Star Swarm Benchmark släpps på Steam

Permalänk
Medlem

Ingen som jämfört klockat med oklockat?

Permalänk
Medlem

Usch så dåligt resultat

== Results ================================================
Test Duration: 120 Seconds
Total Frames: 2164

Average FPS: 18.03
Average Unit Count: 3674
Maximum Unit Count: 5600
Average Batches/MS: 665.92
Maximum Batches/MS: 876.42
Average Batch Count: 38977
Maximum Batch Count: 184148
===========================================================

Extreme inställningar i demot

OS: Windows 7
CPU: AMD FX-8350
Grafik: Sapphire R9 290 4GB @ 4.5GHz
Minne: G.Skill TridentX 2400MHz 8GB
Moderkort: Asus Crosshair V Formula-Z
Catalyst version: 13.12

Ska bli kul att jämföra när 14.1 kommer ut

Edit:
Går ju inte ha det här programmet som benchmark. Nu är det ju 6 minuters test helt plötsligt. Innan hade jag 2 minuter

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Ingen som jämfört klockat med oklockat?

Med tanke på att jag med två stycken 7970 får ca 16fps avg, så tror jag inte lite klockning hit eller dit gör någon som helst skillnad.

Permalänk

tror det är cpu som flaskar. därav kvittar gpu mer eller mindre.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ASBR:

Grafiken från screenshots/youtube är ju som en resa 10 år bakåt i tiden?
Antar att det är något annat som ska imponera med detta, typ fysik eller AI eller antal enheter eller något.

Huvudet på spiken tusentals enheter med individuell AI och fysik är häpnadsväckande.

edit Verkar som att demot ger väldigt olika resultat mellan gångerna, första körningen gav 16 fps andra 22.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

API: DirectX
Scenario: ScenarioAttract.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16 Är detta eran Motion Blur Frame Time?
Temporal AA Time Slice: 2 Är detta eran Motion Blur InterFrame Time
Detailed Frame Info: Off

Hur som haver. här kommer mitt resultat, datorn i sign.

Test Duration: 120 Seconds
Total Frames: 4429

Average FPS: 36.90
Average Unit Count: 3706
Maximum Unit Count: 5417
Average Batches/MS: 1099.26
Maximum Batches/MS: 1528.78
Average Batch Count: 31803
Maximum Batch Count: 157136

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gloremir:

API: DirectX
Scenario: ScenarioAttract.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16 Är detta eran Motion Blur Frame Time?
Temporal AA Time Slice: 2 Är detta eran Motion Blur InterFrame Time

Detailed Frame Info: Off

Hur som haver. här kommer mitt resultat, datorn i sign.

Test Duration: 120 Seconds
Total Frames: 4429

Average FPS: 36.90
Average Unit Count: 3706
Maximum Unit Count: 5417
Average Batches/MS: 1099.26
Maximum Batches/MS: 1528.78
Average Batch Count: 31803
Maximum Batch Count: 157136

Verkar onekligen vara det, vet inte ens riktigt vad det är, annat än att det verkar ha med motion blur att göra.
Fin fps förresten,

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar onekligen vara det, vet inte ens riktigt vad det är, annat än att det verkar ha med motion blur att göra.
Fin fps förresten,

Måste dock säga att testet är väldigt ojämt. Cpu@4.6ghz. 290@stock

kört 10st test nu. bästa scoren jag fått är detta:

Extreme:

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 8531226624
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioAttract.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 120 Seconds
Total Frames: 6587

Average FPS: 54.89
Average Unit Count: 3762
Maximum Unit Count: 5277
Average Batches/MS: 707.99
Maximum Batches/MS: 1618.81
Average Batch Count: 15646
Maximum Batch Count: 141774
===========================================================

Visa signatur

Dator: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Dark Hero Cpu: AMD Ryzen 5900x Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Gskill Tridentz NeoKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Permalänk
Hjälpsam

Star Swarm FAQ från Steams forum.

Citat:

Star Swarm FAQ
There has been some confusion about Star Swarm, Mantle, performance on various hardware, and other topics that we’d like to clear up. Here are the best answers we can give to some of the most common questions and complaints we’ve seen since Star Swarm launched to the public yesterday:

Q. Where is the Mantle support you promised?
A. AMD has delayed the Mantle driver beta release to an unspecified date. As soon as it comes out, you can download it from AMD here: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys.... Mantle support is built into Star Swarm, so the demo is ready to go as soon as the driver is available.

Q. What’s with registration for a free demo?
A. We’ve heard the complaints about the registration process and have decided to strip out the activation process. A new build of Star Swarm will be uploaded to Steam shortly, or very possibly will already be available by the time this message is published.

Q. Why are you calling this a benchmark? I get different results every time I run it.
A: Star Swarm is designed as a total game engine test, not just a graphics test. As such, we have complete AI, flocking, physics, etc. being simulated instead of a pre-canned demo. We believe this adds an important real-world component, and any data gathered from the stress test displays a true game result.

In addition, adding completely deterministic behavior to any engine will create artificial results and stress points, which is something we feel is important to avoid.

However, we are putting together a guide for people interested in getting more consistent numbers. Stay tuned. In the meantime, use the “Follow” scenario for benchmarking purposes – the “Attract” scenario was built to provide random views of the battle.

Q. This is just a marketing tool for AMD; you’ve obviously crippled the DirectX version!
A. We really haven’t; to be perfectly honest we’ve spent more time optimizing for DirectX than we have on Mantle. The fact is that DirectX is conceived and implemented as a single-threaded API, and so a lot of the more significant gains we see thanks to the Nitrous engine’s aggressive multithreading are badly limited by API overhead when we’re using it.

We obviously can’t prove this to the satisfaction of everyone on the Internet, but understand that our primary goal with Nitrous is to make the best engine we can so that we can open the door to the new kinds of games that we want to make (and play ourselves!). An awful lot of the gamers we hope to entertain don’t and won’t have access to Mantle-enabled hardware any time soon, so we’d be making a huge mistake as entertainers and as businesspeople by not supporting or poorly supporting non-Mantle hardware.

Q. Why is my CPU usage imbalanced when running Star Swarm on DirectX?
A. One of the issues we are trying to help Microsoft and their partners with DirectX work on is the serial nature of the DirectX API. The imbalance you are noticing is directly related to this issue. When running an API such as Mantle, which is designed to allow scalability across multiple cores, this issue will disappear. For a more in-depth answer, please see Oxide’s APU 13 presentation regarding this subject:

Q. Why is my GPU utilization not at 100% on DirectX?
A. DirectX and the driver are responsible for interpreting the graphics input from the application and converting that to commands that the GPU can process. Under the current DirectX API, this can be a very CPU-intensive process. If the CPU cannot generate commands faster than the card can process them, then your GPU will not be fully utilized. For a more in-depth answer, please see Oxide’s APU 13 presentation regarding this subject:

Q. Are games using Nitrous going to have the same DirectX performance as Star Swarm?
A. No. We are working closely with all partners involved with DirectX to improve its performance going forward. Star Swarm is intended as a stress test, to ensure that games built on Nitrous will have an opportunity to efficiently use all the hardware available and not be artificially limited by the platform it is running on. In addition, all games will tailor their graphics settings to allow for optimal performance on each platform. Since Star Swarm is a stress test, it makes no distinction between DirectX and other platforms.

Q. Is Star Swarm unfairly targeting DirectX?
A. No. In fact our performance under DirectX is quite good. With a high-end CPU with excellent single-core performance and a high-end GPU, Nitrous can push up to 30,000 batches at 30 frames per second. We believe this number to be quite competitive with any other engine out there. We have also made additional optimizations specific to the DirectX version which are not required on other platforms.

Q. What about deferred contexts? Don’t those help multithreaded applications in DirectX?
A. Until the very latest drivers, we saw equal or even worse performance using deferred contexts in Nitrous. The newest drivers, however, have seen performance gains and so the latest build of Star Swarm (currently in testing, to be deployed ASAP – hopefully tonight January 31) can be set to use deferred contexts. Users can enable deferred contexts by modifying the line EnableDeferredContexts=FALSE to =TRUE in their settings files (for more information on customizing settings, see the link below). We have seen some stability issues with deferred contexts enabled, so change the setting at your own risk.

Q. How can I customize Star Swarm with different settings?
A. See this post: http://www.oxidegames.com/2014/01/31/customizing-star-swarm-g...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

tror det är cpu som flaskar. därav kvittar gpu mer eller mindre.

Verkar vara cpu som flaskar som du säger. Det är där Mantle kommer in!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Verkar vara cpu som flaskar som du säger. Det är där Mantle kommer in!

precis. cpu blir överbelastad av all AI så den tappar prestanda mot gpu. mantle däremot avbelastar cpu så den kan ta AI och mantle tar hand om GPU. det är ju detta som kommer blir den stora fördelen med mantle. alla bara fastnar på mer fps. men egentligen handlar det ju om hur mycket mer man kan implementera i spelen som sköts av cpu.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Verkar vara cpu som flaskar som du säger. Det är där Mantle kommer in!

De har tyvärr ändrat på benchmarken nu, 6 minuter istället för 2 som tidigare och ett Follow-läge som ger mer lika värden. Jag körde med mitt lätt klockade GTX 460 1GB samt 2600K i 4,4 GHz och fick följande resultat:

== Hardware Configuration =================================
GPU: NVIDIA GeForce GTX 460
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 8
Physical Memory: 17160175616
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 8997

Average FPS: 24.99
Average Unit Count: 4110
Maximum Unit Count: 5706
Average Batches/MS: 363.62
Maximum Batches/MS: 1604.67
Average Batch Count: 15863
Maximum Batch Count: 155908
===========================================================

Hyfsat FPS förutom i de tunga scenerna helt enkelt för ett så gammalt kort. Kollade resursövervakaren och MSI Afterburner där GPUn gick i 100% hela tiden men bara en CPU-tråd låg på nära 100%. Känns som en stor flaskhals i grafikkortet men också något dåligt trådat, flera CPU-trådar var parkerade under tiden.
Ska bli intressant att se hur Mantle ändrar detta för de med AMD-kort.

EDIT: Som tillägg förstår jag att detta främst är riktat mot AMDs CPU/APU:er då deras enkelttrådsprestanda suger jämfört med Intel. Nu kommer äntligen modulerna till sin nytta kan man tänka.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

== Hardware Configuration =================================
GPU: NVIDIA GeForce GTX 770
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 17121157120
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 10832

Average FPS: 30.09
Average Unit Count: 3985
Maximum Unit Count: 5515
Average Batches/MS: 501.79
Maximum Batches/MS: 1467.13
Average Batch Count: 19435
Maximum Batch Count: 159387
===========================================================

är det bra?? var på extrem follow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

De har tyvärr ändrat på benchmarken nu, 6 minuter istället för 2 som tidigare och ett Follow-läge som ger mer lika värden. Jag körde med mitt lätt klockade GTX 460 1GB samt 2600K i 4,4 GHz och fick följande resultat:

== Hardware Configuration =================================
GPU: NVIDIA GeForce GTX 460
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 8
Physical Memory: 17160175616
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 8997

Average FPS: 24.99
Average Unit Count: 4110
Maximum Unit Count: 5706
Average Batches/MS: 363.62
Maximum Batches/MS: 1604.67
Average Batch Count: 15863
Maximum Batch Count: 155908
===========================================================

Hyfsat FPS förutom i de tunga scenerna helt enkelt för ett så gammalt kort. Kollade resursövervakaren och MSI Afterburner där GPUn gick i 100% hela tiden men bara en CPU-tråd låg på nära 100%. Känns som en stor flaskhals i grafikkortet men också något dåligt trådat, flera CPU-trådar var parkerade under tiden.
Ska bli intressant att se hur Mantle ändrar detta för de med AMD-kort.

EDIT: Som tillägg förstår jag att detta främst är riktat mot AMDs CPU/APU:er då deras enkelttrådsprestanda suger jämfört med Intel. Nu kommer äntligen modulerna till sin nytta kan man tänka.

Jag testade 6 min Timed Run med Scenariot Follow på Extreme och High och fick följande:

Extreme

== Hardware Configuration =================================
GPU: NVIDIA GeForce GTX TITAN
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 8
Physical Memory: 17121447936
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 8746

Average FPS: 24.29
Average Unit Count: 3899
Maximum Unit Count: 5595
Average Batches/MS: 660.68
Maximum Batches/MS: 1854.37
Average Batch Count: 21898
Maximum Batch Count: 123143
===========================================================

Dold text

High

== Hardware Configuration =================================
GPU: NVIDIA GeForce GTX TITAN
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 8
Physical Memory: 17121447936
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 8
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 3
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 21766

Average FPS: 60.46
Average Unit Count: 4459
Maximum Unit Count: 6019
Average Batches/MS: 618.52
Maximum Batches/MS: 1762.34
Average Batch Count: 11298
Maximum Batch Count: 79176
===========================================================

Dold text
Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 8521650176
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: C:\Users\k\Documents\Star Swarm\FrameDump_14_02_01_1142.csv
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 13394

Average FPS: 37.20
Average Unit Count: 4292
Maximum Unit Count: 5659
Average Batches/MS: 639.30
Maximum Batches/MS: 1647.74
Average Batch Count: 20711
Maximum Batch Count: 136067
===========================================================

lite nya siffror utan överklockning på gpu. lägger upp med klockning snart.

här kommer det resultatet. gpu 1114 mhz minnena 5316. bara klockade det lite snabbt.

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 8521650176
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: DirectX
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: C:\Users\k\Documents\Star Swarm\FrameDump_14_02_01_1258.csv
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 13358

Average FPS: 37.10
Average Unit Count: 4014
Maximum Unit Count: 5517
Average Batches/MS: 724.93
Maximum Batches/MS: 1717.76
Average Batch Count: 21589
Maximum Batch Count: 102330
===========================================================

som ni ser är där ingen skillnad alls nästan. så ska bli spännande att se hur/om min cpu flaskar.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Hjälpsam

Från Oxides FAQ.

Citat:

Q. This is just a marketing tool for AMD; you’ve obviously crippled the DirectX version!
A. We really haven’t; to be perfectly honest we’ve spent more time optimizing for DirectX than we have on Mantle. The fact is that DirectX is conceived and implemented as a single-threaded API, and so a lot of the more significant gains we see thanks to the Nitrous engine’s aggressive multithreading are badly limited by API overhead when we’re using it.

Det är alltså anropen till DirectX som gör att en kärna körs för fullt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam

Ha ha det kan verkligen slå olika, jag får normalt runt 20 fps.

=========================================================== Oxide Games Star Swarm Stress Test - ©2013 D:\Users\Per\Documents\Star Swarm\Output_14_02_01_1645.txt Version 1.00 02/01/2014 16:45 =========================================================== == Hardware Configuration ================================= GPU: AMD Radeon R9 200 Series CPU: AuthenticAMD AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor Physical Cores: 4 Logical Cores: 8 Physical Memory: 17122414592 Allocatable Memory: 8796092891136 =========================================================== == Configuration ========================================== API: DirectX Scenario: ScenarioFollow.csv User Input: Disabled Resolution: 1920x1080 Fullscreen: True GameCore Update: 16.6 ms Bloom Quality: High PointLight Quality: High ToneCurve Quality: High Glare Overdraw: 16 Shading Samples: 64 Shade Quality: Mid Deferred Contexts: Enabled Temporal AA Duration: 16 Temporal AA Time Slice: 2 Detailed Frame Info: Off =========================================================== == Results ================================================ Test Duration: 360 Seconds Total Frames: 14132 Average FPS: 39.25 Average Unit Count: 4261 Maximum Unit Count: 5437 Average Batches/MS: 409.99 Maximum Batches/MS: 827.01 Average Batch Count: 12069 Maximum Batch Count: 88926 ===========================================================

edit Testat att slå på de Deferred Context i configurationsfilen, det kanske hjälper lite grann.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Sötast

Inte för att vara sån....

Men ett test gjort av AMD för att testa deras nya system de pungar in miljarder på?

Tillåt mig att anta att DX11 versionen är uruselt optimerad och Mantle versionen är så finslipad att man inte ens kan hitta en felstavning i en kommentarsrad i koden.

Permalänk
Medlem

Som sagt! Stäng av motion bluir med "EnableMotionBlur=0" i Setting_custom.ini så får ni se på SPEEED! gick från avarage 28fps till 88fps.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Inte för att vara sån....

Men ett test gjort av AMD för att testa deras nya system de pungar in miljarder på?

Tillåt mig att anta att DX11 versionen är uruselt optimerad och Mantle versionen är så finslipad att man inte ens kan hitta en felstavning i en kommentarsrad i koden.

Du får tro det så mycket du vill, men enligt skaparna själva har de lagt ned mer tid på dx än mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Snigeln Bert:

Du får tro det så mycket du vill, men enligt skaparna själva har de lagt ned mer tid på dx än mantle.

Skickades från m.sweclockers.com

Enligt en FAQ, skriven av en PR person som jobbar på företaget som än en gång satsat fantastiska summor pengar på just detta.

Lite som en bilförsäljare som berättar för dig varför just den där dyra bilen är perfekt för dig.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Allexz:

Inte för att vara sån....

Men ett test gjort av AMD för att testa deras nya system de pungar in miljarder på?

Tillåt mig att anta att DX11 versionen är uruselt optimerad och Mantle versionen är så finslipad att man inte ens kan hitta en felstavning i en kommentarsrad i koden.

Fast det är inte AMD som utvecklat Star Swarm utan Oxide Games som består av ett gäng av utvecklarna från Civilization V. Tanken med demot är inte bara att visa fördelarna med Mantle utan även att visa upp deras nya spelmotor Nitrous som ska fungera till både PC, Xbox och PS4. Star Swam är för övrigt ett kommande strategispel och inte bara ett techdemo. Har svårt att se att Oxide Games skulle ha ett egenintresse i att släppa ett spel som går extra dåligt på DirectX bara för sakens skull. Det vore ju en sällsynt korkad affärsidé.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Enligt en FAQ, skriven av en PR person som jobbar på företaget som än en gång satsat fantastiska summor pengar på just detta.

Lite som en bilförsäljare som berättar för dig varför just den där dyra bilen är perfekt för dig.

Precis därför jag sa "Du får tro det så mycket du vill". Jag tror inte att de har handikappat D3D bara för att framhäva att mantle är bra.

Permalänk

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz
Physical Cores: 4
Logical Cores: 4
Physical Memory: 8521650176
Allocatable Memory: 8796092891136
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: Mantle
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: C:\Users\k\Documents\Star Swarm\FrameDump_14_02_02_0717.csv
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 21856

Average FPS: 60.71
Average Unit Count: 4662
Maximum Unit Count: 5980
Average Batches/MS: 1032.78
Maximum Batches/MS: 3089.88
Average Batch Count: 20264
Maximum Batch Count: 164287
===========================================================

och detta med oklockad gpu. hyffsad förbättring!!!! jisses vad najs!

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Enligt en FAQ, skriven av en PR person som jobbar på företaget som än en gång satsat fantastiska summor pengar på just detta.

Lite som en bilförsäljare som berättar för dig varför just den där dyra bilen är perfekt för dig.

Det är bara att testa själv än att stå och gnälla. Finns att ladda ner nu. Själv fick jag 178% förbättring med Mantle i Star Swarm

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Det är bara att testa själv än att stå och gnälla. Finns att ladda ner nu. Själv fick jag 178% förbättring med Mantle i Star Swarm

Vad är din setup? Kan man få se lite siffror? Själv blev min 67% förbättring.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrunkenMonkey:

Vad är din setup? Kan man få se lite siffror? Själv blev min 67% förbättring.

Senaste testet blev bara 98% i 6 minuters racet. När jag fick 18 fps så var det bara 2 minuter. Hur ändrar man tiden i programmet? Första gången hade jag 18 fps i DX 11 och 50 i Mantle, Nu fick jag 25 fps i DX11. Det sänkte ju en del, men som du själv sa så är det inte samma resultat varje gång man kör. Min setup ser du i min post som jag gjorde tidigare (nästan högst upp på denna sidan)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Efter 6 min testet tyckte jag resultaten blev stabilare. Men 98% är inte illa. Ska starta ett test med d3d och de nya drivrutinerna också. Se om drivisarna gjort någon skillnad På d3d också.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk

fick tom 1.5 fps mer med de nya drivrutinerna på benchmarken. i d3d då.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

== Hardware Configuration =================================
GPU: AMD Radeon R9 200 Series
CPU: GenuineIntel
Intel(R) Core(TM) i7-3930K CPU @ 4.10GHz
Physical Cores: 6
Logical Cores: 12
Physical Memory: 17090478080
Allocatable Memory: 140737488224256
===========================================================

== Configuration ==========================================
API: Mantle
Scenario: ScenarioFollow.csv
User Input: Disabled
Resolution: 1920x1080
Fullscreen: True
GameCore Update: 16.6 ms
Bloom Quality: High
PointLight Quality: High
ToneCurve Quality: High
Glare Overdraw: 16
Shading Samples: 64
Shade Quality: Mid
Deferred Contexts: Disabled
Temporal AA Duration: 16
Temporal AA Time Slice: 2
Detailed Frame Info: Off
===========================================================

== Results ================================================
Test Duration: 360 Seconds
Total Frames: 23983

Average FPS: 66.62
Average Unit Count: 4675
Maximum Unit Count: 5599
Average Batches/MS: 1105.16
Maximum Batches/MS: 2553.61
Average Batch Count: 19528
Maximum Batch Count: 147096
===========================================================

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|