Projekt: DIY 3D Printer - RepRap Prusa i3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Lägg in en bild på alu-plattan, det är inte omöjligt att du ska skruva på den istället för slangkopplingen...

Skickades från m.sweclockers.com

OBS... detta är inte min håriga näve

Köpte den från reprapuniverse..

http://reprapuniverse.com/catalog/product_info.php?cPath=31&products_id=93

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Nu vill vi se lite riktig rörelse

Hehe.. räknas detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Blev väl fräckt med grönt?
Man blir riktigt sugen på att shoppa loss på ebay när man ser dina framsteg...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Blev väl fräckt med grönt?
Man blir riktigt sugen på att shoppa loss på ebay när man ser dina framsteg...

Men du har väl redan beställt alla delar?

Permalänk
Medlem

Var och plockade upp min ersättare till j-headen idag. Och enligt det jag läst ska det vara en riktig höjdare, och det tvivlar jag inte på när jag har den i handen E3D helt i metall. med 0.5, 0.4 och 0.35mm munstycken.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

http://imageshack.com/a/img28/9025/9l5l.jpg

Var och plockade upp min ersättare till j-headen idag. Och enligt det jag läst ska det vara en riktig höjdare, och det tvivlar jag inte på när jag har den i handen E3D helt i metall. med 0.5, 0.4 och 0.35mm munstycken.

Ser ju riktigt najs ut! Och man kan kör andra material med den också har jag för mig. Kan värmas till 400grader typ.

Du kan inte få tag i fler för det priset? Får se om min J-Head kommer fungera för mig..

Permalänk
Medlem

Tror inte det, en nisse från elektronikforumet som hade massa sånt han köpt på sig
Men den är inte mycket dyrare om du köper den från tillverkaren, dock bara 1 munstycke då.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Men du har väl redan beställt alla delar?

Nä, tyvärr... Fick ett stenskott på rutan som gjorde en ful spricka rakt i synfältet.. Och med besiktning i mitten på mars var det bara att omprioritera pengarna på prylkontot... =/

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Ska bli intressant att höra hur den funkar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Nä, tyvärr... Fick ett stenskott på rutan som gjorde en ful spricka rakt i synfältet.. Och med besiktning i mitten på mars var det bara att omprioritera pengarna på prylkontot... =/

Grattis... trist läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Hmm... jag testkörde min Extruder med lite ABS... gick bra tills jag backade 2mm.. väntade 5 minuter och skulle testa printa en kub... något har fastnat.. kommer varken upp eller ner.. blir till att riva Extrudern..

Permalänk
Medlem

Tråkigt =/

Om jag var dig skulle jag montera kylfläkt som flåsar över hot-enden, det kaaaan motverka sådant, är det för varmt för länge så kan det bli så att plasten blir för varm den med och när det svalnat ännu hårdare än innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

Tråkigt =/

Om jag var dig skulle jag montera kylfläkt som flåsar över hot-enden, det kaaaan motverka sådant, är det för varmt för länge så kan det bli så att plasten blir för varm den med och när det svalnat ännu hårdare än innan.

Kunde inte gå och lägga mig igår utan att riva Extrudern först..
Ser ut som om jag har smält ABS-plasten.. backat ut för långt (Det finns ett rör inne i j-head:en som är 3mm).. så när jag skulle trycka ner plasten igen så var den för stor... Tror det var problemet.. men återstår att se ikväll.. vi får hoppas på det. Ska testa sätta en fläkt också.

En annan rolig sak var att värmeplattan och tempgivaren strular.. inga värden, ingen värme.. (detta har fungerat).. felsökning pågår.

Permalänk
Medlem

Får fresta med lite roliga saker man kan printa under tiden då

www.igo3d.com har även riktigt bra plast enligt mig.
Testade den ny senaste till det ovan och den är minst lika bra som 500krs rullarna jag köpte innan.
Fast här får man 2x rullar till samma pris!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

http://imageshack.com/a/img534/4249/aym9.jpg

Testade den ny senaste till det ovan och den är minst lika bra som 500krs rullarna jag köpte innan.

Ser ju väldigt blankt ut Kör du med någon acetonånga eller liknande som efterbehandling?

Permalänk
Medlem

Nepp, det är dock undersidan. Alltid blank. Men för PLA finns inga sådana alternativ som jag känner till. aceton fungerar bara med ABS.

PLA i sig är dock väldigt blankt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat plasten från kjell?

Permalänk
Medlem

Nepp har jag icke, men gillar inte nyanserna riktigt. Men hur den är att printa med vet jag dock ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

http://imageshack.com/a/img534/4249/aym9.jpg

Vad det ABS eller PLA du provade? Är lite sugen på att testa gold ABS.

Permalänk
Medlem

PLA, men deras lite dyrare plast i ABS är nog säkert lika bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Kunde inte gå och lägga mig igår utan att riva Extrudern först..
Ser ut som om jag har smält ABS-plasten.. backat ut för långt (Det finns ett rör inne i j-head:en som är 3mm).. så när jag skulle trycka ner plasten igen så var den för stor... Tror det var problemet.. men återstår att se ikväll.. vi får hoppas på det. Ska testa sätta en fläkt också.

En annan rolig sak var att värmeplattan och tempgivaren strular.. inga värden, ingen värme.. (detta har fungerat).. felsökning pågår.

Konstaterat felet med värmeplattan... Jag har haft sönder tempgivaren.. (Thermistor 100k)... därav skickas ingen ström till värmeplattan.. testade att sätta givaren från j-head:en som värmeplattans, då får jag ström på D8... Någon av er som har en över, eller vet någon butik i skåneland som säljer?

Edit:
Såg att kjell börjat sälja.. dock till överpris.. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/3d-skrivare/utbytesdelar/ntc-motstand-100-kohm-p87471

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr2clean:

Konstaterat felet med värmeplattan... Jag har haft sönder tempgivaren.. (Thermistor 100k)... därav skickas ingen ström till värmeplattan.. testade att sätta givaren från j-head:en som värmeplattans, då får jag ström på D8... Någon av er som har en över, eller vet någon butik i skåneland som säljer?

Edit:
Såg att kjell börjat sälja.. dock till överpris.. http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/3d-skrivare/utbytesdelar/ntc-motstand-100-kohm-p87471

Du har ingen elfa-butik i närheten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä? Eller det vet jag inte...
Hehe, Jag kunde ju inte bärga mig.. testade printa en test-kub.. utan värme platta... utan kalibrering... eee.. ja jag vet.

Iaf gick det åt skogen (Filmade händelsen..men inget vackert ).. min extruder fixade det inte.. Tror det beror på att jag inte ändrat värdena i sprinter.. för alla värden var dåliga utom X. Så nu är det fixat.. Detta beror på.. tror jag är i och med att jag kör 1/16 stepping.. för att default värdena är:

#define _AXIS_STEP_PER_UNIT {80,80,2560,700}

mina värden efter mätning blev {80, 77.66, 4000,538.4} altså var min Z-axel helt ute och cyklade.

Så här gör man (Om någon undrar), länk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freakling:

Spana in Pico, se om dina industriare kan replikera den

https://www.kickstarter.com/projects/b3innovations/pico-all-m...

Skrivet av ODDNAME:

Att replikera saker utan källmaterial är nog lika stor risk som att göra som när kineserna gör saker MED källmaterial

Lyckligtvis är Pico open hardware
http://www.b3innovations.com/

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Någon som har handlat på www.robotdigg.com? Råkade köpa 5 motorer och gt2 rem +hjul där nyss...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller på med min första print någonsin nu... men måste avbryta

Trodde det skulle gå snabbare med 0,4 fill density men icke. Ett tips är att börja innan halv 3 på natten!

PLAn fäster iaf väldigt bra på glaset!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Håller på med min första print någonsin nu... men måste avbryta

Trodde det skulle gå snabbare med 0,4 fill density men icke. Ett tips är att börja innan halv 3 på natten!

PLAn fäster iaf väldigt bra på glaset!

Det går väl att använda något program för att räkna ut hur lång tid det kommer att ta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det står ganska tydligt i alla slicers jag använt
0.2-0.25 brukar annars vara det som rekommenderas som infill om inget annat anges.

Samt varför avbryta? Jag brukar kör igång när som och bara låta det gå under natten som det vill.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODDNAME:

PLA, men deras lite dyrare plast i ABS är nog säkert lika bra

Tack för tipset, beställde 2 rullar. Fluorescent red och Gold, båda ABS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det går väl att använda något program för att räkna ut hur lång tid det kommer att ta?

Ingen aning Min första print någonsin jue ^^ ska göra fler tester ikväll/natt!

Skrivet av ODDNAME:

Det står ganska tydligt i alla slicers jag använt
0.2-0.25 brukar annars vara det som rekommenderas som infill om inget annat anges.

Samt varför avbryta? Jag brukar kör igång när som och bara låta det gå under natten som det vill.

Jag ville egentligen inte avbryta och satt uppe längre än jag egentligen ville Det hela slutade ändå med att jag avbröt då det blev stopp i hotenden

Kan man stänga av skrivaren på något sätt utan att dra ur kontakten? Samt avbryta pågående pågående förflyttning (tex avbryta en "homeing" innan den hinner fram till endbrytaren, samt utan att klicka på endbrytaren?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc