Intel Haswell Refresh lanseras i april

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell Refresh lanseras i april

Processorjätten Intel flyttar fram lanseringen av Haswell Refresh till april, någonting som skapar oro bland tillverkarna som ännu inte har färdiga moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Om de vill bli av med haswell-moderkort så tar jag gärna emot en bunt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det var värst vad Intel fladdrar med sina releasedatum.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Om det var planerat att släppas i maj, hur kan de då "flytta fram" releasen till april?

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN Haswell-E !!!!!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

Jag är nöjd med min 4770k

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Entusiast

Vet inte vad man ska tycka om Haswell refresh... inte alls sugen på nytt moderkort. Bra sugen på cpuer som klockar bättre däremot

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Haswell-E låter mer intressant. Släpper de den åttakärniga för ca 5000 så kan jag kanske nappa.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Om det var planerat att släppas i maj, hur kan de då "flytta fram" releasen till april?

exakt!, tidigarelägga borde de stå isåfall tycker jag.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Datavetare

Sett kommentarer/frågor kring varför Haswell-E släpps så sent.

Är ett väldigt enkelt svar på den frågan: Haswell-E baseras på Xeon E5 serien och den har en mycket striktare/längre valideringscykel än desktop-versionen. Xeon E5 med Ivy Bridge rullades ut i höstas, så Xeon E5 för Haswell kommer lanseras helt enligt plan om det nu blir Q3 2014.

Mellan E5 och E-serien så släpps E-serien typiskt först eller i samband med de första E5 modellerna på en ny CPU-arkitektur.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Sett kommentarer/frågor kring varför Haswell-E släpps så sent.

Är ett väldigt enkelt svar på den frågan: Haswell-E baseras på Xeon E5 serien och den har en mycket striktare/längre valideringscykel än desktop-versionen. Xeon E5 med Ivy Bridge rullades ut i höstas, så Xeon E5 för Haswell kommer lanseras helt enligt plan om det nu blir Q3 2014.

Mellan E5 och E-serien så släpps E-serien typiskt först eller i samband med de första E5 modellerna på en ny CPU-arkitektur.

Jag vet inte om det stämmer faktiskt. När Nehalem släpptes november 2008 så började man med Nehalem-E (Bloomfield) och släppte de "vanliga" Nehalem (Lynnfield) först i september 2009.

Jag tror snarare att det handlar om att marknaden för E-processorerna är mindre samt att Intel inte har någon egentlig konkurrens i det segmentet som gör att de släpps så sent.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Om Haswell-E med åtta kärnor kostar 5–6 kkr är den ett givet köp, förhoppningsvis tillsammans med ett eller två Maxwell. Men bara för det lär det säkert bara bli "Extreme"-varianten för 10 lax som får åtta kärnor.

Inte många beslut man ångrat mer än att man valde 2600K och inte 3930K.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hoppas ersättaren till 4930K logiskt 5930K blir 8 kärnor och 4790 kr.

Då blir det ett köp av Haswell-E för mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 14ccKemiskt:

Jag vet inte om det stämmer faktiskt. När Nehalem släpptes november 2008 så började man med Nehalem-E (Bloomfield) och släppte de "vanliga" Nehalem (Lynnfield) först i september 2009.

Jag tror snarare att det handlar om att marknaden för E-processorerna är mindre samt att Intel inte har någon egentlig konkurrens i det segmentet som gör att de släpps så sent.

Skickades från m.sweclockers.com

Är fortfarande så att "Bloomfield" var en Xeon-modell. Nehalem är lite speciell då denna arkitektur togs fram specifikt för att göra x86 lämplig för data-center och liknande. Intel hade några år tidigare insett att IA64 (Itanium) var en återvändsgränd, men dessa CPUer innehåll en rad s.k. RAS (Reliability Availability Scalability) som innan Nehalem aldrig funnits på något x86 CPU, RAS är något som är ett krav i mer krävande server-tillämpningar.

I fallet Nehalem var prio#1 Xeon och Core2 var det man jobbade med för desktop/laptop, så enda anledningen att Bloomfield släpptes innan Lynnfield var för man helt enkelt inte började jobba på den senare förrän långt efter Bloomfield.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är fortfarande så att "Bloomfield" var en Xeon-modell. Nehalem är lite speciell då denna arkitektur togs fram specifikt för att göra x86 lämplig för data-center och liknande. Intel hade några år tidigare insett att IA64 (Itanium) var en återvändsgränd, men dessa CPUer innehåll en rad s.k. RAS (Reliability Availability Scalability) som innan Nehalem aldrig funnits på något x86 CPU, RAS är något som är ett krav i mer krävande server-tillämpningar.

I fallet Nehalem var prio#1 Xeon och Core2 var det man jobbade med för desktop/laptop, så enda anledningen att Bloomfield släpptes innan Lynnfield var för man helt enkelt inte började jobba på den senare förrän långt efter Bloomfield.

Fast är det en rimlig förklaring att den striktare valideringscykeln tar ett och ett halvt år? Sådana problem att validera har det väl aldrig funnits till andra plattformar? Nä jag finner det rimligt att det är marknaden som är det största skälet.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Om Haswell-E med åtta kärnor kostar 5–6 kkr är den ett givet köp, förhoppningsvis tillsammans med ett eller två Maxwell. Men bara för det lär det säkert bara bli "Extreme"-varianten för 10 lax som får åtta kärnor.

Inte många beslut man ångrat mer än att man valde 2600K och inte 3930K.

När den första 6-kärniga kom, Westmere-E (Gulftown), så blev det bara i Extremevarianten. Den första icke-extreme (Core i7 970) och var jättedyr i början även den. Det kan bli så att de gör samma sak igen :-(.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Fast är det en rimlig förklaring att den striktare valideringscykeln tar ett och ett halvt år? Sådana problem att validera har det väl aldrig funnits till andra plattformar? Nä jag finner det rimligt att det är marknaden som är det största skälet.

Att valideringscykel mycket längre vet jag, pre-production varianter av Xeon finns typiskt ute upp till ett år innan release. En pre-production desktop CPU går inte alls att få tag i lika långt innan.

Kolla antal transistorer i Xeon E5/E7 kontra desktop, kolla mängden funktioner i Xeon E5/E7 som överhuvudtaget inte existerar i desktop och framförallt: tänk på hur mycket högre kraven är bland de kunder som köper E5 (och långt mer E7) än de som köper en desktop CPU.

Edit: och det är inte bara valideringscykeln som är längre, Xeon har som sagt fler funktioner. Kollar när Xeon E3 släpps kontra E5/E7, E3 släpps inte långt efter desktop. En Xeon E3 är väldigt mycket närmare än desktop CPU än E5/E7.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Haswell-E: hejdå pengar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Discokungen
Skrivet av 14ccKemiskt:

När den första 6-kärniga kom, Westmere-E (Gulftown), så blev det bara i Extremevarianten. Den första icke-extreme (Core i7 970) och var jättedyr i början även den. Det kan bli så att de gör samma sak igen :-(.

Risken finns ju. De har knappast någon konkurrens och det lär vara många som köper den första riktiga åttakärniga processorn för entusiastmarknaden. Så varför inte ta 8000kr i betalt istället för 5000kr?

Det är dock en mycket större nyhet för Sweclockers. Refresh av Haswell känns inte så upphetsande.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Tredje kvartalet, tjena att jag kommer lyckas spara pengarna tills dess. Lär bli en refresh för mig :/

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Discokungen
Skrivet av trickysaer:

Tredje kvartalet, tjena att jag kommer lyckas spara pengarna tills dess. Lär bli en refresh för mig :/

Glöm inte att DDR4 lär vara snordyrt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Hoppas ersättaren till 4930K logiskt 5930K blir 8 kärnor och 4790 kr.

Då blir det ett köp av Haswell-E för mig.

Enligt den info som läckts så kommer den ha 8 kärnor, Den blir nog dock lite dyrare, Ersättaren till 4820 kommer att ha 6 kärnor och kosta ca 350-400$ har jag för mig

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Ingen SATA-Express? Vad är det då för mening med nya moderkort? Var väl typ enda möjliga förbättringen?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Avstängd

Som andra här är jag också tveksam till denna uppdatering. Kan de va så de inte finns några nyheter på 9 seriens kretsar och att de är därför Intel håller på specifikationerna. Om jag i te minns fel (rätta mig isf) så vart väl inte Haswell Refresh kompatibla med 8 seriens kretsar.
Hur som så tror jag att dom enda nyheterna finns i grafikdelen och strömförbrukningen.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Master of Overkill

2015 Q1 X99 för mig

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Om Haswell-E med åtta kärnor kostar 5–6 kkr är den ett givet köp, förhoppningsvis tillsammans med ett eller två Maxwell. Men bara för det lär det säkert bara bli "Extreme"-varianten för 10 lax som får åtta kärnor.

Inte många beslut man ångrat mer än att man valde 2600K och inte 3930K.

Håller med. Man börjar bli trött på deras lanseringsmodeller och det har ju inte hänt mycket alls sedan socket 2011 för tre år sedan. Vi borde vara uppe i åtta kärnor nu för 4-5 tusen Kr och det är väl avsaknaden av konkurrens som är boven i dramat.
Den här gången kommer jag att hålla i min 4770K ända tills det kommer en 8-kärnig processor till vettigt pris från Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ingen SATA-Express? Vad är det då för mening med nya moderkort? Var väl typ enda möjliga förbättringen?

Förhoppningsvis kommer SATA Express-stöd ändå finnas via tredjepartskretsar till dessa moderkort (x97). Lyckas det inte dyka upp till X99 blir det i alla fall inget köp för min del.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att valideringscykel mycket längre vet jag, pre-production varianter av Xeon finns typiskt ute upp till ett år innan release. En pre-production desktop CPU går inte alls att få tag i lika långt innan.

Kolla antal transistorer i Xeon E5/E7 kontra desktop, kolla mängden funktioner i Xeon E5/E7 som överhuvudtaget inte existerar i desktop och framförallt: tänk på hur mycket högre kraven är bland de kunder som köper E5 (och långt mer E7) än de som köper en desktop CPU.

Edit: och det är inte bara valideringscykeln som är längre, Xeon har som sagt fler funktioner. Kollar när Xeon E3 släpps kontra E5/E7, E3 släpps inte långt efter desktop. En Xeon E3 är väldigt mycket närmare än desktop CPU än E5/E7.

Hur länge brukar pre-production exemplar finnas på desktopmodeller? Jag tycker mig ha sett dem cirkulera rätt tidigt ofta. Och transistorer kan du ju inte räkna rakt av, i princip samma kärnor som multiplicerats upp och cache som är samma sak multiplicerat oräkneliga gånger. Självklart skiljer det i nordbrygga, minneskontroller och alla transistorer som knyter ihop det. Men större cache och fler kopior av samma kärnor påverkar ju inte direkt i sig. Inte helt rättvist att bara räkna transistorer alena. Ett SRAM-chip på 100 miljoner transistorer är ju rätt mycket lättare att validera än vad en CPU-kärna på 100 miljoner transistorer är.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Aleshi:

Hur länge brukar pre-production exemplar finnas på desktopmodeller? Jag tycker mig ha sett dem cirkulera rätt tidigt ofta. Och transistorer kan du ju inte räkna rakt av, i princip samma kärnor som multiplicerats upp och cache som är samma sak multiplicerat oräkneliga gånger. Självklart skiljer det i nordbrygga, minneskontroller och alla transistorer som knyter ihop det. Men större cache och fler kopior av samma kärnor påverkar ju inte direkt i sig. Inte helt rättvist att bara räkna transistorer alena. Ett SRAM-chip på 100 miljoner transistorer är ju rätt mycket lättare att validera än vad en CPU-kärna på 100 miljoner transistorer är.

Det enda jag skrev från början var att E-serien kommer senare p.g.a. att den är baserad på Xeon E5 som för SNB, IVB och nu HSW släppts nära nog ett år senare än desktop-varianten. Det är sant oavsett orsaken till denna tidsdifferens i lansering.

Den största anledningen till att det numera är så stor tidsdifferens mellan Xeon E5 och "vanliga" varianterna är nog mest därför att fokus har varit på mobilsektorn, men det beror också på att Intel lägger mycket mer tid på att validera Xeon och p.g.a. att Xeon E5 är en mycket mer komplicerad produkt.

Den absolut största skillnaden mellan Xeon E5 och Xeon E3/desktop är stödet för multi-sockel-konfigurationer. Detta saknas ju i E-serien, men det spelar ingen roll då man baserar E-serien på E5 och därför blir det ingen release innan E5 är validerad. Men annars har E5 funktioner som bl.a. DDIO, stöd för 4-minneskanaler, stöd för upp till 768GB RAM, långt fler PCIe-linor m.m. Ovanpå det måste ju kringkretsar i moderkorten även valideras och även här finns fler funktioner än på desktop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Så för någon som inte har någon koll alls på processorer förutom att "högre nr är snabbare" så....vad är skillnaden, enkelt uttryckt, mot nuvarande haswell. Ska köpa ny rigg i slutet av februari men tänker då att man kanske ska vänta till april av två anledningar
1: Haswell-refresh är 2000 Jigagla-flopps snabbare på alla sätt
2: Nu varande Haswell och moderkort kommer gå ner i pris så man sparar en hunka eller fem

tack för mig