Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Tro mig, du MÅSTE försegla mdf Det är det jag kör i min fräs till 80% så har koll på hur det brukar uppföra sig.
I vanliga fall, försumbart säkert, men det är ju ändå precisionsbygge med skrivare. Bästa är ju antingen en bra lösningsmedelsbaserad lack eller bara klarlacka om du inte vill måla. Dock inte med vattenbaserade saker

Ok, bra tips! Hade tänkte spraya med någon mattsvart lack ..

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Jag har problem att hitta M3 muttrar och bultar. Varken Jula eller Byggmax här i göteborg har dem. Deras minsta är M4.

Någon idé?

Bauhaus har det mesta i lösvikt. Dock inte M3 bult större än 3x40

Permalänk
Medlem

Är det någon som har sett någon bra info om exakt vad för "kvalitet" på strömmen det behöver vara till Arduinon/RAMPS?
Har en 2x18v/60VA transformator som jag tänkte para ihop med lämpliga likriktare och spänningsregulatorer för att få 12vdc, och driva det hela med ... Räcker det, eller behöver det vara allt fancy stuff som finns i en PSU?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Satsa på PSU är ändå så pass billigt på ebay. Sök på "psu mean well" så hittar du mängder

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Satsa på PSU är ändå så pass billigt på ebay. Sök på "psu mean well" så hittar du mängder

Har du helt rätt i .. Spänningsregulatorer sprang iväg en del i kostnad ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brist på annat!

Tänkte jag fick köra en lite test via Pronterface. Allt verkar fungera. Fick ändra alla endstops enligt nedan (Mech Endstops v1.2):

#define ENDSTOPPULLUPS // Comment this out (using // at the start of the line) to disable the endstop pullup resistors // The pullups are needed if you directly connect a mechanical endswitch between the signal and ground pins. //If your axes are only moving in one direction, make sure the endstops are connected properly. //If your axes move in one direction ONLY when the endstops are triggered, set [XYZ]_ENDSTOP_INVERT to true here: const bool X_ENDSTOP_INVERT = true; const bool Y_ENDSTOP_INVERT = true; const bool Z_ENDSTOP_INVERT = true;

Ursäkt kvalitén, har inget bra videoredigeringsprogram just nu så orkade inte köra med min systemkamera. Testkör via Pronterface..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Tänkte jag fick köra en lite test via Pronterface. Allt verkar fungera. Fick ändra alla endstops enligt nedan (Mech Endstops v1.2):

#define ENDSTOPPULLUPS // Comment this out (using // at the start of the line) to disable the endstop pullup resistors // The pullups are needed if you directly connect a mechanical endswitch between the signal and ground pins. //If your axes are only moving in one direction, make sure the endstops are connected properly. //If your axes move in one direction ONLY when the endstops are triggered, set [xyz]_ENDSTOP_INVERT to true here: const bool X_ENDSTOP_INVERT = true; const bool Y_ENDSTOP_INVERT = true; const bool Z_ENDSTOP_INVERT = true;

Ursäkt kvalitén, har inget bra videoredigeringsprogram just nu så orkade inte köra med min systemkamera. Testkör via Pronterface..
http://www.youtube.com/watch?v=jTxsPG0gTl4

Ser ju riktigt bra ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vill vi se lite riktig rörelse

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Nu vill vi se lite riktig rörelse

Hehe, det kommer!
De sista delarna skickades från reprapuniverse.com idag! Gissar på att de anländer på Tor-Fre

Var hos en glasmästare idag, lyckades få en bit 4mm tillskuren helt gratis!

Är din kossel uppe och snurrar på riktigt nu? Såg att du kör en auto bed leveling, funderar på att fixa en sådan när min är igång.

Permalänk
Medlem

Den funkar fint upp till en viss hastighet, den orkade inte min extruderlösning med det riktigt, så väntar på en utväxlad historia
Och har ju byggt den för hastighet så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

gjorde en egen tråd, så jag slipper smutsa ner din ..
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Leveranstid...

Trodde det skulle gå snabbare att få hem de printade delarna frå reprapuniverse.com. Verkar som om de tog en vecka på sig att printa dom. Iaf så skickades mitt paket i Måndags.. i går (2014-02-13 kl 21:30) fick jag från DHL att det anlänt i Frankfurt... ca 15-20 mil ifrån reprapunivers.com´s kontor... Så kan nog glömma att jag får ihop min skrivare i helgen..

Edit:
"The item was scanned in the country of destination Sweden at Feb 14, 2014." Så nära nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Trodde det skulle gå snabbare att få hem de printade delarna frå reprapuniverse.com. Verkar som om de tog en vecka på sig att printa dom. Iaf så skickades mitt paket i Måndags.. i går (2014-02-13 kl 21:30) fick jag från DHL att det anlänt i Frankfurt... ca 15-20 mil ifrån reprapunivers.com´s kontor... Så kan nog glömma att jag får ihop min skrivare i helgen..

Oj, det var inte snabbt ... det är väl iofs min upplevelse av DHL i Sverige med .... =/

Edit: då var det flyg från Frankfurt säkert!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sen beror det ju på tjänsten med. DHL fraktar ju inte alla paket lika snabbt, vissa alternativ är ju i stil med "tar det när det finns plats" etc

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dagens tips; skit i att köpa billiga j-heads. De är så usla att man hellre blir påkörd av en lastbil än att ha med dem att göra
(min från reprap.me var även en klon från kina)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Dagens tips; skit i att köpa billiga j-heads. De är så usla att man hellre blir påkörd av en lastbil än att ha med dem att göra
(min från reprap.me var även en klon från kina)

Tråkigt att höra! Hur artar problemen sig?

Permalänk
Medlem

De har fuskat och fulat sig en hel del som jag förstår det. 3mm>1.75mm med en konstig lösning som innebär en bit teflonslang.
Värmekanal som tydligen är 2-3mm istället för 0.5 eller något. Hittade det när jag läste om andra med samma problem :/

Köpte både ny extruder och nätdel för att vara säker på att inget felade men visade sig vara hot-enden.

Så ska göra allt jag kan för att få pengarna tillbaka och köpa en äkta j-head

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

De har fuskat och fulat sig en hel del som jag förstår det. 3mm>1.75mm med en konstig lösning som innebär en bit teflonslang.
Värmekanal som tydligen är 2-3mm istället för 0.5 eller något. Hittade det när jag läste om andra med samma problem :/

Köpte både ny extruder och nätdel för att vara säker på att inget felade men visade sig vara hot-enden.

Har du något tips på en bra J-head?

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Ok, men det har jag läst om.. men då kör du med 1,75mm pla?
Får se hur min klarar av 3mm ABS... Min modell är ju utan insatsröret som gör om den till 1,75mm.. får se men känns som om jag får samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Har du tagit isär den i delar? Kan du isf ta lite bilder på delar? Vore bra att ha en "dålig" j-head att jämföra med... Har iofs funderat på att köpa (eller kopiera) Prusas egna mk2 hot-end...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som är främsta skillnaden syns inte direkt, det är insidan. Men 4 "luftspringor" eller vad man ska kalla det är ett bra tecken på när man inte ska förvänta sig toppenkvalitet.

Funderar nu dock på att köpa en E3D då jag hittade en som sitter på en sådan nära mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Det som är främsta skillnaden syns inte direkt, det är insidan. Men 4 "luftspringor" eller vad man ska kalla det är ett bra tecken på när man inte ska förvänta sig toppenkvalitet.

Funderar nu dock på att köpa en E3D då jag hittade en som sitter på en sådan nära mig

Den är rätt lockande med faktiskt, mest de enkelt utbytbara munstyckena...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det lockar mig med, får 0.4 och 0.3 med så 500kr ny är inte fy skam för den

Givetvis finns det kloner av j-head som är minst lika bra som originalet eller kanske bättre t om, men dessa hittar man inte från kina

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Det lockar mig med, får 0.4 och 0.3 med så 500kr ny är inte fy skam för den

Givetvis finns det kloner av j-head som är minst lika bra som originalet eller kanske bättre t om, men dessa hittar man inte från kina

Nä, det är ju munstycken som är svåra att göra själv... Resten går ju nästan med enkla handverktyg och tid.. Funderar på att prata med industriprogrammet i byn, och se om de kan göra en om de får bra ritningar....

Visa signatur

Permalänk

Spana in Pico, se om dina industriare kan replikera den

https://www.kickstarter.com/projects/b3innovations/pico-all-m...

Permalänk
Medlem

Att replikera saker utan källmaterial är nog lika stor risk som att göra som när kineserna gör saker MED källmaterial

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Leverans och DIY!

Äntligen fick jag mina printade delar! (Se första sidan)

Dock så vet jag inte riktigt hur jag ska fästa min hotend på bäst sätt.. den har ju ett extra munstycke som coldend. Har aluminiumfäste men ser ju ut som om jag kommer behöva en slags distans för att få det att sitta... förslag?

Permalänk
Medlem

Den där är dock gjord för bowden och inte direktdriven som det verkar du ska köra.
Kanske bara går att skruva av slangkopplingen dock.

Samt fästa gör du bäst med en liten printad detalj eller fräs alu-bit t ex. Rektangelformad bit med ett passande spår för halsen iallafall.

EDIT:

Såg du har plattan, då är det så att det är egentligen fel j-head bara. den du har är som sagt för bowdenkoppling, men undersök om det bara är att plocka av snabbkopplingen så ska det lösa sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lägg in en bild på alu-plattan, det är inte omöjligt att du ska skruva på den istället för slangkopplingen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Den där är dock gjord för bowden och inte direktdriven som det verkar du ska köra.
Kanske bara går att skruva av slangkopplingen dock.

Samt fästa gör du bäst med en liten printad detalj eller fräs alu-bit t ex. Rektangelformad bit med ett passande spår för halsen iallafall.

EDIT:

Såg du har plattan, då är det så att det är egentligen fel j-head bara. den du har är som sagt för bowdenkoppling, men undersök om det bara är att plocka av snabbkopplingen så ska det lösa sig.

Helt rätt.. den är inte gjord för Gregs Wade Extruder... så jag skruvade av den.. satt rätt så hårt. Iaf så fick jag skruvat på delen nu men hjälp av aluminiumfästet.

Har nu fått ihop nästan hela skrivaren.. återstår endstops och några skruvar till extrudern.