från första början är bara så jävla drygt.

I det här fallet fattar jag inte varför elgiganten är så jävla dryga, det handlar om 3300 spänn, i för dem sammanhanget en struntsumma. Kan lova att detta kommer sluta mycket dyrare för dem i form av förlorade kunder och dålig publicitet.

Säger inte vem som har rätt och fel i detta fallet utan bara att Elgiganten kunde varit så mycket smidigare och bara löst det utan problem...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Be att få tala med butikschefen, det gjorde jag sist då dem vägrade ta tillbaka mitt tangentbord(MK-85) som tjöt satan när man kopplade in micen på tangentbordet! Dem sa att det va mitt fel, men när jag fick tala med BC så gick allt som smör och han som vägrade ta tillbaka tangentbordet fick en varning

Lycka till!

Pratade men en annan anställd och hon gick in och pratade med "chefen" hon kom ut och talade om för mig precis samma sak som killen i återlämmningsdisken sade: vi kommer inte ge er tillbaka pengarna för supportavtalet då ni inte har rätt till att lämna tillbaka tjänsten (ungefär)

Skrivet av daskedennis:

En säljare ska inte pracka på folk vad som helst, en säljare är till för att hjälpa kunder med deras behov. Olika kunder = olika behov. Säljare som bara vill sälja det dyraste till varenda snubbe utan att ens beakta varför kunden kom in i butiken från första början är bara så jävla drygt.

I det här fallet fattar jag inte varför elgiganten är så jävla dryga, det handlar om 3300 spänn, i för dem sammanhanget en struntsumma. Kan lova att detta kommer sluta mycket dyrare för dem i form av förlorade kunder och dålig publicitet.

Säger inte vem som har rätt och fel i detta fallet utan bara att Elgiganten kunde varit så mycket smidigare och bara löst det utan problem...

Jag reagerade direkt när grannen sa att han betalat 8000kr för packet tog kvittot och såg

Dator + skärm + skrivare = 4000kr (ca)

supportavtal och försäkring = 4000kr (ca)

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

8k? Det får man ju en mac för som är problemfri från start. Råd honom att köpa en sån istället nästa gång och slippa vidare debakel. För din egen del har du gjort vad du kunnat. I det stora hela kom han lindrigt undan, telefonförsäljare med lotteri-scams och hjälpsamma antikhandlare som gärna tar en titt på familjeklenoderna kan sluta betydligt värre.

Talar av erfarenhet. Gamla människor är lätta offer. Det här var förmodligen ett billigt pris att betala för lite hårdare hud i fortsättningen, tyvärr lever vi i den värld vi lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

8k? Det får man ju en mac för som är problemfri från start. Råd honom att köpa en sån istället nästa gång och slippa vidare debakel. För din egen del har du gjort vad du kunnat. I det stora hela kom han lindrigt undan, telefonförsäljare med lotteri-scams och hjälpsamma antikhandlare som gärna tar en titt på familjeklenoderna kan sluta betydligt värre.

Talar av erfarenhet. Gamla människor är lätta offer. Det här var förmodligen ett billigt pris att betala för lite hårdare hud i fortsättningen, tyvärr lever vi i den värld vi lever i.

Han vill ha en stationär dator, därför skall hans snälla granne sätta ihop en åt honnom när vi lös denna konflikt med elgiganten!

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Det här blir ett långt inlägg, ber om ursäkt för det. Jag delar upp det i två delar
Del ett: Allmänna ord om säljare och attityd - Jag har själv jobbat som säljare i många år.
Del två: (efter -----------) Hur jag hade gått till väga i detta fall.

Jag blir lite mörkrädd när jag läser vissa kommentarer som exempelvis

" Visst är det fult av säljaren att lura på äldre personer en massa skräp, men det är deras jobb"

" Skulle man skickat iväg 70-åringen UTAN att se till att han kan få support på ett smidigt sätt?"

" Man bör kanske inte köpa prylar om man inte vet hur de fungerar. Kan inte se att Elgiganten gjort ngt fel." -
" för dom flesta är inte 2495kr för tjänsten i fråga mycket pengar."

Jag har jobbat som säljare i flera olika typer av butiker och det är inte på något vis en god säljares jobb att "lura" sina kunder. Som säljare (och då särskilt i en allmän kedja som elgiganten, och inte i en entusiast butik) bör man också inse att en majoritet av kunderna har sämre/lägre kunskap om produkterna än vad man själv har. Med det sagt så förekommer det också en mängd säljare som saknar kunskap om vad de säljer. Ett exempel är från Elgiganten Megastore i Västerås där en kund frågade om möjligheten om att koppla in datorn till en tv och säljaren svarade "jag tror den här datorn saknar Scart-kontakt. Det visade sig att säljaren inte sagt fel utan denne gick noggrant igenom ett antal datorer i jakt efter scart-kontakter. Kunden tackade vänligt men bestämt från ytterligare "hjälp" från säljaren.

En säljares jobb är att ta reda på vilket behov en kund har och utifrån det presentera den (eller ett par) alternativ man anser är de bästa för kunden - att helt sonika i så hög utsträckning försöka uppfylla kundens behov . Här kan det givetvis ingå att försöka se om det finns behov som kunden själv inte tänkt på men också att inte "undersälja" eller "översälja"- utan att skapa ett mervärde för kunden så att den förhoppningsvis känner sig nöjd och återkommer till dig och din butik vid senare köp. Det räcker här inte med att säga att "vill du att vi installerar den åt dig" och nöja sig med att kunden säger "ja, tack". Kunden måste ges relevant information! Detta är än viktigare när det gäller personer som man vid behovsanalysen märker kanske skulle ha stor nytta av sådana tjänster. Om kunden har ekonomiskt utrymme och känner att denna produkt/tjänst ger denne ett mervärde så kommer den att köpa produkten.

Tyvärr så börjar det ju bli en allt mer sällsynt säljartyp och istället börjar "Kränga" och "trycka ner varan i halsen på kunden" vara den mentalitet som gäller - att till varje pris sälja så många produkter och tjänster som ger ett mervärde för företaget/säljaren och inte till eller för kunden.
I säljandet av datorer så kan det absolut ingå olika former av support, installationer, försäkringar och vad som helst - som kan skapa ett mervärde för kunden. MEN, kunden måste informeras om vad produkterna och tjänsterna innebär och detta ska också gås igenom med kunden innan kunden skriver under något papper.

Detta bör i detta fall ha gjorts på ett sätt liknande detta:
Datorn som vi valt ut och som passar de behov du har kostar XXXX kronor
Sen bör en folder eller något liknande gällande tjänsten som här såldes på tas fram och där åtminstone huvuddragen gås igenom. (detta ska givetvis redan ha gjorts under säljsamtalet men bör förtydligas här för att undvika missförstånd)

Här kan säljaren säga något i form av "Till det har du önskat att vi hjälper dig med installation av datorn och programvara. Vi hjälper dig med inställningar och ger dig support om något går galet under hela den period vi kommit överrens om. I detta ingår också virusskydd. Allt detta för "vara XXXX kronor"

-Efter detta ges också tillfälle säljaren att ta till några "ok" knep som lyfta det mervärde som detta kan ge för kunden. Exempelvis lyfta fram "det smidiga" i det hela. Spjälka upp kostnaden på år/månad osv. Men inte på så vis att totalkostnaden för tjänsten göms undan eller bakas samman med kostnaden för datorn och annan utrustning som har köpts. Kunden måste få reda på att tjänsten/produkten är något som förändrar totalkostnaden, att det INTE ingår i köpet av datorn.

Det skämmer mig också att en säljare från bolaget i fråga skriver " Din granne verkar inte ha problem med pengar direkt och för dom flesta är inte 2495kr för tjänsten i fråga mycket pengar."

Det är inget som på något vis går att utröna från detta. Kanske är kunden i fråga en pensionär som så många andra som inte har en särskilt fet pension att leva på, men har insett att en dator nästan är något som behövs idag. Kanske saknar grannen också kunskap om vad en dator kostar idag och helt enkelt bara tror att en dator kostar den summan som säljaren presenterar (som då möjligtvis också bakats samman med kostnaden för tjänsten som i det här fallet verkar ha presenterats väldigt tvivelaktigt)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hur exakt säljsamtalet i detta fall gått till är ju svårt att svara på och ord kan här stå mot ord. Även om det på ett tydligt vis är så att åtminstone en del av Elgigantens tjänst inte fungerar som den ska - då "elgiganten.exe" inte fungerar som det är tänkt. Detta gör ju i sig att tjänsten inte fungerar som den ska.

Hur hade jag försökt lösa det (nu tar jag både ställning som privatperson och som säljare)
Först hade jag satt mig in på vilka dokument som kunden skrivit under. Är det "bara" standardkvittot eller är det också ett separat dokument/avtal för tjänsten? Hur är detta utformat? Är det ikryssat vad som ingår? Avtalstid? Framgår kostnader och villkor på ett någorlunda tydligt vis? Om det är relativt tydligt så tala med din granne hur denne uppfattade detta dokument när han skrev under. Det kan ju trots eventuell tydlighet vara så att säljaren på olika vis försökt "dölja" det för kunden och bara sagt "skriv på här". Det är tyvärr väldigt vanligt att oseriösa säljare gör just detta. Såna här saker kan vara bra att gå igenom innan kontakten med företaget och innan eventuell kontakt med konsumentrådigare .

I min kontakt med butiken hade jag först försökt få tag på säljaren i fråga och diskuterat det med denna. - även om det inte ska vara nödvändigt så kan det kännas skönare. Finns inte denne på plats så hade jag i första hand börjat prata med servicepersonalen i butiken. Detta på ett lugnt och samlat vis. Går inte detta möte bra så skulle jag be att få tala med en avdelningschef för datoravdelningen, service eller chefen för varuhuset.

Om jag inte får något gehör så skulle jag vänligt (ej höja rösten eller bli upprörd osv) säga att jag då får vända mig till konsumentrådgivare/arn, för en lösning på detta ärende och se hur de ser på fallet.

Då installationen misslyckades och då kunden känner sig lurad och anser att denne inte fått rätt information så borde det ligga i företagets intresse att göra kunden nöjd och undvika att denne vänder sig till konsumentrådgivare.

Jag har själv jobbat på ett annat företag som erbjuder support/installation men där kunden sedan ångrat sitt köp av datorn som vi installerat och sålt support till. Dessa tjänster är mer eller mindre ren vinst och att acceptera ett återköp vore betydligt bättre för företaget (oavsett deras juridiska skyldighet) i detta fall än att få en missnöjd kund som vänder sig till konsumentrådgivare/arn - då kostnaden för att ta tillbaka tjänsten är marginell.

I absolut värsta fall borde de åtminstone erbjuda sig att ta tillbaka tjänsten med ett prisavdrag för de licenser de inte kan sälja på nytt (F-secure i detta fall) Om företaget är schysst så kan de till och med ta inköpspris på det vilket då inte landar på många kronor. Jag köpte på min tid inom branschen ett konkurrerande virusskydd för 3 datorer för under 50-kronor plus moms. Så det rör sig om larvigt låga summor för att i alla fall dämpa kundens känsla av att känna sig lurad.

Permalänk

Har praktiserat på elgiganten ett halvår och kan säga detta;

Elgiganten.exe är ett molnbaserat säkerhetkopieringsprogram, som helt enkelt kopierar allt i Usermappen.

Och jag var flera gånger med om att säljare sålt saker till kunder som knappt förstått vad dom köpt, men jag har aldrig varit med om att problem inte gått att lösas.

Min praktikplats kanske var ovanligt snälla, men att ta tillbaka supportavtal var inte nåt problem, även om det inte görs på annat än Goodwill.

Att byta ägare på både elgiganten.exe samt det medföljande antivirusprogrammet är inga problem, så några förluster finns inte för elgiganten själva.

Stå på dig och förklara just det att det var ett missförstånd och att säljaren måste vara tydligare. Detta borde inte behöva bli något problem med vettig personal :/

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Läs igenom avtalet han skrev under hos Elgiganten. Där står det säkert finstilt då han bundit sig på 36 månader.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bluestreakfus:

Har praktiserat på elgiganten ett halvår och kan säga detta;

Elgiganten.exe är ett molnbaserat säkerhetkopieringsprogram, som helt enkelt kopierar allt i Usermappen.
/

Vad i....
Undra hur många som vet om detta egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annero:

Mycket bra skrivet, tyvärr är inte butiken hjälpsam och deras kundservice stänger nästan telefonen innan man hunnit säga sitt...

försäljaren var inte där idag, avdelningschefen ville heller inte ta tillbaka supportavtalet tyvärr

blir att kontakta konsumentrådgivaren helt enkelt....

Skrivet av Bluestreakfus:

Har praktiserat på elgiganten ett halvår och kan säga detta;

Elgiganten.exe är ett molnbaserat säkerhetkopieringsprogram, som helt enkelt kopierar allt i Usermappen.

Och jag var flera gånger med om att säljare sålt saker till kunder som knappt förstått vad dom köpt, men jag har aldrig varit med om att problem inte gått att lösas.

Min praktikplats kanske var ovanligt snälla, men att ta tillbaka supportavtal var inte nåt problem, även om det inte görs på annat än Goodwill.

Att byta ägare på både elgiganten.exe samt det medföljande antivirusprogrammet är inga problem, så några förluster finns inte för elgiganten själva.

Stå på dig och förklara just det att det var ett missförstånd och att säljaren måste vara tydligare. Detta borde inte behöva bli något problem med vettig personal :/

Det här blir bara bättre och bättre tycker det är så extremt roligt att läsa att elgiganten i princip inte kommer göra någon förlust på denna affär och endå ställer sig upp mot kunden som i just detta fall verkar ha rätt.

Som du sett så fungerar inte deras moln-säkerhetskopierings-program speciellt bra då min granne fick upp två felmedelande vid uppstart.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Läs igenom avtalet han skrev under hos Elgiganten. Där står det säkert finstilt då han bundit sig på 36 månader.

Grannen har inte fått med sig något avtal hem, om han nu skrev på något så finns det kvar i löddeköpinge inne på elgiganten

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Hedersmedlem

Blåste? Intressant ordval av TS för en tjänst som jag tycker är inte alls dum för folk som kanske inte kan mycket om datorer och inte vill behöva be vänner/släkt om hjälpe hela tiden. Säger i mitt tycke mer om dig TS än Elgiganten.

Jag har varit support för vänner/familj i många många år. Jag vet vad det innebär. Samtal på kvällar om "Internet har slutat fungera" eller "En ruta dyker upp på skärmen". Jag är snäll och försöker hela tiden hjälpa. Jag tar in datorer och installerar om. Hjälper till med installation och konfigurering. Jag vet också att många drar sig för att fråga därför att de tycker det är pinsamt att behöva störa.

Den här tjänsten är perfekt för den som inte kan massor om datorer men samtidigt antingen inte har vänner som ställer upp direkt eller inte vill behöva vara beroende av någon. Läser man på vad de erbjuder så är det ju allt från att se till att datorn sätts upp korrekt med mail etc., överföring av data från en gammal dator, distanssupport, etc etc. Nu vet jag inte varför din granne skulle betala 3300 Kr när deras egen sida säger 2500 Kr för 36 månader => 70 Kr /månad, knappast något överpris för en sådan tjänst.

Till TS: är DU beredd att vara din grannes support i 3 år om du bygger en dator åt honom? För du påstår ju att ett serviceavtal är att "blåsa" någon. Vet du vad Dell, HP etc. tar för sina service-avtal? Eller vad det kostar i minuten hos många för att få support?

Om säljaren inte upplyste honom om vad tjänsten innehöll och vad den kostade är det fel. Men det känns väldigt konstigt att han alltså inte skulle ha skrivit på något avtal alls? Han beställde ju 2 försäkringar också, skrev han alltså inte på något där heller?

EDIT: Såg ditt svar innan nu om att inga pappers tagits med hem. Då måste Elgiganten ju bevisa att han skrivit på och begärt tjä'sjnten, annars gäller varken serviceavtalet eller försäkringen./EDIT

Det är mkt snack om att åldern på grannen skulle ha att göra med något. Jag känner tillräckligt många 70-åringar för att inse att de kan vara precis lika pigga och krya som vem som helst så det få det till att de "lurat" en "stackars gammal man" är bara fånigt.

Sen det där m,ed öppet köp. Eftersom det var fel på datorn, varför lämnade ni inte in den eller utnyttjade den support som han faktiskt köpt? Självklart ska saker fungera men du tycks ju ha övertygat honom att han inte ens skulle försöka få datorn fixad. Jag är lite nyfiken? Vilken modell var det? Det är ju svårt att bedöma om han köpt en datorn som inte passar DIG och vad DU tycker är bra eller om den verkligen inte passar grannens behov. Min svärmor har t ex helt andra behov av en bärbar dator än mig och därför skulle kunna köpa en sämre dator utan problem.

Öppet köp är frivilligt så jag har inga problem att se att han får stå sitt kast med tjänsten, särskilt som jag fortfarande tycker det är en bra tjänst som säkert han skulle ha nytta av om han nu inte är duktig på datorer och inte har någon han kan rusa till så foirt något blir fel.

Att han inte kan använda tjänsten är ju inte Elgigantens fel egentligen utan han har valt att inte ens låta dom fixa felet så att datorn fungerar (vilket dock självklart är ett krav, skulle de inte kunna leverera tjänsten så är det grund till hävning)

Om nu han inte är nöjd med datorn, varför inte prata med dom att få byta till en annan som du kan rekommendera och behålla serviceavtalet (som jag fortfarande tycker är en bra ide för någon som inte kan datorer)? Att bygga en stationär känns lite konstigt om nu grannen tittade på en bärbar i första skedet?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon228747:

Vad i....
Undra hur många som vet om detta egentligen.

Med tanke på att tjänsten innehåller:

"Konfigurering av Online backup med Automatisk säkerhetskopiering med obegränsat utrymme."

så är det väl ganska uppenbart att något på datorn måste sköta detta.

herregud vilket gnäll på tjänsten. om vi bortser nu på att grannen inte verkar skrivit på något och därför inte borde ha tjänsten aktiverad så förstår jag inte allt tjafs om tjänsten.

Det är jättebra att majoriteten här inne klarar av att konfigurera etc. sina datorer och inte behöver support men för vanliga användare som inte är så intresserade av datorn så är detta en helt ok tjänst. Support, backup av filer, antivirus, konfigurering av program etc - jag vet många in min bekanskapskrets som skulle ha nytta av den.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Blåste? Intressant ordval av TS för en tjänst som jag tycker är inte alls dum för folk som kanske inte kan mycket om datorer och inte vill behöva be vänner/släkt om hjälpe hela tiden. Säger i mitt tycke mer om dig TS än Elgiganten.

Jag har varit support för vänner/familj i många många år. Jag vet vad det innebär. Samtal på kvällar om "Internet har slutat fungera" eller "En ruta dyker upp på skärmen". Jag är snäll och försöker hela tiden hjälpa. Jag tar in datorer och installerar om. Hjälper till med installation och konfigurering. Jag vet också att många drar sig för att fråga därför att de tycker det är pinsamt att behöva störa.

Den här tjänsten är perfekt för den som inte kan massor om datorer men samtidigt antingen inte har vänner som ställer upp direkt eller inte vill behöva vara beroende av någon. Läser man på vad de erbjuder så är det ju allt från att se till att datorn sätts upp korrekt med mail etc., överföring av data från en gammal dator, distanssupport, etc etc. Nu vet jag inte varför din granne skulle betala 3300 Kr när deras egen sida säger 2500 Kr för 36 månader => 70 Kr /månad, knappast något överpris för en sådan tjänst.

Till TS: är DU beredd att vara din grannes support i 3 år om du bygger en dator åt honom? För du påstår ju att ett serviceavtal är att "blåsa" någon. Vet du vad Dell, HP etc. tar för sina service-avtal? Eller vad det kostar i minuten hos många för att få support?

Om säljaren inte upplyste honom om vad tjänsten innehöll och vad den kostade är det fel. Men det känns väldigt konstigt att han alltså inte skulle ha skrivit på något avtal alls? Han beställde ju 2 försäkringar också, skrev han alltså inte på något där heller?

EDIT: Såg ditt svar innan nu om att inga pappers tagits med hem. Då måste Elgiganten ju bevisa att han skrivit på och begärt tjä'sjnten, annars gäller varken serviceavtalet eller försäkringen./EDIT

Det är mkt snack om att åldern på grannen skulle ha att göra med något. Jag känner tillräckligt många 70-åringar för att inse att de kan vara precis lika pigga och krya som vem som helst så det få det till att de "lurat" en "stackars gammal man" är bara fånigt.

Sen det där m,ed öppet köp. Eftersom det var fel på datorn, varför lämnade ni inte in den eller utnyttjade den support som han faktiskt köpt? Självklart ska saker fungera men du tycks ju ha övertygat honom att han inte ens skulle försöka få datorn fixad. Jag är lite nyfiken? Vilken modell var det? Det är ju svårt att bedöma om han köpt en datorn som inte passar DIG och vad DU tycker är bra eller om den verkligen inte passar grannens behov. Min svärmor har t ex helt andra behov av en bärbar dator än mig och därför skulle kunna köpa en sämre dator utan problem.

Öppet köp är frivilligt så jag har inga problem att se att han får stå sitt kast med tjänsten, särskilt som jag fortfarande tycker det är en bra tjänst som säkert han skulle ha nytta av om han nu inte är duktig på datorer och inte har någon han kan rusa till så foirt något blir fel.

Att han inte kan använda tjänsten är ju inte Elgigantens fel egentligen utan han har valt att inte ens låta dom fixa felet så att datorn fungerar (vilket dock självklart är ett krav, skulle de inte kunna leverera tjänsten så är det grund till hävning)

Om nu han inte är nöjd med datorn, varför inte prata med dom att få byta till en annan som du kan rekommendera och behålla serviceavtalet (som jag fortfarande tycker är en bra ide för någon som inte kan datorer)? Att bygga en stationär känns lite konstigt om nu grannen tittade på en bärbar i första skedet?

1. Supportavtalet är säkert jättebra, men poängen ligger i att min granne betalat för något som han inte velat ha förstår du var jag vill komma?

Bara för att det finns en bra sak finns det inget som säger att jag måste köpa den.

2. Datorn är en compaq stationär modell, var fick du fram att det var en bärbar ?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Björn Endre:

Med tanke på att tjänsten innehåller:

"Konfigurering av Online backup med Automatisk säkerhetskopiering med obegränsat utrymme."

så är det väl ganska uppenbart att något på datorn måste sköta detta.

herregud vilket gnäll på tjänsten. om vi bortser nu på att grannen inte verkar skrivit på något och därför inte borde ha tjänsten aktiverad så förstår jag inte allt tjafs om tjänsten.

Det är jättebra att majoriteten här inne klarar av att konfigurera etc. sina datorer och inte behöver support men för vanliga användare som inte är så intresserade av datorn så är detta en helt ok tjänst. Support, backup av filer, antivirus, konfigurering av program etc - jag vet många in min bekanskapskrets som skulle ha nytta av den.

Bilder, dokument, musik film etc förstår jag men ALLT i Usersmappen innebär även min webläsarcache och cookies.

Kan passa på att slänga in något on-topic också: Om dom inte ger sig kanske det är dags att kontakta Aftonbladet eller liknande? "ELGIGANTEN ATTACKCHOCKLURADE PENSIONÄR"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Med tanke på att tjänsten innehåller:

"Konfigurering av Online backup med Automatisk säkerhetskopiering med obegränsat utrymme."

så är det väl ganska uppenbart att något på datorn måste sköta detta.

herregud vilket gnäll på tjänsten. om vi bortser nu på att grannen inte verkar skrivit på något och därför inte borde ha tjänsten aktiverad så förstår jag inte allt tjafs om tjänsten.

Det är jättebra att majoriteten här inne klarar av att konfigurera etc. sina datorer och inte behöver support men för vanliga användare som inte är så intresserade av datorn så är detta en helt ok tjänst. Support, backup av filer, antivirus, konfigurering av program etc - jag vet många in min bekanskapskrets som skulle ha nytta av den.

Problemet är ju att i detta fall är det en oönskad tjänst. Har man en tjänst ska man fullt och tydligt förklara vad den går ut på.

Permalänk
Medlem

Blir så upprörd när jag läser sådana här trådar. Ännu en anledning till att inte handla på prispressande skitbutiker. Verkar som en alltid kommer där ifrån med något man inte vill ha eller inte förstått att man betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

intressant av dig att påpeka mina ordval då jag står för de, eftersom ja elgiganten blåste min granne för han fick betala för någon han inte ville ha.

1. Supportavtalet är säkert jättebra, men poängen ligger i att min granne betalat för något som han inte velat ha förstår du var jag vill komma?

Bara för att det finns en bra sak finns det inget som säger att jag måste köpa den.

Det jag vet är att du inte var där och att du inte ved vad de sa på Elgiganten när de förklarade supportavtalet. "Blåsa" är ett starkt ord och antyder att någon med flit vill lura någon. Och det finns inga bevis här att så är fallet. Chansen är precis lika stor att din granne missförstod. Jag vet att det är populärt av folk härinne att vara nedlåtande mot alla säljare men man behöver bara stå i en butik och lyssna på säljare/kund för att inse att det alltid är minst lika stor chans att kunden inte lyssnar/inte förstår men accepterar.

2. Datorn är en compaq stationär modell, var fick du fram att det var en bärbar ?

Det är en bra fråga. Missförstod helt ett tidigare inlägg. Måste blandat ihop med någon annan. Sorry. Då är det lite tydligare varför du skulle bygga en egen stationär. En varning där dock. Bygger du den är du automatiskt supportansvarig - jag har varit där många gånger och oavsett vad som sägs så är det väldigt lätt att frågorna kommer när man minst vill det.

Så länge Elgiganten inte kan producera några underskriva papper eller andra bevis som bevisar att grannen har tagit serviceavtalet så är det självklart att han ska bestrida och kräva att de bevisar att han faktiskt har ingått avtalet. Dum fråga kanske - men HUR vet han att han har serviceavtalet? Jag såg inte på deras sida om det dras per månad eller om det är en engångssumma? Stod det på kvittot något? Om han inte säger sig ha skrivit på något, inte har några papper med sig hem - hur vet ni att han har avtalet?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Elgiganten brukar agera om man skriver på fairshopping.se bara ett tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

intressant av dig att påpeka mina ordval då jag står för de, eftersom ja elgiganten blåste min granne för han fick betala för någon han inte ville ha.

1. Supportavtalet är säkert jättebra, men poängen ligger i att min granne betalat för något som han inte velat ha förstår du var jag vill komma?

Bara för att det finns en bra sak finns det inget som säger att jag måste köpa den.

Det jag vet är att du inte var där och att du inte ved vad de sa på Elgiganten när de förklarade supportavtalet. "Blåsa" är ett starkt ord och antyder att någon med flit vill lura någon. Och det finns inga bevis här att så är fallet. Chansen är precis lika stor att din granne missförstod. Jag vet att det är populärt av folk härinne att vara nedlåtande mot alla säljare men man behöver bara stå i en butik och lyssna på säljare/kund för att inse att det alltid är minst lika stor chans att kunden inte lyssnar/inte förstår men accepterar.

2. Datorn är en compaq stationär modell, var fick du fram att det var en bärbar ?

Det är en bra fråga. Missförstod helt ett tidigare inlägg. Måste blandat ihop med någon annan. Sorry. Då är det lite tydligare varför du skulle bygga en egen stationär. En varning där dock. Bygger du den är du automatiskt supportansvarig - jag har varit där många gånger och oavsett vad som sägs så är det väldigt lätt att frågorna kommer när man minst vill det.

Så länge Elgiganten inte kan producera några underskriva papper eller andra bevis som bevisar att grannen har tagit serviceavtalet så är det självklart att han ska bestrida och kräva att de bevisar att han faktiskt har ingått avtalet. Dum fråga kanske - men HUR vet han att han har serviceavtalet? Jag såg inte på deras sida om det dras per månad eller om det är en engångssumma? Stod det på kvittot något? Om han inte säger sig ha skrivit på något, inte har några papper med sig hem - hur vet ni att han har avtalet?

Grannen kan ha skrivit på papper i butiken men han har inte fått med sig några papper hem, det som skrevs på är således i butiken i elgiganten löddeköpinge, jag vet att han har supportavtalet eftersom det stop på kvittot att de dragit 3300 kr för det

varken jag eller grannen visste dock var det var tills vi snackade med killen i återlämmningsdisken- bra där...

Skrivet av junkan:

Elgiganten brukar agera om man skriver på fairshopping.se bara ett tips.

skall titta närmare på det

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Helt rätt, det är konsumentköplagen som gäller här.
Dock står det tydligt att lagen inte gäller på följande exempel: Vid försäljning av en sak. Till exempel en hushållsmaskin, och den monteras eller installeras av säljaren i samband med köpet.

TS, står du på dig så lär du får pengarna tillbaka eller avdrag på priset via godwill. Lagen går att vrida och vända på till bådas fördelar men i slutändan är det alltid kundens ansvar att veta vad de köper.

Jag har inte läst hela tråden.

Goodwill är enklast; stå på dig gå gärna dit när det är mycket folk och klaga vilt i affären och använd ord som "lurat" och "tidning" "konsumentverket" så ska du se att du kan få till en hävning. Optimalt är om du får både säljaren och chefen att försvara sig. Jag kan lite om juridik och har jobbat i järnhandel där en hel del tjänster och varor reklameras.

2:an är att gå till konsumentombud och släppa lös dem på Elgiganten. Konsumentvekret kan vara ett alternativ, de är på en nivå högre och går sällan in i ett enskillt ärende om det inte är uppenbart fel eller om fallet har en principiell betydelse. Däremot är konsumentombudet mer av en praktiker.

Övrigt:

Argumentation utifrång givna förutsättningar.

Här frångås den materiella argumentationen om huruvida tjänsten utnyttjas eller ej kan och själva avtalets ingående diskuteras:

Man kan ifrågasätta vad de kom överens om; det är en stor skillnad på att "installera datorn", vilket är en tjänst, samt ingåendet av supportavtalet vidare är en helt annan tjänst i juridisk mening.

Avgörande är huruvida din Granne har undertecknat ett skriftligt standardavtal där det materiella bestämmelser om avtalet framgår.

Har han tackat ja till båda tjänsterna som Elgiganten erbjöd hamnar din Granne i ett sämre läge. Har han tackat ja till att få datorn installerad och samtidigt låtits ingå i detta supportavtal har Elgiganten lurat din granne. Det är olagligt att ingå avtal med motpart/konsument vid utnyttjande av dennes trångmål.
Självfallet är din granne en myndig person och har ingått avtalet, i trångmål eller ej, vilket innebär en stark fördel till Elgiganten.

Denna relativt nya bransch, således din Grannes okunnighet, samt att försäljaren underlåtit att meddela om den förstnämnda tjänstens betydelse är däremot fördelaktigt mot din Granne. Vid tvist genom konsumentksydd kan argumentation genom avtalslagen 36§ göras.

En vid vild argumentation skulle kunna vara att det inte framgick att supporttjänsten inte skulle ingå och att "installera datorn" skulle vara gratis då säljaren inte upplyste om att det skulle vara en tjänst. Ett påstående om att något är gratis är olagligt, dock tillkommer återigen betydelsen av ett skriftligt avtal vid detta hänseende.

Edit: såg precis att han inte hade skrivit på något avtal vilket gör detta till en störtlöjlig affär där han i princip kan skita i att betala. Med givna förutsättningar framgick det att "hjälp med att installera datorn" ingick i goodwill, men det kan också vara att twista till verkligheten.

Visa signatur

Fractal Design define C/S, 3700x, Asus 570x-p, EVGA 980ti, Corsair vengeance 32 GB 3200 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surdal:

bra att veta tack för ditt svar

Till alla er som rekomenderat Fairshopping.se så har jag nu lämmnat ett klagomål på elgiganten vi får se hur lång tid det tar för de att svara, eller om de kanske väljer att inte svara alls.

förstår mig dock inte på sidan, kan man inte se sitt klagomål som man skickat in eller?

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk

Lätt hänt att man köper en produkt för 4000kr och att försäljaren lägger till lite småsaker och priset blir det dubbla utan att man reagerar fast man betalar allt direkt och får kvitto m.m på den dubbla summan..

Min åsikt är att det är svårt att som nedanstående veta ett skvatt om hur affären gick till , elgiganten brukar dock ha bra service när det gäller ångerrätt.
Angående supportavtalet så undrar jag hur tusan kan erbjuda obegränsat support för 3300kr under 3år? Liksom support av en datortekniker brukar ligga på runt 1000-1500kr/h, nu har de kanske inte duktiga tekniker men ändå, något skumt måste det vara. Jag skulle misstänka att elgiganten i sin tur köper in supporttjänsten från någon som i sin tur kanske köper från något låglöneland.
Varvid ett problem med att ångra tjänsten uppstår och elgiganten är inte dummare än att den från deras sida frivilliga ångerrätten ej gäller.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Skicka till aftonblaskan etc annars. Goodwill råkar dyka upp med rubriker som "Företag lurar åldringar"

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz