AMD lanserar A-serien "Kaveri"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vet inte riktigt vad du försöker komma med.
Ingen i branschen förväntade sig någon direkt stor ökning i CPU kraft.

Nja, jag tror dom flesta räknade med lite mer jämfört med Richland faktiskt, och man fick rejält mycket bättre vid lägre TDPs, men inte vid högre.

Skrivet av DavidtheDoom:

Tror inte att en ARM processor hade bidragit speciellt mycket. En integrerad signalprocessor gör nog större skillnad för connected standby eller liknande funktioner.

Kan du utveckla vad du menar med en integrerad signalprocessor och varför det skulle vara bättre än ARM?
ARM var bara ett exempel på vilken prestandaklass det handlade om, Intels Atom eller rent av Quark hade också funkat men tror inte Intel är så intresserade. AMD har utvecklat saker tillsammans med ARM och kommer använda ARM i sina x86 grejer för någonting med kryptering har jag för mig framöver så tänkte att dom har en del saker där.
Men även en jaguar kärna eller liknande hade funkat för den funktionaliteten jag hade tänkt mig.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Aleshi:

För att inte tala om nVidia! Fy för deras grejer, ingen CPU-prestanda alls jämfört med IB-E! De har fina grafer där de jämför sig med sketna ARM och med low-end grafik!

Eller så jämför man sig med konkurrenten inom den tilltänkta målgruppen. Kaveri är till för de som vill ha rätt bra CPU- och GPU-prestanda till låg förbrukning och lite lägre pris än vad vad en i5 + extern grafik skulle kosta.

Det är Intel du ska jämföra med. Inte Nvidia -_-

Ok, AMD A10-7850K är 700:- billigare än i5 4670K + GT 630 så AMD vinner helt klart i budgetsegmentet. Jag stör mig på att de inte visar prestanda med starka grafikkort som vi har.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Det är Intel du ska jämföra med. Inte Nvidia -_-

Grattis till att du inte förstår ironi. Jag illustrerade hur dumt det var att jämföra med fel produkter som du gör.

Skrivet av Campaigner:

Ok, AMD A10-7850K är 700:- billigare än i5 4670K + GT 630 så AMD vinner helt klart i budgetsegmentet. Jag stör mig på att de inte visar prestanda med starka grafikkort som vi har.

Om Volvo vill visa hur bra deras senaste lastbil är ska de jämföra toppfart med en Koenigsegg? Eller ska de jämföra andra variabler mot t.ex. Scania och MAN?
Om Koenigsegg vill visa hur bra deras senaste modell är ska de visa grafer på lastutrymme jämfört med en lastbil då?
A10-7850K är inte gjord för highend-system med starka grafikkort. Det är inte meningen att den ska sälja som sådant. Men om de marknadsför den som om den vore något den inte är så skulle det se kasst ut och ingen skulle köpa.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Minsc S2:

Varför testar dom inte 7850k?

AMD har enbart skickat ut A8-7600 till media för att demonstrera hur energieffektiv Kaveri är vid 45 W TDP. Alla recensioner du ser där A10-7850K testats så har publikationen från den från annat håll, exempelvis genom partnertillverkare eller återförsäljare.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mantle.

Det som är bra med Kaveri är att mantle kommer att använda sig av din inbyggda grafik processor och ditt gcn grafikkort om du har ett. Oavsett vilket gcn kort du har. Så ett 270x med A10-7850K kommer man att få en riktigt bra fart i spelen. Skall man arbeta med video ex så använder man ändå andra typ av cpu och arbetsdatorer. Oavsett vilken cpu man väljer i dag kan man skriva surfa hantera bilder i helt ok hastigheter

Permalänk
Medlem

Varför finns ens A8 om A10-modellerna enkelt går att skruva ner till både 65 och 45 watt?
Visst, A8 är aningen billigare, men ändå liksom, man har ju allt i största A10, bara att välja i bios vilken "modell" man vill ha?
Måste ha missat nåt :/

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Nu blev jag besviken... dual graphics fungerar tydligen bara med R7 240 eller 250 enligt en officiell representant.

http://www.overclock.net/t/1459099/amd-a10-7850k-and-a10-7700...

Visa signatur

[unRaizen Server] - Ryzen 5 1400 | Asus Prime X370-Pro | 16GB DDR4 @ 3000mhz | MSI 1060 Dual OC 3GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Den största flaskhalsen som jag känner av när jag sitter på klenare datorer är HDDn och sånna saker.

Och har du något test som jämför dom där CPU-testerna? Det låter lite överdrivet faktiskt.

Men ja, enklare spel och mediahantering tänker jag att Kaveri är bättre på och har mycket bättre framtidsutsikter.
Vad tänker du att vanligt folk gör med sin dator som Kaveris cpu-prestanda är otillräcklig för?

EDIT: Om det inte framgick så tycker jag Haswell är mycket bättre i Ultrabooks och liknande.
Däremot kompakta stationära och liknande tycker jag Kaveri är ett mycket bättre all-around val.

Både 4200U och 4500U "turbo boostar" till runt 3GHz när en tråd används (4200U strax under och 4500U strax över) och de kan hålla denna frekvens under mycket lång tid i de flesta ultrabooks. Ta vilken av testerna som helst så ser du att i3orna som ligger runt 3GHz är klart snabbare än Kaveri på saker som är enkeltrådat (vilket i praktiken gäller väldigt nära 100% av de program "vanliga" användare kör). Största skillnaden mellan ULV-modellerna mot "vanliga" modeller är att den låga TDP på ULV-modellerna betyder att frekvensen åker snabbt ner om man även lastar den andra kärnan och/eller GPUn.

Svårt att hitta utförliga tester på 4200U/4500U, men du har en här hos AnandTech som ändå visar att en 4500U definitivt klarar av att köra på ~3GHz så länge en CPU-kärna är lastad. Och det är en 15W TDP CPU.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gibbe:

Vi har haft diskussionen förr, men jag tar upp den igen eftersom vi nu har konkreta siffror. Jag lutar åt åsikten att det hade varit bättre att köra med Steamroller, trots något högre TDP. En konsol i den storleken har väl en högsta TDP-begränsning på 200W, och med denna lösning gissar jag att de skulle kunna stanna på 150-160W. Det hade blivit dyr, men inte orimlig kylning den första tiden. Och sedan hade det kunna sänkas och förenklas med processförminskning. PS3 hade väl ett TDP på nära 200W den första tiden vill jag minnas.
Men jag har inte tillräckligt med kött på benen från insatta för att säga det rakt ut.

Vad har virtual void att säga om saken?

Jag har flera gånger innan det blev klart att man använder Jaguar skrivit att Steamroller med 2 moduler skulle vara en långt bättre lösning för spelprogrammering än 8 Jaguar-kärnor. Den lösning PS4/XBO nu använder verkar ha en TDP på strax över 100W, en A10-7850K med 32MB (eller helst mer, men 32MB är vad XBO använder) + 4 kanalers DDR3 (exakt som XBO) skulle garanterat bli en starkare spelmaskin än vad PS4 nu är.

Men som redan påpekats: Kaveri var inte klar i tid och även om den hade varit klar så hade en sådan plattform blivit dyrare, men tvivlar på att det skulle bli mycket dyrare då de kretsar som sitter i PS4/XBO kostar faktiskt också en hel del (kommer inte ihåg exakt vilken siffra jag sett).

Det man kan komma ihåg är att prestanda per CPU-tråd är (något) lägre i PS4/XBO än vad det är i PS3/XBox360. Rå flyttalsprestanda i CPU-enheten är mindre än hälften i PS4/XBO än vad det är i PS3:an Cell processor! Men naturligtvis kommer ändå PS4/XBO spelen se bättre ut då GPU-delen är rejält mycket bättre än PS3/Xbox360.

Med det sagt: tycker Jaguar är en riktigt bra CPU och definitivt något AMD ska hårdsatsa på! Men tycker inte riktigt den hör hemma i en spelkonsol, när jag väl skaffar en PS4 eller XBO så kommer nörden inom mig störa sig på att en Z3770-baserad pekplatta har ungefär lika mycket CPU-kraft som konsolen har i de 6 CPU-trådar som får användas av spel

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Både 4200U och 4500U "turbo boostar" till runt 3GHz när en tråd används (4200U strax under och 4500U strax över) och de kan hålla denna frekvens under mycket lång tid i de flesta ultrabooks. Ta vilken av testerna som helst så ser du att i3orna som ligger runt 3GHz är klart snabbare än Kaveri på saker som är enkeltrådat (vilket i praktiken gäller väldigt nära 100% av de program "vanliga" användare kör). Största skillnaden mellan ULV-modellerna mot "vanliga" modeller är att den låga TDP på ULV-modellerna betyder att frekvensen åker snabbt ner om man även lastar den andra kärnan och/eller GPUn.

Ah, ok.
Tack för förklaringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag har flera gånger innan det blev klart att man använder Jaguar skrivit att Steamroller med 2 moduler skulle vara en långt bättre lösning för spelprogrammering än 8 Jaguar-kärnor. Den lösning PS4/XBO nu använder verkar ha en TDP på strax över 100W, en A10-7850K med 32MB (eller helst mer, men 32MB är vad XBO använder) + 4 kanalers DDR3 (exakt som XBO) skulle garanterat bli en starkare spelmaskin än vad PS4 nu är.

Men som redan påpekats: Kaveri var inte klar i tid och även om den hade varit klar så hade en sådan plattform blivit dyrare, men tvivlar på att det skulle bli mycket dyrare då de kretsar som sitter i PS4/XBO kostar faktiskt också en hel del (kommer inte ihåg exakt vilken siffra jag sett).

Det man kan komma ihåg är att prestanda per CPU-tråd är (något) lägre i PS4/XBO än vad det är i PS3/XBox360. Rå flyttalsprestanda i CPU-enheten är mindre än hälften i PS4/XBO än vad det är i PS3:an Cell processor! Men naturligtvis kommer ändå PS4/XBO spelen se bättre ut då GPU-delen är rejält mycket bättre än PS3/Xbox360.

Med det sagt: tycker Jaguar är en riktigt bra CPU och definitivt något AMD ska hårdsatsa på! Men tycker inte riktigt den hör hemma i en spelkonsol, när jag väl skaffar en PS4 eller XBO så kommer nörden inom mig störa sig på att en Z3770-baserad pekplatta har ungefär lika mycket CPU-kraft som konsolen har i de 6 CPU-trådar som får användas av spel

Men liksom, Sony, Microsoft och AMD måste ju veta någonting vad gäller spelkodning som gör att dom valt att satsa på 8 kärnor som vi inte vet?
Jag tycker det är ett så märkligt val utifrån mitt perspektiv att det känns som att dom vet någonting jag inte vet...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Men liksom, Sony, Microsoft och AMD måste ju veta någonting vad gäller spelkodning som gör att dom valt att satsa på 8 kärnor som vi inte vet?
Jag tycker det är ett så märkligt val utifrån mitt perspektiv att det känns som att dom vet någonting jag inte vet...

Sony fick extremt mycket kritik (av spelprogrammerare) för hur PS3 (Cell) var designad, de fick nästa lika mycket kritik för PS2. De bygger vad de anser vara möjligt och hoppas att man ska lura ut hur sakerna ska användas. Det är inte baserat på någon djup insikt i vad spelprogrammerare vill ha.

Tänk också på att Xbox360 har CPU-trådar 6 trådar (alla kan användas av spel) och PS3 har totalt 9 CPU-trådar (varav 8 kan användas av spel). Dessa konsoler har nu funnits under väldigt många år utan att spelmotorerna blivit speciellt bra på att utnyttja mer än 2 CPU-kärnor.

Valet av Jaguar är nog helt uteslutande baserat på lågt pris och till något mindre del på låg TDP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sony fick extremt mycket kritik (av spelprogrammerare) för hur PS3 (Cell) var designad, de fick nästa lika mycket kritik för PS2. De bygger vad de anser vara möjligt och hoppas att man ska lura ut hur sakerna ska användas. Det är inte baserat på någon djup insikt i vad spelprogrammerare vill ha.

Tänk också på att Xbox360 har CPU-trådar 6 trådar (alla kan användas av spel) och PS3 har totalt 9 CPU-trådar (varav 8 kan användas av spel). Dessa konsoler har nu funnits under väldigt många år utan att spelmotorerna blivit speciellt bra på att utnyttja mer än 2 CPU-kärnor.

Valet av Jaguar är nog helt uteslutande baserat på lågt pris och till något mindre del på låg TDP.

Tja, de måste kunna tillverka dem också. Är andra processer och cell-bibliotek, regler och anpassade mjukvaror/verktyg när vi talar om GlobalFoundries i Dresden, eller 28 nm SHP på Common Platform som det är mot TSMC 28nm bulk HKMG. Jaguar och konsolerna var deras första processor på 28nm TSMC. De hann leverera många miljoner chip 2013. GF med just AMD låg en bit efter på 28 nm iaf. Common Platform-samarbetet låg väl egentligen inte så mycket efter med tanke på Apples och Samsungs chip förra året. De hade ju dock erfarenhet av 28 nm TSMC med gpuerna sedan 2011/12. Något som skiljer TSMC och GF åt är att TSMC kör gate-last medan resten kör gate-first på 28 nm HKMG, fast lär byta till gate-last vid 20 nm. Semi-custom-chippen är inte utvecklade för att tillverkas utanför TSMC hur som helst. Sony och Microsoft ville få både design klar och levererade chip, de valde den som är flexiblare och mer syntetiserad.

Hur förra generationens konsoler delade upp arbetet, eller drivrutinerna fungerar som också drar CPU-prestanda eller ska skyffla data/resultat/texturer över diverse bussar blir helt enkelt inte översatt till spel i Windows eller OS X. De kan lägga ner massor arbete, få riktigt optimerad motor och spel, men det är inget som sen kan användas på andra plattformar. Det blir ju olika renderingsvägar med olika flaskhalsar och lösningar, och pga design kanske det inte är så enkelt som att lägga något på SPE att lägga det i egna trådar på Windows, där du snarare körde en tråd per uppgift än att skala uppgifterna över fler trådar. SPEs är ju mer som DSPer. X360 har jag svårt att se skala nämnvärt med över tre trådar. Hela poängen med konsoler är att utvecklar själv ska kunna göra saker på lägre nivå, men det är svårt med sånt som perfekta grafikdrivrutiner eller högnivåapier till en helt ny produkt från Sony, Nintendo eller MS själva. All kraft tillgodogörs aldrig från början. All teknik är inte rimlig att använda i spel än, eller till början när nya konsoler kom eller har ens utvecklats när de möjliggör utvecklarna att göra mer själva och bygga på, använda tekniker utan att be grafikdrivrutinsleverantören att införa dessa i drivrutiner som måste ske hos OS X eller Windows.

När det gäller den inbyggda grafiken så går data (minne) över ett antal olika bussar, och det är ungefär samma begränsningar hos Kaveri som i konsolerna. Kaveri har dock verkligen inte fokus på GPU, 512 SPs är väldigt klent. Tror inte de hade så mycket val där, var nog AMDs "små kärnor" eller en konkurrent tillsammans med AMD-grafik. Nu ligger det ju inte direkt något MIPS, PowerPC eller vid den tidpunkten ARM64 på hyllan åt dem för den marknaden heller. En Kaveri med 2.5 gånger större gpu, tja det kanske skulle fungera i en konsol prestandamässigt, men det vore nog en utmaning för mer än priset. Intressant att se om SRAM gör någon skillnad på X1, då om det är något jag tycker man kan kritisera AMD för är hur de designar och hanterar cache, på X1 används det mest för GPU dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sony fick extremt mycket kritik (av spelprogrammerare) för hur PS3 (Cell) var designad, de fick nästa lika mycket kritik för PS2. De bygger vad de anser vara möjligt och hoppas att man ska lura ut hur sakerna ska användas. Det är inte baserat på någon djup insikt i vad spelprogrammerare vill ha.

Tänk också på att Xbox360 har CPU-trådar 6 trådar (alla kan användas av spel) och PS3 har totalt 9 CPU-trådar (varav 8 kan användas av spel). Dessa konsoler har nu funnits under väldigt många år utan att spelmotorerna blivit speciellt bra på att utnyttja mer än 2 CPU-kärnor.

Valet av Jaguar är nog helt uteslutande baserat på lågt pris och till något mindre del på låg TDP.

Men ändå, 8 kärnor?
Och att jämföra med Cell känns lite dumt då den fungerar lite annorlunda, och 360 har ju deras form av hyperthreading så det behöver inte löna sig att köra på fler trådar om man håller processorns resurser upptagna på 1 tråd.

Jag tror det ligger något mer bakom valet iaf.

Permalänk
Datavetare

Att PS3 skiljer sig radikalt från allt annat gör att spelmotorer optimerade för den konsolen inte direkt kan användas någon annanstans.

Men Xbox360 fungerar precis som vilken PC som helst, enda skillnaden är att den kör en PowerPC CPU i stället för en x86. Mycket riktigt är det 3 CPU-kärnor med 2 CPU-trådar per kärna (PS3 har 1 PowerPC kärna med 2 trådar den är nära nog identisk med CPU i Xbox360). Det man måste komma ihåg här är att denna CPU är en in-order design så SMT (det Intel kallar HT) ger betydligt mycket större effekt än det gör på out-of-order CPUer som Nehalem<->Haswell.

Man ska också komma ihåg att det är betydligt mycket lättare att skriva program som drar full nytta av två trådar som kör i samma CPU-kärna än att dra full nytta av två trådar i separata CPU-kärnor. Anledning är att två trådar i samma kärna delar en L1 cache med mycket hög bandbredd och framförallt en cache med extremt låg latens, detta gör att man kan skriva rätt naiv kod som ändå skalar bra.

Det kanske är så att många spel bara använder 2-3 CPU-trådar i Xbox360, men det finns absolut ingen anledning att inte använda båda trådarna i varje CPU-kärna om man kan dra nytta av så många CPU-trådar då effektiviteten på den andra tråden ligger ungefär på samma nivå som "gamla" Atom (som också var en in-order CPU, Silvermont är out-of-order och SMT blir rätt meningslöst på en "smal" out-of-order CPU-design) d.v.s. man får typiskt runt 50% extra mot de 20-30% extra HT typiskt ger på Nehalem<->Haswell (där SMT fungerar OK då vi talar om extremt "breda" CPU-kärnor designade för relativt hög klockfrekvens).

En APU med 2 Steamroller-moduler är på alla tänkbara sätt ett enklare system att skriva spel (och i princip skriva vilket program som helst på) än ett system som använder 8 Jaguar-kärnor. Så att man valde många Jaguar-kärnor är definitivt inte baserad på efterfrågan från spelprogrammerare utan på andra saker som kostnad, möjlighet att kunna tillverka kretsen i de fabriker som för tillfället hade kapacitet etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att PS3 skiljer sig radikalt från allt annat gör att spelmotorer optimerade för den konsolen inte direkt kan användas någon annanstans.

Men Xbox360 fungerar precis som vilken PC som helst, enda skillnaden är att den kör en PowerPC CPU i stället för en x86. Mycket riktigt är det 3 CPU-kärnor med 2 CPU-trådar per kärna (PS3 har 1 PowerPC kärna med 2 trådar den är nära nog identisk med CPU i Xbox360). Det man måste komma ihåg här är att denna CPU är en in-order design så SMT (det Intel kallar HT) ger betydligt mycket större effekt än det gör på out-of-order CPUer som Nehalem<->Haswell.

Man ska också komma ihåg att det är betydligt mycket lättare att skriva program som drar full nytta av två trådar som kör i samma CPU-kärna än att dra full nytta av två trådar i separata CPU-kärnor. Anledning är att två trådar i samma kärna delar en L1 cache med mycket hög bandbredd och framförallt en cache med extremt låg latens, detta gör att man kan skriva rätt naiv kod som ändå skalar bra.

Det kanske är så att många spel bara använder 2-3 CPU-trådar i Xbox360, men det finns absolut ingen anledning att inte använda båda trådarna i varje CPU-kärna om man kan dra nytta av så många CPU-trådar då effektiviteten på den andra tråden ligger ungefär på samma nivå som "gamla" Atom (som också var en in-order CPU, Silvermont är out-of-order och SMT blir rätt meningslöst på en "smal" out-of-order CPU-design) d.v.s. man får typiskt runt 50% extra mot de 20-30% extra HT typiskt ger på Nehalem<->Haswell (där SMT fungerar OK då vi talar om extremt "breda" CPU-kärnor designade för relativt hög klockfrekvens).

En APU med 2 Steamroller-moduler är på alla tänkbara sätt ett enklare system att skriva spel (och i princip skriva vilket program som helst på) än ett system som använder 8 Jaguar-kärnor. Så att man valde många Jaguar-kärnor är definitivt inte baserad på efterfrågan från spelprogrammerare utan på andra saker som kostnad, möjlighet att kunna tillverka kretsen i de fabriker som för tillfället hade kapacitet etc.

Visste inte att 360n var in-order. Och visst håller jag med dig om du allt du säger, det är det perspektivet jag har också.
Men det känns, vem fan är jag liksom? Sony, Microsoft och AMD kan väl inte vara sämre än vad jag är på att designa en spelkonsol?
SÅ stor kompromiss kan dom väl inte ha gjort för att få ut konsolerna lite tidigare?

Förstår du vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag har flera gånger innan det blev klart att man använder Jaguar skrivit att Steamroller med 2 moduler skulle vara en långt bättre lösning för spelprogrammering än 8 Jaguar-kärnor. Den lösning PS4/XBO nu använder verkar ha en TDP på strax över 100W, en A10-7850K med 32MB (eller helst mer, men 32MB är vad XBO använder) + 4 kanalers DDR3 (exakt som XBO) skulle garanterat bli en starkare spelmaskin än vad PS4 nu är.

Bara nyfiken på hur du tänker här. Menar du DDR3 utöver GDDR5? För poängen med nuvarande konstruktion är ju att CPU och GPU delar samma minne och att båda har direktåtkomst till hela minnet.

Skrivet av Yoshman:

Men som redan påpekats: Kaveri var inte klar i tid och även om den hade varit klar så hade en sådan plattform blivit dyrare, men tvivlar på att det skulle bli mycket dyrare då de kretsar som sitter i PS4/XBO kostar faktiskt också en hel del (kommer inte ihåg exakt vilken siffra jag sett).

Det man kan komma ihåg är att prestanda per CPU-tråd är (något) lägre i PS4/XBO än vad det är i PS3/XBox360. Rå flyttalsprestanda i CPU-enheten är mindre än hälften i PS4/XBO än vad det är i PS3:an Cell processor! Men naturligtvis kommer ändå PS4/XBO spelen se bättre ut då GPU-delen är rejält mycket bättre än PS3/Xbox360.

Dold text

Med det sagt: tycker Jaguar är en riktigt bra CPU och definitivt något AMD ska hårdsatsa på! Men tycker inte riktigt den hör hemma i en spelkonsol, när jag väl skaffar en PS4 eller XBO så kommer nörden inom mig störa sig på att en Z3770-baserad pekplatta har ungefär lika mycket CPU-kraft som konsolen har i de 6 CPU-trådar som får användas av spel

Samma här.

Skrivet av Yoshman:

Sony fick extremt mycket kritik (av spelprogrammerare) för hur PS3 (Cell) var designad, de fick nästa lika mycket kritik för PS2. De bygger vad de anser vara möjligt och hoppas att man ska lura ut hur sakerna ska användas. Det är inte baserat på någon djup insikt i vad spelprogrammerare vill ha.

Helt sanslöst.

Skrivet av Yoshman:

Tänk också på att Xbox360 har CPU-trådar 6 trådar (alla kan användas av spel) och PS3 har totalt 9 CPU-trådar (varav 8 kan användas av spel). Dessa konsoler har nu funnits under väldigt många år utan att spelmotorerna blivit speciellt bra på att utnyttja mer än 2 CPU-kärnor.

Valet av Jaguar är nog helt uteslutande baserat på lågt pris och till något mindre del på låg TDP.

Tråkigt. Återigen känner jag att konsolerna är halvstrypta dumsnåla byggen Om de bara kunde klivit över den där gränsen och gjort den perfekta maskinen för 4000-kronorsklassen...

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Någon som sett eller hört nått om toppmodellen här i en hyffsat tunn o fin bärbar, lite ultrabookstil?

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Jag har flera gånger innan det blev klart att man använder Jaguar skrivit att Steamroller med 2 moduler skulle vara en långt bättre lösning för spelprogrammering än 8 Jaguar-kärnor. Den lösning PS4/XBO nu använder verkar ha en TDP på strax över 100W, en A10-7850K med 32MB (eller helst mer, men 32MB är vad XBO använder) + 4 kanalers DDR3 (exakt som XBO) skulle garanterat bli en starkare spelmaskin än vad PS4 nu är.

Fast på vilken frekvens hade man fått köra steamroller? Och med lägre IPC, hade det verkligen blivit bättre då? 4 steamrollerkärnor med lägre IPC i kanske 2-2,5GHz mot 8st Jaguar-kärnor med högre IPC i 1,6GHz kanske? Och du tror inte att en PS4 kommer kunna maxa sin betydligt starkare GPU och därmed ge bättre upplevelse? Det är rätt stor skillnad där.

Skrivet av Yoshman:

Det man kan komma ihåg är att prestanda per CPU-tråd är (något) lägre i PS4/XBO än vad det är i PS3/XBox360. Rå flyttalsprestanda i CPU-enheten är mindre än hälften i PS4/XBO än vad det är i PS3:an Cell processor! Men naturligtvis kommer ändå PS4/XBO spelen se bättre ut då GPU-delen är rejält mycket bättre än PS3/Xbox360.

Men rå flyttalsprestanda spelar ingen som helst roll ifall man inte kan komma i närheten av den i realistiska scenarion. AMD hade säkert kunna kasta in en FPU kapabel till 16 enkelprecisionsuträkningar per kärna, men hade det gått att maxa i ett spel? Och så kan man fråga sig om prestandan per tråd är lägre i praktiken. In-order-arkitekturer når inte sin teoretiska prestanda direkt lätt.
Och jag är övertygad om att det är lättare att maxa 8 Jaguar-kärnor i realistiska scenarion än en Cell-processor.

Med det sagt: tycker Jaguar är en riktigt bra CPU och definitivt något AMD ska hårdsatsa på! Men tycker inte riktigt den hör hemma i en spelkonsol, när jag väl skaffar en PS4 eller XBO så kommer nörden inom mig störa sig på att en Z3770-baserad pekplatta har ungefär lika mycket CPU-kraft som konsolen har i de 6 CPU-trådar som får användas av spel ;)[/QUOTE]

Skrivet av Yoshman:

Sony fick extremt mycket kritik (av spelprogrammerare) för hur PS3 (Cell) var designad, de fick nästa lika mycket kritik för PS2. De bygger vad de anser vara möjligt och hoppas att man ska lura ut hur sakerna ska användas. Det är inte baserat på någon djup insikt i vad spelprogrammerare vill ha.

Tänk också på att Xbox360 har CPU-trådar 6 trådar (alla kan användas av spel) och PS3 har totalt 9 CPU-trådar (varav 8 kan användas av spel). Dessa konsoler har nu funnits under väldigt många år utan att spelmotorerna blivit speciellt bra på att utnyttja mer än 2 CPU-kärnor.

Valet av Jaguar är nog helt uteslutande baserat på lågt pris och till något mindre del på låg TDP.

Fast som sagt, att man inte kunnat utnyttja mer än något fåtal trådar på Cell i praktiken spelar nog rätt mycket roll här. AMD har ju visat med Mantle att det ska gå att utnyttja 8 trådar i spel rätt smidigt. Och något liknande lär det ju vara på PS4 och Xbone.

Det känns lite som när ju jämför Cell med Jaguar glömmer du bort att jämföra praktisk prestanda med en Out-of-Order processor med 8-kärnor jämfört med en in-order singlecore med 6 svårhanterade SPEs. Då ser du mycket till den teoretiska prestandan och glömmer praktiken.
Men så fort du pratar om Jaguar i sig självt så ser du plötsligt väldigt mycket till problem med att få ut teoretisk prestanda i praktiken, även om det borde vara mycket lättare.

Permalänk
Medlem

När kommer recensionen?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

När kommer recensionen?

Det kommer tyvärr dröja ytterligare en tid. På grund av att det blev som det blev vid lanseringen har andra saker hamnat före i kön, dessutom väljer vi att vänta in bland annat ytterligare hårdvara och nya drivrutiner innan vi sätter igång.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det kommer tyvärr dröja ytterligare en tid. På grund av att det blev som det blev vid lanseringen har andra saker hamnat före i kön, dessutom väljer vi att vänta in bland annat ytterligare hårdvara och nya drivrutiner innan vi sätter igång.

Synd.
Hade hoppats på en recension nu i veckan så man kan bestämma sig för om det är lönt att köpa en 7850k till familjedatorn, eller om man ska satsa på en I5-4430 istället, eller kanske rentav en 6800k. (tycker inte riktigt att 7850k verkar vara värd prisskillnaden av det jag sett hittills.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Jag har en 7850K, och kan säga att den är värd pengarna, dessutom kommer XDMA fungera med kort som har GCN 1.1, dvs 260X, 290, och 290X.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Någon som sett eller hört nått om toppmodellen här i en hyffsat tunn o fin bärbar, lite ultrabookstil?

Vänta tills sommaren?? eller vad tror ni

Visa signatur

Corsair 16GB, Z370-F Motherboard, i7 9700K, SSD 970 Evo, RTX 2070 Super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det kommer tyvärr dröja ytterligare en tid. På grund av att det blev som det blev vid lanseringen har andra saker hamnat före i kön, dessutom väljer vi att vänta in bland annat ytterligare hårdvara och nya drivrutiner innan vi sätter igång.

Vore grymt nice ifall ni kunde utnyttja tiden till att jämföra ordentligt med Trinity/Richland i IPC och skillnad i skalning med antalet kärnor i både FPU- och ALU-intensiva tester.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Aleshi:

Vore grymt nice ifall ni kunde utnyttja tiden till att jämföra ordentligt med Trinity/Richland i IPC och skillnad i skalning med antalet kärnor i både FPU- och ALU-intensiva tester.

Vi utnyttjar tiden till bland annat GPU- och kylartester..

Kaveri ligger som sagt på is tills vidare. Vi kommer att göra något med plattformen framöver, men jag kan inte på rak arm säga vad eller när. Det blev helt enkelt väldigt olyckligt med planeringen från AMD, och den här gången var det inget vi kunde jobba runt eller lösa. Tyvärr.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av emilakered:

[...]men jag kan inte på rak arm säga vad eller när. Det blev helt enkelt väldigt olyckligt med planeringen från AMD, och den här gången var det inget vi kunde jobba runt eller lösa. Tyvärr.[...]

På västfronten intet nytt? Har snart gått en månad...

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Insufficient:

På västfronten intet nytt? Har snart gått en månad...

Det finns fortfarande inga direkta planer på Kaveri-test, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det finns fortfarande inga direkta planer på Kaveri-test, tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Otroligt oseriöst då Kaveri faktiskt är ett stort genombrott för AMD i och med att GCN 1.1 finns på kretsen och detta i kombination med XDMA, HSA, och Mantle skapar väldigt stora, och framförallt nya möjligheter som inte riktigt funnits förut.

Haswell blev recenserat väldigt fort, Intel har givetvis Sweclockers i ett hårt grepp.

Ingen förvåning dock, men ett bra sätt att förlora respekt och läsare på.

MVH

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av m86s:

Otroligt oseriöst då Kaveri faktiskt är ett stort genombrott för AMD i och med att GCN 1.1 finns på kretsen och detta i kombination med XDMA, HSA, och Mantle skapar väldigt stora, och framförallt nya möjligheter som inte riktigt funnits förut.

Haswell blev recenserat väldigt fort, Intel har givetvis Sweclockers i ett hårt grepp.

Ingen förvåning dock, men ett bra sätt att förlora respekt och läsare på.

MVH

Att du anser något vara oseriöst är givetvis upp till dig, men nu handlar det ju inte ett frivilligt val från redaktionens sida. Hade vi fått Kaveri med lite framförhållning från AMD skulle situationen aldrig uppstått, men nu blev det inte så. Att Intel skulle ha SweClockers "i ett hårt grepp" är givetvis rena dumheter och foliehattvarning. Om hårdvaran inte dyker upp i tid spelar det ingen roll vem avsändaren är, det blir problem i vilket fall.

Som jag förklarat innan kommer vi göra något på Kaveri, men i dagsläget kan jag inte säga vad eller när.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S