DayZ standalone, vad tycker ni?

Permalänk
Skrivet av Björn P:

Har aldrig spelat DayZ så passar på med några frågor.

Hur fungerar det med sin karaktär i varje server egentligen? Om jag "levlar"(dvs hittar mer saker) upp en karaktär på en server, och sedan byter till en annan server, startar jag på noll igen då? Har man en karaktär per server?

Vad händer om man lämnar en server, spawnar man på samma ställe igen med samma items som innan? Hur pass svårt är det att hitta items? Sprang runt i en timma i skog och byar och hittade inte en enda items, nada! Var finns dom?

I övrigt så flyter det på väldigt bra för att vara alpha, inga major glitches grafikmässigt och inget lagg. Bra grafik dessutom!

Det finns inga lvl's framgick helt om du förstod det, men som du sa man hittar saker av olika kvalitet. Dina saker och din position är samma vilken server du än loggar in på.

Items finns i hus, jakttorn osv. Inte på marken utomhus.

Vet inte hur svårt det är att hitta saker då jag och två vänner blev överfallna ganska tidigt och tog deras saker. (vi hade en mosin och en pistol) Så vi blev kittade ganska snabbt sen efter det har vi helt enkelt aldrig dött. Men det verkar gå rätt snabbt.

Det finns inte så mycket kontent i spelet än så koncentrera dig inte för mycket på lootande, interagera med spelare och ha upplevelser istället. Lootandet är ganska ytlig spelmekanik. Ju mer vapen du bär på desto desto större risk är det att någon bara dödar dig för att inte ta någon risk.

Hela spelet bygger på möten med andra spelare och hur man hanterar det, bara fantasin sätter gränserna. Och dina sociala skills så klart, men de kan alltid förbättras c:

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för några som måste vara de elakaste i hela spelet igår. Jag hade precis startat en helt ny karaktär och hade ingen loot alls. Jag möter en kille med gevär som frågar om jag sett nå folk, jag säger nej och att jag inte har nåt och att han inte ska döda mig. Det dyker upp tre snubbar till med gevär och medans en pratar med mig så handcuffar de andra min gubbe och feedar rotten fruit. Sen går de och en kille slår ner min gubbe med en yxa bara för att. Så min gubbe kan inte gå, är förgiftad och allmänt kass. Varför gör man så? Var ju bara att starta om.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag råkade ut för några som måste vara de elakaste i hela spelet igår. Jag hade precis startat en helt ny karaktär och hade ingen loot alls. Jag möter en kille med gevär som frågar om jag sett nå folk, jag säger nej och att jag inte har nåt och att han inte ska döda mig. Det dyker upp tre snubbar till med gevär och medans en pratar med mig så handcuffar de andra min gubbe och feedar rotten fruit. Sen går de och en kille slår ner min gubbe med en yxa bara för att. Så min gubbe kan inte gå, är förgiftad och allmänt kass. Varför gör man så? Var ju bara att starta om.

är ju riktigt kul att handcuffa folk och lyder dom inte så matar man dom med rutten frukt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Inte så kul om man är den som blir cuffad :/
Lite roligt blev det igår när jag hittade ett par handklovar som jag ville prova. Satte dom på en kompis men då visade det sig att man visst var tvungen att ha nycklar med för att få bort dom. Han vart inte så glad då jag glömde fråga om det gick bra att cuffa honom. Som tur var så kunde man bara logga ur och logga in igen så försvann dom. Lite konstigt det, kan man tycka.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Inte så kul om man är den som blir cuffad :/
Lite roligt blev det igår när jag hittade ett par handklovar som jag ville prova. Satte dom på en kompis men då visade det sig att man visst var tvungen att ha nycklar med för att få bort dom. Han vart inte så glad då jag glömde fråga om det gick bra att cuffa honom. Som tur var så kunde man bara logga ur och logga in igen så försvann dom. Lite konstigt det, kan man tycka.

man kan stå och försöka slita sig ur dom också, bara att kolla runt och klicka q och e så man lutar sig (Vet inte om det hjälper att klicka q och e dock )
Egentligen så ska man dö när man loggar ut med handbojor på sig, men har ingen aniong om varför det inte är så atm

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Nae,provat några timmar....visserligen alfa men nae, konstiga animationer,grafiken känns lite out of date. Har iofs aldrig gillat Arma serien speciellt heller,alldeles för mycket knappar och skit och hålla reda på.
Gillar speliden dock,lite creepy känsla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

Nae,provat några timmar....visserligen alfa men nae, konstiga animationer,grafiken känns lite out of date. Har iofs aldrig gillat Arma serien speciellt heller,alldeles för mycket knappar och skit och hålla reda på.
Gillar speliden dock,lite creepy känsla

Skickades från m.sweclockers.com

mycket animationer är placeholders

förövrigt så är grafiken riktigt bra om man kör med höga inställningar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

mycket animationer är placeholders

förövrigt så är grafiken riktigt bra om man kör med höga inställningar

nja , smaksak , den är stel och känns gammal i mitt tycke (har nog blivit för bortskämd av Frostbite och BF4's graffe) .... kör på "högsta allt" ..... sen att gubben framförallt i 3rd lubbar halvt igenom staket å grejjer när han ska klättra över känns väldigt alfa (var iofs tendenser till det i Arma åxå , är inte riktigt förtjust i den motorn)

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruiser:

nja , smaksak , den är stel och känns gammal i mitt tycke (har nog blivit för bortskämd av Frostbite och BF4's graffe) .... kör på "högsta allt" ..... sen att gubben framförallt i 3rd lubbar halvt igenom staket å grejjer när han ska klättra över känns väldigt alfa (var iofs tendenser till det i Arma åxå , är inte riktigt förtjust i den motorn)

smaken är som baken, delad

Grafiken är ju lite grå men tycker fortfarande det är riktigt fint
Kommer bli bättre ljus osv senare också

Här är en bild som jag tycker blev rätt bra
Kan ju dock noteras att allt blir sjuktmycket snyggare med alpha to coverage och ambient occlussion påslaget (som jag inte har på i bilden)
(Anledningen till att jag inte kör med Alpha to coverage är att det gör så man ser sämre genom träd)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En stillbild säger ingenting om hur snyggt och levande spelet är när man lirar , det är prexis dedär jag menar grafiken är för "klinisk" och "ren" på något vis , det ser för mycket data ut , för det ser likadant (lika snyggt,för snygg bild e det) när man springer

Men som sagt en Alfa och dom lär säkert polera till senare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

smaken är som baken, delad

Grafiken är ju lite grå men tycker fortfarande det är riktigt fint

Här är en bild som jag tycker blev rätt bra
Kan ju dock noteras att allt blir sjuktmycket snyggare med alpha to coverage och ambient occlussion påslaget (som jag inte har på i bilden)
(Anledningen till att jag inte kör med Alpha to coverage är att det gör så man ser sämre genom träd)
http://i.imgur.com/V8tTjsL.jpg

Tycker ändå att Arma II/III/DayZ är ett rätt behagligt ombyte från Unreal Engine 3, CryEngine och FrostBite spel. Kanske inte lika grafiskt advancerad, men känns mera verklighetstrogen i sin färgåtergivning på något vis.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Tycker ändå att Arma II/III/DayZ är ett rätt behagligt ombyte från Unreal Engine 3, CryEngine och FrostBite spel. Kanske inte lika grafiskt advancerad, men känns mera verklighetstrogen i sin färgåtergivning på något vis.

håller med till 100%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Har dom sagt detta? Att få in ljusrenderingen från ArmA 3 motorn skulle ju vara guld värt.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojdh:

Har dom sagt detta? Att få in ljusrenderingen från ArmA 3 motorn skulle ju vara guld värt.

Han (rocket) pratade om det någon gång, som det är nu så lyser ju tex lampor genom betongväggar osv
det ska det (självklart) inte göra sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förutom att Dean Hall köpte licensen av ett skit företag som har gjort en av dom värsta spel-engine genom tiderna så är spelet bra, förutom 10 fps såklart och framedrops som fan i städer bla.... annars funkar det väl

Permalänk
Skrivet av Daggmask:

Förutom att Dean Hall köpte licensen av ett skit företag som har gjort en av dom värsta spel-engine genom tiderna så är spelet bra, förutom 10 fps såklart och framedrops som fan i städer bla.... annars funkar det väl

Det är Bohemia Interactive som gjort Real Virtuality motorn, Det är också Bohemia Interactive som utvecklar DayZ, Dean har inte köpt någon licens av dom, Han är anställd av dom.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av Daggmask:

Hur jämnför du den spelmotorn då? Så vitt jag vet så finns det ingen annan spelmotor som gör vad Real Virtuality motorn gör. Det finns en anledning att BF inte har gigantiska kartor och avancerad AI. För att det är svårt.

Permalänk
Medlem

Efter några minuters spelande mår jag rejält illa. Allt är suddigt på något vis. Någon som vet vilken inställning som rör detta?
Har testat att ta bort rotation blur (?) och bloom; det hjälpte lite men problemet kvarstår

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Efter några minuters spelande mår jag rejält illa. Allt är suddigt på något vis. Någon som vet vilken inställning som rör detta?
Har testat att ta bort rotation blur (?) och bloom; det hjälpte lite men problemet kvarstår

Samma för mig när jag spelade första gången. Kändes ungefär som att bli sjösjuk...
Stängde av anti aliasing och massa andra saker sen blev det bättre

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem
Skrivet av robertr81:

Samma för mig när jag spelade första gången. Kändes ungefär som att bli sjösjuk...

Exakt, sjösjuk var nog en bra beskrivning. Måste iaf stänga av och vila efter bara någon minut. Tack för tipset, ska testa mig fram så får vi se om det blir lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Exakt, sjösjuk var nog en bra beskrivning. Måste iaf stänga av och vila efter bara någon minut. Tack för tipset, ska testa mig fram så får vi se om det blir lite bättre.

Printade mina inställningar och gjorde ett album på imgur
: http://imgur.com/GMlKnbv,vZuC4L4,P3kXp5N,ErZKAiw,qUNQ88x

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är bilden suddig så gå ut till video settings ingame, det är en bugg som sker ibland om det är mycket.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Bockar och bugar allra ödmjukast! Ska testa när jag kommer hem

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Samma som mig fast jag har tagit bort clouds då det ger 20 fps och det enda som försvinner är lite skuggor på marken. Sen antialising ser samma ut för mig på high och very high. Ingen mening att ha bloom på om du har stängt av post processing. Resolution på 125% istället för 100%

Permalänk
Skrivet av chrisragnar:

Samma som mig fast jag har tagit bort clouds då det ger 20 fps och det enda som försvinner är lite skuggor på marken. Sen antialising ser samma ut för mig på high och very high. Ingen mening att ha bloom på om du har stängt av post processing. Resolution på 125% istället för 100%

Jag har med stängt av dom sakerna, jag slutade må illa efter pill med inställningarna iaf

Visa signatur

Seasonic Focus GX 850w || Ryzen 5 5600X || Asus rog strix X570-F || 4x8GB Spectrix D60G DDR4 3600MHZ || 1TB Samsung Pro NVMe || 500GB Samsung Pro NVMe || ASUS ROG Ryujin AURA RGB 360mm || Asus geforce 3060Ti Tuf || Corsair Carbide 275R Airflow White

Permalänk
Medlem

För mig var musen anledning till mitt sjösjuka. Tycker det är dåligt av dem att de har en option att stänga av mouse acceleration men den funkar inte. Rör man musen snabbt så flyttas kameran typ 1 cm, sakta typ 5 cm. Sjukt irriterande. Kameran rör sig även annorlunda om du går i spelet jämfört med om du står stilla. Som tur var vande jag mig efter ett tag.

Förutom det och alla bugs så är spelet sjukt kul om man spelar i grupp! Finns mycket att berätta vad som hände dagen efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisragnar:

clouds gör inte 20fps skillnad för mig (snarare typ 1-2 för mig iaf)
förövrigt så är det inte bara skuggor utan även solljuset

utan clouds så blir det alldrig kväll

edit : http://imgur.com/2dBnCKY,vLMYPXO

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Suddighet kan också vara en effekt av låg health, för att få tillbaka skärpan bör du äta och dricka till du får "healing"-statusen.

Edit: Dog av att spawna och blev en svart kvinna 10/10

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Skrivet av robertr81:

Det ni kanske upplever är att 3D Resolution inte står detsamma som eran vanliga upplösning på skärmen. Dubbel-kolla det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Det ni kanske upplever är att 3D Resolution inte står detsamma som eran vanliga upplösning på skärmen. Dubbel-kolla det.

Eller så har dom post processing på.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599