Permalänk
Medlem

Ha bara SSD istället för HDD?

Hej!

Nu så här efter jag bygg ihop mig en ny dator med ssd så klart. (Första gången jag använder ssd).

Gillar det så mycket att jag funderar i framtiden att köpa ssd helt å hållet istället för sata diskar vad tycker ni?

Alternativt att ha en SSD till program/OP en annan för endast spel och en sata disk för lagring.

// Razzilki

ändrat rubrik
Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig att köra program på en mekanisk disk mera. "Once you go SSD you never go back". Köper man en 180 eller 240 Gb SSD så rymmer man ju både OS och alla program. Men lagra film på SSD känns kanske lite overkill. Tror dock inte mekaniska diskar finns om 5-7 år i nyare PC
Så din tanke verkar väl vettig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*rubrik ändrad*

Tänk på att ha så tydlig rubrik som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzilki:

Hej!

Nu så här efter jag bygg ihop mig en ny dator med ssd så klart. (Första gången jag använder ssd).

Gillar det så mycket att jag funderar i framtiden att köpa ssd helt å hållet istället för sata diskar vad tycker ni?

Alternativt att ha en SSD till program/OP en annan för endast spel och en sata disk för lagring.

// Razzilki

En 250GB SSD kommer räcka för OS + ett par medelstora spel. Rekommenderar precis som många andra att du har en SSD + en HDD. En SSD blir snabbt full om man inte är försiktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Hjälpsam

Jag kör bara med SSDer i mina datorer sen har jag en NAS med mekaniska diskar där jag sparar större filer..funkar kanon

Permalänk

Jag kör bara med en stor SSD i min dator, 1000gb och så har jag en NAS där jag slänger över dom sakerna jag inte behöver ha på datorn
Jag hade en 250gb SSD innan men efter att ha installerat några spel så var den ju full och vill inte ha några mekaniska diskar i datorn därav blev det såhär.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Har också numera enbart SSD i min stationära dator. En systemdisk på 120GB och en för program på 500GB. Resten har jag lagt på min server som huserar mina mekaniska diskar. Kan inte annat än att rekommendera och ser bara fördelar - bättre prestanda och lägre ljudnivå. Hållbarheten är inget problem längre för räknar man på mängden data som man skriver till en disk vid normal användning så håller ändå en SSD såpass länge att den troligen kasseras av andra orsaker än att den går sönder.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Låter som vi alla är överens =)!
Köpte dock bara en 120g ssd vid mitt köp. Men lär iaf bli en 250g om inte mer =). 1tb ssd kostar ändå 5000kr men kanske ;D