använda pcie 2 istället för 1?

Permalänk

använda pcie 2 istället för 1?

Då min processorkylare visade sig blockera pcie slot1 hade jag inget val. Fick sätta mitt gtx780 i pcie2 istället. Kommer detta påverka något?

Moderkort: asus maximus vi gene

Om slot 2 är 16x vilket jag tror så borde allt fungera lika va? Inget man behöver ändra i bios?

Internet ligger nere så jobbigt leta info från mobilen.

Tacksam om någon snäll kan kolla upp detta.
Mvh Patrik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Japp det fungerar fin fint.
Man rekomenderar ju alltid slot 1.
Men på nyare moderkort, och där du har 16x på båda, så ska det fungera utan problem.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalzoneBB:

Då min processorkylare visade sig blockera pcie slot1 hade jag inget val. Fick sätta mitt gtx780 i pcie2 istället. Kommer detta påverka något?

Moderkort: asus maximus vi gene

Om slot 2 är 16x vilket jag tror så borde allt fungera lika va? Inget man behöver ändra i bios?

Internet ligger nere så jobbigt leta info från mobilen.

Tacksam om någon snäll kan kolla upp detta.
Mvh Patrik

Har du inte kvar manualen till ditt moderkort? Där står det vilken port/portar som du kan använda när du endast har ett grafikkort. En del moderkort kan vara kinkiga på den biten och hur det är med ditt står att läsa i manualen som sagt.

Permalänk
Medlem

Tolkar manualen som att slot2 endast kan gå upp i 8:a oavsett om port ett används eller ej. Kolla 1-25 och 1-26 i manualen

Permalänk

Ja jag tolkar det med som 8? Men enligt vissa sidor skall det gå i 16. Fattar inte?

Permalänk

Kommer detta göra stor skillnad nu? Känns ju lite surt att man lagt 5k för ett grafikkort som nu går på halvfart med? Dessutom kommer det här även att påverka hur jag kan överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalzoneBB:

Kommer detta göra stor skillnad nu? Känns ju lite surt att man lagt 5k för ett grafikkort som nu går på halvfart med? Dessutom kommer det här även att påverka hur jag kan överklocka?

Kolla Sweclockers recension på grafikkortet och välj ett test som du kör med samma inställningar som swec. Sedan jämför du dina poäng med sweclockers. Då vet du om kortet presterar som det ska. Så gör jag alltid om jag installerar ett system.

Permalänk

Okej. Kan dock inte testa nu då internet ligger nere i gbg på fibernätet. Typiskt just när man blev klar med datorbygget så kommer jag inte vidare utan nätet!

Känns ju dock som 8x vs 16x bör göra skillnad. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalzoneBB:

Okej. Kan dock inte testa nu då internet ligger nere i gbg på fibernätet. Typiskt just när man blev klar med datorbygget så kommer jag inte vidare utan nätet!

Känns ju dock som 8x vs 16x bör göra skillnad. :/

Att sitta på pci-e 3.0 8x är väl som att sitta på pci-e 2.0 16x (rätta mig om jag har fel), vilket gör att jag tror att du inte bör ha märkvärdiga prestandaförluster.

Permalänk
Medlem

Visst gör det skillnad, men den är nog inte så stor att du märker av det. Vad har du för monster till kylare förresten?

Permalänk
Medlem

Titta bara i GPU-Z om du vill veta hur mycket bandbredd du får.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av The Mutt:

Visst gör det skillnad, men den är nog inte så stor att du märker av det. Vad har du för monster till kylare förresten?

Låter ju bra det ändå, hoppas det inte blir någon större skillnad. Har sett i BIOS att man kan ändra vissa saker, som att ställa in "Gen1", "Gen2" och "Gen3" på dessa pcie platser? Tror ni att man ska ändra där?

Vad gäller kylare så tog jag Phanteks monster. Var glad som tusan när jag lyckades få in mina RAM som inte var low profile, men blev genast ledsen när jag såg att grafikkortet fick offras till 2an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalzoneBB:

Låter ju bra det ändå, hoppas det inte blir någon större skillnad. Har sett i BIOS att man kan ändra vissa saker, som att ställa in "Gen1", "Gen2" och "Gen3" på dessa pcie platser? Tror ni att man ska ändra där?

Vad gäller kylare så tog jag Phanteks monster. Var glad som tusan när jag lyckades få in mina RAM som inte var low profile, men blev genast ledsen när jag såg att grafikkortet fick offras till 2an.

Ibland måste 2an offras, thats life

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av ReverenD:

Ibland måste 2an offras, thats life

Haha, jag anade den skulle komma

Såhär ser min Gpu-Z ut, hur ser det ut?
http://imgur.com/SEMm3Lg