Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja använda min HTPC även för tv-tittande, så om jag väljer att lägga in ett internt lågprofilskort dual tv-tuner som t ex TerraTec Cinergy T PCIe Dual HD, hur mycket kommer det att rubba värmebalansen för detta chassi?

En till fråga:
- funkar det att installera 32-bitars Win7 Premium på MSI Z87I och Intel Core i3 4340 3,6GHz??
Jag har väl inte så stora minneskrav på min HTPC, det blir ju uppspelning av högupplöst film från NASen, streaming av hyrfilm från någon online-butik, Spotify, SVT Play, Youtube. Typ. Netflix har ju utannonserat streaming i 4K för nästa säsong av 'House of Cards'...

Jag har redan en 32-bitars Win7 Premium med Windows Media Center, så jag tänkte dra in 4 GB minne.
Men det kanske inte räcker? (Förutsatt att det är öht möjligt att köra 32-bitars W7 på ovanstående moderkort...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stampedo:

Jag skulle vilja använda min HTPC även för tv-tittande, så om jag väljer att lägga in ett internt lågprofilskort dual tv-tuner som t ex TerraTec Cinergy T PCIe Dual HD, hur mycket kommer det att rubba värmebalansen för detta chassi?

En till fråga:
- funkar det att installera 32-bitars Win7 Premium på MSI Z87I och Intel Core i3 4340 3,6GHz??
Jag har väl inte så stora minneskrav på min HTPC, det blir ju uppspelning av högupplöst film från NASen, streaming av hyrfilm från någon online-butik, Spotify, SVT Play, Youtube. Typ. Netflix har ju utannonserat streaming i 4K för nästa säsong av 'House of Cards'...

Jag har redan en 32-bitars Win7 Premium, så jag tänkte dra in 4 GB minne.
Men det kanske inte räcker? (Förutsatt att det är öht möjligt att köra 32-bitars W7 på ovanstående moderkort...)

Ett TV-kort utvecklar knappast någon värme, om det skulle påverka något så är det isf luftflödet i lådan.

Ska du verkligen köpa ett DVB-T kort som inte stödjer T2 idag? DVBSky och Mystique har annars DVB-T2 PCIe-kort.

Borde inte vara någora att köra på en Win7 med 4GB.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT
AMD Ryzen 2700X | 64 GB | GTX 1070Ti FE | Node 605

Permalänk
Medlem

Oops, såg inte att T2 inte stöds på den tunern...
Tack på tipsen, ska kolla på korten!

Frågan är oxo om det är möjligt att installera ett 32-bitars W7 (istället för 64-bitars) på det moderkortet med i3??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stampedo:

Oops, såg inte att T2 inte stöds på den tunern...
Tack på tipsen, ska kolla på korten!

Frågan är oxo om det är möjligt att installera ett 32-bitars W7 (istället för 64-bitars) på det moderkortet med i3??

De lär gå när tillverkaren tillhandahåller drivrutiner för operativsystemet:
http://www.msi.com/product/mb/Z87I.html#/?div=Driver&os=Win7 32

Men att installera en 32bitars miljö är ett misstag. Gör bara de om du inte har några andra alternativ pga din hårdvara. Du låser dig till att maximalt kunna nyttja 3,2-3,4GB RAM. Det är inte otänkbart att mer RAM kan bli en nödvändighet, då blir du tvungen att ominstallera hela din maskin, vilket känns lite omständligt.

Om du har en licensnyckel idag för 32bitars så tror jag faktiskt den är kompatibel med 64bitars också. Fast du måste förstås tanka ner 64 bitars ISO:n.
Jag vet iallafall att de va kompatibelt mellan både språk och x86/x64 tidigare. Du kan ju prova kanske.
Du kan ladda ner en laglig och ren Windows 7 64 bitars ISO här:
http://www.w7forums.com/threads/official-windows-7-sp1-iso-im...

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Om du har en licensnyckel idag för 32bitars så tror jag faktiskt den är kompatibel med 64bitars också. Fast du måste förstås tanka ner 64 bitars ISO:n.
Jag vet iallafall att de va kompatibelt mellan både språk och x86/x64 tidigare. Du kan ju prova kanske.
Du kan ladda ner en laglig och ren Windows 7 64 bitars ISO här:
http://www.w7forums.com/threads/official-windows-7-sp1-iso-im...

Det är precis därför jag ville dubbelkolla - tack för svar och tips ang licensnyckel! Jag testar den lösningen först...!

Permalänk
Medlem

Har fått mina delar och byggt ihop den. Gick relativt smidigt! Chassit var jäkligt vasst på sina ställen.

Väl igång har jag väldiga värmeproblem... ca efter 2 minuter i BIOS har den stigit till 60 grader, och då har jag ändå klockat ner i3an (4330) till 2.9gHz.
Ett av heat pipsen fick sig en liten bula när jag monterade det, vet inte om det kan ha med det att göra? Sen känns det som det är dålig kontakt mellan själva blocket och cpu:n - de där medföljande stängerna ger inge vidare kraft ser det ut som?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundbe:

Har fått mina delar och byggt ihop den. Gick relativt smidigt! Chassit var jäkligt vasst på sina ställen.

Väl igång har jag väldiga värmeproblem... ca efter 2 minuter i BIOS har den stigit till 60 grader, och då har jag ändå klockat ner i3an (4330) till 2.9gHz.
Ett av heat pipsen fick sig en liten bula när jag monterade det, vet inte om det kan ha med det att göra? Sen känns det som det är dålig kontakt mellan själva blocket och cpu:n - de där medföljande stängerna ger inge vidare kraft ser det ut som?

Blocket ska sitta stabilt mot CPU:n. Har du dragit åt alla delarna ordentligt? Har du använt kylpasta på CPU Blocket? Hur mycket? Vilken typ? Kan du ta lite bilder som visar själva CPU:n och Blocket ur sidan, så vi ser hur de sitter monterat? Ha du kollat Streacoms installations PDF som finns på deras hemsida så allt är gjort enligt anvisningar?

Är det detta du köpte eller blev det något annat:
http://i.imgur.com/w77BXiE.png

Många frågor men omöjligt att hjälpa dig utan svar på allt detta.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Blocket ska sitta stabilt mot CPU:n. Har du dragit åt alla delarna ordentligt? Har du använt kylpasta på CPU Blocket? Hur mycket? Vilken typ? Kan du ta lite bilder som visar själva CPU:n och Blocket ur sidan, så vi ser hur de sitter monterat? Ha du kollat Streacoms installations PDF som finns på deras hemsida så allt är gjort enligt anvisningar?

Är det detta du köpte eller blev det något annat:
http://i.imgur.com/w77BXiE.png

Många frågor men omöjligt att hjälpa dig utan svar på allt detta.

Aa det blev de delarna.
Hade problem med kontakten mellan blocket och cpu:n till en början då en av gängen i blocket som håller fast shrapnel:en gick åt skogen. Men med en längre skruv och lite loctite, hehe, fick jag bra igen. Ett fel kan vara att jag inte har dragit åt shrapnelsen tillräckligt hårt mot modekortet - men det känns jäääkligt känsligt och med tanke på att jag fucka upp det sist. De där metallstängerna hovrar väl en 5mm+- ovanför kortet nu kanske.

Har smetat på kylpasta (Noctua Premium).
Som jag nämde klanta jag till en bula på ena röret vid monteringen. Dock verkar den fortfarande leda värmen lika bra då båda rören är lika varma längst ut efter lite körning.

Här är några bilder på blocket:
http://i.imgur.com/425XxtR.jpg
http://imgur.com/7lrVuVV.jpg
http://imgur.com/5i98lre.jpg
http://i.imgur.com/1aMhzPz.jpg

Frågan är, skall de 4 skruvarna som håller ner blocket mot cpu:n hela vägen ner i modekortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundbe:

Aa det blev de delarna.
Hade problem med kontakten mellan blocket och cpu:n till en början då en av gängen i blocket som håller fast shrapnel:en gick åt skogen. Men med en längre skruv och lite loctite, hehe, fick jag bra igen. Ett fel kan vara att jag inte har dragit åt shrapnelsen tillräckligt hårt mot modekortet - men det känns jäääkligt känsligt och med tanke på att jag fucka upp det sist. De där metallstängerna hovrar väl en 5mm+- ovanför kortet nu kanske.

Har smetat på kylpasta (Noctua Premium).
Som jag nämde klanta jag till en bula på ena röret vid monteringen. Dock verkar den fortfarande leda värmen lika bra då båda rören är lika varma längst ut efter lite körning.

Här är några bilder på blocket:
http://i.imgur.com/425XxtR.jpg
http://imgur.com/7lrVuVV.jpg
http://imgur.com/5i98lre.jpg
http://i.imgur.com/1aMhzPz.jpg

Frågan är, skall de 4 skruvarna som håller ner blocket mot cpu:n hela vägen ner i modekortet?

De fyra skruvarna skall du endast dra åt så pass hårt så blocket inte längre sitter löst. Du kan känna detta genom att prova vrida lite på det. Om det känns som du måste ta i riktigt mycket för att vrida på blocket så har du lyckats. Tänk också på att du inte drar åt någon skruv onormalt mycket mer än de övriga för då finns det en risk att de blir ojämt tryck neråt och blocket kan få en ojämn kontakt och inte leda bort värmen lika effektivt.

Sedan är det viktigt att du kletar in kylpasta på ALLA ställen där kopparvärmerörna får fysisk kontakt med blocken. Både inne i hålen på CPU blocket och där de leder bort till det stora värmeblocket som leder bort värmen. Detta framgår väldigt tydligt i installationsmanualen. Vi har diskuterat detta tidigare i tråden, iofs rätt många sidor bak, men det gör en stor skillnad i temp med att få allt rätt monterat och ordentligt med kylpasta. Det ska inte simma men det finns rätt stora imperfektioner i dessa kopparrör så därför hjälper pastan betydligt mer vid en sådan här installation än exempelvis då man använder en bra luftkylare med väldigt få imperfektioner i kontaktytorna.

Här har du installationsguiden direkt ifrån streacoms hemsida. Skumma lite
http://www.streacom.com/file/fc8_evo.pdf
Speciellt sidan 6, där ser du det är inga riskorn med kylpasta som används typ.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎

Hej alla!,

Jag har varit ganska aktiv i tråden tidigare med ett ivy ie 3225 bygge och moddning av PCH kylaren på gigabytes H77N -kort.
Efter överläggning, sålde jag denna maskin i delar, men behöll SSD och minnen och uppgraderade till en mer workstation likt bygge med bättre delar för att leka med OC, bättre cpu/gpu osv. (min tanke var aldrig att använda maskinen som HTPC, utan som arbetsmaskin)

... Nu har jag dock kommit in på planerna om att bygga en HTPC - av just denna modell, igen.
Fast nu kommer jag satsa på Haswell -generationen, med ännu bättre HD -chipset, bättre strömbesparningsfunktioner när datorn inte används och även den lägre strömförbrukningen. Alla dessa funktioner är bara till det positiva.

Något jag dock "ogillade" med mitt förra bygge, som baserades på FC8 chassit från Streacom (ej EVO-modellen) var storleken.
Jag vill gärna ha något mindre, eller iaf lägre (utan optisk enhet, som jag ändå inte hade i) då jag har en förkärlek för just små maskiner.

Jag har varit otroligt nära, och till och med beställt, en NUC (får väl neka uthämtning..), men det är både roligare och bättre att bygga själv eftersom jag vill ha en fullfjädrad I3'a och inte en T/U -modell med besparingar.

Så, vad kan ni rekommendera för setup, och framförallt vad finns det för chassin att prata om?
Jag gillade Streacom's kvalitet, de kändes solida. - Men finns det även mindre modeller på den svenska marknaden som klarar haswell helt passivt?

Alla tips och ideér mottages tacksamt

EDIT; Jag hittade detta chassi: http://cdon.se/hemelektronik/streacom/streacom-f1c-evo-htpc-n...
Det är förvisso inte passivt på pappret, men jag har sett flera byggnationer där man inte använder fläktar i sidorna.
Det enda som används är då en kylare på CPU'n - där har man iofs en fläkt.. men den går får det mesta väldigt tyst, speciellt om man använder en tredjeparts kylare.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

och framförallt vad finns det för chassin att prata om?

Har du kollat på HDPLEX H1.S?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av SevenFour:

Har du kollat på HDPLEX H1.S?

Riktigt stiligt!, om än lite dyrt kanske.
Men det blir väl (för hoppningsvis) ett engångsköp

Finns det någon ÅF som säljer dessa i Sverige?, eller är det import som gäller?

Man får fri frakt om jag tar lite bilder på det färdiga bygget eller in progress (vilket jag ändå kommer göra) och skriver några meningar om vad man tycker.
Kan vara värt frakten som annars går på 30d dollar

En annan bra grej; In addition, all orders for Europe customers will be shipped from our Hamburg,Germany fulfillment center via DHL Worldwide. Therefore no VAT or Duty will be charged if your country belongs to the European Union. - Yey!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Finns det någon ÅF som säljer dessa i Sverige?, eller är det import som gäller?

Man får fri frakt om jag tar lite bilder på det färdiga bygget eller in progress (vilket jag ändå kommer göra) och skriver några meningar om vad man tycker.
Kan vara värt frakten som annars går på 30d dollar

Det är köp direkt från HD-PLEX som gäller vad jag vet, och de skickar som du skriver från Tyskland. Det är fri frakt per automatik på förbeställningarna på H1 och enligt hemsidan så verkar det fortfarande vara förbeställning som gäller på batch 2. I installationsmanualen som jag fick på mailen står det dessutom:

Citat:

We will reward any customer with $20 for purchasing and reviewing HDPLEX fanless computer case. It's simple. Take two or three photos of your PC build with HDPLEX fanless case, write feedbacks or suggestions in any language you prefer and post it on any forum, blog or Facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Här har du installationsguiden direkt ifrån streacoms hemsida. Skumma lite
http://www.streacom.com/file/fc8_evo.pdf
Speciellt sidan 6, där ser du det är inga riskorn med kylpasta som används typ.

Har sett över monteringen och lagt lite bättre pasta på skiten. Ligger på stabila 60 grader nu (Har satt att den underklockar automatiskt om inte prestandan behövs). Ser i instruktionerna på sidan 6 att de satt kylpasta på kopparrören på väggen mot kylflänsen också! Det har inte jag gjort!
Det är möjligt att jag kan vinna några grader genom att fixa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundbe:

Har sett över monteringen och lagt lite bättre pasta på skiten. Ligger på stabila 60 grader nu (Har satt att den underklockar automatiskt om inte prestandan behövs). Ser i instruktionerna på sidan 6 att de satt kylpasta på kopparrören på väggen mot kylflänsen också! Det har inte jag gjort!
Det är möjligt att jag kan vinna några grader genom att fixa det

Inget att vänta på, alla bäckar små är det som gäller. Sedan så går tempen ner något efter ett tag då allt bränt in sig så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Inget att vänta på, alla bäckar små är det som gäller. Sedan så går tempen ner något efter ett tag då allt bränt in sig så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Could not agree more.
Sätt igång, du tjänar några grader där!

Har själv gjort missen med att smörja kopparrören och efter det var fixat så sänktes min temp mellan 5-7 grader ytterligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Skiter det sig nu placerar jag fanskapet ute i snön så skall temperaturen inte vara något problem iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundbe:

Tack för hjälpen!
Skiter det sig nu placerar jag fanskapet ute i snön så skall temperaturen inte vara något problem iaf!

Kan garantera dig att de inte kommer skita sig. Vi har diskuterat dessa komponenter i dödagar här i tråden och vissa har till och med maxat sin rigg (mig själv inkluderad) och värmen går högt men den hänger sig aldrig och den blir aldrig så varm att man funderar på ta fram stekpannan för att fräsa upp lite ägg.

Se till att allt är som de ska och glöm bort de sen! De är ju de som är de sköna med fläktlöst. De bara funkar. Inget rör på sig så funkar de idag så funkar de i morgon. Med undantag för möjligvis system med HDD och/eller system med extrem värme. Där kan faktiskt saker gå sönder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En första återkoppling på mitt bygge (hade en SSD liggande).

Byggde ihop maskinen en kväll någon vecka före jul. Blev klar sent på kvällen och orkade inte ens provstarta den... Sedan var det fullt upp inför. under och strax efter jul. Hade verkligen inte tid att avsluta bygget.

Provstartade maskinen precis efter nyår. Eller provstartade... Den startade inte. En fläktlös PC som inte startar känns verkligen död. Finns ju ingen fläkt eller liknande som går igång en sekund eller så. Deppade ihop, hade inte orka att skruva isär maskinen den kvällen.

Gick ytterligare två veckor innan jag fick tid att att ta tag i problemet. Öppnade lådan, dubbelkollade alla kontakter. Inget såg konstigt ut. Bestämde mig för att testa med en annan nätdel. Försökte inte ens starta den med den externa nätdelen. Allt funkade. Säker på att den externa nätdelen var trasig bestämde jag mig för att ändå testa den en gång till. Nu fungerade allt som det skulle. Vet ärligt talat inte varför det inte funkade från början...

Win 8.1 är nu installerat. XBMC likså. Känns som en fantastisk maskin och snart ska den få flytta in i tv-bänken..!

Stort tack till radx för att du startade denna guide!

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Plockade ihop detta: http://imgur.com/ElTYHJx (har inte med några förlängningskablar)

Har dock lite funderingar..

-Kommer det funka med 1SSD (2,5) 1HDD (3,5) samt Bluray/dvd-läsare?

-Kommer datorn klara av 4k? Om inte, finns det plats / är möjligt att sätta in ett passivt kylt grafikkort?

-Har inte valt att tagit med någon fjärrkontroll. Vad fyller den egentligen för funktion? Är det enbart för att kunna pausa och spola i mediaspelaren eller kan man använda den som mus? (Som i nintendo wii) Hur funkar det egentligen?

Ska bara använda datorn till att surfa, spotify och kolla film. Är den stabil? Vill inte få samma känsla som man kan få av 10tums laptopparna som laggar när man bara surfar runt på aftonbladet och lyssnar på spotify tex.

Synpunkter på ändringar/förbättringar är välkommna

Mvh

Permalänk
Skrivet av rysseh:

Plockade ihop detta: http://imgur.com/ElTYHJx (har inte med några förlängningskablar)

Har dock lite funderingar..

Då ska vi se om jag klarar av att besvara dem.

Skrivet av rysseh:

-Kommer det funka med 1SSD (2,5) 1HDD (3,5) samt Bluray/dvd-läsare?

Det finns plats i chassit för alla tre, men eftersom chassit är litet kan det bli trångt. SSD och blu-ray/dv-läsare bör inte bli några problem, eftersom de är "på vinden". 3,5-tumsplatsen är "i taket" så har du något på "golvet" (moderkortet...) som är högt kan det bli problem.

Jag tittade lite snabbt i mitt bygge och det ser ut som att det som det skulle kunna vara risk för är att minnet och hårddisken slåss om platsen. Jag har detta minne som är rätt högt, så med de minnen du köper borde det förhoppningsvis inte vara några problem. Var beredd på att det blir trångt bara, fast det blir det ju oavsett om du har en hårddisk eller inte.

Du har förmodligen redan tänkt på det, men hårddiskar är ju som bekant inte helt tysta eftersom de snurrar runt och har sig, vilket lite förstör det där med "ljudlös" HTPC. Alternativen (om man behöver mycket lagring) är att köpa svindyr stor SSD eller ha lagringen någon annanstans (läs NAS). Fast hårddiskar låter inte alltför mycket nuförtiden och tar man hänsyn till priset tror jag nog många skulle komma fram till att det bästa är att ha hårddisk. Själv klarar jag mig (hittills, byggde den för några veckor sedan) rätt bra på 120GB SSD, flyttar saker fram och tillbaka mellan HTPC och huvuddator om det skulle bli ont om plats. Men lagringsbehoven är ju olika.

Sedan är ju förstås inte en optisk läsare helt tyst heller, men där finns ju inga andra alternativ om man vill kunna se på blu-ray/DVD-filmer.

Skrivet av rysseh:

-Kommer datorn klara av 4k? Om inte, finns det plats / är möjligt att sätta in ett passivt kylt grafikkort?

Core i3-4340 har stöd för 4K. Hur bra det funkar vet jag inte, men jag skulle tro att det funkar åtminstone hyfsat.

Om det inte skulle funka finns det plats för ett lågprofils-PCI-kort som tar upp en expansionsplats. Jag tror dock det kommer funka utmärkt för dig utan, så jag rekommenderar dig att åtminstone till att börja med strunta i grafikkort. Men ja, det finns plats om du skulle behöva längre fram.

Skrivet av rysseh:

-Har inte valt att tagit med någon fjärrkontroll. Vad fyller den egentligen för funktion? Är det enbart för att kunna pausa och spola i mediaspelaren eller kan man använda den som mus? (Som i nintendo wii) Hur funkar det egentligen?

Jag har inte heller någon fjärrkontroll så kan inte säga exakt hur den funkar. Tittar man på bilder på den ser man dock att det bara är en "vanlig" fjärrkontroll till TV/DVD-spelare/Blu-ray-spelare/... Den är inte rörelsekänslig, om det är det du menar med "som i Nintendo Wii", men det är möjligt att det går att styra musen med piltangenterna (vilket känns väldigt osmidigt).

Jag skulle rekommendera att strunta i fjärrkontroll och köra med Unified Remote på telefonen istället. Den har fjärrkontroller för vanlig mediauppselning med play/pause/... men även mer allmänna mus/tangentbord-fjärrkontroller så man kan styra hela datorn med telefonen utan att vara alltför begränsad i vad man kan göra. Finns både i gratisversion och betalversion, jag kör gratis för tillfället men är lite småsugen på att köpa betalversionen för att få lite mer features. Men gratisversionen är helt klart tillräcklig. Appen finns till Android och Windows Phone och en iOS-version är på väg.

Skrivet av rysseh:

Ska bara använda datorn till att surfa, spotify och kolla film. Är den stabil? Vill inte få samma känsla som man kan få av 10tums laptopparna som laggar när man bara surfar runt på aftonbladet och lyssnar på spotify tex.

Jag har bara haft min HTPC (samma processor, moderkort, chassi som du, motsvarande mängd minne och SSD, ingen hårddisk, ingen blu-ray-spelare (än, den är beställd), Windows 7) i några veckor och inte utsatt den för särskilt tunga grejer, men det flyter på utmärkt för mig. Det värsta jag utsatt den för är Youtube, Twitch och WMC igång samtidigt och det var inga problem alls. Jag tror nog inte det ska vara några problem för dig.

Skrivet av rysseh:

Synpunkter på ändringar/förbättringar är välkommna

Som du skrev har du inte med några förlängningskablar, vilket dock kan visa sig vara nödvändigt. Jag köpte en förlängning för 24-pins ATX efter att jag inte kunde få in den från nätagget, men jag tror det kan vara möjligt om man bara sätter dit den innan man installerar kylaren (efter att man installerat kylaren vill man helst inte ta loss den). Oavsett om du köper en sådan kabel eller inte skulle jag rekommendera dig att sätta dit 24-pinskontakten INNAN du monterar kylaren så gör du livet mycket lättare för dig. Jag följde Streacoms installationsinstruktioner och de sa åt mig att sätta dit den efter, vilket var rätt pilligt även att få in förlängninskabeln och i princip omöjligt med nätagget. Jag vill rekommendera att du struntar i förlängningskabeln och testar att få dit kabeln innan, men eftersom det kanske inte går är det ju lite taskigt att tvinga dig att vänta ytterligare några dagar sedan på att få förlängninskabeln. Du gör som du vill, men jag skulle gärna vilja höra från någon som försökt hur det gick.

Ytterligare på kabelfronten är det enligt uppgift nödvändigt med en slimline SATA för att det ska fungera att koppla in blu-ray-spelaren. Jag har haft kabeln ett tag nu, men läsaren (ST-OB3, ditt förslag har ST-OB1 vilken ju tillhör samma serie) dröjer nog till februari, så jag vet ju inte hur det är med det.

Skadar inte heller att påpeka att moderkortet i fråga av någon anledning inte tycker om HDMI vid första start. Du får koppla in den med DVI istället och pilla i BIOS på någon inställning som ska få det att funka. Minns inte exakt vilken inställning det var, men har för mig att det jag gjorde var att säga att grafikdelen på processorn ska vara standard istället för PCI-express.

Ytterligare en sak som skulle kunna vara värt att påpeka är att många universitet och vissa gymnasieskolor erbjuder Windows 8.1 (och andra Windows-versioner) gratis via Dreamspark Premium (tidigare MSDNAA). Om du fortfarande pluggar kan det vara värt att kolla upp om just din skola gör det innan du köper operativsystemet. Jag gjorde misstaget att köpa Windows 7 till min dator för några år sedan trots att jag kunde få det gratis via LiU. Som tur var strulade bygget så länge att jag inte hann öppna paketet innan jag insåg mitt misstag och Webhallen hade inga problem med att ge mig pengarna tillbaka trots att jag köpt det för mer än en månad sedan. Om du inte pluggar får du nog tyvärr ta och betala de knappa 900 som Win 8.1 kostar, men eftersom jag känner folk som inte vet att de kan få det gratis så skadar det ju inte att tipsa om det.

I övrigt kan jag väl bara säga lycka till med ditt bygge! Jag har ännu inte skrivit några intryck om mitt bygge här i tråden, men det kanske kommer när det är helt färdigt (dvs jag fått och installerat blu-ray-läsare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

...
I övrigt kan jag väl bara säga lycka till med ditt bygge! Jag har ännu inte skrivit några intryck om mitt bygge här i tråden, men det kanske kommer när det är helt färdigt (dvs jag fått och installerat blu-ray-läsare).

Jag har inte nåt med ditt inlägg att göra men ville bara säga att jag tycker du gör ett jävligt fint arbete som lägger ner så mycket tid och besvärar dig med uttömmande svar. Stor eloge till dig Spetsen_nr11! Kul att du skriver här i tråden! Du lyfter verkligen tråden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rysseh:

...

Instämmer med Spetsen_nr11, köp en 24-pin förlängningskabel. Skulle faktiskt inte ens fundera på att bygga utan den kabeln även om det eventuellt kan gå. Även jag har byggt med det där moderkortet och vid första försöket startade inte datorn (svettigt) men det verkade bara vara en kontakt som inte satt i tillräckligt bra (ironiskt nog kan det varit 24-pin förlängningskabeln...).
Först trodde jag dock att nätdelen var felaktigt och om den inte suttit med en förlängningskabel hade jag fått riva kylaren för att få loss nätdelen, vilket inte känts särskilt kull. Ett tungt argument för att bygga med förlängningskabel alltså.

Har själv monterat Stracoms IR-öga i min maskin men inte hunnit testa än. Återkommer när jag har mer erfarenhet av hur det fungerar men det kan nog dröja en vecka eller två.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Har så smått börjat komma igång med min maskin men har ett problem som jag inte lyckats lösa. När min tv varit avstängd och datorn i strömsparläge får jag inget ljud när jag startar upp det hela. HDMI finns inte med som valbar ljudenhet i Kontrollpanelen. Startar jag om datorn funkar allt.

Kör datorn direkt mot min tv via HDMI, har Gigabyte GA-H87N-WIFI som moderkort tillsammans med en i3 4340.

Någon som har en idé eller varit ute för samma sak och löst problemet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14338947']Har så smått börjat komma igång med min maskin men har ett problem som jag inte lyckats lösa. När min tv varit avstängd och datorn i strömsparläge får jag inget ljud när jag startar upp det hela. HDMI finns inte med som valbar ljudenhet i Kontrollpanelen. Startar jag om datorn funkar allt.

Kör datorn direkt mot min tv via HDMI, har Gigabyte GA-H87N-WIFI som moderkort tillsammans med en i3 4340.

Någon som har en idé eller varit ute för samma sak och löst problemet?

Jag känner igen de problemet du beskriver. Prova att uppdatera dina grafikdrivrutiner och se om de hjälper. Vi har pratat lite om just detta problem tidigare i tråden. Du hittar dina drivers här: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=234...

I vissa fall får man prova en äldre version av drivrutinerna. De kan vara lite joxande fram och tillbaka för att få löst den typen av problem. Själv kör jag med en surroundförstärkare i mellan min dator och min TV. Brorsan har samma problem som dig fast han kör med ett nVidia grafikkort i en vanlig stationär PC. I hans fall så har han inte lyckats lösa de. Där tror vi dock problemet ligger i hans surroundförstärkare som är riktigt strulig med HDMI-hanteringen. Så vi ställde in att grafikkortet aldrig går ner i standby som en nödlösning tills han får ork att undersöka detta mera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag känner igen de problemet du beskriver. Prova att uppdatera dina grafikdrivrutiner och se om de hjälper. Vi har pratat lite om just detta problem tidigare i tråden. Du hittar dina drivers här: https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=234...

I vissa fall får man prova en äldre version av drivrutinerna. De kan vara lite joxande fram och tillbaka för att få löst den typen av problem. Själv kör jag med en surroundförstärkare i mellan min dator och min TV. Brorsan har samma problem som dig fast han kör med ett nVidia grafikkort i en vanlig stationär PC. I hans fall så har han inte lyckats lösa de. Där tror vi dock problemet ligger i hans surroundförstärkare som är riktigt strulig med HDMI-hanteringen. Så vi ställde in att grafikkortet aldrig går ner i standby som en nödlösning tills han får ork att undersöka detta mera.

Ett tips som kan fungera för din bror är (om än omständigt) att högerklicka på skrivbordet och gå in i nvidia kontrollpanel för att sedan där på "ställ in digitalljud"
under hdmi välja att stänga av och sedan starta ljudet igen, fungerar för mig.... fast det är väl inte det smidigaste lösningen som man hade önskat

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelice:

Ett tips som kan fungera för din bror är (om än omständigt) att högerklicka på skrivbordet och gå in i nvidia kontrollpanel för att sedan där på "ställ in digitalljud"
under hdmi välja att stänga av och sedan starta ljudet igen, fungerar för mig.... fast det är väl inte det smidigaste lösningen som man hade önskat

Men då får man göra de varje gång. De känns inte som en lösning. Då går de snabbare att bara starta om datorn (SSD disk) och så är de igång igen. Fan de är synd att de inte provar såna här saker grundligare när de tar fram hårdvara och drivrutiner. Men tack för tipset likväl Steelice.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Men då får man göra de varje gång. De känns inte som en lösning. Då går de snabbare att bara starta om datorn (SSD disk) och så är de igång igen. Fan de är synd att de inte provar såna här saker grundligare när de tar fram hårdvara och drivrutiner. Men tack för tipset likväl Steelice.

Ligger inte problemet i HDMI-standarden? Någon form av handskakning som inte klaffar?

Har idag en switch (för få HDMI-ingångar på min tv/för mycket prylar) med vars hjälp min Xbox 360 och PS3 delar på en och samma HDMI-port, funderar på att testa att koppla datorn via switchen istället för en av konsolerna och se om det hjälper. Bara att det är så jobbigt att dra fram tv-bänken och koppla om... :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[SH:

;14344880']Ligger inte problemet i HDMI-standarden? Någon form av handskakning som inte klaffar?

Har idag en switch (för få HDMI-ingångar på min tv/för mycket prylar) med vars hjälp min Xbox 360 och PS3 delar på en och samma HDMI-port, funderar på att testa att koppla datorn via switchen istället för en av konsolerna och se om det hjälper. Bara att det är så jobbigt att dra fram tv-bänken och koppla om... :/

Ja du, jag önska jag visste. Jag kan för lite om detta. Det är ett problem i alla fall hur som helst. Fast inte för alla. Jag har exempelvis inte några problem själv öht. Allt funkar perfekt med handskakning å allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetsen_nr11:

Det finns plats i chassit för alla tre, men eftersom chassit är litet kan det bli trångt. SSD och blu-ray/dv-läsare bör inte bli några problem, eftersom de är "på vinden". 3,5-tumsplatsen är "i taket" så har du något på "golvet" (moderkortet...) som är högt kan det bli problem.

Jag tittade lite snabbt i mitt bygge och det ser ut som att det som det skulle kunna vara risk för är att minnet och hårddisken slåss om platsen. Jag har detta minne som är rätt högt, så med de minnen du köper borde det förhoppningsvis inte vara några problem. Var beredd på att det blir trångt bara, fast det blir det ju oavsett om du har en hårddisk eller inte.

Du har förmodligen redan tänkt på det, men hårddiskar är ju som bekant inte helt tysta eftersom de snurrar runt och har sig, vilket lite förstör det där med "ljudlös" HTPC. Alternativen (om man behöver mycket lagring) är att köpa svindyr stor SSD eller ha lagringen någon annanstans (läs NAS). Fast hårddiskar låter inte alltför mycket nuförtiden och tar man hänsyn till priset tror jag nog många skulle komma fram till att det bästa är att ha hårddisk. Själv klarar jag mig (hittills, byggde den för några veckor sedan) rätt bra på 120GB SSD, flyttar saker fram och tillbaka mellan HTPC och huvuddator om det skulle bli ont om plats. Men lagringsbehoven är ju olika.

Sedan är ju förstås inte en optisk läsare helt tyst heller, men där finns ju inga andra alternativ om man vill kunna se på blu-ray/DVD-filmer.

Okey, så då borde det alltså få plats! Som du säger så låter ju en hårddisk lite, men jag har inga andra lösningar på lagringsbehovet. Det enda jag skulle kunna göra är att köpa en USB hårddisk till min super kassa bärbara men då måste jag tanka ner alla filmer från en annan dator vilket kan bli lite omständigt eftersom tjejen också ska kunna kolla på film, serier etc.
Hårddisken lär ju inte på något sett kommer kunna överrösta tvn så jag kommer köra på internlagring på htpc:n.

Angående dvd/bluray-läsare så kommer den inte användas så speciellt mycket, men vill ha den ifall behovet skulle uppkomma. I min nuvarande dator har jag inte bluray-läsare och jag känner att det skulle varit värt att lägga till 1000kr på bygget för att kunna se blurayfilmer.

Skrivet av Spetsen_nr11:

Core i3-4340 har stöd för 4K. Hur bra det funkar vet jag inte, men jag skulle tro att det funkar åtminstone hyfsat.

Om det inte skulle funka finns det plats för ett lågprofils-PCI-kort som tar upp en expansionsplats. Jag tror dock det kommer funka utmärkt för dig utan, så jag rekommenderar dig att åtminstone till att börja med strunta i grafikkort. Men ja, det finns plats om du skulle behöva längre fram.

Okey, men kommer nätaggregatet räcka till då? annars kanske man kan köpa något liknande detta: http://www.inet.se/produkt/6900488/silverstone-nightjar-400w-... och skruva fast det i tvbänken på något sätt.
Har inte tänkt att sätta i ett grafikkort från början eftersom jag inte har någon bildskärm som stödjer 4K. Plus att jag inte har sett någon film/tvprogram som använder formatet ännu.

Skrivet av Spetsen_nr11:

Jag har inte heller någon fjärrkontroll så kan inte säga exakt hur den funkar. Tittar man på bilder på den ser man dock att det bara är en "vanlig" fjärrkontroll till TV/DVD-spelare/Blu-ray-spelare/... Den är inte rörelsekänslig, om det är det du menar med "som i Nintendo Wii", men det är möjligt att det går att styra musen med piltangenterna (vilket känns väldigt osmidigt).

Jag skulle rekommendera att strunta i fjärrkontroll och köra med Unified Remote på telefonen istället. Den har fjärrkontroller för vanlig mediauppselning med play/pause/... men även mer allmänna mus/tangentbord-fjärrkontroller så man kan styra hela datorn med telefonen utan att vara alltför begränsad i vad man kan göra. Finns både i gratisversion och betalversion, jag kör gratis för tillfället men är lite småsugen på att köpa betalversionen för att få lite mer features. Men gratisversionen är helt klart tillräcklig. Appen finns till Android och Windows Phone och en iOS-version är på väg.

Okey, hade tänkt att beställa ett tangentbord med styrplatta på. Så man har allt i samma enhet. Så jag kommer nog avvakta lite med fjärrkontroll.

Skrivet av Spetsen_nr11:

Som du skrev har du inte med några förlängningskablar, vilket dock kan visa sig vara nödvändigt. Jag köpte en förlängning för 24-pins ATX efter att jag inte kunde få in den från nätagget, men jag tror det kan vara möjligt om man bara sätter dit den innan man installerar kylaren (efter att man installerat kylaren vill man helst inte ta loss den). Oavsett om du köper en sådan kabel eller inte skulle jag rekommendera dig att sätta dit 24-pinskontakten INNAN du monterar kylaren så gör du livet mycket lättare för dig. Jag följde Streacoms installationsinstruktioner och de sa åt mig att sätta dit den efter, vilket var rätt pilligt även att få in förlängninskabeln och i princip omöjligt med nätagget. Jag vill rekommendera att du struntar i förlängningskabeln och testar att få dit kabeln innan, men eftersom det kanske inte går är det ju lite taskigt att tvinga dig att vänta ytterligare några dagar sedan på att få förlängninskabeln. Du gör som du vill, men jag skulle gärna vilja höra från någon som försökt hur det gick.

Ytterligare på kabelfronten är det enligt uppgift nödvändigt med en slimline SATA för att det ska fungera att koppla in blu-ray-spelaren. Jag har haft kabeln ett tag nu, men läsaren (ST-OB3, ditt förslag har ST-OB1 vilken ju tillhör samma serie) dröjer nog till februari, så jag vet ju inte hur det är med det.

Skadar inte heller att påpeka att moderkortet i fråga av någon anledning inte tycker om HDMI vid första start. Du får koppla in den med DVI istället och pilla i BIOS på någon inställning som ska få det att funka. Minns inte exakt vilken inställning det var, men har för mig att det jag gjorde var att säga att grafikdelen på processorn ska vara standard istället för PCI-express.

Ytterligare en sak som skulle kunna vara värt att påpeka är att många universitet och vissa gymnasieskolor erbjuder Windows 8.1 (och andra Windows-versioner) gratis via Dreamspark Premium (tidigare MSDNAA). Om du fortfarande pluggar kan det vara värt att kolla upp om just din skola gör det innan du köper operativsystemet. Jag gjorde misstaget att köpa Windows 7 till min dator för några år sedan trots att jag kunde få det gratis via LiU. Som tur var strulade bygget så länge att jag inte hann öppna paketet innan jag insåg mitt misstag och Webhallen hade inga problem med att ge mig pengarna tillbaka trots att jag köpt det för mer än en månad sedan. Om du inte pluggar får du nog tyvärr ta och betala de knappa 900 som Win 8.1 kostar, men eftersom jag känner folk som inte vet att de kan få det gratis så skadar det ju inte att tipsa om det.

Tog inte med 24pin kabeln bara för att texten skulle bli så liten på printscreenen hehe. Ska kolla på den kablen till blurayläsaren..
Gick ut skolan för ett par årsen tyvärr, men tack för tipset ändå.

Har dock en till fråga.. Är inte så där super vass på att bygga installera datorer, är detta "bygget" svårt att bygga ihop i det lilla chassit?
Går det inte att beställa alla delar och be tex inet bygga ihop datorn åt mig...
Känns lite dumt att beställa nåt och sen inte kunna bygga ihop det och få det att fungera...

Tack för ditt utförliga svar..