Bygga en dator på slutet av 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Phantasmagoria (1995)

SYSTEM REQUIREMENTS
MINIMUM PC REQUIREMENTS
Minimum CPU Type: 486SX
Minimum CPU Speed: 25 MHz
Minimum RAM Required: 8 MB
Minimum Hard Disk Space: 5 MB
Minimum OS Version: 5.0
Graphics Type: SVGA
Graphics Resolution: 640x480
Color Depth: 256 Colors

Krävdes det mer RAM än HDD-utrymme? o.O

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Krävdes det mer RAM än HDD-utrymme? o.O

I princip alla FMV-adventurespel på den tiden kördes från CD pga storleken. Phantasmagoria kom på 7 eller 8 CD. Har fortfarande kvar det faktiskt. Likaså med 7th Guest och Gabriel Knight 2 t ex. En del fanns med möjligheten till antingen eller beroende på hur stor HD man hade, men Phantasmagoria var defintivt för stort för dåtidens HD. Som jag skrev tidigare köpte jag en 6,4GB 1997 och det var den största jag hittade då (iaf med någorlunda rimligt pris).

Edit: IBM kom tydligen med GMR-huvuden 1997 och 16GB på lika många skivor som den Seagate Medalist jag pratar om, 5st: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_hard_disk_drives
Idag har nästan alla HD för konsumentbruk max 4 skivor, utom Hitachi som jag tror har vissa modeller med 5.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Varför inte investera i den här pärlan:
http://www.sweclockers.com/annons/90116-asus-a7v266-mx-med-cp...
och ta reda på saken själv?

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Blir fortfarande lite paff när jag packar upp ett modernt grafikkort. De väger ju bly och känns som designade monsterbyggen jämfört med förr.

Spelgrafikkort runt år 1999:

Idag:

Permalänk
Medlem

tacka vet jag de gamla full lenght grafiken

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag kommer ihåg tydligast från den tiden var att installationsskivan med windows inte hade drivrutiner för min CDläsare. För att få CDläsaren att fungera fick man först trycka in den obligatoriska boot-disketten. Så installationskittet för windows bestod av både diskett och CDskiva.
Och den förbenade boot-disketten var ju alltid väck när datorn havererat!

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

Jag hade 8Mb RAM på mitt AWE. AWE64 kom dock mycket senare och delade minne med huvud-RAM. Så där ställde man in på en "slider" i mjukvaran, hur mycket RAM man behövde för ljudkortet.

Javisst , nu ramlade femöringen ner .... kommer ihåg att jag ökade på RAM för att bättre kunna utnyttja AWE64'ans finesser

Men vaffasen vad var det för kort jag köpte mera minne till , kan det vart 3eFX kortet eller nått efterföljande grafikkort , vet att jag hadde världens bök med det iaf , det var lixom lösa chip som man skulle byta i socklarna , kostade kantarell å funkade "sådär" ..... minnet e bra men kort på ålderns höst

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Kan tilllägga lite om min äldsta x86 maskin.

Har fortfarande kvar min Commodore PC20-III med 4,7MHz 8088, 640KB RAM och hercules monocrom och en 5,25" diskettstation. Den kör purfärska windows 2.0. Har funderat på att sätta en FPU och ett ISA grafikkort så jag kan få färg på den

Att expandera minnet på den betyder att jag måste skaffa ett ISA fullängds kort och drivrutiner för DOS, med ett 1-2MB kort går på runt tusenlappen på begagnat marknaden idag då de fortfarande används i industrisammanhang

Får se vad jag gör med den, jag lägger gärna pengar på mina Amiga istället för en 8088 som inte kommer användas.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Äldre datorer har jag sett vattenkylning med soptunna på

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Rekordmedlem

Det har inte hänt särskilt mycket förutom att prestandan ökat, internt i datorn är väl största skillnaden att sata har tagit över i stort sett helt och på utsidan är det väl att kulmöss har försvunnit, dipswitchar och liknande var ju i stort sett helt borta i slutet på 90 talet såvida men inte skulle överklocka med en goldfinger eller liknande, här är det några olika guldfingrar:

På moderkorten så är det ju inte sedan Pentium/K6 tiden det brukade finnas dip ar och då är det inte slutet på 90 talet utan början.

En annan teknisk skillnad som kunde påverka några är att grafikkorten har 3d och mpg acceleration inbyggt idag, i slutet på 90 talet innan kort med integrerade funktioner kom så kunde det ju innebära 1 grafikkort, 2 voodookort och 1 DXR kort:

Så det blev totalt 4 kort för att hantera grafiken redan på den tiden för att få en tidstypisk värsting.
1999 så kom ju Gforce 256 och det var väl det första moderna grafikkortet som byggde ihop allt på samma kort och sedan dess är det väl mest bara prestandan som ökat, men för själva byggandet så har det principiellt inte ändrats nått efter det.

Win 98 och Millennium är däremot styggelser som vi gärna glömmer, de krävde ominstallationer väldigt ofta för att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det har inte hänt särskilt mycket förutom att prestandan ökat, internt i datorn är väl största skillnaden att sata har tagit över i stort sett helt och på utsidan är det väl att kulmöss har försvunnit, dipswitchar och liknande var ju i stort sett helt borta i slutet på 90 talet såvida men inte skulle överklocka med en goldfinger eller liknande, här är det några olika guldfingrar:
http://ic.tweakimg.net/ext/i/951323902.jpg

På moderkorten så är det ju inte sedan Pentium/K6 tiden det brukade finnas dip ar och då är det inte slutet på 90 talet utan början.

En annan teknisk skillnad som kunde påverka några är att grafikkorten har 3d och mpg acceleration inbyggt idag, i slutet på 90 talet innan kort med integrerade funktioner kom så kunde det ju innebära 1 grafikkort, 2 voodookort och 1 DXR kort:
http://i.ebayimg.com/t/Creative-CT7240-PCI-DXR3-MPEG-Decoder-...

Så det blev totalt 4 kort för att hantera grafiken redan på den tiden för att få en tidstypisk värsting.
1999 så kom ju Gforce 256 och det var väl det första moderna grafikkortet som byggde ihop allt på samma kort och sedan dess är det väl mest bara prestandan som ökat, men för själva byggandet så har det principiellt inte ändrats nått efter det.

Win 98 och Millennium är däremot styggelser som vi gärna glömmer, de krävde ominstallationer väldigt ofta för att fungera.

Jag kom på att jag faktiskt har ett sådant DXR-kort också, helt glömt bort. Köptes tillsammans i ett Creative-kit med en Hitachi-DVD (kan ha hetat 2500?) med linjärmotor för laserdrivningen och en massa DVDs (bl a spelet Freelancer). Tror aldrig jag använt det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det som skiljer mest vad jag kan minnas är som tidigare nämnt att chassina vägde bly, och att det var ett jävla ormbo med alla flatkablar kors och tvärs. Det var också mer en regel än ett undantag (åtminstone för mig) att man hade blödande rivsår efter att ha varit inne och rotat i chassit, fullt med vassa kanter och någon opraktiskt löst!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Kollade på min pappas kvitto från "monster datorn", galet va dyrt det var med hårddiskar, processor m.m.

En Pentium 4 och ATI 9500 (tror jag det var, det var iallafall den som slogs mot Nvidias Voodoo - kort så kan vara fel).

En 160gb samt en 80gb hårddisk.

Hur det var att bygga den vet jag tyvärr inte. Kom bara ihåg att en Windows (95 eller 98) skiva exploderade i den

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Det var ganska lätt då med. Speciellt när Windows95 kom. Enda egentliga skillnaden mot nu är att de flesta drivrutiner inte fanns inbyggda i OS så man fick installera mer manuellt. Det jobbigaste var om man inte hade drivrutiner för nätverkskortet på diskett och därför inte kunde få igång nätverket för att ladda hem resterande drivisar, så det gällde att vara lite mer förberedd. Om jag inte minns helt fel så fanns Windows95 som både diskett- och CD-installation. Blev en jäkla massa disketter att mata

japp och en lärare som jag har i nuläget berättade för ett tag sedan hur en kund ifrån hans gamla jobb, Som kom med problemet att han sparade saker han skulle ha kvar på disketter för att uppgradera till windows 98 och ville ha kvar en del programvara och spel såklart och hade kollat upp att datorn och operativsystemet skulle funka med allt han ville, Men de slutade funka efter ett tag når han väl lagt ifrån sig dom och han visste inte hur han skulle lösa det alls.
så läraren som då jobbade som support lite vid sidan av på den tiden åker över och ser nu högen med 20 st disketter liggandes i knäet på denna nu förvirrade och något sura kund som frågade nu om disketter kan gå sönder om man lägger dem ovanpå skärmen...

Så där kom svaret på problemet fram.
alla disketter ovanpå tjockskärmen innan han skulle installera windows 98. inte så konstigt att inget finns kvar efter att han lagt dem ovanpå en crt skärm som avger ganska kraftiga magnetfält lol.

Alla 20 stycken disketter som han hade suttit och kopierat över saker han skulle spara till windows 98 hade han lagt ovanpå sin CRT skärm en efter en så ca 1,5 timme kopierande till alla disketter och han förstod inte varför disketternas filer bara försvann helt plötsligt när han kollade en utav dem senare innan han skulle installera windows 98.

detta efter ett försök till med andra disketter visade sig inte funka heller med att spara filer

som då senare blev samtalet och att läraren som då jobbade lite extra som support på den tiden fick åka dit och hjälpa honom.

Anledningen till att kunden la dem där på var för att crt skärmen hade en liten hylla för att kunna ställa högtalare eller andra saker ovanpå skärmen och hade börjat lagt disketterna där då hans hylla ovanför var fulla med annat redan och ville få installationen klar utan att tänka på att crt skärmen har ett ganska ordentligt magnetfält som då raderade allt så de var tomma inom 5 sekunder :P.

och kunden tyckte att han inte hade plats eller tid för att lägga dem som bara stod och tog plats någon annanstans tills han skulle installera windows 98.
men som nu lyssnade på vad denna support hade och säga om placeringen av dem på tjockskärmen och att disketter tappar filer av att vara i närheten. av magnetiska fält och pekade även på hyllan brevid skärmen att de inte var sönder utan att han i stort sett hade lagt filer på dem och att de funkade som de ska tills han la dem på skärmen så rensades allt bort på grund av det magnetiska fältet som skärmen avger.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sabelskiöld:

En?! Windows 3.11 levererades med 6 floppy, Windows 95 med 13 floppy

Windows 3.11 var ju inget OS... Man hade ju DOS i botten som var ett OS.

Skrivet av MultiMan:

I princip alla FMV-adventurespel på den tiden kördes från CD pga storleken. Phantasmagoria kom på 7 eller 8 CD. Har fortfarande kvar det faktiskt. Likaså med 7th Guest och Gabriel Knight 2 t ex. En del fanns med möjligheten till antingen eller beroende på hur stor HD man hade, men Phantasmagoria var defintivt för stort för dåtidens HD. Som jag skrev tidigare köpte jag en 6,4GB 1997 och det var den största jag hittade då (iaf med någorlunda rimligt pris).

Edit: IBM kom tydligen med GMR-huvuden 1997 och 16GB på lika många skivor som den Seagate Medalist jag pratar om, 5st: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_hard_disk_drives
Idag har nästan alla HD för konsumentbruk max 4 skivor, utom Hitachi som jag tror har vissa modeller med 5.

Nostalgi! Jag säger bara Quantum Bigfoot 2GB (5.25") Sååå slö men så stor - på sin tid. Har iofs haft någon 10MB 5.25" HDD i första datorn (8086 - Commodore PC20 (kan ha varit PC10 också)).

Skrivet av MultiMan:

Bild på den speciella kabeln som krävdes mellan Voodoo1&2 (endast 3D) och det vanliga grafikkortet som körde 2D, för er som inte sett tidigare:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/WP_20...

Nu snackar vi! Har ett Orchid Righteous 3D (3DFX Voodoo 1 med 4MB minne för alla youngsters) i garderoben - i originalkartong. Har även ett Voodoo3 3000 någonstans i samma garderob - tyvärr bulk så ingen snygg kartong.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

tacka vet jag de gamla full lenght grafiken

bestämde mig för och leta lite och holy sh** vad stort kort det är.

hittades på denna sida (ganska många vintage burkar som kan vara intressanta och kika på.)

http://www.seasip.info/VintagePC/5271.html

IBM's 5271 modell.

säkert 35 cm långt kretskort på det grafikkortet på bilden lol

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mini-z1994:

bestämde mig för och leta lite och holy sh** vad stort kort det är.

http://www.seasip.info/VintagePC/Images/5271disp.jpg

hittades på denna sida (ganska många vintage burkar som kan vara intressanta och kika på.)

http://www.seasip.info/VintagePC/5271.html

IBM's 5271 modell.

säkert 35 cm långt kretskort på det grafikkortet på bilden lol

Nu är vi dock väldigt långt från "slutet av 90-talet".

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Skärsår och blodspår i chassit är väl en sak man slipper i dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bordsvatten:

Kollade på min pappas kvitto från "monster datorn", galet va dyrt det var med hårddiskar, processor m.m.

En Pentium 4 och ATI 9500 (tror jag det var, det var iallafall den som slogs mot Nvidias Voodoo - kort så kan vara fel).

En 160gb samt en 80gb hårddisk.

Hur det var att bygga den vet jag tyvärr inte. Kom bara ihåg att en Windows (95 eller 98) skiva exploderade i den

nVIDIA hade inga Voodoo-kort, det var 3Dfx som gjorde dem, ett företag som nVIDIA köpte upp och lade ner, de tog dock vara på 3Dfx teknik Scan Line Interleave, omarbetade det för att sedan släppa det som Scalable Link Interface

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Windows 3.11 var ju inget OS... Man hade ju DOS i botten som var ett OS.

Nostalgi! Jag säger bara Quantum Bigfoot 2GB (5.25") Sååå slö men så stor - på sin tid. Har iofs haft någon 10MB 5.25" HDD i första datorn (8086 - Commodore PC20 (kan ha varit PC10 också)).

Nu snackar vi! Har ett Orchid Righteous 3D (3DFX Voodoo 1 med 4MB minne för alla youngsters) i garderoben - i originalkartong. Har även ett Voodoo3 3000 någonstans i samma garderob - tyvärr bulk så ingen snygg kartong.

har på skolan ett fortfarande fungerande vodoo 2 kort liggandes och quantum bigfoot xt på 4 gb (gav själv iväg den när man hittade en gammal pentium 2 burk med bränt moderkort som stått på ett loppis men som slutade funka och då blev ståendes
äldre compaq som hade ett väldigt litet chassie (i stort sett hela ovansidan var täckt av hårddisken när man lyfte på plåten)
(satt och flinade en bra stund åt det kan man säga lol)

bästa var dock att hårddisken bootade med fullt fungerande windows 95 lol ^^

Disken visade dock saker sparade från datum så sent som 2006 så den måste ha varit inkopplad som sekundär hårddisk i en annan dator och vi hörde av oss till folket som var på en del utav bilderna...

(farsan kände dem tydligen.) och de fick kika runt lite och hämta bilder de förlorat sen långt tillbaks då den datorn de hade då blivit offer för åskan och dött helt.

och då bestämde dem sig för att plocka i den i gamla datorn som också var död och skänkt till loppiset som sedan blev undanstoppad på annan plats och sen hamnade hos mig heh ^^

Blev dock tvungen att formatera den innan man lämnade iväg den till skolan då jag inte fick lämna iväg något med spår från tidigare ägare
(ganska självklart.)

moderkortet var ett ganska vanligt oem moderkort med gamla standarden på nätagget innan atx med 24 pin kom ut så sent 1998 då det var en pentium II 166 mhz i den ?

processorn skänktes också till skolan såklart och minnena har man kvar fortfarande hemma någonstans.
skulle tro att dem är på typ 32 mb eller 16 mb.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Nu är vi dock väldigt långt från "slutet av 90-talet".

ISA standarden är lite äldre men fortfarande rejäl storlek för att sitta i ett liggande desktop chassie.

har för övrigt en lite blandad burk med socket 478 2,0 ghz 512 mb ram och 9700 pro 128 mb och windows 98 se vad för spel ska man installera på denna ^^

(inget chassie för tillfället heller för den delen )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Javisst , nu ramlade femöringen ner .... kommer ihåg att jag ökade på RAM för att bättre kunna utnyttja AWE64'ans finesser

Men vaffasen vad var det för kort jag köpte mera minne till , kan det vart 3eFX kortet eller nått efterföljande grafikkort , vet att jag hadde världens bök med det iaf , det var lixom lösa chip som man skulle byta i socklarna , kostade kantarell å funkade "sådär" ..... minnet e bra men kort på ålderns höst

Det var inte ett Gravis Ultrasound då? Grymt ljudkort för sin tid...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Sabelskiöld:

nVIDIA hade inga Voodoo-kort, det var 3Dfx som gjorde dem, ett företag som nVIDIA köpte upp och lade ner, de tog dock vara på 3Dfx teknik Scan Line Interleave, omarbetade det för att sedan släppa det som Scalable Link Interface

Ahh okej, tackar!

TheMoreYouKnow

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bordsvatten:

En Pentium 4 och ATI 9500 (tror jag det var, det var iallafall den som slogs mot Voodoo - kort så kan vara fel)

Du syftar nog på ATI's 7000 serie och inte 9000 serien. (Även Rage Fury MAXX slogs mot voodoo 5 innan 7000 serien)

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Du syftar nog på ATI's 7000 serie och inte 9000 serien. (Även Rage Fury MAXX slogs mot voodoo 5 innan 7000 serien)

Hmm... kan inte säga om du har rätt eller fel då jag endast vet väldigt basic om komponenter från förr

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Windows 3.1 FTW!!
Praktiserade som datatekniker och minns att vid den tiden släpptes Windows 95 och alla tekniker var grymt exalterade av detta ny-revolutionerande Operativsystem.

Visa signatur

| i5 10500 | Gigabyte B460M DS3H | G.Skill Aegis DDR4 3000mhz 16GB | KFA2 RTX2060 6GB | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | DeepCool Matrexx 55 V3 | Kolink Core Plus Atx 700W | Win 10 | Corsair K70 RGB | ADX Firepower V2 mmo |

Permalänk
Hedersmedlem

Det var bättre förr!

Eller så är det bara lite värre nu

Började skruva datorer lite mer aktivt i slutet på 90-talet och början på 2000-talet så med mesta från 386or och uppåt har fallit offer för min skruvmejsel och datorexperimenterande. Vissa saker har blivit bättre, framförallt om man nu vill ha en dator som bara fungerar och inte behöver underhållas. Som ren underhållning i form av skruvande och experimenterande så har det mesta blivit sämre, det är ingen större utmaning att kasta ihop en dator nu jämfört med hur det var att ge sig in med liv och lust i ett gammalt baby-AT minitower en mörk novemberkväll i slutet av 90-talet.

Numera är väldigt mycket tillrättalagt för att nästan vem som helst ska kunna få det att fungera, bra när man vill att det ska fungera men ytterst tråkigt när man vill lägga ett par timmar på att läsa en halvobskyr manual och svära sig galen över feldokumenterade växlar på en drivrutin som eventuellt kan fungera ihop med kortet som man nyss petade ner i den sista lediga isa-kortplatsen.

Många kretskort var mycket snyggare förr, fullsketna med komponenter och det mesta var hålmonterat. Grön och brun PCB var det absolut vanligaste och jag är fortfarande övertygad om att ett moderkort är precis lika snabbt oavsett om det har grön, rosa eller självlysande orange PCB. Grön är dock överlägset snyggast

Chassin förr i tiden hade betydligt mer charm och det man inte tyckte om med dem ändrade man på med sticksåg och plåtsax. Kreativa, hemmasnickrade och mer eller mindre bra lösningar var vanligt förkommande men det var bra mycket lättare att göra något unikt då än nu när de flesta datorbyggen är väldigt lika varandra och mycket av det som byggdes hemma då i form av belysning och fönster redan är standardmonterat på många chassin. Får jag personligen välja så skruvar jag hellre dator i ett välbyggt 90-tals atx-chassi än i något som är tillverkat på den här sidan 2010. Passformen var visserligen lite si och så då, men det mesta satt fast med skruv vilket är bra mycket bättre än alla dessa snäppfästen som alla tillverkare verkar tro att alla vill ha numera.

Slutsats: Jag börjar nog bli gammal...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Entusiast

Tack för minst sagt många svar, väldigt intressant helgläsning!
Hur som haver så har en till fråga poppat upp där uppe sedan trådstarten så vi ska se om jag inte kan få svar på den också

Frågan lyder: Hur gick det till med inköpandet av datorkomponenter på den tiden? Nu har vi ju massvis att välja mellan, Inet, CDON, Komplett, Dustin, you name it.
Några av dessa företag är ju grundade på 90-talet men frågan är om de verkligen var etablerade då och om man kunde beställa komponenter online någonstans i Sverige?

Kort och gott - Vart vände sig entusiasten på den tiden när denne skulle köpa en datorkomponent?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Tack för minst sagt många svar, väldigt intressant helgläsning!
Hur som haver så har en till fråga poppat upp där uppe sedan trådstarten så vi ska se om jag inte kan få svar på den också

Frågan lyder: Hur gick det till med inköpandet av datorkomponenter på den tiden? Nu har vi ju massvis att välja mellan, Inet, CDON, Komplett, Dustin, you name it.
Några av dessa företag är ju grundade på 90-talet men frågan är om de verkligen var etablerade då och om man kunde beställa komponenter online någonstans i Sverige?

Kort och gott - Vart vände sig entusiasten på den tiden när denne skulle köpa en datorkomponent?

Det fanns butiker även på 90 talet, de hade ibland andra namn och det var inte lika vanligt med onlinehandel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Samma sak hårdvarumässigt. Rätt lätt när W95 kom men inte i närheten av den kompletta drivrutinsarmada som windows update och W7 stoltserar med.

Många spel krävde DOS-läge och om inte (t ex) Soundblaster-installationen skötte det på rätt sätt var man tvungen att mecka i konfigurationsfiler för DOS-läget.

SET BLASTER=A220 I5 D1 T3 P330 H6 E620
| | | | | | | | |
| | | | | | | | |_______ AWE 32 Only Parameter
| | | | | | | |__________ "High" DMA Channel
| | | | | | |_______________ MIDI Port
| | | | | |__________________ Type of Card
| | | | |_____________________ DMA Channel
| | | |________________________ Interrupt
| | |_____________________________ Port Address
| |___________________________________ Environment Variable
|________________________________________ DOS Command

Blev visst fel formatering på förklaringarna, se länken.

http://www.rinkworks.com/apogee/s/6.4.2.shtml

Edit: Jo, hårdvaruinterrupts sköttes inte alls lika lätt, gick oftast inte att dela (eller inte alls beroende på enhet) och fick två enheter samma blev det tvärstopp. Man var tvungen att läsa IRQ-scheman för pci-portarna och jämföra med vad IDE-kanalerna körde med osv för att försöka minska risken för problem.

Exakt detta jag minns. Massa meck med conffiler för bl.a. Just ljud och mängder av strul med IRQ. Utan vad internet är idag så fick man sitta timmar med trial and error innan man fick det att funka.