Bitcoin wallet blir större och större

Permalänk
Medlem

Bitcoin wallet blir större och större

Min Bitcoin wallet är närmare 13 gb stor nu och .../appdata/roaming etc. ligger på min ssd. Gillar det inte alls. Kan jag flytta på detta till en annan disk på något vis?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det är wallet.dat som är den viktiga filen, det andra ska du kunna rensa. Men ta backup på allt du tar bort för säkerhets skull

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Anledningen till att den blir större är för att hela blockchainen lagras lokalt på allas datorer (och därmed är den ocentraliserad). Detta kommer bli ett problem i framtiden då storleken kommer öka lavinartat

Jag har också funderat på att flytta dom från min SSD, men inte tagit tag i det än så jag har inte satt mig in i det. Men en liten googling på det ledde mig till detta svaret: https://bitcointalk.org/index.php?topic=143220.msg1532913#msg...

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DeeJay1:

Anledningen till att den blir större är för att hela blockchainen lagras lokalt på allas datorer (och därmed är den ocentraliserad). Detta kommer bli ett problem i framtiden då storleken kommer öka lavinartat

Jag har också funderat på att flytta dom från min SSD, men inte tagit tag i det än så jag har inte satt mig in i det. Men en liten googling på det ledde mig till detta svaret: https://bitcointalk.org/index.php?topic=143220.msg1532913#msg...

-datadir=DATA
Ska väl spara allt i samma folder som du startar wallet:en i?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Flytta blockdatan till en annan disk om du har en tillgänglig.

Skapa en genväg till bitcoin-qt.exe (<- tror det var filnamnet).
Högerklicka på genvägen, välj egenskaper.
Under "Target", lägg till följande i slutet:

.... bitcoin-qt.exe -datadir="D:\exempel\"
(notera citationstecknen samt mellanslag mellan .exe och -datadir)

Permalänk
Medlem

MultiBit är annars en klient som inte behöver lagra hela blockkedjan lokalt. Det finns ju dessutom online-plånböcker som blockchain.info.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Anledningen till att den blir större är för att hela blockchainen lagras lokalt på allas datorer (och därmed är den ocentraliserad). Detta kommer bli ett problem i framtiden då storleken kommer öka lavinartat

Jag har också funderat på att flytta dom från min SSD, men inte tagit tag i det än så jag har inte satt mig in i det. Men en liten googling på det ledde mig till detta svaret: https://bitcointalk.org/index.php?topic=143220.msg1532913#msg...

Jag tror faktiskt att större andelen transaktioner kommer gå via online wallets som coinbase där inga mynt flyttas på kedjan förrän någon vill ta ut dom ur systemet. Precis som bankerna med kontokort fungerar där insatta kontanter inte flyttas förrän någon vill ta ut dom. Det kommer gå markant snabbare, ge spårbarheten/säkerheten många saknar och minska behovet av att ens ha blockkedjan på sin egna dator.

Det är nog bara en tidsfråga innan de existerande systemen blir assimilerade av storbankerna iom att de redan har säkerheten och kortsystemen klara. Ganska bisarr grej, att den spännande flykten från bankerna blivit för läskig så majoriteten kommer fly tillbaka.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!