Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror 3-4 sekunder är i underkant men visst, det borde gå att räkna ut. 0.5-1 sekund är definitivt i underkant.

Det går att läsa en hel del om byggnaden här: http://911research.wtc7.net/mirrors/guardian2/wtc/WTC_ch2.htm

källkritik. Du kan inte använda en konspirationssida som källa. Den är inte Peer view. Förstår du vad en källa är?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Du påstår saker och kräver att vi bevisar ditt påstående.

Om du menar bevis för vem som utförde 9/11 så påstår jag inte att jag vet. Skriver bara vad jag tror och vad som stämmer ganska bra med vad som hände. Hur kommer det sig att man släppte ut en hel del som kunde kopplas till dådet från USA precis efter 9/11 utförts?
Pengar är något som ofta används som motivbild, folk kan göra en hel del för pengar. Därav är det en faktor att ta hänsyn till enligt mig

Skrivet av Sentenced:

källkritik. Du kan inte använda en konspirationssida som källa. Den är inte Peer view. Förstår du vad en källa är?

Hur byggnaderna var konstruerade är ingen hemlighet, välj länk själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vet du varför man inte kan gå igenom en vägg? En vägg är inte luft utan skall man ta sig igenom väggen så måste man utöva så stor kraft att väggen går sönder. Precis samma princip är det om en fallande del skall ta sig igenom en skyskrapa, skall den ta sig igenom måste den fallande delen utöva mycket stor kraft. Behöver man bevisa att det krävs en kraft för att ta sig igenom en vägg?

Återigen så försöker du att idiotförklara folk med helt irrelevanta argument. Vad exakt har "att gå igenom en vägg" att göra med "vad händer när tusentals ton betong och stål utsätts för först en stor kollision för att sedan upphettas under en längre tid"? Eller menar du att de byggde tornen av oförstörbara meterial?

Så länge du håller på som du gör så framstår du bara som en envis idiot så det är bäst att du börjar hosta upp dessa "enkla beräkningar" som du tjatat om i 20 sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur byggnaderna var konstruerade är ingen hemlighet, välj länk själv

Nej för jag har inte presenterat ett påstående. Det är du som presenterar ett påstående. Du visar din källa och därmed kan vi se om du har någon källa överhuvudtaget. Är du med?

Om jag säger "Vi kan bygga hus på mars och skapa ett samhälle"

då säger du: "Nej för vi kan inte andas på Mars"

Jag säger "Jo det kan vi, se bara www.andaspamars.org där beskriver de exakt hur det går till"

Förstår du problemet?

Du ska ju inte behöva visa för mig länkar till info om planeten mars och därefter klargöra det alla redan vet att mars inte har en egen atmosfär. Det är inte du som säger att det går att andas där. Det är mitt galna påstående som jag måste belägga på något annat sätt än att länka till en sida som har samma galna påstående som jag har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Återigen så försöker du att idiotförklara folk med helt irrelevanta argument. Vad exakt har "att gå igenom en vägg" att göra med "vad händer när tusentals ton betong och stål utsätts för först en stor kollision för att sedan upphettas under en längre tid"? Eller menar du att de byggde tornen av oförstörbara meterial?

Vad menar du med idiotförklara? Det är ju exakt det som hände och dessa tusentals ton av betong och stål har klarat av att stå upp under flera år innan. De tusentals tonnen var liksom byggda för att klara att hålla uppe så mycket vikt som möjligt, det är så man konstruerar byggnader

Skrivet av Sentenced:

Förstår du problemet?

Nix

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är för att du inte förstår vad källkritik är alltså. Om jag skulle hävda att det går att andas på mars på sättet jag beskrev ovan så skulle du vara helt hjälplös i motargument mot mig så länge sidan www.andaspamars.org finns?

Skulle du verkligen inte behöva något mer belägg för att tro på det än att det finns en youtubefilm eller att det finns en hemsida? Förstår du inte att andaspamars.org är en partsinlaga från min sida som vem som helst kan ha skrivit ihop vars fakta ingen granskat?

Förstår du hur vetenskap fungerar. Känner du till ordet peer review? jag tror det är där problematiken ligger att du inte förstår vad det betyder. Visst är det så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur menar du teori? Tänker du på teori om vilka som verkligen är skyldiga till 9/11 så vad jag tror är mest sannolikt är att de som tjänade på 9/11 också troligtvis är de skyldiga.

Teori:
"A theory provides an explanatory framework for some observation, and from the assumptions of the explanation follows a number of possible hypotheses that can be tested in order to provide support for, or challenge, the theory."

http://en.wikipedia.org/wiki/Theory

Tidigare skrev du:

Skrivet av klk:

... vad jag säger är att den officiella versionen inte kan stämma. Att den är en lögn. Jag liksom alla andra har teorier om vad som egentligen kunde varit orsakerna till 9/11...

Du skriver alltså att du har en teori om vad som egentligen kunde varit orsakerna till vad som hände den 11/9. Eftersom vi tidigare pratade om just det så menar jag förstås just den teorin när jag frågar om du kan presentera din teori. Jag frågar alltså eftersom jag är nyfiken.
Så jag frågar: vad är alltså din teori om detta?

Begrunda gärna förklaringen av vad en teori är innan du svarar. Annars kan vi ju alla likaväl avsluta diskussionen här eftersom det inte finns något kvar att diskutera mer än avledande irrelevanta argument, bevisbördeargument eller tystnadsargument vilket egentligen inte leder någonstans. Diskussionen blir således totalt meningslös och helt utan poäng - alltså lika bra att lägga ned.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av klk:

De tusentals tonnen var liksom byggda för att klara att hålla uppe så mycket vikt som möjligt, det är så man konstruerar byggnader

Man bygger ju ändå hus så att de ska klara av att hålla upp sin egna vikt och sen lite extra marginal. Varför skulle man slösa pengar på att bygga ett hus som kan hålla uppe så mycket vikt som möjligt? hus är ju ingen lastplattform. Husen rasade sen för att marginalen inte räckte till, det går inte bygga oändligt starka hus.

Man skulle kunna ha byggt huset starkare och använt mer material men då hade man inte haft lika mycket utrymme till hyresgästerna, huset hade blivit dyrare samtidigt som man fått in mindre hyra, det är alltid en avvägning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad menar du med idiotförklara? Det är ju exakt det som hände och dessa tusentals ton av betong och stål har klarat av att stå upp under flera år innan. De tusentals tonnen var liksom byggda för att klara att hålla uppe så mycket vikt som möjligt, det är så man konstruerar byggnader

Vänta nu, menar du att kollisionen med flygplanet är helt irrelevant för konstruktionens hållfasthet? Du har inte funderat på att krafter kan ha olika inverkan beroende på från vilket håll de kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Vänta nu, menar du att kollisionen med flygplanet är helt irrelevant för konstruktionens hållfasthet? Du har inte funderat på att krafter kan ha olika inverkan beroende på från vilket håll de kommer?

Om du ser på kollapsen så är kollisionen irrelevant för delen under där kollision inträffade

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om du ser på kollapsen så är kollisionen irrelevant för delen under där kollision inträffade

Visste du vad Peer-review betyder?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Visste du vad Peer-review betyder?

det här: http://911debunkers.blogspot.se/2012/10/peer-reviewed-911-tru...

Citat:

The Work of the National Institute for Standards and Technology Has Not Been Peer-Reviewed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Och alla de våningar som var ovanför där planet kraschade in?

De våningarna är vad som fick tornen att rasa ihop.

Hisschakten och ytterväggarna var det som höll upp husen, men när 4-5 våningar av ytterväggarna var borta, så fick hisschakten hålla upp all vikt, som det inte orkade med och på grund av försvagningen av det brinnande bränslet från planet, så vek sig balkarna och våningarna ovanför kom fallande ned.

Våningen under orkade då inte hålla emot den enorma tyngd, som plötsligt kom mot den och föll ihop och så vidare, tills allt rasade i marken.

MEN... så här kan det ju absolut inte vara, självklart var det ju en massa sprängämnen som förstörde alla balkar, så att husen ramlade ihop.

En sista sak klk...skulle DU kunna skriva på ett papper där tusentals oskyldiga människor kommer att dö, bara för att få tag på några miljoner dollar?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord_Moridin:

Och alla de våningar som var ovanför där planet kraschade in?

De våningarna är vad som fick tornen att rasa ihop.

När dessa rasade in, var det så att någon bara ryckte bort 5 våningar så det blev luft emellan?

Skrivet av Lord_Moridin:

Hisschakten och ytterväggarna var det som höll upp husen, men när 4-5 våningar av ytterväggarna var borta, så fick hisschakten hålla upp all vikt, som det inte orkade med och på grund av försvagningen av det brinnande bränslet från planet, så vek sig balkarna och våningarna ovanför kom fallande ned.

Ja och givetvis kan det orsaka skada på de våningarna närmast under till fallet bromsats upp

Skrivet av Lord_Moridin:

Våningen under orkade då inte hålla emot den enorma tyngd, som plötsligt kom mot den och föll ihop och så vidare, tills allt rasade i marken.

Du menar som dominobrickor? Det hade möjligen kunnat stämma om materialet varit sprött, du vet som glas eller annat som spricker sönder helt om man lyckas göra sönder det. Stål är inte sprött utan det går att böja, det förlorar inte sitt motstånd om någon annan del går sönder

Skrivet av Lord_Moridin:

En sista sak klk...skulle DU kunna skriva på ett papper där tusentals oskyldiga människor kommer att dö, bara för att få tag på några miljoner dollar?

Vet du att det finns industrier som tillverkar vapen, vapen som är till för att döda människor

Miljoner doller? det är en skitsumma i sammanhanget, titta på en del uppgifter om den insiderhandel som pågick innan 9/11, många miljarder dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Sant, exakt hur mycket broms som finns där vet jag inte men det är nog inte helt osannolikt att tro att den "bromsen" är mer än någon sekund, kanske 3-4 sekunder. Byggnaden blev ju tyngre och tyngre desto längre ner man kom. Men det är ändå en indikation om att den oskadade delen inte gav något som helst motstånd. Från att tidigare kanske varit en av de starkaste byggnaderna som finns till att bli som luft är ett trolleritrick jag inte tror på. Skall jag tro på det så måste någon komma med en mycket trovärdig förklaring och vara väldigt öppen för kritik.

Ju mer du skriver, desto mer uppenbart att du inte har en susning om

Skrivet av klk:

Om han inte håller med så borde han ha en annan förklaring som han kan styrka, visa någon som gör det.
Att bara säga "jag håller inte med" räcker inte för mig. Jag vill få en version som går att verifiera, inga unika händelser som aldrig inträffat tidigare och som aldrig inträffat efteråt där man kan misstänka att anledningarna är att de helt enkelt är falska förklaringar

Det är ju du som hela tiden säger "jag håller inte med", utan att kunna presentera något konkret. Bara en massa dravel i youtube-länkar.

Skrivet av klk:

Är det folket i USA som accepterat eller vad menar du?

USA är mäktiga, tror du någon vågar? Har USA jagat de terrorister som enligt dem utförde 9/11 dådet? Om de inte jagar dessa, vet du varför?

http://www.youtube.com/watch?v=QWlZnnEbtuc

Jag vill minnas att det var någon som påstod att NSAs övervakning inte fångat en enda terrorist. En sanningssägare i denna enorma komplott kan då knappast vara rädd för att försvinna spårlöst om hen avslöjar sanningen.

Oj, en bild från en av dina egna källar. Jag vill minnas att du påstod att det inte var någon häftig brand. Kan Zengardner vara dubbelagent vars syfte är att kartlägga sanningssökare? Mysteriet tätnar.

Skrivet av klk:

Kan man newtons lagar är det inget konstigt att ifrågasätta den version som du tror på, kan du inte newtons lagar så läs på där. Då förstår du

Inte läge för dig att ifrågasätta andras kunskaper när du grovt missuppfattat eller helt saknar kunskaper om Newtons lagar.

Skrivet av klk:

Hur menar du teori? Tänker du på teori om vilka som verkligen är skyldiga till 9/11 så vad jag tror är mest sannolikt är att de som tjänade på 9/11 också troligtvis är de skyldiga.

Återigen, några sidor tillbaka var det någon som påstod att binladens familj tjänade grovt på 911. Menar du att Usama trots allt är skyldig?

Skrivet av klk:

Om du menar bevis för vem som utförde 9/11 så påstår jag inte att jag vet. Skriver bara vad jag tror och vad som stämmer ganska bra med vad som hände. Hur kommer det sig att man släppte ut en hel del som kunde kopplas till dådet från USA precis efter 9/11 utförts?
Pengar är något som ofta används som motivbild, folk kan göra en hel del för pengar. Därav är det en faktor att ta hänsyn till enligt mig

Du ska läsa dina egna inlägg både en och två gånger innan du klickar på skicka svar. Du kan inte både påstå att du "inte vet" och samtidigt säga "stämmer ganska bra med vad som hände". Det är mer eller mindre motsatser.

Skrivet av klk:

Generellt är det så byggnader har styrka, om de inte haft en styrka hade alla rasat ihop. De måste alltså minst ha tillräcklig styrka för att inte falla ihop. Behöver man bevisa det?

Om en byggnad helt förlorar denna styrka, då kan i vart fall jag tycka att det är något som behöver bevisas isåfall. Hur är det möjligt att den styrka som byggnaderna tidigare hade helt förgås.

Det är lätt att bevisa att byggnaderna hade styrka eftersom de stod precis innan planen flög in i tornen

En byggnad behöver inte förlora hela sin styrka för att falla. Jag ska försöka med ett mycket enkelt exempel.
1. För att bära upp sin egen massa, möbler, människor mm, låt oss säga att styrkan 8 behövs i botten (halvvägs upp behövs bara 4, och i toppen styrkan 1, men det är irrelevant i detta förenklade exempel). Enkel matematik.

2.Vi måste ta hänsyn till väder. Närmare bestämt vindens inverkan. Byggnadens form och vindhastighet avgör. Mer avancerad matematik. Låt oss säga att ytterligare två i styrka behövs för att klara 'århundradets storm'.

Byggnaden måste alltså ha styrkan 10 + marginal, så vi bygger med styrkan 12.

I detta exempel räcker det således att 4 enheter i byggnadens styrka försvinner för att den ska rasa.

Kan du, klk, säga mig hur stor potentiell energi 100 ton betong och stål har när det befinner sig 400 meter upp i luften?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Oj, en bild från en av dina egna källar.

Men där visar du bild på när planens bränsle "exploderar" upp i flammor utanför byggnaden

Skrivet av Hardware guy:

Återigen, några sidor tillbaka var det någon som påstod att binladens familj tjänade grovt på 911. Menar du att Usama trots allt är skyldig?

Inte usama men däremot hans familj, de är höjdare i saudiarabien och det finns en hel del som tyder att dessa varit starkt involverade. Pappa och son Bush har mycket bra kontakter där

Skrivet av Hardware guy:

Byggnaden måste alltså ha styrkan 10 + marginal, så vi bygger med styrkan 12.

Där sker ett uppbromsande på 2

Angående ditt exempel så var WTC tornen byggda för att hantera styrkan 30 - 50

Permalänk
Testpilot
Skrivet av hunden:

Man bygger ju ändå hus så att de ska klara av att hålla upp sin egna vikt och sen lite extra marginal. Varför skulle man slösa pengar på att bygga ett hus som kan hålla uppe så mycket vikt som möjligt? hus är ju ingen lastplattform. Husen rasade sen för att marginalen inte räckte till, det går inte bygga oändligt starka hus.

Man skulle kunna ha byggt huset starkare och använt mer material men då hade man inte haft lika mycket utrymme till hyresgästerna, huset hade blivit dyrare samtidigt som man fått in mindre hyra, det är alltid en avvägning.

Skrivet av klk:

Du missade att svara på mitt inlägg, varför slösade man massor av pengar på att bygga hus som var så överdjävulskt starka? man hade ju kunnat hyra ut den ytan istället. Hade det inte räckt med styrkan 20 om man ändå ville ha en stor marginal? det är ju ändå dubbelt så starkt.

Hela idén med att flytta balkarna till mitten och skalet var ju för att maximera ytan man kunde hyra ut, var man inte ute efter det hade man ju kunnat fylla hela huset med balkar och enbart hyra ut en liten garderob på varje våning. Varför fläskade man inte på och valde styrkan 1000 när man ändå höll på?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Återigen så var det en fråga och du svarar med en länk till din konspirationssida. Du förstår alltså att din sida inte är peer-review då i alla fall?

*** EDIT ***

Kanske bör klargöra för dig att t.ex. att i mitt fiktiva exempel www.andaspamars.org-hemsida hänvisar till www.andningpamars.blogg.com som en peer-review källa inte riktigt blir korrekt vetenskapligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Men där visar du bild på när planens bränsle "exploderar" upp i flammor utanför byggnaden

Som du ser faller det även föremål mot marken, men bränslet svävar alltså utanför byggnaden, eller så finns det uppriggat osynliga behållare utanför tornen där flygbränslet fångas upp?

Det har inte fallit dig in att det brinnande bränslet finns i byggnaden, men flammorna (och ångor) letar sig ut genom de raserade väggarna där den syrerika luften skapar denna effekt?

Skrivet av klk:

Där sker ett uppbromsande på 2

Att mitt enhetslösa exempel skulle missuppfattas så grovt kunde jag inte drömma om.

Eftersom du missade min avslutande fråga tar jag den igen, för det är ingen svår fråga med gymnasiefysik i ryggen.
Kan du, klk, säga mig hur stor potentiell energi 100 ton betong och stål har när det befinner sig 400 meter upp i luften?

Visa signatur

Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Du menar som dominobrickor? Det hade möjligen kunnat stämma om materialet varit sprött, du vet som glas eller annat som spricker sönder helt om man lyckas göra sönder det. Stål är inte sprött utan det går att böja, det förlorar inte sitt motstånd om någon annan del går sönder

Även om stålbalkar kanske inte bryts i bitar kan dock deformation mycket väl leda till att de tappar en stor del av sin bärförmåga (se till exempel knäckning). Eller tänk på hur mycket last en hel ölburk klarar jämfört med en som har tryckts till en smula (eller vad som händer om man petar lite på den hela burken med last).

Permalänk
Medlem

Lololol. De hänvisar till en Anders Björkman. Skummade lite hastigt på hans tripod-sida. Månlandningarna är hoax. Människan har inte ens varit i rymden. Inte heller apor eller hundar. Det är omöjligt. ISS är ett skämt. Atombomber fungerar inte. Hiroshima är påhittat, det var i själva verket napalm.

klk, hur förhåller du dig till dessa påståenden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Lololol. De hänvisar till en Anders Björkman. Skummade lite hastigt på hans tripod-sida. Månlandningarna är hoax. Människan har inte ens varit i rymden. Inte heller apor eller hundar. Det är omöjligt. ISS är ett skämt. Atombomber fungerar inte. Hiroshima är påhittat, det var i själva verket napalm.

Jag är också intresserad av just detta. Min egen uppfattning om konspirationsteoretiker är att de köper en mängd olika slags konspirationer. Inte bara en. Men att de ändå är specialister på en specifik. De vill gärna verka som att de är "vetenskapliga tvivlare". Avsaknaden av bevis är bevis helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Du missade att svara på mitt inlägg, varför slösade man massor av pengar på att bygga hus som var så överdjävulskt starka? man hade ju kunnat hyra ut den ytan istället. Hade det inte räckt med styrkan 20 om man ändå ville ha en stor marginal? det är ju ändå dubbelt så starkt.

För att man hade aldrig byggt något sådant här tidigare, de hade ingen tidigare erfarenhet och därmed var man tvungen och göra det extra säkert

Skrivet av Hardware guy:

Har svarat på det tidigare, bara för att 9/11 är fejk så betyder inte det att annat skulle vara det. Det är dock mycket sunt i att det finns de som hela tiden ställer kritiska frågor
9/11 är däremot så uppenbart fel att det är mycket svårt och förstå hur man kan gå på det

Skrivet av Elgot:

Även om stålbalkar kanske inte bryts i bitar kan dock deformation mycket väl leda till att de tappar en stor del av sin bärförmåga (se till exempel knäckning). Eller tänk på hur mycket last en hel ölburk klarar jämfört med en som har tryckts till en smula (eller vad som händer om man petar lite på den hela burken med last).

Ja men den kraft som krävts för att böja balken måste komma från någonstans och en balk som böjs utövar motsvarande kraft på det som böjer den.

För en annan mycket konstig sak som en del tycks tro är att den överdel som faller som dessutom har tunnare balkar, den faller opåverkad igenom hela byggnaden där balkar under krossas medan den fallande delen först krossas när den träffar marken

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har svarat på det tidigare, bara för att 9/11 är fejk så betyder inte det att annat skulle vara det. Det är dock mycket sunt i att det finns de som hela tiden ställer kritiska frågor
9/11 är däremot så uppenbart fel att det är mycket svårt och förstå hur man kan gå på det

Men hur var det nu med Peer-review. Du tror väl inte att Peer-review används på sidan som du länkade till? De är ju knappast objektiva om t.ex. den ena länkar till en blogg som i princip har identiskt konspiratoriskt namn?

Återigen, tänk efter om jag hade länkat från www.andaspamars.org , hade du tyckt att det var peer-review om jag länkade till pamarsfinnsluft.blogg.org ? Du förstår väl själv att det inte är vad som menas med peer-review, eller hur?

Oberoende forskning, oberoende vetenskap som kritiskt granskar utifrån källmaterialet som lyfts fram i en tänkt teori. Något sådant finns det inte på sidan du länkade till.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Ja men den kraft som krävts för att böja balken måste komma från någonstans och en balk som böjs utövar motsvarande kraft på det som böjer den.

Fast om man nu antar att förlusten av bärkraft på våning x får våningarna ovanför att falla nedåt med sådan energi att balkarna på våningen under också kollapsar hamnar man ju antingen i
a) Balkarna på våning x-1 kollapsade, men de lyckades ändå stoppa de övre våningarnas fall
eller
b) Balkarna på våning x-1 kollapsade utan att helt stoppa de övre våningarnas fall
I a hamnar man ju i samma situation som man var i från början (dvs. när våning x kollapsade) och i b har man dessutom lite extra rörelseenergi med sig. Ja, våning x-2 kommer förmodligen vara lite kraftigare konstruerad än våning x-1, men å andra sidan är det ju en våning till som faller.

Skrivet av klk:

För en annan mycket konstig sak som en del tycks tro är att den överdel som faller som dessutom har tunnare balkar, den faller opåverkad igenom hela byggnaden där balkar under krossas medan den fallande delen först krossas när den träffar marken

Störst påfrestningar bör man väl observera just i kollisionsområdena och för överdelen kommer ju dessa dessutom förflyttas nedåt allteftersom antalet kollapsade våningar ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Men hur var det nu med Peer-review. Du tror väl inte att Peer-review används på sidan som du länkade till? De är ju knappast objektiva om t.ex. den ena länkar till en blogg som i princip har identiskt konspiratoriskt namn?

Är den utredning NIST gjort Peer-review ?

Här har du två stycken som är Peer-review
http://911blogger.com/news/2012-09-21/phd-physicist-grabbe-pe...
https://www.physics.byu.edu/research/energy/

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Är den utredning NIST gjort Peer-review ?

Här har du två stycken som är Peer-review
http://911blogger.com/news/2012-09-21/phd-physicist-grabbe-pe...
https://www.physics.byu.edu/research/energy/

Fast jag har inte pratat om utredning NIST. Jag har pratat om det som du lagt fram.

Du hänvisar till Steven E. Jones? Hans arbete har ju inte blivit Peer-Review. Den är ju förkastad? Hans verk är ju inte publicerad på de institutioner där han tog upp det. Du förstår att det här talar emot dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fast om man nu antar att förlusten av bärkraft på våning x får våningarna ovanför att falla nedåt med sådan energi att balkarna på våningen under också kollapsar hamnar man ju antingen i
a) Balkarna på våning x-1 kollapsade, men de lyckades ändå stoppa de övre våningarnas fall
eller
b) Balkarna på våning x-1 kollapsade utan att helt stoppa de övre våningarnas fall
I a hamnar man ju i samma situation som man var i från början (dvs. när våning x kollapsade) och i b har man dessutom lite extra rörelseenergi med sig. Ja, våning x-2 kommer förmodligen vara lite kraftigare konstruerad än våning x-1, men å andra sidan är det ju en våning till som faller.

Då man får förmoda att byggnaden är konstruerad för att klara mer än vad den själv väger så kommer fallande delar att bromsas upp. Istället för att accelerera så bromsas den fallande överdelen. Desto längre ner i byggnaden man kommer desto mer tål de. Om man exempelvis tar bottenskiktet, låt säga att det skiktet är byggt för att klara 3 stycken WTC istället för 1.

Förutom att krafter av den fallande överdelen togs upp av delarna under så om man tittar på filmer så flyger delar åt sidorna med rejäl kraft, även där försvinner mycket energi som tas ifrån den fallande delen. Även om de översta våningarna väger en del så är det inte i närheten av den energi släpptes fri.

Om någon våning givit med sig på grund av värme så hade man förmodligen sett ett mycket långsamt förlopp, kanske någon vickning och sedan hade byggnaden satt sig.

Skrivet av Elgot:

Störst påfrestningar bör man väl observera just i kollisionsområdena och för överdelen kommer ju dessa dessutom förflyttas nedåt allteftersom antalet kollapsade våningar ökar.

Njae, två delar som krockar kommer utöva samma krafter på varandra och de har ingen som helst aning om på vilken höjd eller annat som de befinner sig på. Om två föremål rör sig mot varandra och det av en fart av 20 km/h då spelar det ingen roll om ena objektet är stilla och andra rör sig, om de rör sig uppifrån och ner eller vågrätt mot varandra. Kropparnas påverkan på varandra är samma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Fast jag har inte pratat om utredning NIST. Jag har pratat om det som du lagt fram.

Du hänvisar till Steven E. Jones? Hans arbete har ju inte blivit Peer-Review. Den är ju förkastad? Hans verk är ju inte publicerad på de institutioner där han tog upp det. Du förstår att det här talar emot dig?

Har Dr. Crockett Grabbe fått något publicerat som är peer review?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Har Dr. Crockett Grabbe fått något publicerat som är peer review?

berätta i sådant fall. Det är ju jag som efterfrågar om du har något överhuvudtaget som är peer-reviewd hittills har du misslyckats fatalt. Jag tror inte du vet vad det betyder. Kan du inte vara vänlig och definiera vad som menas enligt dig?

Visa signatur