PS3, stänger av sig själv

Permalänk
Medlem

PS3, stänger av sig själv

Jag har ett PS3 som först stängde av sig när jag skulle starta BF3, installationen gick bra men när det skulle igång så pep den 3 gånger, stängde av sig och så blinkade powerlampan. När jag skulle starta det igen så kom jag till "Konsollen stängdes inte av korrekt förra gången, fixa någonting bla bla bla", när jag tryckte OK så stängde den av sig igen.
Den har gjort så förr, jag fick i uppgift att försöka ta reda på felet men vad kan det vara? Det där med att återställa kom upp när jag startade den första gången och då gick det att felsöka eller vad den gjorde utan problem.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk

låter som överhettning vilket ps3 är kända för...

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Överhettning min första tanke också. Hur är den placerat i rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

låter som överhettning vilket ps3 är kända för...

Skrivet av JoffaJaffer:

Överhettning min första tanke också. Hur är den placerat i rummet?

Den stod på golvet när jag provade, jag kände på den ovanpå och den var inte ens varm.

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem

Provade igen nu, precis när jag kom in i huvudmenyn i BF3 dog den, 3 pip och blinkande powerknapp. Jag kände också på den ovanpå och på utblåset bak och den var kall :/ Kan det vara nätagget som har gett sig om jag kommer så långt? Var borde jag börja felsöka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jag har ett PS3 som först stängde av sig när jag skulle starta BF3, installationen gick bra men när det skulle igång så pep den 3 gånger, stängde av sig och så blinkade powerlampan. När jag skulle starta det igen så kom jag till "Konsollen stängdes inte av korrekt förra gången, fixa någonting bla bla bla", när jag tryckte OK så stängde den av sig igen.
Den har gjort så förr, jag fick i uppgift att försöka ta reda på felet men vad kan det vara? Det där med att återställa kom upp när jag startade den första gången och då gick det att felsöka eller vad den gjorde utan problem.

Det som drabbat dig är YLOD d.v.s. CPU eller GPU har lostnat i lödningarna.. det går att fixa om man vet vad man gör och har en gnutta tur!

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

Det som drabbat dig är YLOD d.v.s. CPU eller GPU har lostnat i lödningarna.. det går att fixa om man vet vad man gör och har en gnutta tur!

Hur vet du det? Hur kan jag bekräfta att det är så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Hur vet du det? Hur kan jag bekräfta att det är så?

När konsolen piper så blinkar det svagt gult i takt med pipandet för att sedan övergå till rött blinkande.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

När konsolen piper så blinkar det svagt gult i takt med pipandet för att sedan övergå till rött blinkande.

Jag tror inte min gör det, den går från grönt till rött direkt.

Edit: Kollade noga nu, innan den piper så blinkar den gult 3 gånger, dock långsammare än pipen.

YLOD kan tydligen vara vilket hårdvaru-relaterat fel som helst. Antagligen har det blivit överhettat, men jag fattar inte varför det ska vara så undermålig kylning om den sackar ihop så enkelt. Jag ska öppna och kolla om jag kan se något fel nu, är det något jag borde kolla extra efter?

Edit 2: Började plocka isär det och det behövs tydligen T-8 säkerhetstorx, vem fan har såna hemma? :@

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Antagligen har det blivit överhettat, men jag fattar inte varför det ska vara så undermålig kylning om den sackar ihop så enkelt. Jag ska öppna och kolla om jag kan se något fel nu, är det något jag borde kolla extra efter?

Fläktarna kan ju sättas igen av damm, att ställa den på golvet minskar ju inte direkt risken för damm heller.
Tycker dock det skulle vara märkligt om det är överhettning, min PS3 kan jag känna att den går riktigt varm men den har inte stängt av sig eller så, om din då känns sval så borde det ju inte vara överhettning, men det kan ju vara så att varmluften inte skyfflas dit den ska så den känns svalare än den är.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jag tror inte min gör det, den går från grönt till rött direkt.

Edit: Kollade noga nu, innan den piper så blinkar den gult 3 gånger, dock långsammare än pipen.

YLOD kan tydligen vara vilket hårdvaru-relaterat fel som helst. Antagligen har det blivit överhettat, men jag fattar inte varför det ska vara så undermålig kylning om den sackar ihop så enkelt. Jag ska öppna och kolla om jag kan se något fel nu, är det något jag borde kolla extra efter?

Edit 2: Började plocka isär det och det behövs tydligen T-8 säkerhetstorx, vem fan har såna hemma? :@

Jag har

Men jag skruvar väldigt mycket med mina saker också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

Jag har

Men jag skruvar väldigt mycket med mina saker också

Vart får man tag på sånt utan att behöva köpa en hel sats för 300 kr? Helst vill jag bara ha just den bitsen, är det något Swedohl eller liknande kan ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

RLOD/YLOD känns ganska självklart i detta fallet, överhettning så löddningarna lossnar. Det går att fixa genom re-flow med värmepistol (men garanterar inte fix) eller re-balling (ganska avancerat, kräver specifik utrustning).

Du kan youtube:a om problemet men för hemmafixaren så är re-flow den snabbaste lösningen (vilket förutsätter att moderkortet inte blivit böjt under åren).

Edit:

Inte 300kr men http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/mejslar-mejselset/s...

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Min tjock-PS3 dog på liknande sätt. Pulade en del men gav upp och köpte en slim senare. Har för mig de har bättre tempskydd. Min tjockis rullade på fint prestandamässigt hur varm den än var medan lillbrorsans PS3a (slim) började hacka rejält (c:a 10fps) i t.ex. Heavy Rain efter att ha gått varm. Så den verkar ha bättre skyddsfunktioner med nedklockning för att skydda mot överhettningsskador. Något som verkar saknas i tjockisen, alternativt inte funkar lika bra.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch