Går det att streama med 4g uppkoppling?

Permalänk
Medlem

Går det att streama med 4g uppkoppling?

Hej alla goa o glada, Jag har sökt runt lite på nätet om 4g uppkoppling, men hittar inte den informationen jag söker.

Mina fråga är, är det möjligt att streama up(dvs broadcasta) med 4g? Telia, BBB, tele2 whatever.
Och då menar jag i princip när jag spelar spel och kommenterar.

Är det någon som har prövat och har erfarenhet av detta?
Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Det är väl databegränsningen som sätter stopp för streaming antar jag.

Annars borde det ju fungera bra.

Visa signatur

ǀ i5 4670K ǀ GTX 770 TwinFozr ǀ Corsair CX 600M ǀ Corsair Vengeance 8 GB 1600 MHz ǀ

Permalänk

Det kommer inte gå något vidare, du får inte någon bra upphastighet på 4G däremot är ner väldigt bra. Jag fick max ut 5mbit upp förut på 4G. När det gäller datatrafik är jag rätt säker på att den endast är begränsad på nerladdning och inte uppladdning där är den obegränsad. Problemet är dock att du har sunkig upphastighet

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Men 5 mbit upp borde väl räcka för att streama i 1500-2000 kb/s?
har kollat runt lite på fiber kostnader, men så tänkte jag att 4g är väl snabbt nog
och väldigt mycket bililgare o smidigare.

Och om det inte är någon begränsning på uploaden så känns det som om det kanske
skulle funka?

Hade tele2 100/10 förut och brukade streama i 1500 kbs, men nu har jag blivit tvungen att flytta
hem till päronen som bor en bit ut från stan(byn) och försöker kolla mina möjligheter att fortsätta med streamingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det kommer inte gå något vidare, du får inte någon bra upphastighet på 4G däremot är ner väldigt bra. Jag fick max ut 5mbit upp förut på 4G. När det gäller datatrafik är jag rätt säker på att den endast är begränsad på nerladdning och inte uppladdning där är den obegränsad. Problemet är dock att du har sunkig upphastighet

Datamängden baseras på såväl upp som nedladdning

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Vet att en Minecrafter (Anderzel) som jag kollar på ibland, han streamar med ett 4G från Tre tror jag. Men det gäller att rikta antennen bra mot en mast för att få det att fungera

Permalänk
Medlem

Jag ligger alltid på 30 ner och 20 upp på mitt 4g, då använder jag tre i en mindre tätorter i småland. Ping brukar hamna på ungefär 25-30.

Visa signatur

Numera NUC + TV
Samt:PS5 och Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Som kommentaren ovan det går att få välldigt bra hastigheter så länge man riktar antennen mot en mast. På min 4g mobil får jag 30/17 med 2 bars betyder inte mycket kanske.

Visa signatur

Dator: FX-8320 5Ghz, x2 660ti SLI 1100/6400, 8 Gb Ram, OCZ Agilty 4 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker att det borde fungera med hastigheterna. Men antar att data-tak sätter stopp för det hela.

"antennen" är det något som hänger med, eller är det tillbehör man får kosta på sig utöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det kommer inte gå något vidare, du får inte någon bra upphastighet på 4G däremot är ner väldigt bra. Jag fick max ut 5mbit upp förut på 4G. När det gäller datatrafik är jag rätt säker på att den endast är begränsad på nerladdning och inte uppladdning där är den obegränsad. Problemet är dock att du har sunkig upphastighet

Skrivet av Reyintaz:

Vet att en Minecrafter (Anderzel) som jag kollar på ibland, han streamar med ett 4G från Tre tror jag. Men det gäller att rikta antennen bra mot en mast för att få det att fungera

Alltså, varför svarar ni på saker ni har noll koll på?
Till att börja med så räknas datan både upp och ner, det säger väl sig självt? Varför skulle operatören bjuda på upstreamen?

Max 5 millibit upstream var ju en skön förenkling också, bara för att du inte fick bättre så betyder inte det att det är samma för alla överallt?

Och "rikta antennen", absolut, jag är inte emot antenner, kör själv dubbla riktantenner på landet. Däremot så är det nog knappast nödvändigt överallt.

Här har ni en speedtest jag precis gjorde från mobilen på arbetsplatsen inne i ett hus. Har man istället ett modem som går att placera nära ett fönster och flyttar runt lite så bör det gå att fungera bättre, allt beror ju dock på förutsättningarna precis där det ska nyttjas och det är svårt att sia om utan att testa.

http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1262922-open-b...
Har aldrig använt twitch men dom påstår alltså att man klarar 1080p på 3500Kbit vilket enkelt räknat motsvarar maximalt 3,5Mbit

Sen kan man ju givetvis fundera kring hur stabila dessa megabit är man får ut över tid, men helt kört skulle jag inte säga att det är.
Däremot så motsvarar 3,5 Mbit ungefär 0,4 meg i sekunden, vilket ger 0,4 * 60* 60 = ~1,4 gig i timmen, så som tidigare påpekats så är nog ett större problem datakvotan man har på abbonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

http://www.speedtest.net/iphone/769207688.png

Sen kan man ju givetvis fundera kring hur stabila dessa megabit är man får ut över tid, men helt kört skulle jag inte säga att det är.
Däremot så motsvarar 3,5 Mbit ungefär 0,4 meg i sekunden, vilket ger 0,4 * 60* 60 = ~1,4 gig i timmen, så som tidigare påpekats så är nog ett större problem datakvotan man har på abbonemanget.

Tack så mycket för denna infon! Känns som det är värt att ringa runt o kolla lite hur det är med taken hos olika leverantörer, om det finns undantag etc..

Och tack alla ni andra som har svarat också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Alltså, varför svarar ni på saker ni har noll koll på?
Till att börja med så räknas datan både upp och ner, det säger väl sig självt? Varför skulle operatören bjuda på upstreamen?

Max 5 millibit upstream var ju en skön förenkling också, bara för att du inte fick bättre så betyder inte det att det är samma för alla överallt?

Och "rikta antennen", absolut, jag är inte emot antenner, kör själv dubbla riktantenner på landet. Däremot så är det nog knappast nödvändigt överallt.

Här har ni en speedtest jag precis gjorde från mobilen på arbetsplatsen inne i ett hus. Har man istället ett modem som går att placera nära ett fönster och flyttar runt lite så bör det gå att fungera bättre, allt beror ju dock på förutsättningarna precis där det ska nyttjas och det är svårt att sia om utan att testa.
http://www.speedtest.net/iphone/769207688.png

http://help.twitch.tv/customer/portal/articles/1262922-open-b...
Har aldrig använt twitch men dom påstår alltså att man klarar 1080p på 3500Kbit vilket enkelt räknat motsvarar maximalt 3,5Mbit

Sen kan man ju givetvis fundera kring hur stabila dessa megabit är man får ut över tid, men helt kört skulle jag inte säga att det är.
Däremot så motsvarar 3,5 Mbit ungefär 0,4 meg i sekunden, vilket ger 0,4 * 60* 60 = ~1,4 gig i timmen, så som tidigare påpekats så är nog ett större problem datakvotan man har på abbonemanget.

Som sagt, jag säger det för jag vet att det fungerar. Självklart fungerar det kanske inte att streama på heltid varje dag. Men det är fullt tillräckligt för att streama 1-2 ggr i veckan samt lägga upp en 30m youtube video varannan dag.

Permalänk
Medlem

Som enkelt svar på din fråga: ja det går att streama med en 4G-uppkoppling. Man kan få hastigheter upp till 50Mbit/s i uppladdning med dagens modem. Men det säger dock inget om vilken hastighet du kommer att få ut.

Skillnaden kan vara enorm, även om man bara förflyttar sig en meter i samma rum. Men att flytta routern/modemet brukar vara en enkel lösning. Normal uppladdningshastighet på 4G skulle jag nog påstå ligger mellan 5-20Mbit/s, för vissa är det högre och andra lägre.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738