Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Wow låg FPS

Hej, tycker att jag har ganska låg FPS i wow speciellt under blood lust i 25manna stängde av recount slapp jag iaf lagget under BL men har fortfarande låg FPS.

My speccy
CPU: AMD FX-8320 Eight-Core Processor

RAM: 16,0GB Dual-Channel DDR3 @ 669MHz 2x

Graphics: Philips 244E (1920x1080@60Hz) screen
4095MB NVIDIA GeForce GTX 770 (Gigabyte) card

Storage: 111GB KINGSTON SH103S3120G ATA Device (SSD)

Addons:
Dominos
DebuffFilter
OmniCC
Quartz
Shadowed Unit Frames
TidyPlates
DBM

I 25manna när alla står still har jag ungefär 50 FPS på "fair"
har stängt av
Vertical Sync
Shadow
SSAO

Eller är det så att jag inte har datan för att få bättre FPS?

Permalänk
Medlem

WoW är väldigt CPU krävande, och generellt så fungerar Intels CPUer mycket bättre, så ja det är inte säkert att du kan få så mycket bättre än vad du har. Kan ju prova att sänka Multisample och såna saker om du ej har gjort redan men som sagt, Intel CPUs ligger mycket bättre till i dom flesta av Blizzards spel.

Största anledningen är att wow är rätt kasst optimerad för många kärnor, min I7 t.ex. är sämre än en I5 för WoW (och dom flesta andra spelen också iofs)

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk

Som tidigare person sa så är WoW väldigt cpu krävande och använder bara 2-3 trådar/kärnor effektivt
Så din 8 kärniga fx 8320 jobbar bara på 2-3 av sina kärnor

Och eftersom amds cpuer för tillfället är väldigt svaga på få-trådade spel så är Intel att rekommendera
Deras cpu:er är mycket starkare per kärna/tråd

Men WoW på Intel cpuer droppar också under 60fps när man raidar
Iaf för mig som kör med en i7 2700k @ 4,2ghz
Dock kan jag köra med högre settings än dig och hålla ungefär samma fps
På "fair" settings droppar jag inte under 60fps som du gör (inte ofta iaf)

Vill du förbättra din fps så kan du alltid överklocka din cpu lite
Är ganska simpelt och din cpu ska nog nå 4ghz utan en större spännings ökning
Då blir den som en fx 8350
Men du kan självklart pusha din cpu mer om du vill

Permalänk
Medlem

Ska utan tvekan klara det mycket bättre än så! Kör själv med en 3770k at 3.5Ghz, 8GB ram och ett uselt Radeon HD 4850 och får runt 20-30 fps i en 25manna raid på fair.

Kolla Water reflection och Particles. Sänk och testa igen.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Min CPU och mitt graffe når typ aldrig över 70% i load oavsett situation i WoW. Det är helt enkelt kasst. Men ja, utanför combat i 25man får jag givetvis bra mycket högre FPS.

Din CPU är nog dock flaskhals.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | 9060 XT | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Såg här http://wowpedia.org/CVar_processAffinityMask att man kunde ändra så den kan gå på alla kärnor istället men vet inte vilket av dom jag har

Permalänk
Medlem

Kommer inte hjälpa WoW använder 2 kärnor + 1 för vissa små saker. Köp en bra CPU kylare som AR01 eller Hyper EVO 212 och klocka upp din CPU så långt det går.

G3220 presterar förmodligen bättre än en stock 8320 i WoW.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Vad händer egentligen när man klockar upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Vad händer egentligen när man klockar upp?

Man gör processor snabbare helt enkelt. Ett förenklat exempel är skillnaden mellan ifall man kör i 100 km/h eller 120 km/h man anländer fortare till sin destination ifall man kör 120 km/h.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Såg här http://wowpedia.org/CVar_processAffinityMask att man kunde ändra så den kan gå på alla kärnor istället men vet inte vilket av dom jag har

hade du scrollat ner lite så hade du även sett att dom tog bort behovet av att ändra det där i WotLK
"WotLK Patch 3.3.2 (2010-02-01): Manually adjusting this cvar is no longer needed unless you're trying to run the game on specific cores. It is now uncapped so it will run on whatever core your OS deems as fit."

Permalänk
Medlem

Är det något pogram man använder för att göra de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Man överklockar oftast i BIOS det finns guider om hur man överklockar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

se till att du läser flera guider noggrant innan du försöker klocka något. Det kan gå riktigt illa om du gör fel.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

ganska lätt att se om det faktist är cpu som är problemet också , sänka/höga grafik inställningarna och ha samma fps då är det cpu som slakar. att överklocka ska men helst inte gö förren man är beredd på att det ( Kan ) gå sönder och man bör veta vad man gör någorlunda. minns när jag spelade wow då hade jag konstant 60 fps på ultra och hade fortfarande amd cpu därför tror jag inte det skulle vara felet men jag kan ha fel ,

cpu håller reda på alla karaktärer i 25manna raiden medans gpu är den som ritar spells vilket kan vara väldigt ansträngande. sen ser jag det svårt att en 8320 skulle slaka mot en 770gtx , hade förstått om han hade 2 st eller en 780ti men det kan bero på olika spel osv.

testa att sänka intällningarna och ökar fpsen då så är det gpu , minskar du och får samma så är det cpu , testa att oc om du är beredd och läser guider . annars gör som ovanstående . själv anser jag amd för 60fps och intel för 120fps i spel givetvis beroende av spel osv

Visa signatur

CPU:Intel i9 10900KF ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte94:

ganska lätt att se om det faktist är cpu som är problemet också , sänka/höga grafik inställningarna och ha samma fps då är det cpu som slakar. att överklocka ska men helst inte gö förren man är beredd på att det ( Kan ) gå sönder och man bör veta vad man gör någorlunda. minns när jag spelade wow då hade jag konstant 60 fps på ultra och hade fortfarande amd cpu därför tror jag inte det skulle vara felet men jag kan ha fel ,

cpu håller reda på alla karaktärer i 25manna raiden medans gpu är den som ritar spells vilket kan vara väldigt ansträngande. sen ser jag det svårt att en 8320 skulle slaka mot en 770gtx , hade förstått om han hade 2 st eller en 780ti men det kan bero på olika spel osv.

testa att sänka intällningarna och ökar fpsen då så är det gpu , minskar du och får samma så är det cpu , testa att oc om du är beredd och läser guider . annars gör som ovanstående . själv anser jag amd för 60fps och intel för 120fps i spel givetvis beroende av spel osv

Stängde av alla addons nu och körde raid finder hade 30fps under fighten och 17 under blood lust men jag laggade inte iaf. fast sen är det ju raid finder oxå då folk slackar istället

Permalänk
Medlem

du kan nerfa spelleffecter genom marcos och config, det kan göra en väldig skillnad tex rain of fire max 10 bollar per effect to 4 inte lika roligt att kolla på men ökar fpsen markant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Stängde av alla addons nu och körde raid finder hade 30fps under fighten och 17 under blood lust men jag laggade inte iaf. fast sen är det ju raid finder oxå då folk slackar istället

Det enklaste sättet är att ladda hem Coretemp eller liknande program som visar belastning för enskilda kärnor. Då ser man att WoW maxar en kärna bara för huvudprocesserna, samt ca 25-30% på två andra som sköter ljud/nätverk och lite annat.

Jag har klockat min Phenom II x6 till 4GHz och sambon har en FX-8120 som hon kört upp till 4.2GHz, då flyter det lite bättre, men som sagt även de snabbaste i7orna kan sjunka ner under 60 FPS när man raidar 25-manna, eftersom det har mycket med gammal programmering och latens från servern att göra.

FX-CPUs är rätt så lätta att överklocka om man inte ska gå alltför högt. Det du behöver göra i BIOS är egentligen:

1. Stäng av TURBO, så inte CPUn försöker gå högre än din överklockning.

2. Öka "CPU Multiplier" så att FSB gånger multiplier blir t.ex. 4200MHz (4,2GHz), om din databuss/FSB står på 200MHz t.ex. så ska du ha CPU multiplier 21.

Det blir ju såklart varmare med överklockning, men eftersom spel som WoW inte belastar din CPU mer än en kärna till max och kanske 2 till 25% så borde det inte vara några problem.

Vissa säger att man ska avaktivera strömsparfunktioner som Cool'n'Quiet för att få bättre stabilitet, men det tycker jag är helt galet. Då går ju CPUn i sin maxhastighet hela tiden och blir mycket varmare. Låt dem vara kvar påslaget (brukar var det default)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Oh fan får testa att köra en raid finder å se om det är lika för mig . Hamnar jag på 30 fps så blir jag gaaalen haha

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det enklaste sättet är att ladda hem Coretemp eller liknande program som visar belastning för enskilda kärnor. Då ser man att WoW maxar en kärna bara för huvudprocesserna, samt ca 25-30% på två andra som sköter ljud/nätverk och lite annat.

Jag har klockat min Phenom II x6 till 4GHz och sambon har en FX-8120 som hon kört upp till 4.2GHz, då flyter det lite bättre, men som sagt även de snabbaste i7orna kan sjunka ner under 60 FPS när man raidar 25-manna, eftersom det har mycket med gammal programmering och latens från servern att göra.

FX-CPUs är rätt så lätta att överklocka om man inte ska gå alltför högt. Det du behöver göra i BIOS är egentligen:

1. Stäng av TURBO, så inte CPUn försöker gå högre än din överklockning.

2. Öka "CPU Multiplier" så att FSB gånger multiplier blir t.ex. 4200MHz (4,2GHz), om din databuss/FSB står på 200MHz t.ex. så ska du ha CPU multiplier 21.

Det blir ju såklart varmare med överklockning, men eftersom spel som WoW inte belastar din CPU mer än en kärna till max och kanske 2 till 25% så borde det inte vara några problem.

Vissa säger att man ska avaktivera strömsparfunktioner som Cool'n'Quiet för att få bättre stabilitet, men det tycker jag är helt galet. Då går ju CPUn i sin maxhastighet hela tiden och blir mycket varmare. Låt dem vara kvar påslaget (brukar var det default)

Håller med dej med cool n quiet helt galet att stänga av . Men om man bara kör wow eller spel som inte använder mer än 4 kärnor så kan man ju även stänga av 4st kärnor för minska värme också om man har lust med det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jonte94:

Håller med dej med cool n quiet helt galet att stänga av . Men om man bara kör wow eller spel som inte använder mer än 4 kärnor så kan man ju även stänga av 4st kärnor för minska värme också om man har lust med det

Fast wow har stöd för 8 trådar så det är bara dumt att stänga av kärnor.

Sen tro jag inte det finns något system som kan klara av att hålla wow på 60+ FPS med högsta inställningarna. Har läst om folk med i7 3970X och Titan som fortfarande får drops till 30 under raids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Sen tro jag inte det finns något system som kan klara av att hålla wow på 60+ FPS med högsta inställningarna. Har läst om folk med i7 3970X och Titan som fortfarande får drops till 30 under raids.

Well jag kan köra på högre grafik med ungefär samma FPS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nocy123:

Well jag kan köra på högre grafik med ungefär samma FPS

Om din FPS blir näst intill oförändrad oavsett grafik inställning när det blir samma sorts belastning (25man raid till exempel) så är det din CPU som flaskar.

AMD's cpuer är okända för oerhört dålig IPC, och det är just det som WoW drar mest av.... högre IPC = bättre prestanda i WoW i krävande situationer, därför är intel cpuer extremt mycket snabbare i WoW.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk

Det är då inte processorn iaf, jag hade stabilt 100fps på ultra med min 8350.

Nu har jag en i5 4670k och fps'en är nästan lägre.

Dock i alla andra spel jag kör så är i5'an klart bättre

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Skrivet av waspen123:

Jag tvivlar på att du kan hålla fpsen över 60 genom en hel 25man raid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av waspen123:

Stillastående, tittandes in i ett hörn kanske.... absolut inte i en 25man raid, isåfall ljuger alla benchmarks och det tvivlar jag på.
Din nuvarande i5'a presterar nog Väldigt mycket bättre i krävande situationer.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Man gör processor snabbare helt enkelt. Ett förenklat exempel är skillnaden mellan ifall man kör i 100 km/h eller 120 km/h man anländer fortare till sin destination ifall man kör 120 km/h.

Men man riskerar också att få snuten efter sig så resan får ett tråkigt slut.

Ungefär samma som när du är lite väl glad i överklockningen, fast där tar resan slut av helt andra orsaker.

PS: 8320 är väldigt enkel att klocka, men det är väldigt beroende på vad för moderkort och processorkylare. Vet du vad du har för något på dessa?

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hinkan:

Men man riskerar också att få snuten efter sig så resan får ett tråkigt slut.

Ungefär samma som när du är lite väl glad i överklockningen, fast där tar resan slut av helt andra orsaker.

PS: 8320 är väldigt enkel att klocka, men det är väldigt beroende på vad för moderkort och processorkylare. Vet du vad du har för något på dessa?

Moderkort: Gigabyte Technology Co., Ltd. 990FXA-UD3
och kylaren är bara orginal from AMD

Permalänk
Medlem

Märkte nu att CPUn ligger på 75-60 grader är det något problem eller ska det vara så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocy123:

Märkte nu att CPUn ligger på 75-60 grader är det något problem eller ska det vara så?

60 i idle eller under belastning?

Ifall det är under belastning är det ungefär på max "safe" temperatur ifall du har 60 på cores. Men det är inte anmärkningsvärt då du har en stockkylare i burken vars kylprestanda är beräknad för stockhastighet och inte mer. Du bör absolut inte ge dig på överklockning före du bytt till en riktig kylare.

Ifall det är idle-temp på 60, då är det jävligt högt...

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Exakt så är det. Folk kan lika gärna sluta jaga 60fps i vilket modernt MMO som helst i ALLA situationer (med högsta möjliga inställningar på grafiken).

Bara man har 60fps när man questar och kör dungeons och har runt 40 i raids så tycker jag man skall vara nöjd. Svårt att mäta i raids eftersom det är olika beroende på bossfight. Tortos i Storm t ex är rätt tung med alla skal som blinkar plus alla bats och allt som händer runtomkring. Men Nazgrim i SoO är ju inte så tung och tror minsann 60fps är möjligt där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9