Permalänk
Medlem

Bygglogg - NCase M1 (Varning! Mycket bilder!)

Välkommen!
Denna bygglogg är dedikerad chassit från NCase som jag köpte genom en crowdfunding/kickstarter kampanj på Indiegogo. Det är också en tråd för mig att dokumentera vad jag har gjort och valen jag stod mellan när jag byggde ihop chassit med de olika komponenterna.

Det hela började någon gång år 2012 när Necere och Wahaha360 på Hardforum började diskutera skisser på ett minimalt mini-ITX chassi som Necere designade.

Jag och andra medlemmar på Hardforum blev intresserade av chassit och trodde väl att det hela inte skulle bli av, men runt den 11 augusti 2013 kunde man beställa chassit efter en tids förseningar. Jag la en beställning och den 4 november 2013 fick jag chassit. Den har sedan dess suttit i sin packningslåda i väntan på att jag skulle använda den. Detta på grund av att jag väntade på en reservoar och lite andra saker.

Då jag kände att jag inte ville lägga ut pengar på helt nya komponenter som eventuellt skulle ge mig 5-10% bättre prestanda valde jag att återanvända mina gamla komponenter som jag körde i ett Silverstone FT03B Mini chassi. Fördelen med detta var att jag åtminstone visste att komponenterna fungerade.

Komponter:
Chassi: NCase M1
Moderkort: ASUS P8Z77-I Deluxe
Processor: Intel i7 3770K
Minne: Corsair Vengeance LP 16GB DDR3 1600 MHz
Hårddisk: Samsung 840 Pro 256 GB
Grafikkort: EVGA GeForce GTX Titan
Nätagg: Silverstone 450w SFX med en BlackSilentPro fläkt installerad

Övrigt:
Swiftech 8-Way PWM Cable Splitter
Silverstone PP05-E Flexible Short Cable Modular Power Supply Set
DEMCifilter: M1 NCase fan filters
Lian Li I/O Ports Protective Covers

Fläktar:
Noctua NF-F12-PWM (120mm)
Noctua NF-S12A-PWM (120mm)

Vattenkylning:
Swiftech Apogee Drive II Pump & CPU Waterblock Combo
XSPC EX240 Multiport Dual 120mm Low Profile Radiator
EK-FC Titan VGA Liquid Cooling Block Acetal+Nickel
EK-FC Titan Backplate
Koolance G1/4 90-Degree Low Profile Rotary Elbow
Bitspower G1/4 Thread Low Profile Stop Plug w/ O-Ring
Bitspower G1/4 Male to Female 15mm Extender
Bitspower G1/4 High Flow Compression Fitting, ID 3/8" OD 5/8"
Bitspower G1/4 Dual Rotary 90-Degree Compression Fitting, ID 3/8" OD 5/8"
Bitspower G1/4 Dual Rotary 45-Degree Compression Fitting, ID 3/8" OD 5/8"
Tygon E-1000 Clear Tubing, ID 3/8" OD 5/8"
FrozenQ PC Mods: M1 NCase Reservoir
EK-Ekoolant Clear

Lite om chassit:

Bildkälla: http://www.ncases.com/

2014-02-01

Lådan med chassit i, spännande ögonblick.

Så här ser den ut i verkligheten, framsida/sida. Kvalitén är verkligen kanon, men gud vad liten den är!

Baksidan, varje chassi har unikt serienummer. Mitt är 196.

Försökte rensa allt i chassit för att börja installationen av komponenter.

Monterade moderkortet i chassit, börjar inse att detta kommer ta tid och kräva olika lösningar på hur jag ska få plats med allt.

Monterade reservoaren speciellt byggd av FrozenQ för detta chassi.

Baksidan på reservoaren/insidan av chassit, portarna in till chassit är perfekta.

Anslöt några anslutningar för att få ett grepp om hur jag skulle köra loopen i chassit. Utrymmet man har tillgodo i chassit är inte mycket, en utmaning.

SFX nätagget från Silverstone är verkligen litet och effektivt (80 Plus Gold certifierat). Den orkar driva hela riggen med ett GeForce GTX Titan i. I mitt tidigare bygge så modiferade jag nätagget genom att byta original fläkten mot en Noiseblocker BlackSilent Pro Fan PC-P 80mm fläkt. Detta för att få ned ljudnivån.

Någon kabeldragning här uppe är inte att diskutera, blir max nätaggskabeln och någon annan liten/smal kabel. Blir spännande när jag sätter ihop allt.

SSD:n monterades här för att inte vara i vägen, jag beslöt på ett tidigt stadium att skippa eventuell DVD-/BluRay-spelare i bygget.

Monterade grafikkortet och ett par anslutningar till för att se hur jag skulle loopa vattenkylningen. Sakerna jag hade köpt från AquaComputer och vad jag hade planerat för dom grusades här lite grann, chassit är för litet för avancerad fläkstyrning och temperaturmätning med ett Aquaero 6. Min plan var att göra ett ingrepp på sido-plåten och montera Aquaero:n där, det ser väldigt svårt ut i detta minimala chassi, måste fundera vidare på detta.

Här inuti ska en monteringsplåt, en 240mm radiator och 2 st Noctua fläktar sitta. För att inte säga slang med anslutningar. Blir mycket mätande och funderande, ska jag till exempel köra inblås/pull eller utblås/push på fläktarna. Vilket ger bäst resultat? Kanske inget? Kanske inte får plats med det jag vill. Som sagt, tankarna är många.

2014-02-17

Fick de nya modulära kablarna till nätagget, passade på att dra alla kablar till där dom nästan ska höra hemma. En chassifläkt installerades med.

Jag började ansluta slang till och från reservoaren, lika bra att börja någonstans.

Inte mycket som hindrar den här anslutningen.

Så blev den här anslutningen, rätt så nöjd med att de blev så korta.

Passade på att pimpa reservoaren med.

2014-02-19

Efter att ha fått de nödvändiga anslutningarna från Koolance beslöt jag mig för att montera dom på radiatorn.

Monterade en annan anslutning som kommer göra slangdragningen till grafikkortet enkel och rak.

Satt ihop allt med hjälp av monteringsplåten, var lite missnöjd med kvalitén av färgen på monteringsplåten. När man skruvade i skruvarna så lossnade färgen, illa!

På andra sidan av radiatorn anslöt jag ännu en anslutning från Koolance och en förlängare. På förlängaren en rak kompressionsanslutning.

Denna lösning gör att det blir så nära radiatorn som möjligt samtidigt som jag kan ansluta slang senare härifrån till pumpen.

Här ser man båda anslutningarna till och från pumpen och radiatorn, ser bra ut.

Annan vinkel på förra bilden, passade på att mäta och hade då 5 mm tillgodo innan anslutningen från radiatorn slog i nätagget. Detta innebar att jag valde rätt radiator, AX240 hade dessvärre aldrig fått plats. Synd!

Monterade fast radiatorn med hjälp av monteringsplåten i chassit. Börjar likna något nu, och ännu mer pill ;).

Passade på att ta en bild här, denna anslutning ska gå till grafikkortet. Är nöjd med att jag fick till denna, mycket tack vare valet av radiatorn.

Fixade till nätaggskabeln och...

...satte in slang mellan anslutningen för pumpen och radiatorn. Det var inte lätt och tog en liten stund.

Gjorde samma sak mellan anslutningen för radiatorn och grafikkortet. Denna var lättare att installera, jag kunde ha kapat av 1-2 mm till på slangen, men jag är nöjd med längden (huvudsaken är att den är tätt).

Avslutar med denna bild för denna gång! Nu är alla anslutningar kopplade och egentligen väntar följande steg:

1. Hälla kylmedel i vattenkylningssystemet.
2. Provköra systemet.
3. Upptäcka eventuella läckor och lufta systemet.

Något jag kommer att göra senare ikväll, so stay tuned!

Detta var allt denna gång! Tack för att du tittade och läste!

Tack!
Stort tack till Necere, Wahaha360 och alla andra som var med att skapa detta chassi, det är ett helt otroligt chassi!

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Yepp, denna tråden hamnar direkt under bevakade trådar.

Ska bli kul att följa detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Markerar för bevakning

Permalänk
Medlem

I jakten på millimetrar inuti chassit fick jag lov att beställa en annan radiator. Jag hade först tänkt att använda XSPC AX240, men då jag behövde några millimetrar till samt alternativa anslutningsmöjligheter föll valet på en annan radiator från XSPC, nämnligen XSPC EX240 Multiport.

Monteringsplåten med två fläktar. Dags att mäta och få klarhet i vissa saker.

XSPC AX240

69~70 mm, och då är anslutningarna från/till radiatorn inte medräknade. Se hur högt dom sticker upp.

XSPC EX240 Multiport

64 mm, anslutningarna från/till radiatorn är mycket bättre på denna. Dock är den inte lika bra som AX240 radiatorn. Ännu mer val att ta ställning till, men det lutar att jag använder denna.

Insåg att jag behövde beställa två nya anslutningar (Koolance 90 Degree Low Profile Rotary Elbow) till radiatorn, de jag behövde fanns inte i Sverige. Ännu en väntetid på en till två veckor. Passade på att beställa nya modulära tunnare kablar (Silverstone PP05-E) till nätagget som tar mindre utrymme och plats i chassit. Alltid något eller hur?

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Discokungen

Push ger ~5% bättre resultat, enligt Skinnee labs, tror jag det var. Snyggar också eftersom man slipper baksidan av motorn på fläkten!

Galet fint bygge! Kör hårt!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Yepp, denna tråden hamnar direkt under bevakade trådar.

Ska bli kul att följa detta.

Skrivet av henkiii:

Markerar för bevakning

@Arazand och @henkiii:

Tack!

Skrivet av Flamso:

Push ger ~5% bättre resultat, enligt Skinnee labs, tror jag det var. Snyggar också eftersom man slipper baksidan av motorn på fläkten!

Galet fint bygge! Kör hårt!

Tack!

Ja man tjänar lite på push plus att det är lite snyggare. Stora frågan som jag brottas med, är om jag enbart ska använda mig av inblås (positive pressure). Får testa mig fram och mäta tempsen.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Xfinity:

Tack!

Ja man tjänar lite på push plus att det är lite snyggare. Stora frågan som jag brottas med, är om jag enbart ska använda mig av inblås (positive pressure). Får testa mig fram och mäta tempsen.

Aha! då missförstod jag din fråga en aning! Du borde kunna köra enbart insug, men jag tror absolut att du ska testa det! Går ju att sätta fläktarna på andra sidan av radden också!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Kul bygge, ser bra ut!

Har också ett nätagg från Silverstone som jag misstänker skapar ett oljud i min burk (osäker på om det är coil whine eller fläkten som gnäller). Vill egentligen byta fläkten men det känns ganska "farligt" att pilla i ett nätagg - även urkopplat.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xfinity:

Du anar inte hur av avundsjuk jag är, jag hitta Ncase M1 alldeles försent. Och nu hittar jag det bara på ebay ibland för hutlösa priser. Jag håller tummarna på en produktionsrunda till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Kul bygge, ser bra ut!

Har också ett nätagg från Silverstone som jag misstänker skapar ett oljud i min burk (osäker på om det är coil whine eller fläkten som gnäller). Vill egentligen byta fläkten men det känns ganska "farligt" att pilla i ett nätagg - även urkopplat.

Tack! Det var inga bekymmer att byta fläkten och få ned ljudet. Länkade nedanför en av bilderna till en forums-tråd där du får tips hur du går tillväga att byta fläkten. Rekommenderas! Som med all teknik och el, var försiktigt!

Skrivet av Arazand:

Du anar inte hur av avundsjuk jag är, jag hitta Ncase M1 alldeles försent. Och nu hittar jag det bara på ebay ibland för hutlösa priser. Jag håller tummarna på en produktionsrunda till.

Hoppas det blir en produktionsrunda till - så du får en, ångrar djupt att jag inte köpte två (inte för att sälja utan att ha en till i framtiden till något annat bygge).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Fick de nya anslutningarna från Koolance:

Kommer att fungera bra i bygget, notera hur korta de är. De är 2 cm höga.

Annan vinkel.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

mITX är så mycket roligare än mATX
Får se om jag någonsin bestämmer mig för en egen chassiedesign... följer detta med spänning under tiden !

Visa signatur
Permalänk

Åh vad spännande Ska definitivt följas!

Ska bli kul och se vilka problem som uppstår och hur slutresultatet kommer se ut!

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem

Kul med ett svenskt bygge av M1an.

Är inte helt överens med Neceres beslut att sätta reservoirplatsen på utsidan av chassit men FrozenQs är ju riktigt snyggt.

Blev inget köp för min del pga av timing och faktumet att jag hellre vill ha box chassin framför tower.

Har själv beställt "det andra" av Hardforums chassi spawns. Nämligen Lone industries kommande chassi med dubbla grafikkort slots.
https://loneindustries.com/products

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

mITX är så mycket roligare än mATX
Får se om jag någonsin bestämmer mig för en egen chassiedesign... följer detta med spänning under tiden !

Det är en helt annan utmaning att bygga m-itx, dock blir man ibland lite besviken över hur dåligt temperaturerna blir i vissa byggen. Därav vattenkylning i detta bygge med detta chassi :).

En ny uppdatering kommer ikväll.

Skrivet av TedRohlin:

Åh vad spännande Ska definitivt följas!

Ska bli kul och se vilka problem som uppstår och hur slutresultatet kommer se ut!

För egen del hoppas jag inte det blir alltför många problem ;), det största som det ser ut just nu är att välja rätt radiator så jag får plats med allt som ska in i ett väldigt begränsat utrymme. Det retar mig dock att det inte får plats med AX240. Mycket hänger på de nya anslutningarna från Koolance, de kommer idag ser det ut som.

Skrivet av sgtspiff:

Kul med ett svenskt bygge av M1an.

Är inte helt överens med Neceres beslut att sätta reservoirplatsen på utsidan av chassit men FrozenQs är ju riktigt snyggt.

Blev inget köp för min del pga av timing och faktumet att jag hellre vill ha box chassin framför tower.

Har själv beställt "det andra" av Hardforums chassi spawns. Nämligen Lone industries kommande chassi med dubbla grafikkort slots.
https://loneindustries.com/products

Nej det var många turer kring det, är glad att det blev så faktiskt nu - samt att reservoaren blev stor. Enkelt att fylla på, se status och veta att det finns ordentligt med vätska.

Gillar det chassit du länkade, perfekt för dom som inte vill köra NUC :). Hoppas på att se en bygglogg/galleri från dig framöver då ;).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Uppdatering i första inlägget! Det blir en spännande och nervös fortsättning ikväll på grund av den uppdateringen ;).

Stay tuned!

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk

Lär ju vara en riktigt jävla pina att testköra systemet sen. Kan inte vara speciellt lätt att hitta eventuella läckor!

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TedRohlin:

Lär ju vara en riktigt jävla pina att testköra systemet sen. Kan inte vara speciellt lätt att hitta eventuella läckor!

Nej det blir svårt, det är dessvärre "hit eller miss" som gäller. Som sagt spännande!

Det är nu - av någon anledning - man går igenom i huvudet om man har satt ihop alla anslutningar ordentligt ;).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Passade på att göra detta innan jag fyller systemet med kylmedel:

Magnetremsor tejpades fast på monteringsplåten.

Nu kan man sätta fast fläktfiltrena utan bekymmer.

Gjorde även samma sak för nätagget.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Bara bra med fler bilder, fler bilder = mer att njuta av.

Permalänk

Många bilder uppskattas!

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem

Fy fan vad trångt. Ska bli spännande och se hur detta blir sen på siffrorna. Kan ju knappast bli världens tystaste dator. Fast sen å andra sidan sett, det är inte ofta man få plats med högprestanda komponenter och vattenkylning i en låda bokstavligen talat inte är mycket större än en skokartong...

Lider med dig om du behöver felsöka denna efter en läcka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Bara bra med fler bilder, fler bilder = mer att njuta av.

Skrivet av TedRohlin:

Många bilder uppskattas!

Tack! Tycker med att bilder uppskattas när man läser en tråd, ger mer innehåll!

Skrivet av Arazand:

Fy fan vad trångt. Ska bli spännande och se hur detta blir sen på siffrorna. Kan ju knappast bli världens tystaste dator. Fast sen å andra sidan sett, det är inte ofta man få plats med högprestanda komponenter och vattenkylning i en låda bokstavligen talat inte är mycket större än en skokartong...

Lider med dig om du behöver felsöka denna efter en läcka.

Ja det är inte mycket utrymme att spela med, det har hittills varit mycket roligt att jobba med chassit och hitta lösningar som fungerar. Man behöver utmaningar och det ska bli intressant att se hur allt låter när det körs för fullt - för att inte säga tempraturer :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

It's alive!

Tyvärr inte så många bilder på de tre stegen jag nämnde i första inlägget för 2014-02-19. Jag var tvungen att fokusera på att se om något läckte eller inte fungerade. Men jag är glad att säga, allt fungerar. Inga läckor och inga felmeddelanden. Ytterligare en fördel med ta gamla komponenter som man redan testat samt redan installerat OS - bara att tuta och köra ;).

Som sagt inga bekymmer så här långt. Körde igång Diablo 3 och kontrollerade att allt vara maxat i inställningarna. Mäte temperaturen med HWiNFO64 och som max blev temperaturen 65 grader under/efter en timmes spelande. Ljudet från fläktarna när allt var igång var inte så högt. Går att finjustera. Dock trodde jag att temperaturen skulle vara lite lägre.

Nu väntar jag på Swiftech 8-Way PWM Cable Splitter:n så jag kan installera strömförsörjning/PWM styrningen ordentligt. Sedan är bygget klart om jag inte får för mig att installera andra fläktar och/eller installerar en till chassi-fläkt nertill.

Mer bilder på det slutgiltiga arbetet kommer inom några dagar. Nu ska jag hårdtesta allt! Postar lite skärmdumpar på temperaturer när jag är nöjd med testandet.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Räcker en 240 rad för cpu+gpu?

Edit: Missade sista uppdateringen

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Räcker en 240 rad för cpu+gpu?

Edit: Missade sista uppdateringen

Det gör det, körde samma rig med endast en XPSC AX120 i Silverstone FT03B Mini chassit. Helt ok resultat där, är fortfarande besviken att jag inte fick plats med AX240 radiatorn i detta chassi. Hade varit guld, men anslutningsmöjligheterna och utrymmet avgjorde till EX240:s fördel :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Kanske det bästa jag någonsin sett har på Sweclockers..!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Kanske det bästa jag någonsin sett har på Sweclockers..!

Tackar! Kände att det var min tur att ge tillbaka något till Sweclockers efter att ha sett så många andra bra byggen och trådar här.

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk

Fan vad gött att det inte var några läckor! Skitkul!

Rätt hyggliga temps ändå med tanke på att det är en i7 och ett Titan i den!

Hoppas du gör ett galleri sen också med lite bättre bilder

Visa signatur

#Framtiden

Permalänk
Medlem

Underbart bygge, bra bilder, spännande lösningar! Riktigt bra morgonläsning!

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6