Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neon:

Självklart har de räknat ut hur många de kan sälja till de olika priserna utan att gå (för mycket)minus. Att de har kvar den i lager till annat pris är inga konstigheter då det är ett pris de kanske går iallafall lite plus på.

Har ni blivit lovande något specifikt pris just på Söndag? Allt jag såg i Fredags var ett pris på 1290 kr och billigare än det kan man väl inte begära för en produkt som denna? Men visst, har ni blivit lovade ett billigare pris på Söndag än 1590 kr så är det ganska dåligt.

Nä, jag är inget fan av Dustin, de lagrade ju lösenord i klartext, det är svårt att lita på ett företag som gör det på 2013 talet.

I deras mailutskick från i fredags och lördags så antyds ett pris på 1290kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

I deras mailutskick från i fredags och lördags så antyds ett pris på 1290kr.

Då förstår jag.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

De råkade lägga upp den för 1290 (weekend rush) redan på fredagen och då tog den slut. Dåligt att de inte fyllde på inför söndagen, det var ändå deras misstag.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Mailade och fick nu erbjudande att köpa den för 1290kr och en ursäkt för besväret. Stå på er om ni vet att ni har rätt, det lönar sig alltid!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Inaktiv

Jag fick hem min idag. Har monterat en 4TB WD Red-disk och nu ska jag nog bara klura ut vad jag ska göra med den. Troligen blir det nog att testa den lite under veckan för att möjligen i helgen ersätta Synologyn. Detta ska nog bli riktigt kul har jag en känsla av.

Skrivet av HerrKanin:

Mailade och fick nu erbjudande att köpa den för 1290kr och en ursäkt för besväret. Stå på er om ni vet att ni har rätt, det lönar sig alltid!

Bra hanterat det faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Mailade och fick nu erbjudande att köpa den för 1290kr och en ursäkt för besväret. Stå på er om ni vet att ni har rätt, det lönar sig alltid!

Samma här! Lite tråkigt att man ska behöva ligga på, det var ju samma sak när Inet hade sitt haveri när de firade att de blivit årets näthandlare.. Sidan crasha men folk som låg på och mailade fick beställa o sen kom sidan upp och allt intressant var slut

Jaja, nu har jag en server på ingående iaf

Permalänk

Hoppas det är lite OK med lite offtopic.. Kör på min N54L en Minecraftserver (se sign). Har lite problem med prestandan. Kör 64-bits Java, och har provat att köra på några av de "perfomance fixes" som finns på servern. Detta hjälpte från början från hack, det flöt på otroligt bra dagtid i Mc. Men under natten är det helt ospelbart med endast 2st spelare på servern. Körde jag servern helt utan anpassningar så gick den rätt segt överlag.
Kör denna på WS2012 och gästen har fått 6GB RAM, 2 cores.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Så... jag köpte en då jag behövde nåt att plocka med. Jag har lagt in XPEonology native, och skulle kolla om någon vet ett USB 3.0 kort som skulle funka i den miljön?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Får imorgon äntligen plocka med min server. Ligger ute å jobbar i veckorna. Min tanke var att testa esxi och köra XPenology det har allt jag vill ha. Men vill ha möjlighet och lägga in mera vms i efterhand idag har jag lite blandad kompott av hårddiskar 2x 250gb 1x 640gb 1x2tb usb minnen har jag i olika storlekar ett är ett SanDisk 64gb. Kommer förmodligen inte använda alla diskar men hade efterhand köpa mig bra wd diskar så jag kan köra raid5. Hur borde jag bygga upp min nas/server? 2tb disken räcker till för lagring i nuläget men blir snart en större disk. Går de köra 2x4tb 1x2tb i raid5? Hur bör jag göra med esxi och vms installations platsen?

Skickades från m.sweclockers.com

Läst igenom tråden och är nybörjare

Permalänk
Medlem

http://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator

Raid5 är inte direkt ultimat om du har olika storlekar på diskarna, då kanske synologys egna shr vore nåt; det finns en rad kalkylator på deras hemsida (telefonen ville inte länka i texten, så urln ligger i titeln ), så kan du få en känsla av hur det funkar.
Tänk dock på att om du kör shr kan du inte lägga till fler, mindre, diskar efter.

Beroende på hur du delar ut diskarna så kan du ha vm-diskarna på samma hdds.
Många som kör esxi och sen xpenology över det, jag blir undrande varför... Om man snackar raid och säkerhet, sen ska man dela diskarna över flera system, utan att själv veta vad det har för inverkan. Klart burken är prisvärd och bra, men något monster är det ju inte. Rent spontant så tycker jag det verkar bättre att köra native-installationer, sen om man vill ha mer flexibilitet köra ett system som är mer öppet, typ openmediavault? (vad jag kollat runt lite är det iaf Debian-baserat)

Bara några tankar Min 8tb volym är nu äntligen klar, tog 1 dag...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Okej jo men kanske inte ska bråka för mycket med exsi har ju tänkt främst filserver och synology har ju en hel del vettiga addons. Hade tänkt leka lite med exsi mest. Men skippar nog de. Hur är de med ram linne tänkte lägga en beställning på 2gb extra original ram stickan på ebay men de kanske är overkill på en filserver.

Borde jag köra operativsystemet på usb för då kan jag ju låta alla diskar spinna ner när de inte används. Det som kommer nyttja nasen mest är 4 Raspberry med Xbmc. Även kommer 2 mobiltelefon backupas med bilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Klart det är kul att mecka med ESXI, jag har en dedikerad server för det.

Jag har inte provat med mer minne, kör orginal 2Gb. Du kan nog inte gå fel med mer minne dock Men som referens kan man ju se att alla Synology DiskStation har max 2Gb (dyrare rackstation har 8Gb.)

XPEnology installeras på diskarna, så du behöver ingen extra lagring.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Min lilla maskin ligger på posten och väntar! Tänkte använda min som NAS. Bör man köra esxi i botten och freeNAS på det, någon som har några rekommendationer?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Min lilla maskin ligger på posten och väntar! Tänkte använda min som NAS. Bör man köra esxi i botten och freeNAS på det, någon som har några rekommendationer?

Ska du bara använda den som NAS så rekomenderar jag INTE att köra ESXi först, känns lite bakvänt. Nu är det ju inte något direkt monster när det kommer till prestanda så att köra allt för mycket på den genom ESXi kan ge vissa problem. Detta är helt och hållet beroende på vad du gör med maskinen givetvis.

Jag har inte haft min N54L igång på någon månad nu, har väntat på att få tag i några WD Red 3TB diskar till för att få ihop tillräckligt med diskar för FreeNAS bygget. Ska bygga ihop den till veckan. 6x3TB i burken bör räcka, lutar åt 2 stycken pool:er med 3 diskar i varje, "bara" zfs1 på dem. Möjligen en stor zfs2.

Anledningen till att dela upp det är bara för att det är olika typer av diskar som jag tänkte använda till olika saker. 3 stycken Red och 3 stycken Green.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

är de någon som skulle kunna länka mig till de senaste moddade bioset hittar bara n40l blev lite orolig att lägga in det men antar de funkar till n54l. Är de The bay som gäller eller finns de nyare? så att de var från 2011

Permalänk
Skrivet av Eawo:

är de någon som skulle kunna länka mig till de senaste moddade bioset hittar bara n40l blev lite orolig att lägga in det men antar de funkar till n54l. Är de The bay som gäller eller finns de nyare? så att de var från 2011

Finns säkert andra vägar att gå med, men jag använde mig av denna och det fungerar utmärkt samt var enkelt med länkade guiden.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Inaktiv

Jag har tyvärr inte hunnit läsa igenom hela tråden men har några av er här några erfarenheter av att modda/byta fläkten? Jag har sett SPCR's länken där de tar upp deras tester med att byta fläkt men intrycket jag fick var att det var ett rent lotteri att få till det bra. Den är ju inte överdrivet tyst och lite småjobbigt att höra i bakgrunden.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jag har tyvärr inte hunnit läsa igenom hela tråden men har några av er här några erfarenheter av att modda/byta fläkten? Jag har sett SPCR's länken där de tar upp deras tester med att byta fläkt men intrycket jag fick var att det var ett rent lotteri att få till det bra. Den är ju inte överdrivet tyst och lite småjobbigt att höra i bakgrunden.

Jag har varit nääära att ta itag i att byta fläkten, men ju mer jag satt och läste och klickade om det, desto mer osäker kände jag mig på vilken fläkt jag skulle testa. Har några liggandes hemma men har inte kollat om varvtal och allt stämmer, N54L verkar ju vara lite småkänslig med vilken fläkt man sätter dit.

Just nu har jag inte tid att pilla med fläkten utan behöver servern uppe för drift, men det kommer lugna ner sig om ett tag och jag kasnke gör att nytt "försök" då. Om du slår slag i saken och byter fläkt så får du otroligt gärna uppdatera oss lite över hur det gick. Själva jobbet ska väl inte vara så speciellt, det är mest att hitta en tyst och passande fläkt som känns lite knepigt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag har bytt fläkt men det var rätt bökigt, först tog jag en 1300-rpm Scythe som jag hade liggande men det ville sig inte alls trots att jag moddade kontakten enligt SPCR. Sen tänkte jag att det kanske var matningen det var fel på så jag rotade fram en Molex->fläkt-adapterkabel och satte röd och svart tråd på den istället. Det hjälpte inte ett skvatt, maskinen stängde återigen av sig efter bara några sekunder med hänvisning till att fläkten var trasig.

Sen började jag googla och efter en del velande (den fläkt som SPCR använder säljs ju inte längre, jag hittade den inte ens på ebay) bestämde jag mig för en 1900-rpm Scythe PWM. Jag behöll dock Molex-matningen och satte in en liten fläktkontroller jag hade liggande (en vanlig vridpotentiometer) och drog varvtalssignalen till den ursprungliga kontakten på mobot. Sen bootade jag in i bios och ställde ner fläktkontrollern till ca 1000 rpm, det godtar den utan knussel. Idag har jag ca 32-33 grC på alla fyra diskarna, trots en rumstemp på ca 23-24 grC. Förmodligen går det att skruva ner varvtalet en bit till men jag har inte provat det än.

Nu funderar jag bara på hur jag skall göra med psu-fläkten... Antingen byter jag fläkt i den med (Noctuas 40mm skall passa bra) eller så sätter jag in en picopsu som jag har liggande (men som jag har för mig saknar en sladd). Picon hade jag annars tänkt använda till en ny HTPC...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Härligt med en uppdatering om fläkten zarkov!
Känner igen det där med svårigheterna att välja fläkt, lite det som gjorde att jag inte slog slag i saken. Scythe-fläkten som används i guiden hittade jag inte heller varken på eBay, amazon eller motsvarande. Men vid tillfälle ska jag testa med någon jag har liggande.

Upplever du "stor" skillnad i ljudnivå efter fläktbytet, eller är det psu-fläkten låter mest? Bäst är väl att byta båda, men hade hoppats på få slippa byta psu-fläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

[...] Upplever du "stor" skillnad i ljudnivå efter fläktbytet, eller är det psu-fläkten låter mest? Bäst är väl att byta båda, men hade hoppats på få slippa byta psu-fläkten.

Jo, skillnad är det men den är mindre än jag hade hoppats på. Dessutom tycker jag att ljudet har ändrat karaktär så det är nog psu-fläkten som spökar nu.

Jag blir inte helt klok på vad maskinen egentligen kräver av chassifläkten. Vissa säger att det måste vara en PWM-fläkt och andra använder vad som helst. Vissa säger att BIOS bara uppfattar att fläkten snurrar i 1/3 av egentlig hastighet men jag har en 1900-rpm och har mha fläktkontrollern skruvat ner den till 1000 rpm enligt BIOS.

Jag har en picoPSU på 80W med 60W nätdel, frågan är om den räcker för att driva hela paketet med fyra diskar. Original-PSU:n är tydligen på 150W men så mycket kan jag inte tänka mig att den drar. En ny fläkt är ju billigare än en ny picoPSU med nätdel...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Säkert att ni med ljudliga N54or inte har något fel på grejerna?, min är kanske inte knäpptyst men jämfört med de flesta andra datorer är det tyst. Det som låter mest i min är diskarna.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Säkert att ni med ljudliga N54or inte har något fel på grejerna?, min är kanske inte knäpptyst men jämfört med de flesta andra datorer är det tyst. Det som låter mest i min är diskarna.

Nej, jag är inte alls säker på att min är 110% frisk men jag har bara min desktop att jämföra med, ett gammalt Antec-chassi med fyra Scythe-fläktar (2x120 och 2x92mm) som trots det låter mindre än HP:n. Jag hör inte diskarna alls (original 250GB, en gammal 500GB och 2x WD Red 2TB).

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Blubben:

Säkert att ni med ljudliga N54or inte har något fel på grejerna?, min är kanske inte knäpptyst men jämfört med de flesta andra datorer är det tyst. Det som låter mest i min är diskarna.

Min är tyst helt klart, så egentligen är det väl inget direkt "behov" av att byta fläkt i den. Jag tänkte mest bara att det är ju lite kul att testa samt ingen nackdel direkt om man får den ännu tystare.

edit: Hur är det förresten med ni som uppgraderat med mer RAM. Hade tänkt dra iväg en beställning nu och har suttit och läst lite. Verkar vara olika bud, enligt vissa så är det bara vissa minnen som fungerar och enligt andra så kan man slänga i vilka ddr3-minnen som helst så länge de inte har för höga kylflänsar (kan man iofs kapa men ändå).

Jag hade tänkt mig uppgradera till 8Gb ram, kör med 2Gb nu. Någon som har ett direkt tips på billiga som fungerar. ECC eller inte är inte så viktigt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag har en picoPSU på 80W med 60W nätdel, frågan är om den räcker för att driva hela paketet med fyra diskar. Original-PSU:n är tydligen på 150W men så mycket kan jag inte tänka mig att den drar. En ny fläkt är ju billigare än en ny picoPSU med nätdel...

Har för mig att det i instruktionsbladet till picoPSU står att man för bäst hållbarhet/funktion bör välja en modell som gör att kontinuerlig belastning håller sig under 60% av max.

60% av...
80W = 48W
90W =54W
120W = 72W
150W = 90W

Har själv en N40L och vet inte hur mycket mer N54L drar men det kan säkert andra i tråden svara på. Vid belastning pendlar min mellan 30-50W och 18W i idle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, 45-50W borde ju räcka om man ponerar 20W idle och 4W per disk vid drift (enl. WD datablad). Åas kostar en ny fläkt bara en hundring...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Köpte en N54L på Dustins rea och har precis hämtat och börjat fixa. Frågan som jag har är om jag kan trycka in 16 Gb i maskinen och i så fall vilka minnen ska jag satsa på (ECC)?

(enligt Dustins hemsida kan minnet max vara 8 Gb, men har genom Google hittat användare som påstår att de kör 16 Gb).

Permalänk
Medlem

Jag kör 10 GB utan problem (8+2 GB). Välj minnen från listan i wikin så skall det nog gå bra: http://n40l.wikia.com/wiki/Memory

ECC eller inte beror på vad du skall ha maskinen till, som NAS/filserver skulle jag valt ECC. Jag har dessa i min maskin.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag kör 10 GB utan problem (8+2 GB). Välj minnen från listan i wikin så skall det nog gå bra: http://n40l.wikia.com/wiki/Memory

ECC eller inte beror på vad du skall ha maskinen till, som NAS/filserver skulle jag valt ECC. Jag har dessa i min maskin.

Tack för bra svar med tydliga tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Köpte en N54L på Dustins rea och har precis hämtat och börjat fixa. Frågan som jag har är om jag kan trycka in 16 Gb i maskinen och i så fall vilka minnen ska jag satsa på (ECC)?

(enligt Dustins hemsida kan minnet max vara 8 Gb, men har genom Google hittat användare som påstår att de kör 16 Gb).

16GB går utmärkt att köra, har det i min ena N54L. Det är Kingston ECC, kommer ej ihåg modell på rak arm.