Övertala webhallen att börja acceptera bitcoin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vet inte om jag skulle kalla det för "massa pengar". Men det är sunt att vänta med beslutet tills de hittat en tjänsteleverantör som är stabil. I övrigt så verkar det rätt mycket billigare än att ta emot kortbetalningar, till exempel. Och lite goodwill skadar aldrig.

Sen saknar Bitcoins inte värde i samhället heller, men du behöver inte förstå konceptet.

Du utgår från att det är helt gratis att helt plötsligt börja ta betalt i Bitcoins. Tror du att det är gratis att som företag börja ta betalt med t.ex. Visa, eller kan det kanske vara så att man måste uppdatera sina system och annat för att kunna göra det? Det är kanske inte jättestora summor i slutändan, men samtidigt måste någon ta på sig att fixa det hela också vilket kostar tid.

Jag förstår bitcoin som koncept och jag tycker att det är tämligen naivt att tro på det i ett så här tidigt stadie. Bitcoins saknar värde i samhället idag, eller kan du gå in på ica och betala med bitcoins? Hur kan man tro att bitcoins ska bli en världsomspännande valuta som går att handla med överallt när det är den ytterst lilla minoriteten av datorentusiaster som orkat använda sina system till att minea valutan?

Permalänk
Medlem

För att vi som gör det vill spendera BTC på mer dataprylar såklart. sen om jag beställer från webbhallen eller scan.co.uk spelar inte mig någon stor roll.

Men det vore självklart jättetrevligt OM någon svenska datajätte skulle våga att ta klivet.

Visa signatur

Phenom II X4 955. Asus Crosshair Formula V. MSI R9 280x x5.
Corsair HX 860 x2. Corsair SSD 120x 2. 16gig Corsair LowProfile

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tommy:

Du utgår från att det är helt gratis att helt plötsligt börja ta betalt i Bitcoins. Tror du att det är gratis att som företag börja ta betalt med t.ex. Visa, eller kan det kanske vara så att man måste uppdatera sina system och annat för att kunna göra det? Det är kanske inte jättestora summor i slutändan, men samtidigt måste någon ta på sig att fixa det hela också vilket kostar tid.

Jag förstår bitcoin som koncept och jag tycker att det är tämligen naivt att tro på det i ett så här tidigt stadie. Bitcoins saknar värde i samhället idag, eller kan du gå in på ica och betala med bitcoins? Hur kan man tro att bitcoins ska bli en världsomspännande valuta som går att handla med överallt när det är den ytterst lilla minoriteten av datorentusiaster som orkat använda sina system till att minea valutan?

Självklart inte. Det är därför jag skriver och stödjer ett sånt beslut. Det är klart det kostar pengar, men jag hade personligen varit väldigt intresserad av att betala med BTC istället för att använda kontokort och dylikt, sen kan anledningen kvitta. Det är smidigt för mig som kund.

Klart att det inte är så, men det går sakta men säkert framåt. Om Webhallen börjar ta emot det så är det ett steg på vägen vilket inte är så dumt. Låga kostnader för överföringar och möjligheten till extremt snabb bekräftelse av överföringarna är inte så dumt.

Jag förstår varför Webhallen är försiktiga, det hade jag också varit, men om det är genomförbart så hade jag handlat!

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Självklart inte. Det är därför jag skriver och stödjer ett sånt beslut. Det är klart det kostar pengar, men jag hade personligen varit väldigt intresserad av att betala med BTC istället för att använda kontokort och dylikt, sen kan anledningen kvitta. Det är smidigt för mig som kund.

Klart att det inte är så, men det går sakta men säkert framåt. Om Webhallen börjar ta emot det så är det ett steg på vägen vilket inte är så dumt. Låga kostnader för överföringar och möjligheten till extremt snabb bekräftelse av överföringarna är inte så dumt.

Jag förstår varför Webhallen är försiktiga, det hade jag också varit, men om det är genomförbart så hade jag handlat!

Att du (eller några) är personligen intresserad av att betala i en viss valuta är ju inte direkt tillräckligt stor anledning för de flesta företag att börja ta tag i saken.

Webhallen kommer som tidigare diskuterades i tråden knappast att ta emot Bitcoins, utan använda sig av en mellanhand som växlar bitcoins och betalar Webhallen i SEK. Hur kan en sån valuta överleva, som ingen egentligen vill kännas vid, utan endast handskas med i andra hand?

Valutan är på tapeten nu, men jag tror själv att när den stora "boomen" som alla som investerat i mining väntar på uteblir kommer intresset att svalna rejält och till slut dör hela grejen bort som den bubbla som den förmodligen är. Blir det en framgång så går jag vidare med en axelryckning och gratulerar till att ni tjänat en handfull pengar på att ha legat i framkant och provat.

Permalänk
Medlem

Ser det inte som en nackdel om dom tar hjälp av mellanhänder,jag som kund slipper hålla på att trassla med btc överföringar till höger och vänster och deposerar bara belopped dom vill ha i BTC direkt ifrån min plånbok som ligger på datorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeegie:

Ser det inte som en nackdel om dom tar hjälp av mellanhänder,jag som kund slipper hålla på att trassla med btc överföringar till höger och vänster och deposerar bara belopped dom vill ha i BTC direkt ifrån min plånbok som ligger på datorn.

Om ingen annan än mellanhänderna vill ha med BTC att göra blir det ingen cirkulation av valutan, dvs. den stannar hos mellanhänderna när den väl nått dit.
Mellanhänderna kanske säljer tillbaka BTC till bitcoin-börserna som finns, men om ingen då vill köpa BTC, utan bara bli av med den är det ju dött lopp.
Det är en ganska stor nackdel..

Jag är ingen ekonom, så rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tommy:

Om ingen annan än mellanhänderna vill ha med BTC att göra blir det ingen cirkulation av valutan, dvs. den stannar hos mellanhänderna när den väl nått dit.
Mellanhänderna kanske säljer tillbaka BTC till bitcoin-börserna som finns, men om ingen då vill köpa BTC, utan bara bli av med den är det ju dött lopp.
Det är en ganska stor nackdel..

Jag är ingen ekonom, så rätta mig gärna om jag har fel.

Det är ju det man inte vill. Folk köper Bitcoin ändå. Coinbase, som jag nämnde innan, är en exchange och har den här tjänsten.

Poängen är väl mer att det finns en marknad och det gör inte så mycket om inte alla kunder förstår varför det är praktiskt. Jag vet ett flertal som gärna hade handlat med det direkt.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det är ju det man inte vill. Folk köper Bitcoin ändå. Coinbase, som jag nämnde innan, är en exchange och har den här tjänsten.

Poängen är väl mer att det finns en marknad och det gör inte så mycket om inte alla kunder förstår varför det är praktiskt. Jag vet ett flertal som gärna hade handlat med det direkt.

För det första: vad är det man inte vill? Gissar att du menar att folk köper Bitcoin idag ändå även fast man egentligen bara vill bli av med den och handla? Det kallas för spekulation och vissa (de flesta?) som köper BTC hoppas på att värdet ska skjuta i höjden ännu mer och göra sig en hacka på det.

Finns nog ingen som köper Bitcoin till slut om marknaden stagnerar för att ingen vill handla med valutan - inte ni individer då utan företag och butiker, idag är det ju nästan bara mellanhänder som Coinbase som tar emot faktiska Bitcoins. Om en valuta inte cirkulerar utan endast innehas av mellanhänder och växlingskontor måste det leda till att valutan dör ut som jag ser det.

Det finns ju idag ingen (nämnvärd) marknad för Bitcoins, oavsett vad ni som mineat vill få det att låta som. Användandet av BTC är ju idag väldigt begränsat till nischade butiker som i många fall bara vill ha PR för att dom är med på den senaste trenden. Hade det, som du påstår, funnits en marknad idag tror jag att ni som mineat hellre hade suttit och köpt grejer för era coins istället för att starta såna här trådar.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Tommy:

För det första: vad är det man inte vill? Gissar att du menar att folk köper Bitcoin idag ändå även fast man egentligen bara vill bli av med den och handla? Det kallas för spekulation och vissa (de flesta?) som köper BTC hoppas på att värdet ska skjuta i höjden ännu mer och göra sig en hacka på det.

Finns nog ingen som köper Bitcoin till slut om marknaden stagnerar för att ingen vill handla med valutan - inte ni individer då utan företag och butiker, idag är det ju nästan bara mellanhänder som Coinbase som tar emot faktiska Bitcoins. Om en valuta inte cirkulerar utan endast innehas av mellanhänder och växlingskontor måste det leda till att valutan dör ut som jag ser det.

Det finns ju idag ingen (nämnvärd) marknad för Bitcoins, oavsett vad ni som mineat vill få det att låta som. Användandet av BTC är ju idag väldigt begränsat till nischade butiker som i många fall bara vill ha PR för att dom är med på den senaste trenden. Hade det, som du påstår, funnits en marknad idag tror jag att ni som mineat hellre hade suttit och köpt grejer för era coins istället för att starta såna här trådar.

Fast det gör jag. Jag har spenderat drygt 200 dollar på Humble Bundle, till exempel. Enda anledningen till att jag inte spenderat mer är för att det inte finns så många som tar emot Bitcoin.

Jag vet inte riktigt var du vill komma med diskussionen. Att Bitcoin är värdelöst? Njaej, det tror jag inte. Att det redan nu har lite användning är en trevlig sak. Att valutan ska stagnera? Kanske, men det är nog ett bra tag kvar tills dess (annars har du min tillåtelse att citera mig i den här tråden och säga "vad var det jag sa" ).

Jag vill mest ha möjlighet att betala med Bitcoin utan att behöva växla det manuellt fram och tillbaka, för det är egentligen det här som är poängen med Bitcoin, inte spekulation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Utan att ha någon ekonomisk bakgrund så undrar jag varför skulle de?
Då Bitcoins är relativt värdelöst i dagsläget så vill ju inte Webhallen ha dem. De kan inte betala löner i BC, de kan inte betala hyra i BC, de kan inte betala underleverantörer i BC de kan med andra ord inte använda BC till något i sin verksamhet.
Så de måste använda sig utav en mellanhand(alternativt växla sina BC till SEK) vilket blir påslag på alla priser vilket eventuellt gör att produkter i BCpris blir dyrare än SEK priser.
Notera att jag skjuter vilt från höften nu

Jag tror snarare att alla förespråkare sitter och snikar på föräldrarnas el och vill ha "gratis" datorkomponenter lite då och då

Permalänk
Medlem

För alla företag som verkar i den reala ekonomin så är det värdelöst att ta emot btc eller någon annan kryptovaluta och hantera den själva, eftersom det blir merarbete plus att volatiliteten hela tiden måste hanteras. Det är förmodligen jobbigt nog att hantera valutaeffekterna hos riktiga valutor som inte svänger 25% på en timme.

Att använda sig av en betaltjänst går ju bra, som påpekats så skapar det ingen cirkulation, pengarna kommer inte till användning. Det som händer är att den som har btc betalar till en betaltjänst, som i sin tur säljer mynten till någon som hoppas att värdet ska stiga, osv. Mynten kommer bara cirkulera i en spekulationsekonomi som lär spricka för eller senare.

Permalänk

Skulle utan tvekan handla hos Webhallen om de kör igång detta.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Barra85:

Utan att ha någon ekonomisk bakgrund så undrar jag varför skulle de?
Då Bitcoins är relativt värdelöst i dagsläget så vill ju inte Webhallen ha dem. De kan inte betala löner i BC, de kan inte betala hyra i BC, de kan inte betala underleverantörer i BC de kan med andra ord inte använda BC till något i sin verksamhet.
Så de måste använda sig utav en mellanhand(alternativt växla sina BC till SEK) vilket blir påslag på alla priser vilket eventuellt gör att produkter i BCpris blir dyrare än SEK priser.
Notera att jag skjuter vilt från höften nu

Jag tror snarare att alla förespråkare sitter och snikar på föräldrarnas el och vill ha "gratis" datorkomponenter lite då och då

Notera också att de som håller i korttransaktioner gör samma saker och jag kan lova dig att det inte är gratis.

Men ja, visst, om du vill skyffla över allt ansvar på de stackarna som fortfarande bor hemma så kör hårt. De som faktiskt har lite i ryggen har ju rätt mycket mer än bara något kort som tuggar. Egentligen blir jag rätt irriterad på den här typen av resonemang, men det finns ingen anledning att bli arg på dig för att du inte vill förstå. Det finns inte heller något incitament för dig att vilja lära dig det heller.

Poängen är väl att det verkar vara fler i tråden som är för det än som är emot det, men det är trevligt med lite meningslösa diskussioner! Keep up the good work!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Enda sättet att få det att funka är imo att löner betalas ut i bitcoins. Annars kan ju alla butiker i världen ta emot dem utan att det gör någon skillnad.
Finns ju ingen anledning för mig att växla min lön till en annan valuta för att handla på webbhallen när det går lika bra med kronor.

Fråga era föräldrar och vänner om de skulle vara villiga att växla alla sina pengar till Pund eller Dollar ifall ett par butiker tog emot valutan.
Fråga dem sedan om de någonsin skulle vara villiga att växla sin lön till någon annan valuta över huvudtaget så länge samtliga butiker tar emot kronor precis som vanligt.

Så länge löner inte betalas ut i bitcoin så innebär det ett extra moment för folk och då gör de det aldrig.

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Enda sättet att få det att funka är imo att löner betalas ut i bitcoins. Annars kan ju alla butiker i världen ta emot dem utan att det gör någon skillnad.
Finns ju ingen anledning för mig att växla min lön till en annan valuta för att handla på webbhallen när det går lika bra med kronor.

Fråga era föräldrar och vänner om de skulle vara villiga att växla alla sina pengar till Pund eller Dollar ifall ett par butiker tog emot valutan.
Fråga dem sedan om de någonsin skulle vara villiga att växla sin lön till någon annan valuta över huvudtaget så länge samtliga butiker tar emot kronor precis som vanligt.

Så länge löner inte betalas ut i bitcoin så innebär det ett extra moment för folk och då gör de det aldrig.

Det finns redan företag som betalar ut löner i bitcoin så inga problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

Det finns redan företag som betalar ut löner i bitcoin så inga problem!

IMO är det ett stort problem. Räkna upp dem är du snäll men om det är mindre än 5000 st bara i Sverige så behöver du inte besvära dig eftersom det då inte går att ta på allvar.
Jag känner ingen som får lön i Bitcoin och fram tills åtminstone hälften av de jag känner får det så är det ett enda stort problem och ingen som helst anledning för webbhallen eller annan affär att ta emot dem föreligger.
Som jag sa, fråga dina vänner, grannar, föräldrar, kollegor osv hur sugna de är. Tror tyvärr du kommer mötas av skepsis.

Permalänk
Medlem

USD är större än bitcoin, men jag ser inte att webhallen låter mig betala med det.
Vad är problemet med att först växla till SEK, som med alla andra valutor?

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

IMO är det ett stort problem. Räkna upp dem är du snäll men om det är mindre än 5000 st bara i Sverige så behöver du inte besvära dig eftersom det då inte går att ta på allvar.
Jag känner ingen som får lön i Bitcoin och fram tills åtminstone hälften av de jag känner får det så är det ett enda stort problem och ingen som helst anledning för webbhallen eller annan affär att ta emot dem föreligger.
Som jag sa, fråga dina vänner, grannar, föräldrar, kollegor osv hur sugna de är. Tror tyvärr du kommer mötas av skepsis.

Eller så är det så att din bekantskapskrets helt enkelt är väldigt liten och de som är med inte lärt sig hur man tar sig ut från grottan ännu? ELD!!? say what. . .

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det är mindre än 5000 i sverige så räknar inte upp dem då. Hur tror du att någonting startar? Att allt bara händer på en gång? I så fall skulle inget ändras någonsin, allt skulle bli moment 22...

Ja självklart möts man av skepsis, alla är rädda för förändring, se bara hur upprörda folk blir när facebook ändrar minsta lilla sak i sin design..

Permalänk
Medlem

Haha, fasiken va arg jag skulle bli om jag jobbade en hel månad, den 25:e kommer någon och säger, jag just det, du tjänar 35.000sek i månaden, men du får det i motsvarande bitcoins.
Då är det ju bara att ställa sig på gatan med en gång i en pappkartong eftersom man behöver pengar och tid för att omsätta det till mat, värme och hyra/amortering, för att inte tala om att om man får lönen i bitcoin dag 1, och man försöker växla dag 2 så har man ingen aning om vad man får.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Nu får webhallen ta och hänga med för nu är Inet inne på samma sak https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152157667808260&set...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Heja Inet!!

Visa signatur

//Totte

Permalänk
Medlem

Först in kommer tjäna multum

Visa signatur

Permalänk

sååååå, till alla er som sa att det var omöjligt osv?

http://www.sweclockers.com/nyhet/18303-inet-soker-uppmarksamh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan_93:

sååååå, till alla er som sa att det var omöjligt osv?

http://www.sweclockers.com/nyhet/18303-inet-soker-uppmarksamh...

Nå, är ju en tredjepart som tar hand om BTC så praktiskt sett så tar aldrig INET/Webhallen etc.. i BTC.
Men ja, _eventuellt_ kommer man kunna handla från dessa ställen med BTC.
Kul för de intresserade!

Permalänk
Skrivet av Barra85:

Nå, är ju en tredjepart som tar hand om BTC så praktiskt sett så tar aldrig INET/Webhallen etc.. i BTC.
Men ja, _eventuellt_ kommer man kunna handla från dessa ställen med BTC.
Kul för de intresserade!

Praktiskt sett så kan jag betala med bitcoin vilket jag vill kunna göra.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Flamso:

Varför inte? Om det finns köpvilja så är det ju vettigare. Och då har det inte ens tagits upp att avgifterna är lägre.

Jag som kund hade handlat för det. Jag som kund vill ha det. Varför ska de inte erbjuds det?

Du och hur många andra? I det stora hela förmodligen inte tillräckligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Med allt det här snacket om bitcoin så är det kanske dags att börja vaska guld på riktigt?

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Kul att webhallen nu faktiskt accepterar bitcoin! Blir beställning av något jag inte behöver nu direkt!

Permalänk
Medlem

Skam den som ger sig!