Oculus Rift lanseras med Eve: Valkyrie

Permalänk
Melding Plague

Oculus Rift lanseras med Eve: Valkyrie

En av höjdpunkterna i kommande Eve: Valkyrie är att spelet utvecklas med virtuell verklighet i åtanke. Nu tillkännager Oculus att rymdflygspelet blir en lanseringstitel för glasögonen Rift.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan 2014 vara året då vr äntligen tar fart på allvar? Jag hoppas innerligt iaf.

Permalänk
Jacob Fanboy

Suktar efter Oculus Rift så det gör ont i själen!

Permalänk

Ja då var det klart "Årets Julklapp 2014" har blivit korad .

Permalänk
Medlem

Vilket format är glasögonen tillverkade för?
Jag har ett ps4 och det hade varit trevligt att kunna koppla in ett par i konsollen

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Är specifikationerna för denna konsument version kända? Tex upplösning och uppdateringsfrekvens osv..

Permalänk
Medlem

Hade varit perfekt i en tie fighter remake, om något så är det ett spel som förtjänar en ny version.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av KjM:

Vilket format är glasögonen tillverkade för?
Jag har ett ps4 och det hade varit trevligt att kunna koppla in ett par i konsollen

Hoppas innerligt att det inte kommer till konsol....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det VR spel jag mest ser fram emot är Wicked Paradise.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

EVE Valkyrie blir nog fett med VR.... MEN alla vet ju att ArmA kommer äga med detta

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Oh yeah.

Då blir det att spar undan så man är säker på att ha råd med en bundle i slutet på året då

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjM:

Vilket format är glasögonen tillverkade för?
Jag har ett ps4 och det hade varit trevligt att kunna koppla in ett par i konsollen

Sony sägs utveckla en egen variant just nu. Finns ingen konkret information dock. Problemet med Rift till konsol är väl att varken PS4 eller Xbone har råkraft nog att mata ut ens 1080p med höga detaljer, texturer, etc. Just till vr är högre upplösning att föredra då skärmen är centimeter från ögonen. Det här är något som helt fått mig att tappa suget på nästa generations konsoler. Samt att i princip alla storspel även kommer till PC.

Permalänk
Skrivet av KjM:

Vilket format är glasögonen tillverkade för?
Jag har ett ps4 och det hade varit trevligt att kunna koppla in ett par i konsollen

Inget stöd för konsol, Sälj din PS4 och köp en PC för guds skull!

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

1080p är inte så najs när skärmen sitter en ynka tum ifrån ögat.

Oculus Rift skulle behöva 4K eller 8K upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Det VR spel jag mest ser fram emot är Wicked Paradise.

Spela VR-spel - Få en penis i pannan

Permalänk
Skrivet av ronz:

Det VR spel jag mest ser fram emot är Wicked Paradise.

Jag är ofta inte så mycket för sådana spel, men detta kommer ju att sälja som smör!
Erotik i VR kommer ju förstöra många förhållanden. ;D

Permalänk
Medlem

undra om det går att köpa i en bundle? hoppas det iaf, för det här är ett solklart köp!

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Hoppas innerligt att det inte kommer till konsol....

Varför inte? Förstår inte varför vissa måste ha en P12-attityd à la pro-PC-macho yada yada. Tror att det skulle vara bra att trycka ut VR på så många plattformar som möjligt för att få till ett starkare intresse. Större intresse = mer R&D.

Sedan så när våra kära communityhövdingar Jonas och Emil provkörde Rift så använde de väl ändå en Xbox-kontroll ifall jag minns rätt? Förvisso på en dator, men ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Det VR spel jag mest ser fram emot är Wicked Paradise.

Sex Games i ny kostym

Permalänk
Skrivet av Marcuswb:

Varför inte? Förstår inte varför vissa måste ha en P12-attityd à la pro-PC-macho yada yada. Tror att det skulle vara bra att trycka ut VR på så många plattformar som möjligt för att få till ett starkare intresse. Större intresse = mer R&D.

Sedan så när våra kära communityhövdingar Jonas och Emil provkörde Rift så använde de väl ändå en Xbox-kontroll ifall jag minns rätt? Förvisso på en dator, men ändå.

Kan vara för att vi vill få upp försäljning av datorer ännu mer, så att vi även i framtiden kan njuta av komponenter till rimliga priser.

Permalänk
Medlem

Säkert ett bra drag att ha Eve:Valkyrie som lanseringstitel.
1. Har en känsla av att rymdspelsmänniskor är både teknikintresserade och kan tänka sig investera mer än genomsnittet på HW.
2. I rymden snurrar det mesta runt tre axlar i normalläget. Inte lika känsligt om gyro:t inte är spot-on som i ett FPS där man alltid har mark/väggar som referenser för ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Är specifikationerna för denna konsument version kända? Tex upplösning och uppdateringsfrekvens osv..

Undrar också detta.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram imot detta då jag tröttnat ganska rejält på dagens utbud av spel och maskiner som inte lockar mig i alla fall.
Har inte spelat ett spel på datorn nu på över 1,år och konsolerna ligger bara och samlar damm.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

1080p är inte så najs när skärmen sitter en ynka tum ifrån ögat.

Oculus Rift skulle behöva 4K eller 8K upplösning.

Eftersom två skärmar måste renderar, en för varje öga, så blir nog 2x 4k alldeles för tungt för de flesta datorer om du inte har SLI med senaste grafikkortet.
1080p 2x är nog tillräckligt tungt bara det.

Har du testat Oculus Rikt eller är detta något du bara antar? Jag gissar det senare.

Permalänk
Proffsmoddare

Shut up and take my money!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är Valkyrie standalone eller är det anslutet till universumet på nåt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av derpious:

Eftersom två skärmar måste renderar, en för varje öga, så blir nog 2x 4k alldeles för tungt för de flesta datorer om du inte har SLI med senaste grafikkortet.
1080p 2x är nog tillräckligt tungt bara det.

Har du testat Oculus Rikt eller är detta något du bara antar? Jag gissar det senare.

När de säger att det kör i 1080p så menar de 1080p, inte 1080p gånger 2.
Alltså 1080p bilden delas upp mellan ögonen så det är 540p gånger 2 om du vill tänka i den banan.

Jag har själv prototypen av oculus rift och jag håller med att 4K behövs för att göra mig i närheten av nöjd iaf.
Den jag har är 720p och 1080p är inte så många fler pixlar.

Edit: sorry, helt korrekt, 540p är fel.
Det är inte på den ledden skärmen delas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av derpious:

Eftersom två skärmar måste renderar, en för varje öga, så blir nog 2x 4k alldeles för tungt för de flesta datorer om du inte har SLI med senaste grafikkortet.
1080p 2x är nog tillräckligt tungt bara det.

Har du testat Oculus Rikt eller är detta något du bara antar? Jag gissar det senare.

Ska man vara riktigt petig så renderar occulus inte 2*1080p på en fulHDskärm utan snarare 2 * 1080p / 2. Det är ju bara halva skärmen som visas för ena ögat.

Kanske var otydligt... Men man behöver ju inte rita upp världen i uplösningen 1920*1080 till varje öga om nu varje öga bara ser halva skärmen. Det blir ju snarare så att upplösningen 960*1080 (ej 540p !) ritas upp två gånger. En per öga ;).

Men det kan för all del vara tyngre att rita upp 960*1080 två gånger om från olika vinklar än att rita upp det en gång i 1920*1080. Inte vet jag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Heh, som eve spelare är jag smått luttrad över CCP. De är ju inte direkt kända för att släppa färdiga produkter, ytterst tveksamt om detta blir något att hänga i granen.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Kosta vad det kosta vill; jag SKA ha det här.