2x2TB vs 4TB - För och nackdelar

Permalänk

2x2TB vs 4TB - För och nackdelar

Överger min DIY NAS pga ekonomin, tänkt sälja mina 15 x 2TB som ligger helt oanvända.

NASen eller vad jag förstog i efterhand verkar vara DAS kan ta 4st, kommer troligtvis köpa en till längre fram eller bygga min DIY NAS.

Allafall så ger 4x4=16 som är lite mer än 2x4=8.

Men mer på en hårddisk borde innebär ökad chans till mera arbete för enskilda, verkar dra mindre ström än motsvarande 2x2TB gör (som givetvis låter logiskt), mindre värme sammanlagt men kanske mer enskilda (om man bara tänker hårddisken som en låda med värme).

ev annat jag inte orkar komma på såhär tidigt.

INGEN FÖRSÄLJNINGSTRÅD!

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk

Jag tycker det tar upp mycket plats så jag föredrar 4tb i mina byggen. Jag har 10st hårddiskar 2-4 tbare i min stationära och det fyllar alla platser i chassit Så 4tb är att rekomendera

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

Själv hade jag tagit 2x4tb hårddiskar och kört dom i raid 0.

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Överger min DIY NAS pga ekonomin, tänkt sälja mina 15 x 2TB som ligger helt oanvända.

NASen eller vad jag förstog i efterhand verkar vara DAS kan ta 4st, kommer troligtvis köpa en till längre fram eller bygga min DIY NAS.

Allafall så ger 4x4=16 som är lite mer än 2x4=8.

Men mer på en hårddisk borde innebär ökad chans till mera arbete för enskilda, verkar dra mindre ström än motsvarande 2x2TB gör (som givetvis låter logiskt), mindre värme sammanlagt men kanske mer enskilda (om man bara tänker hårddisken som en låda med värme).

ev annat jag inte orkar komma på såhär tidigt.

2 hårddiskar, dubbelt så stor risk att bli av med data pga hårddiskkrash. Vid krasch förloras dock endast 50% av datan. Men förhoppningsvis kör man med backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Glimbrink:

Jag tycker det tar upp mycket plats så jag föredrar 4tb i mina byggen. Jag har 10st hårddiskar 2-4 tbare i min stationära och det fyllar alla platser i chassit Så 4tb är att rekomendera

Skrivet av SimonGranstrom:

Själv hade jag tagit 2x4tb hårddiskar och kört dom i raid 0.

Skrivet av Pellepelikan:

2 hårddiskar, dubbelt så stor risk att bli av med data pga hårddiskkrash. Vid krasch förloras dock endast 50% av datan. Men förhoppningsvis kör man med backup.

Skickades från m.sweclockers.com

Blir 4TB, hoppas bara jag får bra pris för mina 2TB, flesta nya.

Ska köra Raid 5 eller 6 med ZTF

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Blir 4TB, hoppas bara jag får bra pris för mina 2TB, flesta nya.

Ska köra Raid 5 eller 6 med ZTF

ZTF?

Bra pris får du om det finns garanti kvar + giltiga kvitton samt testprotokoll på diskarnas nuvarande status.

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt den lösning som ger mest utrymme per krona (GB/Kr).
Antalet diskar är ju bara intressant om du har fullt på kontrollern eller räknar wattimmar.
Backup är såklart ett måste.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonGranstrom:

Själv hade jag tagit 2x4tb hårddiskar och kört dom i raid 0.

Skojar du? Raid 0 är det sista jag hade kört på en NAS, kul om ena disken går sönder.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd med att ha gått över till raid-0 i servern. Tidigare kunde HDD:n flaska vid en del diskintensiva aktiviteter och HDD-LEDen lös fast medan överföringen började sega. Nu hänger den alltid med utan problem.
Fick tag på en prisvärd extern 3.5" HDD nu i veckan som jag precis börjat backupa till, så skulle ena disken ge upp gör det inte så mycket.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Jag är sjukt nöjd med att ha gått över till raid-0 i servern. Tidigare kunde HDD:n flaska vid en del diskintensiva aktiviteter och HDD-LEDen lös fast medan överföringen började sega. Nu hänger den alltid med utan problem.
Fick tag på en prisvärd extern 3.5" HDD nu i veckan som jag precis börjat backupa till, så skulle ena disken ge upp gör det inte så mycket.

Vad i hela fridens namn har du för HD som inte klarar att maxa gbit ?
Och är det random access du snackar om så hjälper inte RAID0 ett dugg.
RAID0 för lagring är ju snudd på vårdslöst

Permalänk
Medlem

Vilka diskintensiva aktiviteter kör du som ger något med raid0? Oftast brukar HDD gå på knäna vid många och små läs/skriv, något som raid0 är rätt ointressant för.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilken raid du kör. Har du ingen backup är du körd i alla fall. En RAID 1, 5, 6 eller 10 hjälper dig i princip bara om du har en "dygnet runt server" som ALDRIG får stängas av då kan du byta disken när datorn är på och försätta som inget hade hänt. Vilket inte går utan RAID eller i RAID 0. En backup däremot skyddar mot raderade filer, virus och installationsfel vilket en RAID aldrig kan göra.

Tänk följande scenario:

  • Du har åtta stycken separata diskar i datorn, varje disk som går sönder innebär 1/8 förlorad data, återställning kommer att kosta ca 7-12 tusen kronor hos specialföretag.

  • Du har åtta stycken hårddiskar i två paket i raid 0 varav det ena paketet agerar backupdisk. Praktiskt har du 1x4 hårddiskar. Ditt backupprogram skyddar mot virus, klantigheter som raderade filer och installationsproblem. Om en hårddisk går sönder behöver du byta ut den och återställa backupen eller ta en ny backup om det var backupdisken som havererade.

  • Du har åtta stycken hårddiskar i två paket i raid 5 varav det ena paketet agerar backupdisk. Praktiskt har du 1x3 hårddiskar. Ditt backupprogram skyddar mot virus, klantigheter som raderade filer och installationsproblem. Om en hårddisk går sönder fysiskt behöver du byta ut den. Uppsättningen återställs automatiskt, detta kan ofta göras utan att datorn stängs av om moderkortet/kontrollerkortet tillåter detta.

Resultatet är alltså att en RAID skyddar disken i REALTID, vilken innebär att du slipper BSOD och kan avsluta Windows "snyggt" om en disk havererar för att hinna skaffa en ny disk. Skulle du bara köra 2 diskar i RAID 1 och en disk havererar så skulle du ganska säkert kunna lämna datorn på och hinna till en datorbutik för att skaffa en ny disk och sätta in den utan att stänga av om moderkortet klarar hot swap. Men du skulle inte vara skyddad mot fel som virus eller raderade filer eller installationsproblem då detta skulle drabba båda diskarna i REALTID.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vad i hela fridens namn har du för HD som inte klarar att maxa gbit ?
Och är det random access du snackar om så hjälper inte RAID0 ett dugg.
RAID0 för lagring är ju snudd på vårdslöst

Skrivet av Pappy:

Vilka diskintensiva aktiviteter kör du som ger något med raid0? Oftast brukar HDD gå på knäna vid många och små läs/skriv, något som raid0 är rätt ointressant för.

Vanliga 5400-varvare (för att den ska bli tystare och snålare) med 32MB cache. Om servern t.ex. läser/skriver flera torrents och jag samtidigt vill läsa en stor fil till desktopen var ju ett praktexempel på att den fick jobba ihjäl sig, men nu klarar den allt sånt betydligt bättre. Jag vet att raid-0 inte är rekommenderat, men så länge jag regelbundet backupar det jag vill ha kvar så anser jag det vara värt det, åtminstone i mitt fall, då jag slipper det där konstanta lysandet på HDD-LEDen och segandet så fort det blir lite jobbigt.

Och som OldComputer så fint förklarat: backuper är det enda riktiga skyddet mot dataförlust.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Vanliga 5400-varvare (för att den ska bli tystare och snålare) med 32MB cache. Om servern t.ex. läser/skriver flera torrents och jag samtidigt vill läsa en stor fil till desktopen var ju ett praktexempel på att den fick jobba ihjäl sig, men nu klarar den allt sånt betydligt bättre. Jag vet att raid-0 inte är rekommenderat, men så länge jag regelbundet backupar det jag vill ha kvar så anser jag det vara värt det, åtminstone i mitt fall, då jag slipper det där konstanta lysandet på HDD-LEDen och segandet så fort det blir lite jobbigt.

Och som OldComputer så fint förklarat: backuper är det enda riktiga skyddet mot dataförlust.

Antingen fel på disk eller så kör du låg minnescachning (Kör själv 1800 med en ES.2).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max