Vattenkylt Prodigy M
Nu var det dags! Första projektloggen här på sweclockers. Har byggt datorer i ett par år nu och på senaste året har jag blivit mer och mer attraherad till moddning och vattenkylning.
Så, hösten 2013 så blev jag trött på att släpa mitt ATX-bygge till varje LAN, så jag gick och köpte mig ett Bitfenix Prodigy M och bytte mitt Sabertooth Z77 mot ett Gigabyte G1 Sniper M3.
Prodigy M är ett chassi som är väl genomtänkt och öppnar väldigt mycket möjligheter (Även om man kan ifrågasätta luftflödesvägarna). Jag har som sagt blivit mer och mer sugen på vattenkylning och efter en del surfande om andras prodigy M byggen så har jag inte sett en enda custom vattenloop i detta chassit.
Jag tänkte därför göra vad som beskrivs som omöjligt på många forum och vattenkyla i detta chassi.
Mina gamla komponenter som är använda i ett par år kommer att användas i detta chassi, men mycket moddning kommer att ske.
Innehållet i datorn kommer att se ut som följande (Inte skrivit i sten, men en generell plan)
Bitfenix Prodigy M
Gigabyte G1 Sniper M3
Intel i7 3770K
Corsair Vengence LP 2x8GB Röda(Svart PCB och målade mattsvarta. Kommer möjligtvis addera 2 stickor till)
EVGA GTX680
Corsair RM 850
Alphacool Heatmaster I
Samsung 830 128GB
Kingston 300 120 GB
Kylning:
Alphacool XT45 140
Alphacool ST30 240 / XSPC EX240 Crossflow
EK-FC680 GTX Acetal CSQ
EK-Supremacy Clean CSQ
EK-D5 X-RES 140 CSQ Acetal
Akryl-tubing
EK-Ekoolant Clear
EK HD Fittings
Eftersom chassit är såpass litet så kommer det vara svårt att få plats med allt. Planen är att det kommer vara tillräckligt mycket plats med 30mm radiatorn i toppen. Pumpresen kommer sitta bredvid PSUn nersänkt i en akrylgömma som kommer gömma slang, kablar och pumpen. SSDerna kommer även sitta på denna akrylpanelen. Jag väljer att köra på akryltubing eftersom det kommer vara lättare att sätta i och det kommer inte vara i vägen lika mycket.
Fläktkontrollern kommer att sitta bakom PSUn. 5.25" platsen sak inte användas så platsen på frontpanelen ska bort. En egengjort windowpanel ska göras. Alla kablar ska kapas till rätt längd och sleevas svart och neongrön (MDPC-X sleeve). Frontpanelen ska sättas på gångjärn och bakom den ska startknappen sitta. Eftersom jag gör en egen strömknapp så kommer jag inte ha en sidpanel med ström/reset/USB3. En kabelgömma/PSUcover ska göras.
Kommer göra lite saker då och då, jobbar oftast med detta på helger. Däremot kommer jag köpa vattenkylningsdelarna sist så att jag kan ha allt gjort innan och sedan kan jag ta ut alla delar och sätta ihop allt med vattenkylningen till en färdig dator
Här kommer en checklista på allt som ska göras:
Installera fläktkontrollern [X]
Frontpanelmesh utbytt [X]
Frontpanel satt på gångjärn [ ]
Frontpanelen målad [ ]
Windowpanel gjord [X]
Crimping och sleeve [X]
Powerknapp [/]
Kabelgömma/PSU cover [ ]
Akrylpanel till botten [ ]
Vattenkylningsdelar inköpt [ ]
Akryltubing böjd [ ]
Konstruktiv kritik är alltid välkommen! Kommer efter ett tag lägga upp ett galleri.
Kameror som används:
Canon 350D (jag är nybörjare!)
iPhone 5 (används när jag inte kan fota med systemkameran)
EDIT: Nu har både Bitfenix och Inet valt att stödja detta projektet!
Både med feedback och även lite grejer som kommer att passa i bygget!
Tack så hemskt mycket Inet och Bitfenix!