Permalänk
Inaktiv

Favoritdists beroende på användningsområde.

Server dist: Debian (enkelt, smidigt, stabilt, det bara fungerar.)
Desktop dist: Linux Mint XFCE (Det är snyggt, enkelt och inget tjaffs. Detta rekommenderar jag till de flesta hemanvändare som bara surfar typ.)
All-around dist: Arch + Openbox (Har blivit min absoluta favorit, jag är tyvärr relativt novis ännu men underbart är ordet!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Manjaro
http://manjaro.org/

Rullande dist där man har nya paket och versioner av program. Bygger på Arch. Bra community och forum där det är lätt att få hjälp.

Installerade senaste Manjaro Xfce i en VM iESXi. Det första som hände var att det fanns ett gäng uppdateringar vilket jag givetvis körde igång.
Under uppdateringen fick jag flera felmeddelanden. Är detta ett skämt eller är det så för alla med Manjaro/Arch?

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Installerade senaste Manjaro Xfce i en VM iESXi. Det första som hände var att det fanns ett gäng uppdateringar vilket jag givetvis körde igång.
Under uppdateringen fick jag flera felmeddelanden. Är detta ett skämt eller är det så för alla med Manjaro/Arch?

Nu kör jag inte Manjaro men det är nog lättare att svara på det om du skriver ut felmeddelandena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Installerade senaste Manjaro Xfce i en VM iESXi. Det första som hände var att det fanns ett gäng uppdateringar vilket jag givetvis körde igång.
Under uppdateringen fick jag flera felmeddelanden. Är detta ett skämt eller är det så för alla med Manjaro/Arch?

Vilken version av Manjaro laddade du ner? Och vad var det för felmeddelanden? Varför skulle det vara ett skämt att få felmeddelanden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Vilken version av Manjaro laddade du ner? Och vad var det för felmeddelanden? Varför skulle det vara ett skämt att få felmeddelanden?

Senaste versionen med xfce. Förtroendet för ett OS är inte på top när man får felmeddelanden direkt efter installationen. Du kanske tycker det är ok men det gör inte jag. Jag är väl bortskämd med att allt fungerar med FreeBSD.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

fruktansvärt svårt att svara på då jag byter ganska friskt och haft många favoriter genom åren. Just nu så kör jag fedora och kommer nog bli kvar där ett tag. så.. mina favoriter för tillfället:

hemma desktop:

Fedora: Är relativt snabba på att få ut ny programvara i repon och fungerar överlag bra utan krångel.
Arch: Rolig dist där man bara lägger till precis det man vill ha. Verklgen bleeding edge.

Hemma servern:

Debian: Stabilt och kräver inte att man hela tiden är inne och installerar massa uppdateringar, bara rullar på.

Laptopen:
Linux mint: Kör cinnamon på i princip alla mina burkar så föredrar mint framför ubuntu. Kräver nästan inget meck utan bara funkar.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

#!

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Senaste versionen med xfce. Förtroendet för ett OS är inte på top när man får felmeddelanden direkt efter installationen. Du kanske tycker det är ok men det gör inte jag. Jag är väl bortskämd med att allt fungerar med FreeBSD.

Trots att Manjaro är baserat på Arch så tycker jag Manjaro är helt olikt Arch. Manjaro försvann lika fort som det kom på burken när jag testade det för ett tag sedan. Så du är nog inte ensam om att tycka så om Manjaro

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har kört några olika distar under åren, och det är svårt att jämföra dessa då tidskillnaderna vid användning har varit stora. Började med Ubuntu, sedan Kubuntu, och återigen Ubuntu, sedan Opensuse, Crunchbang, Linuxmint och nu Debian.

Crunchbang har jag återkommit till många gånger, men det baseras på Debian Stable och har relativt utdaterade paket, men väldigt lättsamt och stabilt. Linuxmint var jag faktiskt väldigt nöjd över, men tyckte allt var så rörigt. Jag ville ha ett stilrent, enkelt OS med färska uppdateringar. Eftersom jag varit mest nöjd med Crunchbang, så installerade jag Debian Sid (sid är unstable, men än dock förvånadsvärt stabilt), fuskade lite grann och laddade ned och installerade lite paket från Crunchbang för att likna detta system så mycket som möjligt. Kör med lightdm, Openbox, Conky och Tint. Nu har jag ett system som känns som att det stödjer nästan allt i Linux, jag får färska uppdateringar, och enkelheten/stilrenheten som i Crunchbang.

Kör dessa program----
QPDFView (läsa PDF)
Xournal (editera och redigera PDF)
LibreOffice (officepaket)
VLC ( Mediaspelare)
Iceweasel (webläsare, i princip samma som Firefox)
Icedove (epost, princip samma som Thunderbird)
Thunar (filutforskare)
Vim, GVim och Geany (textredigerare)
HTop (terminalbaserad aktivitetshanterare)
Python (använder det inte mer än som miniräknare i terminalen )
m.m. som jag inte kommer på just nu.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk

Server: Debian
Surfmaskin stationär: LMDE Mate
Surfmaskin laptop: Debian (eller om jag bytte till LMDE även där? Har inte haft igång den på ett tag)

Visa signatur

--
Mats

Permalänk
Medlem

Mint Mate LTS
Vet inte riktigt varför

Permalänk
Medlem

Får nog säga arch men netctl kommer jag nog aldrig bli vän med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markthegreat:

Funtoo.

Som Gentoo fast lite snabbare --sync i och med Git.
Gillar att kunna kompilera vad jag bara behöver, och inget annat bullshit. USE-flaggor är underbart. Dessutom, för saker så som Firefox eller LibreOffice finns binärer (varför man nu skulle vilja ha det...).
Gillar att kunna använda vilken kernel jag vill. Att kunna gå från stable debian-kernel till experimentell egenkompilerad är lättare än på något annat ställe.
Gillar att kunna ha flera versioner av samma paket installerade samtidigt. Python 2.6.x och 2.7.x samtidigt som 3.2.5 är ganska smidigt.
Gillar verkligen OpenRC, och inte det dära bullshittet Arch tog för några månader sedan.
Sen systemet med ebuilds kan väl liknas med Arch's community-repo, fast bra mycket innehållsrikare. Hade stora problem med vissa paket till Arch där ebuilden till Gentoo bara automagiskt fungerar.

Sabayon tycker jag. Som ovan med netctl är jag inte vän med systemd (som arch bytte till, likaså sabayon som tidigare körde openrc vilket borde gå att byta tillbaka till), men jag har börjat lista ut hur det ska göras.
Den är gentoobaserad så den har portage, men har också en pakethanterare som är som en bättre variant av apt-get/dpkg därför att den stödjer parallella operationer vilket apt-get inte gör. Du ska alltså kunna utföra flera installationer eller avinstallationer samtidigt. Deras egna pakethanterare kallas entropy och har förkompilerade gentoopaket, de lablas likadant x-x/blabla och är dessutom kompatibla med portage så du kan blanda dem.
Det är en aning svårt att göra vad man vill likt i gentoo när man kör sabayon dock, så om man kan gentoo hjälper det när man börjar emerga.
Dessutom är de paket som finns i entropyrepot bleeding edge och ändå mycket stabila.
Om jag inte sagt sabayon hade jag sagt mint. Jag kommer nog prova funtoo någon gång.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Debian 64bitars stable är det jag använder oftast med antingen GNOME eller XFCE, är lite olika.
Kör även Debian testing emellanåt för att se hur långt de har kommit.

Just nu har jag Fedora 20 i datorn,

Försöker lära mig Gentoo också men det är svårt att installera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Väljer Ubuntu i det flesta fall både på server och Desktop .
Fördelar
Alltid lätt att installera program både fria och ofrria
Man vet när nya versioner kommer och när supporten slutar.
Unity är en bra modern desktop miljö
Nackdel
Amazonreklam som måste avinstalleras av användaren

kunde inte sagt det bättre.

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Arch Linux har alltid och kommer alltid ligga mig nära hjärtat, älskar verkligen AUR, pacman och hela konceptet med arch, men sedan övergången till systemd så har glöden slockant lite, det hela är ju en vane sak dock. Sedan känner jag även att jag inte har behovet att få de senaste versionerna på en gång, har hänt ett par gånger då jag inte använt Arch ett tag så när jag uppdaterat pajjade allt.
När man kommer till serversidan är det inte så jätteroligt då man kör vmware och har ett par vm som måste uppdateras hela tiden / kommer ut en uppdatering som inte är helt stabil.

Har kollat runt lite på olika distar och kommit fram till att Debian passar mig väl i smaken i och med att det är inte "bleeding edge", kör gamla init.d samt känns härligt att köra samma dist på både serversidan samt desktopsidan, dock känner jag att arch fortfarande kommer vara number one

1. Arch Linux
2. Debian

Permalänk

Slackware, när jag väl drar igång en Linux-maskin så vill jag ju ha kontroll, inte skriva ett kommando och 173 saker installeras utan att ha rätt flaggor på sig

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag vill dra en fråga som en person som aldrig har använt linux (17 år) så växte inte upp under "kod" tiderna antar jag ,
min fråga är varför man föredrar Linux över Windows som i princip har allting ready to go? , jag tror absolut inget illa om Linux, men undrar verkligen och ni sweclockare brukar ha bra svar

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Avstängd

Jag har länge kört Ubuntu, men börjat ruttna rejält på det. Nästa installation blir Debian, om jag inte byter dist-variant helt och hållet.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Jag vill dra en fråga som en person som aldrig har använt linux (17 år) så växte inte upp under "kod" tiderna antar jag ,
min fråga är varför man föredrar Linux över Windows som i princip har allting ready to go? , jag tror absolut inget illa om Linux, men undrar verkligen och ni sweclockare brukar ha bra svar

"allting ready to go" för vem då? Om du pratar om en desktop miljö som vem som helst kan använda och kanske bara använder datorn till att surfa och kolla youtube så funkar ju i princip alla distributioner som siktar in sig på den typen av användare lika bra som Windows. Jag tänker främst på Ubuntu, Mint, Fedora och alla andra varianter som hela poängen med är att det ska vara väldigt enkelt att få upp ett klick-klick interface. Det är väl främst spel som man kan få problem med och då mest för att drivarna inte alltid är helt triviala att installera, även om det blivit bättre.

Och jag skulle aldrig få för mig att köra en Windowskärra om jag ska serva lite www,sql, mail, dns, dhcp, filserver osv. Jag har använt Slackware i runt 16år nu så när du var 1år då satt jag med min boot och root diskett och installerade Slackware på min AMD K6-2 400mhz med 32mb RAM och 6gb HDD. Och jag använder fortfarande Slackware.

Så det där med "ready to go" är mer för din egen skull, och du har ju inte direkt provat en massa olika system och med tanke på din ringa ålder så har du heller inte haft fördelen att jobba inom IT, och om det är något jag lärt mig med åren så är det att man lär sig inte bara nya saker med tiden, du får även perspektiv desto mer du är med om och upplever vilket gör att du bildar dig nya uppfattningar om saker och ting.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Arch master race.

Rolling är något jag behöver för min OCD uppdatering, samt AUR är något helt underbart, det bästa efter skivat bröd.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

"allting ready to go" för vem då? Om du pratar om en desktop miljö som vem som helst kan använda och kanske bara använder datorn till att surfa och kolla youtube så funkar ju i princip alla distributioner som siktar in sig på den typen av användare lika bra som Windows. Jag tänker främst på Ubuntu, Mint, Fedora och alla andra varianter som hela poängen med är att det ska vara väldigt enkelt att få upp ett klick-klick interface. Det är väl främst spel som man kan få problem med och då mest för att drivarna inte alltid är helt triviala att installera, även om det blivit bättre.

Och jag skulle aldrig få för mig att köra en Windowskärra om jag ska serva lite www,sql, mail, dns, dhcp, filserver osv. Jag har använt Slackware i runt 16år nu så när du var 1år då satt jag med min boot och root diskett och installerade Slackware på min AMD K6-2 400mhz med 32mb RAM och 6gb HDD. Och jag använder fortfarande Slackware.

Så det där med "ready to go" är mer för din egen skull, och du har ju inte direkt provat en massa olika system och med tanke på din ringa ålder så har du heller inte haft fördelen att jobba inom IT, och om det är något jag lärt mig med åren så är det att man lär sig inte bara nya saker med tiden, du får även perspektiv desto mer du är med om och upplever vilket gör att du bildar dig nya uppfattningar om saker och ting.

Ah ok, jo jag förstår exakt vad du säger, och nej har inte testat linux förutom Ubuntu någo enstaka gång men det vart ju en window install dirr , då det inte funkade för mig , men förstår vad du menar , tack för förklaringen =D

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

fruktansvärt svårt att svara på då jag byter ganska friskt och haft många favoriter genom åren. Just nu så kör jag fedora och kommer nog bli kvar där ett tag. så.. mina favoriter för tillfället:

hemma desktop:

Fedora: Är relativt snabba på att få ut ny programvara i repon och fungerar överlag bra utan krångel.
Arch: Rolig dist där man bara lägger till precis det man vill ha. Verklgen bleeding edge.

Hemma servern:

Debian: Stabilt och kräver inte att man hela tiden är inne och installerar massa uppdateringar, bara rullar på.

Laptopen:
Linux mint: Kör cinnamon på i princip alla mina burkar så föredrar mint framför ubuntu. Kräver nästan inget meck utan bara funkar.

Jag hoppade nyligen från fedora till ubuntu, Tycker det är enklare med Sudo apt-get och sen fick jag heller inte vlc att fungera korrekt

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Arch master race.

Rolling är något jag behöver för min OCD uppdatering, samt AUR är något helt underbart, det bästa efter skivat bröd.

Min karriär med arch var kortvarig. Direkt efter installationen så bad den om något lösenord som jag inte lyckades hitta på infosidan eller på google (Jag kanske är dum) Så jag hoppade över till netrunner direkt nästan

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Jag vill dra en fråga som en person som aldrig har använt linux (17 år) så växte inte upp under "kod" tiderna antar jag ,
min fråga är varför man föredrar Linux över Windows som i princip har allting ready to go? , jag tror absolut inget illa om Linux, men undrar verkligen och ni sweclockare brukar ha bra svar

Finns massor med olika anledningar till varför en del föredrar Linux. För mig är det en kombination av flera.

- Politiska skäl. Jag gillar idén med open source och försöker använda det i så stor utsträckning som det bara är möjligt.

- Nyfikenhet. Första gången jag testade någon Linux-dist (Ubuntu) så var det mest för att se vad det var för något.

- Kontrollen. Jag kan forma mitt system precis så jag vill ha det. Tycker det är roligt att pilla, omforma, konfigurera, vrida och vända på ett sätt som inte är möjligt i Windows. Det är fascinerande hur enkelt allt är uppbyggt men samtidigt är så avancerat. Jag har lärt mig mycket mer om datorer, servrar, konfigurering, programmering och hur ett operativsystem är uppbyggt sedan jag började använda Linux på ett sätt som jag inte tror hade varit möjligt om jag bara hade fortsätt med Windows. I Windows göms mycket bakomliggande funktionalitet för användaren bakom ett fräsigt GUI. Visst har jag svurit och slitit hår över saker som inte fungerat och här ger väl de flesta upp. Efter ett tag kommer man dock över "kullen" och hux flux så har man lärt sig massor och saknar mycket från Linux-världen i Windows.

- Utvecklingen. Eftersom det är open source så är det enkelt att följa utvecklingen och hela tiden se hur saker rör sig frammåt. I mail-listor, forum, reddit, bloggar, sociala nätverk och irc-kanaler kan man följa utvecklarna själva om hur de tycker och resonerar och se vart utvecklingen är på väg. Detta till skillnad mot t.ex. Microsoft som enväldigt bestämmer hur Windows ska se ut och fungera samt hur många nyheter de offentligör innan en release.

Windows känns lite tråkigare. Lite mellanmjölk och beiget. Varje Svensson använder det och det ser precis likadant ut vart man än stöter på det.

Lite OT-inlägg kanske men för att svara på frågan från TS så kör jag Arch och har som många andra blivit frälst. Rolling release och AUR är fantastiskt.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk

Jag är inte nån särskilt avancerad Linux-användare. Jag kör Mint för att jag är van vid Ubuntu men inte står ut med det nya Unity-interfacet.
Jag kör windows på min hemmaskin för att jag spelar spel; jag kör linux på min bärbara och jobbdator för att det ger bättre kontroll och prestanda (plus är roligare. Säga vad man vill om Windows, men kul är det inte)

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Inaktiv

#! CrunchBang
Debianbaserad dist. Lättviktare som fungerar out of the box.
Kommer med Openbox.

Servern kör Debian stable. Stabilt och för enkel miljö att jobba i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Finns massor med olika anledningar till varför en del föredrar Linux. För mig är det en kombination av flera.

- Politiska skäl. Jag gillar idén med open source och försöker använda det i så stor utsträckning som det bara är möjligt.

- Nyfikenhet. Första gången jag testade någon Linux-dist (Ubuntu) så var det mest för att se vad det var för något.

- Kontrollen. Jag kan forma mitt system precis så jag vill ha det. Tycker det är roligt att pilla, omforma, konfigurera, vrida och vända på ett sätt som inte är möjligt i Windows. Det är fascinerande hur enkelt allt är uppbyggt men samtidigt är så avancerat. Jag har lärt mig mycket mer om datorer, servrar, konfigurering, programmering och hur ett operativsystem är uppbyggt sedan jag började använda Linux på ett sätt som jag inte tror hade varit möjligt om jag bara hade fortsätt med Windows. I Windows göms mycket bakomliggande funktionalitet för användaren bakom ett fräsigt GUI. Visst har jag svurit och slitit hår över saker som inte fungerat och här ger väl de flesta upp. Efter ett tag kommer man dock över "kullen" och hux flux så har man lärt sig massor och saknar mycket från Linux-världen i Windows.

- Utvecklingen. Eftersom det är open source så är det enkelt att följa utvecklingen och hela tiden se hur saker rör sig frammåt. I mail-listor, forum, reddit, bloggar, sociala nätverk och irc-kanaler kan man följa utvecklarna själva om hur de tycker och resonerar och se vart utvecklingen är på väg. Detta till skillnad mot t.ex. Microsoft som enväldigt bestämmer hur Windows ska se ut och fungera samt hur många nyheter de offentligör innan en release.

Windows känns lite tråkigare. Lite mellanmjölk och beiget. Varje Svensson använder det och det ser precis likadant ut vart man än stöter på det.

Lite OT-inlägg kanske men för att svara på frågan från TS så kör jag Arch och har som många andra blivit frälst. Rolling release och AUR är fantastiskt.

Ett extremt bra svar, uppskattar det starkt!

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Ubuntu är ju det enda hoppet (just nu) att få majoriteten att byta till Linux på desktopen. Fortfarande ostabilt med lite småsaker som kan förbättras, men jag anser att de är på rätt väg. Alla andra distros känns rätt ostabila.

Hoppas de fixar snart så att man konfigurera launchern lite mer. Vill gärna kunna flytta lauchern till nedre eller högra sidan av skärmen.

Permalänk
Medlem

Min Fat dist från det goa 80talet med stållåda och deadmanswitch

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel