Investera i en BRA(!) förstärkare för framtiden?

Permalänk
Medlem

Investera i en BRA(!) förstärkare för framtiden?

Tjena.

Jag har kört fast i min funderingar angående förstärkarköp. Just nu har jag ett par Canton Chrono 509dc som är köpta på Dustins super-rea av dem. Och no worries, jag har lyssnat på dem på hembiobutiken, och även ett antal Dali på hifiklubben. Så det var inget spontanköp.
Men jag har ingen förstärkare till dem ännu. Ett litet "krav" jag alltid har haft är att jag vill ha möjligheten att använda den som slutsteg i eventuell surround-anläggning i framtiden. För att få den renodlade ljudkvalitén en stereoförstärkare ger, men ändå ha möjlighet att ha surround om jag får lust till det.

Min första tanke var att man inte behöver något superraffinerat till ett par Chrono, så jag hade kollat på en HK3490. Denna har dessutom både inbyggd dac och phono-ingång, vilket jag verkligen vill ha. Det är inget måste att förstärkaren har både dac och riaa inbyggt, men åtminstone ett av dem tror jag.

Sedan har mitt fokus skiftats lite. För om jag känner mig själv rätt kommer jag knappast vilja ha ett par Chrono i jättemånga år. Jag kommer vilja ha något bättre i framtiden. Så jag är ganska inne på att köpa en riktigt bra förstärkare som jag kan ha kvar vid eventuellt högtalarbyte. För att ge en bild av vad jag kan tänka mig i framtiden, så är det någonstans i prisklassen 15-20 000. Jag har lyssnat på Elac fs 240-serien samt Dali mentor. Och jag skulle kunna tänka mig att det ger en ganska bra fingervisning på hur långt jag kommer vilja sträcka mig i framtiden. Helst begagnat då såklart. Men i den klassen ungefär.

Hur mycket kraft behövs för att driva högtalare likt dessa med någorlunda volym i en villa?
Min budget är nog väldigt flexibel. Jag har ju som sagt lite speciella krav, så jag vet inte om man kan förlita sig på att det dyker upp något perfekt på beg. marknaden.

En förstärkare med denna "hemmabiofunktion" jag vill åt som titt som tätt dyker upp på beg. marknaden är Cambridge 840a.
Det ligger ute en på Rehifi just nu för 6500. Men mitt problem är att den inte har inbyggt riaa, som den nya versionen (851a) har. Och ingen av dem har dac. Så med det kommer jag nästan hamna runt 10 papp, vilket i stort sätt är nypris. Behövs ens 120w?

Annat i samma klass som en ny Cambridge är ju så klart den eftertraktade Hegel H80. Denna har även hemmabiofunktionen, samt en grym dac. Men den har "bara" 80w. Kommer det begränsa mig? Och jag har ej lyssnat på Hegel, är det verkligen så bra ljud som alla säger? Eller, är det värt att kolla efter en hegel bara för ljudet liksom? Är det bäst i klassen?

Annars finns även Rotel ra-1570. Massor av muskler, både dac, phono-ingång, hembio-ingång och det populära Rotel-ljudet. Det brukar ofta beskrivas som neutralt, och då tänker jag att det är så bra som det kan bli. Och ändå är det mycket mer skriverier om Hegels ljud. Är det bara för att Hegel är ett snobbigare märke?

Marantz har även ett antal modeller med min älskade funktion. Men de har väldigt sparsamt med kräm. Räcker det verkligen till ett par finare högtalare i stil med Elacs Fs-serie?

Jag har begränsad möjlighet att åka och lyssna, då jag bor lång ifrån allt annat än hifi-klubben samt har väldigt få lediga dagar då jag jobbar både extra och har en tjänst. Så min poäng med tråden är att ni får berätta om era erfarenheter och tankar. Är jag helt ute och cyklar med att vilja behålla förstärkaren? Bolla ideér och funderingar med mig! Kan tänka att det många här som har lyssnat eller äger liknande maskiner och vet vad som är prisvärt.

Tack om du tog dig tid att läsa.

Permalänk
Medlem

Hade tur att få lyssna på Hegel h1/2/300 i butik. Vart en annan person som skulle köpa Hegel och ville testa lite olika varianter från Hegel. Är lite osäker om H200 var med. Däremot lyssnades på H100 och H300 med SA, kommer inte ihåg modellen, kan ha varit ranger. Hur som helst jag tyckte inte Hegel var något speciellt däremot köpte ändå den som skulle ha det Hegeln. Hegel i mina öron låter som man hade en TNT som aldrig vill spränga. Tycker det ligger allt för mycket krut medan ljudet är dovt. Nu jämför jag mot McIntosh som är rena motsatsen i mina öron. Rakt och upplöst. Sedan priset man får ge för Hegel är skandalöst. En H80 för 10k och så har Hegel inte ens haft mödan att ge kunderna en sub ut gång eller vad det nu var den saknade.

Cambridge Audio 851A har jag lyssnat på några gånger och den är extremt ljus ihop med Dali vilket innebär att det är ingen bra kombination.

Dali i sig är rätt så snällt enligt Dali:s design filosofi så byggs högtalarna för att hålla en stabil last. Däremot så växer högtalare med vilken förstärkare man har.

Håller själv på att spara ihop till kanske en Dali Mentor. Lyssnade i butik med Queen - tear it up och den klarade av uppgiften. Däremot tycker många kanske att Dali är ljust i toppen. Däremot om jag får Jämföra det mot Vienna Acoustics Haydn så låter Dali bättre i diskanten och mellanregister.

Själv använder jag för närvarande Rega som har en liten speciell stil. Varmt, spelglad och lite analog känsla. Rega klarar av det mesta och ändå är inte deras förstärkare ens så kraftigt specificerade som vissa andra märken. Nej det behövs inga 120w för att spela bra.

Tycker det är flera gånger bättre med separat DAC som har sin egen strömförsörjning. Eftersom det finns bättre alternativ än förstärkare som har DAC inbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hade tur att få lyssna på Hegel h1/2/300 i butik. Vart en annan person som skulle köpa Hegel och ville testa lite olika varianter från Hegel. Är lite osäker om H200 var med. Däremot lyssnades på H100 och H300 med SA, kommer inte ihåg modellen, kan ha varit ranger. Hur som helst jag tyckte inte Hegel var något speciellt däremot köpte ändå den som skulle ha det Hegeln. Hegel i mina öron låter som man hade en TNT som aldrig vill spränga. Tycker det ligger allt för mycket krut medan ljudet är dovt. Nu jämför jag mot McIntosh som är rena motsatsen i mina öron. Rakt och upplöst. Sedan priset man får ge för Hegel är skandalöst. En H80 för 10k och så har Hegel inte ens haft mödan att ge kunderna en sub ut gång eller vad det nu var den saknade.

Cambridge Audio 851A har jag lyssnat på några gånger och den är extremt ljus ihop med Dali vilket innebär att det är ingen bra kombination.

Dali i sig är rätt så snällt enligt Dali:s design filosofi så byggs högtalarna för att hålla en stabil last. Däremot så växer högtalare med vilken förstärkare man har.

Håller själv på att spara ihop till kanske en Dali Mentor. Lyssnade i butik med Queen - tear it up och den klarade av uppgiften. Däremot tycker många kanske att Dali är ljust i toppen. Däremot om jag får Jämföra det mot Vienna Acoustics Haydn så låter Dali bättre i diskanten och mellanregister.

Själv använder jag för närvarande Rega som har en liten speciell stil. Varmt, spelglad och lite analog känsla. Rega klarar av det mesta och ändå är inte deras förstärkare ens så kraftigt specificerade som vissa andra märken. Nej det behövs inga 120w för att spela bra.

Tycker det är flera gånger bättre med separat DAC som har sin egen strömförsörjning. Eftersom det finns bättre alternativ än förstärkare som har DAC inbyggt.

Tack för input!
Mitt ideal är väl en ganska frisk och luftig klang. Jag gillade verkligen canton-ljudet när jag lyssnade på dem, ganska ljust och väldigt bra mellanregister.
Dali gillar jag verkligen också. Elac hann jag bara höra i förbifarten, men det var ju väldigt detaljerat och klart samtidigt som de grävde djupt i basen.

Hur mycket effekt behövs för att driva dessa högtalare med känslighet på ~89db med god marginal? Och jag vet ju inte hur stort rum jag kommer ha i framtiden, så jag vill ju som sagt ha lite marginal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Tack för input!
Mitt ideal är väl en ganska frisk och luftig klang. Jag gillade verkligen canton-ljudet när jag lyssnade på dem, ganska ljust och väldigt bra mellanregister.
Dali gillar jag verkligen också. Elac hann jag bara höra i förbifarten, men det var ju väldigt detaljerat och klart samtidigt som de grävde djupt i basen.

Hur mycket effekt behövs för att driva dessa högtalare med känslighet på ~89db med god marginal? Och jag vet ju inte hur stort rum jag kommer ha i framtiden, så jag vill ju som sagt ha lite marginal.

Om du menar Dali så behövs inte mycket för att få liv i högtalarna. Sist prövade jag med en liten bluesound på mentor 1 medan om jag mins rätt mentor 5 på NAD M3. Nackdelen som jag ser det hos hifiklubben är att deras förstärkare är lite sådär med tanke på att dem har enbart mest NAD/CA och jag tycker inte NAD är något direkt jag höjer till skyarna. NAD för mig är allt för dovt.

Har inte hört Elac eller Canton så jag kan inte säga bu eller bä. Sist jag var ute och slog till på min förstärkare så han jag lyssna lite på Tannoy, Sonus Faber toy och Vienna Acoustics Haydn. Sista högtalaren lyssnade jag på i över en timme helt ensam i butiken. Fick riktigt nice service. Som sagt ibland har man lite flyt. Det var det som gjorde att jag slog till med Rega och jag har haft dess hörlursförstärkare innan så jag visste redan på förhand lite vad jag ville ha.

Det jag nu letar efter med ljus och lykta är ett par bra högtalare eftersom det är sista pusselbiten i min anläggning innan jag byter ut Dm+ till en Rega DAC.

Permalänk
Medlem

Tycker du låser sig för mycket ifall DAC och RIAA måste var inbyggda, kanske t o m med kravet på hemmabio-passthrough,
tänker på farbror Barbros bevingade ord
Skall du satsa på en förstärkare att behålla längre tycker jag att du bör satsa på något som "driver" det mesta annars blir du begränsad i framtida högtalarval. Inte nödvändigtvis något med mycket uteffekt, det säger väldigt lite om ljudet eller en förstärkares förmåga att driva.

I o m att du inte kan/vill lyssna blir det ju att köpa "grisen i säcken", köper du nått olyssnat så välj nåt du kan sälja hyfsat lätt ifall du inte blir nöjd. Beg kan ju vara en idé för att slippa ev värdeminskning.

Att gå från högtalare för 11k(?) till 15-20k behöver inte vara mer än ett litet sidosteg, hur tänker du där?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Rekordmedlem

Rent allmänt så kan man väl säga ett i princip iinga förstärkare under 300W/8ohm är allmänt användbara utan de ger dynamikkompression med de flesta normala högtalare så ska du ha nått du slipper byta så välj nått med minst 300w om du inte vet att du bara kommer att använda högtalare med hög verkningsgrad.

Slutsteg håller oerhört länge så köper du nått bra så kan du använda det hela livet om du servar den normalt, tex byta blöta kondensorer efter 20-30 år
Försteg slits mer eftersom de har mekaniska delar men idag finns det elektroniska nivåkontroller som inte förstör ljudet och gastäta omkopplare som också har lång livslängd.
Väljer du nån ofärgad förstärkarlösning på 300-1000w i 8ohm kan du alltså ha den livet ut även om du byter högtalare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Tycker du låser sig för mycket ifall DAC och RIAA måste var inbyggda, kanske t o m med kravet på hemmabio-passthrough,
tänker på farbror Barbros bevingade ord
Skall du satsa på en förstärkare att behålla längre tycker jag att du bör satsa på något som "driver" det mesta annars blir du begränsad i framtida högtalarval. Inte nödvändigtvis något med mycket uteffekt, det säger väldigt lite om ljudet eller en förstärkares förmåga att driva.

I o m att du inte kan/vill lyssna blir det ju att köpa "grisen i säcken", köper du nått olyssnat så välj nåt du kan sälja hyfsat lätt ifall du inte blir nöjd. Beg kan ju vara en idé för att slippa ev värdeminskning.

Att gå från högtalare för 11k(?) till 15-20k behöver inte vara mer än ett litet sidosteg, hur tänker du där?

Okej. Men inbyggt riia tycker jag inte är ett så krångligt krav, det är ju t.o.m. ganska vanligt. Hemmabio-passthrough är däremot inte så vanligt, men det är lik väl ett krav. Mitt enda "riktiga" kan man nog säga.

Vad det gäller lyssna innan köp så kan jag ju självklart åka iväg och lyssna i vissa butiker, men det är inte smidigt. Jag skrev det lite för att så fort man startar en sådan här tråd skriver alla "ut och lyssna med dig!". Självklart är det viktigt att prova själv, men jag vill ha idéer och tips här.

Vad menar du med sidosteg? Ingen uppgradering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Okej. Men inbyggt riia tycker jag inte är ett så krångligt krav, det är ju t.o.m. ganska vanligt. Hemmabio-passthrough är däremot inte så vanligt, men det är lik väl ett krav. Mitt enda "riktiga" kan man nog säga.

Vad det gäller lyssna innan köp så kan jag ju självklart åka iväg och lyssna i vissa butiker, men det är inte smidigt. Jag skrev det lite för att så fort man startar en sådan här tråd skriver alla "ut och lyssna med dig!". Självklart är det viktigt att prova själv, men jag vill ha idéer och tips här.

Vad menar du med sidosteg? Ingen uppgradering?

Jag tror det menas med att det är en liten uppgradering. Det vet man aldrig förrän man har hört det ena eller det andra. Inte alla förstärkare har phono del inbyggt. Utan det brukar vara vissa speciella modeller så man får helt enkelt kolla upp det hela innan köp.

Permalänk
Medlem

Är kanske inte så relevant...men

Jag kör själv Canton ergo 611dc ihop med Rotel RB-1582 samt marantz sr-6003.
Drev till en början dessa enbart med marantzen och måste säga att jag var oehört besviken på vad ett par högtalare för 25k presterade, men efter köp av slutsteget så blev det en helt annan femma, fantastiskt ljud.

Går att spela hur högt som helst med kristallklart och varmt ljud, kombinationen marantz/rotel är verkligen bra.

Permalänk
Rekordmedlem

Inbyggt (bra) riaa är ovanligt idag, de som använder riaa vill ha nått bra medan majoriteten inte vill betala för nått de inte använder, däremot har ju riaa i grammofonen blivit vanligare för de existerade inte när grammofoner var populära.
Men är man ute efter att använda riaa så ska man nog satsa på ett löst om man letar nya delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inbyggt (bra) riaa är ovanligt idag, de som använder riaa vill ha nått bra medan majoriteten inte vill betala för nått de inte använder, däremot har ju riaa i grammofonen blivit vanligare för de existerade inte när grammofoner var populära.
Men är man ute efter att använda riaa så ska man nog satsa på ett löst om man letar nya delar.

Vet ej om vi snackar om samma sak. Jag har phono ingång på min brio-r som är kopplad via input 1 samt sitter det en "ground loop" under till och den klarar av att kopplas till MM/MC pickuper enligt manualen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Vet ej om vi snackar om samma sak. Jag har phono ingång på min brio-r som är kopplad via input 1 samt sitter det en "ground loop" under till och den klarar av att kopplas till MM/MC pickuper enligt manualen.

Majoriteten av dagens apaprater har inte riaa ingång, det är däremot vanligare på mellanklassprylar än på billiga och dyra prylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Majoriteten av dagens apaprater har inte riaa ingång, det är däremot vanligare på mellanklassprylar än på billiga och dyra prylar.

Visste jag inte. Använder knappt ingången på min pryl. Köpte mer förstärkaren på grund av dess ljud och att den kunde driva relativt bra högtalare.

Permalänk
Medlem

Jag hade rekommenderat dig att leta upp en begagnad Technics su-a1000m2, 3000 eller liknande. Då dår du en väldigt fin förstärkare som dessutom är fin at titta på. Fast vad vet jag jämfört med mrqaffe

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

För min del är det viktigare att dacen är bra än att riaan är bra. För jag lyssnar ju mer digitalt än analogt.

Men det känns som att tråden ballar ur lite. Självklart vill jag INTE ha en förstärkare som håller HELA livet och som kan driva de största high end-högtalarna. Jag vill ha en prisvärd förstärkare i klassen 5000-12000 UNGEFÄR, gärna med hemmabio-passthrough, som jag kan behålla även om jag byter till lite dyrare högtalare om några år. Till till ett par Elac fs 247 eller liknande.

Självklart ska jag provlyssna i den mån jag kan, och leta begagnat, men jag vill veta vad ni tycker är värt för den klassen högtalare på ett ungefär. 120w är onödigt har vi iaf konstaterat. Hur lågt kan man gå på ett ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

För min del är det viktigare att dacen är bra än att riaan är bra. För jag lyssnar ju mer digitalt än analogt.

Men det känns som att tråden vållar ur lite. Självklart vill jag INTE ha en förstärkare som håller HELA livet och som kan driva de största high end-högtalarna. Jag vill ha en prisvärd förstärkare i klassen 5000-12000 UNGEFÄR, gärna med hemmabio-passthrough, som jag kan behålla även om jag byter till lite dyrare högtalare om några år. Till till ett par Elac fs 247 eller liknande.

Självklart ska jag provlyssna i den mån jag kan, och leta begagnat, men jag vill veta vad ni tycker är värt för den klassen högtalare på ett ungefär. 120w är onödigt har vi iaf konstaterat. Hur lågt kan man gå på ett ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Den funktionen ser man väldigt sällan på stereoförstärkare

Kostar ca 11k + lite kabel
http://www.referenceaudio.se/stereo/forstarkare/rega-brio-r/
http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omvandlare/rega-dac/

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Den funktionen ser man väldigt sällan på stereoförstärkare

Kostar ca 11k + lite kabel
http://www.referenceaudio.se/stereo/forstarkare/rega-brio-r/
http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omvandlare/rega-dac/

Oj, vad dyr. När det ändå bara är 50w liksom. Jag menar inte att den måste ha 100, men 50 bara?

Någon som har erfarenhet av Marantz pm7005? Den har hemmabio-funktionen. Och inbyggt riaa tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Oj, vad dyr. När det ändå bara är 50w liksom. Jag menar inte att den måste ha 100, men 50 bara?

Någon som har erfarenhet av Marantz pm7005? Den har hemmabio-funktionen. Och inbyggt riaa tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Brio-r klarar av att driva Vienna Acoustics Haydn SE som kostar runt 15k utan några som helst problem.
Elicit-r som är den större modellen klarar av ännu mer. Brio-r väger runt 10kg så det är ingen vanlig pryl om du nu tror det. Fokus har legat på bra ljud med enkla funktioner därför finns det ingen sub utgång däremot Riaa. Sedan är Rega:s produkter tillverkade i England och inte i Kina därav priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Brio-r klarar av att driva Vienna Acoustics Haydn SE som kostar runt 15k utan några som helst problem.
Elicit-r som är den större modellen klarar av ännu mer. Brio-r väger runt 10kg så det är ingen vanlig pryl om du nu tror det. Fokus har legat på bra ljud med enkla funktioner därför finns det ingen sub utgång däremot Riaa. Sedan är Rega:s produkter tillverkade i England och inte i Kina därav priset.

Kollade på känsligheten, exakt samma som på mentor och Elac. Imponerande. Men jag förstår ju att man inte kan stirra sig blind på siffror heller

Nu blev jag dock väldigt intresserad av marantz pm7005, ingen som vet om den finns att lyssna på i Göteborgs-området? Ska dit om ett par veckor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En onkyo 9755 för HT bypass funktionen och sen separat dac och riaa för bästa ljudet. Om du kan hitta en på begmarknaden

Annars så har du Bladelius TYR II
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=849538

Eller köp den här och lägg på ett riaa
http://www.blocket.se/goteborg/Bladelius_Thor_MkII___DAC___ka...

Permalänk

Gå och lyssna på 2 kanalaren Pioneer A-70
Amplifier MOSFET klass D-förstärkare
D/A-omvandlare• ESS SABRE32 192 kHz/32 bitars Audio DAC
• Asynkron 192 kHz/32 bitars USB DAC
http://www.pioneer.eu/se/products/42/98/405/A-70-K/page.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

För min del är det viktigare att dacen är bra än att riaan är bra. För jag lyssnar ju mer digitalt än analogt.

Men det känns som att tråden ballar ur lite. Självklart vill jag INTE ha en förstärkare som håller HELA livet och som kan driva de största high end-högtalarna. Jag vill ha en prisvärd förstärkare i klassen 5000-12000 UNGEFÄR, gärna med hemmabio-passthrough, som jag kan behålla även om jag byter till lite dyrare högtalare om några år. Till till ett par Elac fs 247 eller liknande.

Självklart ska jag provlyssna i den mån jag kan, och leta begagnat, men jag vill veta vad ni tycker är värt för den klassen högtalare på ett ungefär. 120w är onödigt har vi iaf konstaterat. Hur lågt kan man gå på ett ungefär?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ingen expert, är väldigt ny inom Hi-Fi faktiskt, men eftersom du skriver om Elac så kan jag ändå dela med mig av några rader.
Precis som du så har jag sneglat lite på Elacs modeller, framförallt FS247 och FS249 i Black Edition. Många menar att Elac passar väldigt bra tillsammans med elektronik från Primare då Elac enligt utsago ska testa sina högtalare med Primares grejer.

Du kan få en Primare I32, vilket räcker till Elac-högtalarna i framtiden så vitt jag förstått, för ca 12-13000 begagnad. Till den går det att köpa en DAC-modul för 10000kr i nypris (jag vet, dyrt...) men istället för modulen kan du ju kanske till en början använda nåt billigare som typ en dacmagic?

Ett sista tips angående högtalarna är att kolla på just FS247 Black Edition eftersom de bara kostar ett par tusen mer än originalversionen men tydligen ska låta ganska mycket bättre.

Det var mina tips, helt grundade på nördig internetläsning

Permalänk
Medlem

En begagnad Hegel H200 kanske kan smaka bra?

Själv så kör jag en H300 som driver mina frontar och har en reciever med HDMI som jag kopplat via pre-out till H300:ans home theater ingångar. Så skulle jag vilja ha ett surround-system skulle jag lätt kunna haka den på recievern och låta H300 ge ordentligt med kräm till frontarna.

Sen är hur vi uppfattar ljud väldigt olika, och det kan ta lång tid innan man hittar sitt ljudideal. Det jag kan säga är jag gillar att spela väldigt högt och vill att systemet ska klara av att kunna spela rent. Har testat många olika lösningar, Advanced Acoustics, Rotel, Vincent, HK, Marantz bland annat och fastnade för ljudet som Hegel hade.

Så lyssna inte på andra, utan lyssna på dig själv. Du ska vara den som gillar vad du köper, och det går inte att aldrig köpa fel, för då kan du inte lära dig om vad du inte vill ha. Och ibland så tror man att man söker ett ljudideal men när man testat så var det något annat man sökte. Sen kan det också vara så att vad du gillar idag kan ändras imorgon.

Så det enda jag kan göra är att hålla med mrqaffe, köp ett förstärkare/slutsteg-försteg med mycket effekt. Det är den enskilt bästa investeringen du för den kommer följa med dig länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

En begagnad Hegel H200 kanske kan smaka bra?

Själv så kör jag en H300 som driver mina frontar och har en reciever med HDMI som jag kopplat via pre-out till H300:ans home theater ingångar. Så skulle jag vilja ha ett surround-system skulle jag lätt kunna haka den på recievern och låta H300 ge ordentligt med kräm till frontarna.

Sen är hur vi uppfattar ljud väldigt olika, och det kan ta lång tid innan man hittar sitt ljudideal. Det jag kan säga är jag gillar att spela väldigt högt och vill att systemet ska klara av att kunna spela rent. Har testat många olika lösningar, Advanced Acoustics, Rotel, Vincent, HK, Marantz bland annat och fastnade för ljudet som Hegel hade.

Så lyssna inte på andra, utan lyssna på dig själv. Du ska vara den som gillar vad du köper, och det går inte att aldrig köpa fel, för då kan du inte lära dig om vad du inte vill ha. Och ibland så tror man att man söker ett ljudideal men när man testat så var det något annat man sökte. Sen kan det också vara så att vad du gillar idag kan ändras imorgon.

Så det enda jag kan göra är att hålla med mrqaffe, köp ett förstärkare/slutsteg-försteg med mycket effekt. Det är den enskilt bästa investeringen du för den kommer följa med dig länge.

Många bra tankar! Ska tänka på det där med ljudideal, kan vara bra att testa mer än gissa.

Men vilket menar du, förstärkare eller slutsteg? Vilket som, så länge det är mycket effekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Många bra tankar! Ska tänka på det där med ljudideal, kan vara bra att testa mer än gissa.

Men vilket menar du, förstärkare eller slutsteg? Vilket som, så länge det är mycket effekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla dig inte blind på effekt det säger nada om hur det låter i ens öron.

Du tyckte Regan på 50w var inget att hänga i granen. Så här kommer en liten bild på insidan. Scrolla ner så ser du bilden.
http://www.tonepublications.com/spotlight/rega-brio-r-worlds-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kolla dig inte blind på effekt det säger nada om hur det låter i ens öron.

Du tyckte Regan på 50w var inget att hänga i granen. Så här kommer en liten bild på insidan. Scrolla ner så ser du bilden.
http://www.tonepublications.com/spotlight/rega-brio-r-worlds-...

Nej jag vet. Jag skrev ju det lite längre upp. Min spontana reaktion var bara att det var lite för prisklassen. Men det är ju mycket annat som spelar roll också. Ett större rum kräver tex mer effekt.
Min spontana tanke (utan att ha provlyssnat på just regan) är att 50w inte känns tillräckligt för att jag ska känna att jag är framtidsäker. Men jag kan ju ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder min stereoförstärkare som slutsteg i hembion. Det fungerar förträffligt. Hegel är det märke jag fastnat för. Ligger i din prisklass. Har du vägarna förbi Linköping kan du få lyssna.

Visa signatur

X99-A, i7-5820K@4,0, Tri-X R9 290X, Corsair: AX 850, H105, Air 540 White, 16Gb Vengeance. Eizo Foris FG2421,
Ducky + Zowie EC2. Nuforce Icon + Tangent Evo.

Battlefield 3/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Nej jag vet. Jag skrev ju det lite längre upp. Min spontana reaktion var bara att det var lite för prisklassen. Men det är ju mycket annat dom spelar roll också. Ett större rum kräver tex mer effekt.
Min spontana tanke (utan att ha provlyssnat på just regan) är att 50w inte känns tillräckligt för att jag ska känna att jag är framtidsäker. Men jag kan ju ha fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror mer på att Rega är under specad. Känns lite skumt när man skummar igenom manualen där det står driver ända ner till 2ohm och har "10000μF". Har även lyssnat på dess storebror och den har muskler under huven, är bara på 100w och kostar 18k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Kolla dig inte blind på effekt det säger nada om hur det låter i ens öron.

Du tyckte Regan på 50w var inget att hänga i granen. Så här kommer en liten bild på insidan. Scrolla ner så ser du bilden.
http://www.tonepublications.com/spotlight/rega-brio-r-worlds-...

Jag syftar då på förstärkare/slutsteg som kostar några kronor, inte fantasispecifikationer från budgetprylar.

Att ha tillräckligt med effekt är en grymt bra förutsättning att sen kunna förändra sitt ljud med tex en extern dac. Av egen erfarenhet så byter inte högtalarna speciellt mycket karaktär med effekten utan spelar bara mer kontrollerat, man får ofta djupare och mer bas och bättre separation. Sen vill man ha mer och börjar pressa dem för mycket då kan mindre smickrande egenskaper komma fram. Men det är ju inte förstärkeriets fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Många bra tankar! Ska tänka på det där med ljudideal, kan vara bra att testa mer än gissa.

Men vilket menar du, förstärkare eller slutsteg? Vilket som, så länge det är mycket effekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menar antingen en riktigt kraftfull stereoförstärkare eller så skaffar du ett två-kanals slutsteg som du kan koppla in i din hemmabiostärkares fullregister pre-out.

Just nu kör jag en gammal Onkyo som bildväxlare, köpte den begagnat och inte dyrt men eftersom det är min stereoförstärkare som blir belastad så behöver den inte ha så bra specs. Kör även en extern dac för att få det ljudet jag vill ha. Men det är en uppgradering man kan ta senare.

Onkyon är speccad till 160w per kanal, Hegeln är speccad till 250w per kanal. Jag ställer mig ytterst tveksam till vilken mätmetod man använt hos Onkyo, och det är ofta likadant i andra kända recievers. Ändå kostade den runt 15000 loppor som ny. Nu kostade H300 det dubbla men det kanske kan ge en fingervisning.