Bygga en dator på slutet av 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

På den tiden hade man en röd "skjut-knapp" på baksidan av nätagget, förutom den sedvanliga brytaren.
Frågade farsgubben var den vart till för och fick till svar att "den skall du fan inte röra".
Tror det hann gå 1 dag innan jag sköt reglaget och märkte hur det flammade till i agget och det luktade illa.
(Burken var inte igång, som tur var.)
Nytt nätagg och jag hade lärt mig vad 220 volt gör med ett nätagg inställt på 110 volt.

Haha jo var någon på skolan som ändrade om ett antal switchar på datorerna innan dom slogs på.. vet inte vad som hände med den personen men många nätagg som small iaf Senare så var dom röda knapparna fastlimmade med limpistol.

Antar att dom flesta nätagg idag automatiskt känner av 110v/220v så idag finns inte den funktionen kvar

Permalänk
Hedersmedlem

Bild på den speciella kabeln som krävdes mellan Voodoo1&2 (endast 3D) och det vanliga grafikkortet som körde 2D, för er som inte sett tidigare:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Jobbigaste var oftast att få skiten att boot upp ordentligt vid installation så allt fungerade och windows inte missade något, hade alla möjliga boot diskar med dos och annat hemkok med drivers m.m. som krävdes och hade man någon de minsta udda (icke default körandes) hårdvara var det bäst att man hade kvar disketten med drivers annars var det tungt.

Hahaha, kommer ihåg detta allt för väl, när jag byggde ihop mina första Pentium 120 själv så råkade jag ut för samma problem, detta pga en moder som tyckte att allt i diskettväg var skräp och hade hunnit raida igenom mitt rum ett par dagar innan jag pillade ihop alla komponenter, det var rent ut sagt ett helvete att få tag på drivers igen, men efter ett par veckor hade jag fått ihop allt.
Det är tur att information och drivers numera är lättillgängligt, och att företag publicerar sina drivers och dokument överallt nu, för ända fram till 2010-2011 cirkus så gjorde dom inte alltid det.

Min största irritation förr i tiden annars var nog det förbannade faktum att om du ville ha annat än en beige-vit jävla låda runt dina komponenter så var det beställning från Tyskland eller USA som gällde, och gudarna ska veta att dom tog överpriser.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

Första bygget efter ett par andra färdigköpta datorer, byggde jag ihop '98. Jag visste vad de olika komponenterna var för något och deras funktion, men jag hade aldrig tidigare satt de samman till en komplett dator. Och skulle man ut på Internet för att leta information kostade det ju både pengar och tid med 56k v90 modemet som fanns i huset.

CPU kylaren vill jag minnas var väldigt krånglig att montera. I dagens mått mätt, att montera en kylare, helt extremt krånglig att montera. Man fick ta en spårmejsel och trycka med all kraft på en bygel som skulle fästa mot CPU sockeln. Det fanns ingen hake där man tryckte med skruvmejseln (det kom först några år senare), så slant man kunde man få en rejält fint hack i moderkortet.

Men i övrigt skiljer det sig inte så mycket jämfört med dagens byggen. Det är ju samma grundkomponenter som ska in i en dator. Både moderkort och grafikkort krävde inte lika mycket ström i alla fall

Jag tror nog det finns bilder på byggget, liggandes någonstans.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Kul tråd, det mesta har väl redan nämnts dock.

- Vassare kanter i chassina
- Chassina fanns att välja i beigt eller beigt. Mitt första egenköpta chassi fick jag måla svart själv med en sprayburk.
- Små 50-80mm fläktar på allting
- Allmänt mer högljutt.
- Mycket mycket sämre utbud av lite mer påkostade tysta grejer t.ex. CPU-kylare.
- Det gick inte att boota från CD-skiva utan man fick boota från startdiskett innan datorn kunde börja läsa från CD-skivan.

Permalänk
Skrivet av ziip59:

Konstigt att ingen verkar nämna DIP switcharna som man alltid skulle ställa rätt. Idag existerar inget sånt knölande. Inte heller behöver man bygla diskarna som master/slave. Jag byggde min första runt -95.

Knölande?
DIP-switcharna var ju skitsmidiga jämfört med att behöva bygla massor på moderkortet också
Det var nog den första "fancy"-funktionen jag hade på ett moderkort.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

- Flisor lossnade från CPU core när Socket-A kylflänsen åkte av/på ofta

Sicken dynga!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
99:e percentilen

Många nämner drivrutiner för nätverkskort. Jag tycker det händer ofta även idag att Windows inte installerar det automatiskt, varpå man inte kan ladda ner resterande drivrutiner heller. Lösningen brukar vara att ladda ner drivrutinen på en annan dator och föra över med USB-minne.

Jag har en dator med just Windows 98. Pentium II eller III är det. Chassit är tungt och brutalt svårt att öppna, då de sidoplåtar vi idag är vana vid tydligen ännu inte hade uppfunnits: istället består båda sidorna tillsammans med "taket" av ett enda plåtstycke. Det var riktigt jobbigt att få loss det.

Den datorn köpte vi av morsans arbetskamrat. Sedan runt millennieskiftet har den varit inloggad på denna arbetskamrats användarkonto, för man fortsätter vara inloggad när man startar om. Ingen vet lösenordet. Jag undrar hur det skulle bli om man satte en SSD i en sån dator.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man fick ha bootdiskett för att kunna installera alls via skiva, krångel med jumpers på hårddiskar är ju något som är rätt skönt att slippa.

Har installerat Windows 98 från disketter en gång, spännande upplevelse!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

var det inte AWE32 man kunde uppgradera minnet på och få AWE64 ?
vet att jag hadde en såndärna blaffa till kort när man lekte med ljud å keyboards å grejjer

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Ärligt talat känns det inte som det e mycket som har ändrats, vill minnas att det var klyddigare att få HDD's, CD-ROMspelare och dylikt att funka, minns också att jag faktiskt använde floppydiskar haha.

Själva byggandet i sig var ju närmast identiskt.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Det var annat i slutet på åttiotalet, början av nittio.. Då var det en hel del pill med switchar på moderkort, hårddiskar och tillbehör för att allt skulle funka. 97 och framåt har det blivit betydligt smidigare och idag är det ju nästan ett skämt.

Visa signatur

"All those moments will be lost in time.. like tears in rain.."

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade några bilder jag tagit tidigare:

Första kortet med stöd för flera skärmar, Max-version.

Voodoo 3500 med TV-kort och...

Extern anslutningsbox för video in/ut.

Båda lanserades i slutet av nittiotalet, exakt när en viss version gick att köpa minns jag inte, tyvärr.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Det jag kommer ihåg ifrån den tiden var väl runt 97.
Hade byggt en ny burk och hade inte riktigt koll på allting, men det funkade.

På den tiden hade man en röd "skjut-knapp" på baksidan av nätagget, förutom den sedvanliga brytaren.
Frågade farsgubben var den vart till för och fick till svar att "den skall du fan inte röra".
Tror det hann gå 1 dag innan jag sköt reglaget och märkte hur det flammade till i agget och det luktade illa.
(Burken var inte igång, som tur var.)
Nytt nätagg och jag hade lärt mig vad 220 volt gör med ett nätagg inställt på 110 volt.

gjorde precis samma sak på en 386:a :D, det suradde till och sen *poof* så var det agget dött. Som tur var skulle denna ändå kastas vid tillfället detta hände, vi hade då en vrålsnabb 133mhz med win 95 i hemmet istället!

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Betalade 1200:- för 64 MB RAM

Ha ha, Julen 1995 hade jag tjatat hål i huvudet på päronen att jag ville ha Phantasmagoria.
(Såg en fantastisk demo på en PC-Hemma (?) cd. Enda stället man kunde få demo/spel på spel.)
Julafton kom och jag fick det, försökte installera men gick bet på detta monster.
Krävdes 8mb i ram, vi hade fyra.

På något jävla vänster lyckades farsgubben införskaffa 4mb till på juldagen så jag kunde spela brötet.
Dyrt vart det ock. (En siffra på 600:- för 4 mb rullar i skallen. Fulräknat utan hänsyn till pengavärden osv så skulle dagens standard på 4 gig i ram kosta 600 000:-.)

Här kommer förövrigt lite krav vad som behövdes på TUNGA spel 1995.
(Långifrån så tungt som Unreal när det kom, men ändå..)

Phantasmagoria (1995)

SYSTEM REQUIREMENTS
MINIMUM PC REQUIREMENTS
Minimum CPU Type: 486SX
Minimum CPU Speed: 25 MHz
Minimum RAM Required: 8 MB
Minimum Hard Disk Space: 5 MB
Minimum OS Version: 5.0
Graphics Type: SVGA
Graphics Resolution: 640x480
Color Depth: 256 Colors

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Missade ju närbilden på 32an!:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/WP_20...

Massiv CPU-kylare, hehe.

Gamla goda tider då ljudkort var större än grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erben:

Mins att jag hade detta ljudkort och att jag gav 1300:- för det i mitten av 90 talet. Jag fick sitta ner i butikens kontor och fick en installations instruktion av säljaren i en halvtimme då jag saknade CD-rom på den datorn. På Soundblaster awe 32an ser jag gamla minnen EDO ram. Dessa tog man från den ännu äldre datorn för att använda en del ljudeffekter på kortet. På moderkortet satt det ju lyxiga SDRAM.

Eftersom jag tyckte 1300 var mycket mindre än jag minns för första versionerna så googlade jag lite: $400 var priset när det kom: http://www.atarimagazines.com/compute/issue166/76_Sound_Blast...
Jag vill minnas ett pris närmare 3000 om inte ännu mer i mitten av 1990-talet för de största versionerna. De enklare versionerna som kom senare kostade mycket riktigt runt 1200-1500, men det var några år senare.

Edit: £210 här http://www.soundonsound.com/sos/1994_articles/jun94/soundblas... men då stod pundet troligen betydligt högre än idag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devhdc:

Hahaha, kommer ihåg detta allt för väl, när jag byggde ihop mina första Pentium 120 själv så råkade jag ut för samma problem, detta pga en moder som tyckte att allt i diskettväg var skräp och hade hunnit raida igenom mitt rum ett par dagar innan jag pillade ihop alla komponenter, det var rent ut sagt ett helvete att få tag på drivers igen, men efter ett par veckor hade jag fått ihop allt.
Det är tur att information och drivers numera är lättillgängligt, och att företag publicerar sina drivers och dokument överallt nu, för ända fram till 2010-2011 cirkus så gjorde dom inte alltid det.

Min största irritation förr i tiden annars var nog det förbannade faktum att om du ville ha annat än en beige-vit jävla låda runt dina komponenter så var det beställning från Tyskland eller USA som gällde, och gudarna ska veta att dom tog överpriser.

Har du också en mor som är sådär?

Morsan är som galen när hon anser att något inte hör hemma.. Samma gäller min mormor. Då spelar det ingen roll om det är skivor, kläder eller en själv. Hör det inte hemma där så åker det ut. Trots att man har lagt det där för en orsak.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

20 MHz 386, 2 MB RAM rena klippet.

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk

Tycker nog att Ms-dos var enklare att confa än modernare windows varianter.. Oftast hade man inte mer än en dator per hushåll (då dom faktiskt var ganska dyra) så nätverkskort behövde då inte jag bry mig om...
Internet fick vi inte förrens 1998 då den nya p2an kom hem till oss!
I princip var det cdrom och ljudkort som behövde drivrutiner via config.sys och autoexec.bat Och configuration av dessa skötte installationsprogrammet om Resten, dos specifika växlar o dyligt, fanns det dokumenterat i operativet om (eller handboken, om man nu hade införskaffat det på laglig väg)

Hårdvaran var skitenkel, en hårddisk och en cdrom, som delade på en patakabel.... Modernare 486or detekterade ju hårddiskar automatiskt så man slapp öppna burken o kolla uppgifterna på disken (cyl, headers sector o sånt mög)

Fläkt i chassit och cpu hade jag inte förrens inköp av p2an, 486an var helt naken (100mhz som satt i min ibm aptiva hade dock kylfläns..)
Med p2an förändrades allt, w98 var nytt o modernt, dom flesta drivrutiner installerades automatiskt, resten kom via cdskivor eller disketter (som låg snyggt o prydligt i en hög jämte datorn)

Pentium2an uppgraderades med mera ram och w2k och gjorde aktiv tjänst fram till hösten 2007 när den äntligen blev pensionerad, dog vid ett misslyckad cpu byte 2008 RIP

Dessa 486or (och P2an) skruvades det med rätt mycket.. och beträffade hårdvaran tycker jag inte det är nån större skillnad på då och nu.
Största skillnaden ligger enligt mig i mjukvaran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erben:

Hör skillnaden mellan AWE 32, SB-Live, SB X-FI
http://www.youtube.com/watch?v=wcsH6bpvTg0

Oj den där låten kunde jag visst helt utantill, lite läskigt =/ Sysslade med MIDI på den tiden runt 2000.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Inaktiv

Ibland var man även tvungen att sätta jumpers rätt på sina diskar, annars var det väl ungefär sak samma..

Även mer pill med drivrutiner, då det inte fanns lika mycket med från början eller som installerades automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Betalade 1200:- för 64 MB RAM

Ska vi vara såna så betalade jag 4k för 8 MB till min 486a , tidigare än så falerar mitt minne.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Bild på den speciella kabeln som krävdes mellan Voodoo1&2 (endast 3D) och det vanliga grafikkortet som körde 2D, för er som inte sett tidigare:

Kunde inte låta bli hoppa in. Har visat bilder tidigare i retro tråden, på mina voodoo2 kort i sli.
Fungerar fortfarande.

Något som ingen nämnt är hårddisk storleken att windows inte klarade för
stora diskar i lagringskapacitet, när de började komma.
Även att det hände man manuellt fick konfigurera hårddisken i bios med startsector slutsector o.s.v.

Har för mig jag hade win95 på 48 eller 50 disketter.

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Gammal miniburk med AT-agg och ett Abit TX-5 moderkort. Osäker på CPU, troligen vanlig P166. Notera de tre kylflänsarna till strömförsörjningen, Ser ut som linjär reglering, troligen inget switchat. Anandtech testar.
Millenium 2 och ett Soundblaster 32 (ursprungliga versionen (Edit: Tydligen hette första 32 AWE, så då är det AWE32, utan AWE var någon budgetversion med andra kretsar), med alla feta manualer, rena biblioteket och även lådan kvar) samt nätverkskort som jag inte minns och glömde titta. Svarta ISA-portarna överst.

Riktigt cool låda där framsidan ser ut som baksidan på en vanlig låda (hur man skruvar fast alltså, höljet monteras framifrån) från en gammal Vice-dator. Kom med Windows Millenium! Syns även en Seagate Medalist på 6,4GB som jag köpte 1997, kostade runt 4000 och hade hela 5 skivor. Startar man den löst roterar den vid start pga momentet från skivorna. Största som fanns då. Ett år senare blev Seagate först med att gå över till glidlager (FDB) istället för kullager. Tyvärr överhettade de ständigt och alla dog, har ingen kvar. Då hade kapaciteten gått upp till 9,1GB.

Översikt.

Tror detta är ett Asus TX-97 (lite osäker, har även HX-varianten, men tror TX var första med BGA på båda kretsarna, HX bara på en och VX ingen). Igen osäker på CPU men högst troligen en P166MMX eller P233MMX. Tseng Labs 6000 graffe med ovanliga MDRAM-minnen som var sockelmonterat, ihop med Voodoo1 och ett Soundblaster AWE32 alt vanligt 32 i en senare version än i den andra burken. Samt nätverkskort (även med BNC-kontakt givetvis ).

Återkommer med konfigurationsfiler och lite OS-bilder när jag haft tid att kolla igenom.

Ser ut som en OEM dator Plockat i par stycken från 02 och 04/05 (OEM). Flat kablar och celeron, pentium cpuer kanske inte tillverkat innan 2000, men känns så old school:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden på hårdvarubiten mellan säg 1995 och 2014 tycker jag är att allting var mycket fulare då.

Obeaktat vad man har för smak så kan man säga att nu för tiden är inte bara chassi utan även interna saker som grafikkort, minnesmoduler, moderkort och kylare gjorda med en estetisk baktanke (som kanske inte alltid faller så väl ut med 1000+ blå lysdioder osv...) medan förr var det ett brunt/grön kretskort (de tråkigast möjliga nyanserna av brunt och grönt dessutom) som gjorde vad det skulle, inget mer.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

var det inte AWE32 man kunde uppgradera minnet på och få AWE64 ?
vet att jag hadde en såndärna blaffa till kort när man lekte med ljud å keyboards å grejjer

Jag hade 8Mb RAM på mitt AWE. AWE64 kom dock mycket senare och delade minne med huvud-RAM. Så där ställde man in på en "slider" i mjukvaran, hur mycket RAM man behövde för ljudkortet.

Visa signatur