Stapla förstärkare (vikt?)

Permalänk

Stapla förstärkare (vikt?)

Har nu två förstärkare och htpc i en trave i väntan på idéer till snygg förvaringshylla. En tanke som slog mig var att göra hyllplan med fötter och stapla allt på hög.

Alltså:
Htpc
Hyllplan med fötter
5.1-reciever
Hyllplan med fötter
Stereoreciever för basar
Hyllplan med fötter

Frågan är då hur mycket vikt man kan belasta enheterna med? Värme och ventilation fixas av (tillräckligt) höga fötter. (Fläktar är ju lite roligt, så kanske anpassas för det också.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Hedersmedlem

Min receiver väger en del, så jag skulle inte räkna med att stapla två sådana på varandra alls.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Har nu två förstärkare och htpc i en trave i väntan på idéer till snygg förvaringshylla. En tanke som slog mig var att göra hyllplan med fötter och stapla allt på hög.

Alltså:
Htpc
Hyllplan med fötter
5.1-reciever
Hyllplan med fötter
Stereoreciever för basar
Hyllplan med fötter

Frågan är då hur mycket vikt man kan belasta enheterna med? Värme och ventilation fixas av (tillräckligt) höga fötter. (Fläktar är ju lite roligt, så kanske anpassas för det också.)

Skickades från m.sweclockers.com

Det är snarare själva hyllplanen som sätter begränsningen av belastning än själva enheterna, deras chassin är ju i metall eller hur?

Har du en receiver eller någon annan enhet som väger kring 25kg så klarar den lätt av det dubbla men som sagt, tre st enheter ovanpå varandra med en totalvikt på ca 75 kg så är den svaga länken själva hyllplanet och ställningen som hyllplanet är infäst i.

Permalänk

Grejen var ju att slippa ställning runtomkring och bara stapla allt på vartannat. Hyllplanen är tänkta som en träskiva med fötter som alltså står på enheten under. Så man vågar ställa 30 - 40 kg på den understa förstärkaren utan riskera att den böjs/deformeras?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Rekordmedlem

Det bör fungera om det är normala prylar och du får lasten i ytterkant så att inte plåten böjs som när du belastar den på minnten, ytterkanterna tål hög last rakt ner innan de påverkas.

Jag har svårt att få ihop din uppskattade vikt om du har en midi ? hembioreceiver (32cm) 30 -40 kilo är ju 2 fullstora apparater och en midiapparat på 20 kilo har jag inte sett, vad är det för nått ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle bara vilja nämna värmen. Jag vet att om jag ställer någonting på min förstärkare så kommer den att bli stekhet!
Men din förstärkare kanske skickar ut värmen bakifrån ? Min gör det iaf ovanifrån.

Bara en tanke

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det bör fungera om det är normala prylar och du får lasten i ytterkant så att inte plåten böjs som när du belastar den på minnten, ytterkanterna tål hög last rakt ner innan de påverkas.

Jag har svårt att få ihop din uppskattade vikt om du har en midi ? hembioreceiver (32cm) 30 -40 kilo är ju 2 fullstora apparater och en midiapparat på 20 kilo har jag inte sett, vad är det för nått ?

Okej, vikten var tagen ur luften, men då de tidigare nämnde 75 kg så tyckte jag att jag underdrev. Den understa är iaf en Yamaha AX730 (12 kg) och nästa är en Onkyo TX-NR509 (9 kg). Hyllplanen i tilltänkt material kan väl hamna runt 1-3 kg, kan även tänkas att det kommer stå en högtalare ovan på allt på kanske 10 kg.

Skrivet av RiFTER:

Jag skulle bara vilja nämna värmen. Jag vet att om jag ställer någonting på min förstärkare så kommer den att bli stekhet!
Men din förstärkare kanske skickar ut värmen bakifrån ? Min gör det iaf ovanifrån.

Bara en tanke

Jo, jag har förstått att det är viktigt. Funderar på att göra ventilationshål i mitten på varje hylla, kanske även montera en 120 mm fläkt som blåser uppåt. Fördelen är ju att man kan välja så höga fötter som krävs för att värmen inte ska bli något problem.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Grejen var ju att slippa ställning runtomkring och bara stapla allt på vartannat. Hyllplanen är tänkta som en träskiva med fötter som alltså står på enheten under. Så man vågar ställa 30 - 40 kg på den understa förstärkaren utan riskera att den böjs/deformeras?

http://i.imgur.com/w0UDYJ4.png

Vikten förflyttas till hyllplanens fötter, så risken att förstärkaren skulle böjas är obefintlig då vikten hamnar i ytterkant.
Jag ser inga problem med din idé, dom tål mer stryk än vad man tror. Och har du tillräckligt stora fötter så är värmen inte heller något problem.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Rekordmedlem

Då ska du ha 2 normalstora förstärkare på varandra inga midiprylar !
Det var fruktansvärt dålig skala på din skiss
Däremot kan det nog bli för instabilt för att ha en högtalare på toppen, den förtjänar nått stabilare för att låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kolla hur varmt det blir, vissa förstärkare, beroende på typ, bränner en hel del spillvärme.

Har en gammal goding här hemma, Technics SU V6X, den är specad till 570W och jag kan lova att den spiller en hel del värme
(ca 30 år gammal men ändå en REJÄL kylare med heatpipe !)
Smällar man få ta när man hittar en 2*100W i 8ohm för 50 spänn

Har man såna så bör man stapla med aktsamhet..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Grejen var ju att slippa ställning runtomkring och bara stapla allt på vartannat. Hyllplanen är tänkta som en träskiva med fötter som alltså står på enheten under. Så man vågar ställa 30 - 40 kg på den understa förstärkaren utan riskera att den böjs/deformeras?

http://i.imgur.com/w0UDYJ4.png

Kanske ska titta närmare på att bygga en 'Flexy Rack',

Steget från det du tänker dig är tre fyra gängstavar och ett par nävar muttrar och brickor

Permalänk
Skrivet av KKay:

Vikten förflyttas till hyllplanens fötter, så risken att förstärkaren skulle böjas är obefintlig då vikten hamnar i ytterkant.
Jag ser inga problem med din idé, dom tål mer stryk än vad man tror. Och har du tillräckligt stora fötter så är värmen inte heller något problem.

Konsensus verkar vara att vikten inte är något problem så länge man belastar dem i ytterkanterna och inte i mitten.

Skrivet av mrqaffe:

Då ska du ha 2 normalstora förstärkare på varandra inga midiprylar !
Det var fruktansvärt dålig skala på din skiss
Däremot kan det nog bli för instabilt för att ha en högtalare på toppen, den förtjänar nått stabilare för att låta bra.

Jag tror du tolkar den lite fel. Höger sida är framsidor, därav "Fram", vänster är baksidorna. Skissen är från sidan.

Skrivet av Limpanax:

Kanske ska titta närmare på att bygga en 'Flexy Rack', http://i.imgur.com/Cfmf447.jpg

Steget från det du tänker dig är tre fyra gängstavar och ett par nävar muttrar och brickor

Denna typ har varit i tankarna tidigare. Det är absolut ett alternativ. Får fundera ett tag nu när jag vet att vikten inte är ett problem.

Tack alla för input och åsikter.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Learn by doing